Wat moet ik nou doen met mijn lieve oude pony???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Wat moet ik nou doen met mijn lieve oude pony???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 18:26

Hoi, nou ik zal het even vertellen wat er allemaal is gebeurt, mijn pony van 20 jaