Rijden gaat echt bagger op het moment, het bewijs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Rijden gaat echt bagger op het moment, het bewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-04 18:20

Het wil echt niet op het moment
Ziet er niet uit en voelt nog veel slechter..... M'n bijrijder zit op het moment in Zuid-Afrika, waardoor ze veel stil staat. Draagt ook niet echt bij aan haar gedrag Scheve mond En ik moet nodig weer eens een les afspreken Bloos

Mijn grootste probleem is, dat als ze zo dwars is dat ten koste gaat van mijn houding (handhouding, naar beneden kijken enz.) wat natuurlijk weer gevolgen heeft voor hoe zij loopt *zucht*

Hier volgt een selectie.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


lindatje

Berichten: 5856
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:22

Ik vind je houding op de eerste foto's niet zo slecht hoor, later wel wat minder...maar op de laatste foto's loopt je paard wel mooier

:brr:

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:23

Martingaaltje misschien, als ze zo met haar hoofd loopt te emmeren?
En wat verwacht je als er niet konsekwent mee gewerkt wordt: dat ze de sterren van de hemel rijdt?

Je suis Charlie.


elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:28

hey hey

ik denk dat je al heel ver bent omdat je bekend dat het eigenlijk aan het aantal keer rijden per week ligt en dat je zelf anders gaat zitten als het niet lukt.

je hebt er op de laatste foto goed aan het lopen. Ik hoop dat je haar wat meer aandacht kan geven zodat het iets beter gaat. En gewoon consequent blijven (makkelijker gezegt dan gedaan)

trouwens, dat dekje staat OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:33

Loslaten
Niet vasthouden
Ik heb het idee dat hij eerst loopt als foto 1 en een paar seconden later als op foto 2.
Laat op foto 1 al los en geef been.
Gaat hij dan te hard zet hem dan de volte op, om op die manier het tempo weer van jou te laten worden.
Maar niet vasthouden.

En uiteraard les helen, maar dat moet je al doen voordat het fout gaat, heb je meer aan Lachen

Succes
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-02-04 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:39

Mijn advies zou tegenovergesteld zijn. Vasthouden totdat ze doorheeft dat dit niet makkelijk is. Op het moment dat ze het hoofd in de door jouw gewenste positie brengt laat je als beloning los. Je paard zal altijd de comfortabele positie opzoeken...die positie waar je hem niet in pest.

(Dit is de western theorie Lips are sealed)

Je suis Charlie.

Kyno

Berichten: 10417
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:41

Je zit in ieder geval wel rechtop *LOL* WOEI! Haha! Jammer van je handen trouwens, maar daar valt natuurlijk altijd aan te werken! Veel succes meis! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:42

Daar kan ik het alleen mee eens zijn, als je weet dat er genoeg van achteruit gereden word.
Aan de lengte van de passen te zien is dat zeker niet het geval.

Siets

Berichten: 8417
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:51

ik vind het er in het begin idd niet zo goed uitzien, maar zeker op de laatste foto loopt hij lekker hoor! Alleen zou je daar iets rechterop mogen gaan zitten. Ik vind jullie een leuke combi!

Ik mis je zo... ;(

Dag lief vriendinnetje, dag grote zus, dag engel!

Zwanger! Wat een prachtig lichtpuntje, ik zie het graag als een lijntje met boven :). Het moest zo zijn!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:54

runningkawa schreef:
Daar kan ik het alleen mee eens zijn, als je weet dat er genoeg van achteruit gereden word.
Aan de lengte van de passen te zien is dat zeker niet het geval.


Maakt verder niet uit, kan ook in stilstand. Op het moment dat je paard zijn hoofd daar heeft waar jij hem hebben wilt, laat je los.

Je suis Charlie.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:55

runningkawa schreef:
Daar kan ik het alleen mee eens zijn, als je weet dat er genoeg van achteruit gereden word.
Aan de lengte van de passen te zien is dat zeker niet het geval.


Dat dacht ik ook RK!

Ik heb ook zo'n kop in de lucht monster gereden. Het is niet fijn maar goed van achter uit rijden werkt bij ieder paard! Bij de een duurt het langer voor je aan de voorkant reactie krijgt dan bij de ander, maar uiteindelijk kom je er wel!

Succes richtje!

:evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 19:09

Cassidy, ik vind jou oplossing de in de kruk trek methode
En is in heel erg uiterste gevallen wel een toe te passen.
Heb het ook wel eens gedaan op handelspaarden, daar moest het er voor het plaatje snel leuk uitzien, verkoopt beter.
Maar rijtechnisch is het totaal geen oplossing.
Met eigen paarden zou ik het ook nooit doen.
Dat je een keer wat tegenhoud is wat anders als vastzetten, dat gebeurt hier op de 1e 2 foto's al en niet met succes.
Je krijgt een touw trekwedstrijd, die je verliest. Zeker met te weinig been.

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 19:11

Van dat loslaten dacht ik ook meteen. Als ie met zijn kop in de lucht loopt, flink been eraan en ophoudingkjes maken, niet vasthouden want dan word het alleen maar erger. Als ie dan ook maar iets nageeflijk loopt, meteen wat losser laten zodat dat een soort beloning is. En heel veel voltes, achten en slangevoltes rijden. Als ie dan met zijn kop naar beneden loopt als beloning een keer rechtuit laten lopen.
Zo heb ik het temninste geleerd, en dat werte vaak wel goed. Succes!

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 19:29

Zoals de meesten al gezegd hebben, loslaten! Ik rijd er ook zo eentje die soms haar hoofd de lucht in gooit, als ze er totaal geen zin in heeft. En dan vooral in de galop. Wat bij haar heel goed werkt, is haar dan goed vooruit te rijden en de teugels wat laten doorhangen, zodat ze geen druk ofzo voelt. Na 1 cirkel kan ik haar meestal gewoon terug opnemen, blijft het hoofd mooi beneden en doet ze het meestal niet opnieuw.

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

HorseyLover

Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 19:33

jou houding word op de foto's slechter naarmate je paard mooier gaat lopen Knipoog

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 19:33

Ik heb regina volgensmij wel beter zien lopen, ze kan het iig wel.
En ach dat het wat minder gaat, dat heeft iedereen wel eens.
Succes verder met Regina Richt!
Ik kom gauw een keertje langs om te kijken, ze ziet iig goed uit!

Belker

Berichten: 15257
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 19:33

Als ze zo moeilijk is, waarom dan geen thiedemann of martingaal? Rijden met thiedemann geeft mij net de rust die ik nodig heb om correct te blijven rijden.
Ik zou zo wie zo zeggen, veel longeren met touwtjes. Het paard moet ook wel de juiste spieren goed trainen om voorwaarts neerwaarts te kunnen lopen. Gezien haar bouw zou ik meer gaan longeren. Desnoods voor het rijden even longeren met touwtjes en dan gaan rijden en rustig aan die punten verder oppakken.

Dit heeft mij en Joris goed geholpen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 19:36

Cassidy schreef:
Mijn advies zou tegenovergesteld zijn. Vasthouden totdat ze doorheeft dat dit niet makkelijk is. Op het moment dat ze het hoofd in de door jouw gewenste positie brengt laat je als beloning los. Je paard zal altijd de comfortabele positie opzoeken...die positie waar je hem niet in pest.

(Dit is de western theorie Lips are sealed)

Als het net zo'n paard is als die van mij, dan kun je dat wel vergeten. Die paarden zijn vele malen sterker en in mijn geval houd mijn paard het langer vol als ik zelf.... Dan win je nog niks.

Visitor2
Berichten: 686
Geregistreerd: 08-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 19:38

ik vind dat je op de eerste foto je handen een beetje stijf naar beneden houdt, op de laatste foto heb je ze mooi gebogen, alleen daar zit je te ver naar voren.....dat is op de eerste foto juist beter.

in de loop van de foto's zie je wel dat ze nageefelijker wordt!!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-04 19:49

Bedankt voor alle reacties!
Zal proberen één en ander nog wat te verduidelijken.....

Allereerst snap ik dat ik niet van haar mag verwachten dat ze super loopt nu ze maar zo'n 2x in de week beweging krijgt. Maar ik vraag ook niet meer van haar dan de kant opgaan waar ik op wil (ze heeft er de laatste tijd een handje van om om te draaien en niet meer terug te draaien zijn als ze even de kans krijgt), vooruit gaan op een beenhulp en haar hoofd niet ergens bij de sterren te hebben hangen.
Over een week is mijn bijrijder weer terug, wordt ze dus weer meerdere keren per week bereden, en gaan we ook weer actief lessen.
Lessen lag een beetje stil, doordat eerst de bak prut was en daarna HS-troubles.

Ik heb haar de laatste tijd eigenlijk bijna alleen maar (met gogue) gelongeerd, heb idd ook een periode elke keer gelongeerd voor het rijden. Maar ben gewoon simpelweg te lui om dat elke keer te doen (heel erg fout natuurlijk Bloos ).

Ze maakte idd haar passen niet af, maar was ook niet lekker aan het been. Ze reageert wel op je been, maar voelt alsof ze elk moment terug kan vallen. Dan moet ik heel veel overgangen rijden, en wordt het over het algemeen een stuk beter.
Probleem vandaag was alleen dat ze ook heel erg aan het uitbreken en omdraaien was, waar ik me dus vooral aan op het concentreren was.

Vasthouden heeft idd geen goede uitwerking bij haar, heb wel eens een poging gedaan, maar daar wordt ze alleen maar dwarser van en is er helemaal niets meer mee te beginnen.

Als ik haar langer laat, loopt ze wel, maar zodra je haar dan oppakt begint het weer overnieuw.
In stap is ze ook redelijk ontspannen te rijden, maar zodra je aandraaft... Lips are sealed

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 19:50

Voor mij ziet het eruit alsof je erg geforceerd bezig bent haar met dr hoofd naar beneden te dwingen.

Je zet je handen laag vast.

Wat Jantina al aangaf, je wint het op die manier nooit.

Probeer hem met je zit en je kuit te rijden, en niet die mond vast te pakken.

En als je hem aan je zit en kuit hebt, veel schakelen en overgangen maken, dan wordt ze vanzelf nageefelijker.

Verder geeft Belker ook goed advies. Wat je op het paard niet kan oplossen, kan je misschien wel ernaast, met het paard aan de longe.
Zo kan je inderdaad de spieren makkelijk(er) opbouwen, waardoor het ook voor het paard makkelijker wordt het gevraagde uit te voeren.

Suc-6 ermee Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 19:52

Citaat:
Ze maakte idd haar passen niet af, maar was ook niet lekker aan het been. Ze reageert wel op je been, maar voelt alsof ze elk moment terug kan vallen. Dan moet ik heel veel overgangen rijden, en wordt het over het algemeen een stuk beter.

Citaat:
Probleem vandaag was alleen dat ze ook heel erg aan het uitbreken en omdraaien was, waar ik me dus vooral aan op het concentreren was
.
Zie deze 2 dingen niet los van elkaar.

Je paard kan omdraaien en uitbreken op het moment dat hij juist niet goed voor je been is.

Maak hem eerst attent op je been.
Denk dan pas weer aan de voorkant, ik durf te wedden dat je dan maar amper problemen hebt op de nageelijkheid.

En helaas kan het weer wel eens een factor zijn voor minder les.
Balen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 19:57

jantina"]
[quote="Cassidy schreef:
Mijn advies zou tegenovergesteld zijn. Vasthouden totdat ze doorheeft dat dit niet makkelijk is. Op het moment dat ze het hoofd in de door jouw gewenste positie brengt laat je als beloning los. Je paard zal altijd de comfortabele positie opzoeken...die positie waar je hem niet in pest.

(Dit is de western theorie Lips are sealed)

Als het net zo'n paard is als die van mij, dan kun je dat wel vergeten. Die paarden zijn vele malen sterker en in mijn geval houd mijn paard het langer vol als ik zelf.... Dan win je nog niks.
[/quote]

Kwestie van manier van beleren. Als je deze manier konsekwent aanleert en volhoudt, heb je niet veel nodig.

En dit is iig NIET de quick fix, zoals RK het beschrijft. Dit is western...niet aan de mond zitten als ze daar loopt waar je haar hebben wilt (en dan bedoel ik ook NIET) en ook vooruit werken met je been. Kan wel dat het moeilijk te combineren is met de constant gevraagde aanleuning in de dressuur, maar daar hebben we het nu niet over.

En voor de rest ga ik met Belker mee....hulpteugeltje is hier misschien wel op zijn plek.

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 19:59

Ik vraag ook niet constant, maar hou ook niet van druk blijven vragen, als je het goed aanleert is een kleine ophouding genoeg, tenminste, mijn ervaring Lachen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-04 20:10

Bijkomend probleem bij dit paard is dat ze voordat ik met haar begon voor de kar beleerd is. Hierbij had ze een gigantische onderhals ontwikkeld, waardoor (samen met haar bouw) de dressuurmatige houding voor haar net wat meer moeite kost.

Zodra ze lekker aan het been is, is er idd al een stuk meer mee te beginnen.
De omstandigheden zitten allemaal niet echt mee, ze heeft van die buien en ook ik zelf kan wel weer een les (of een paar) gebruiken Schijnheilig

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 27 bezoekers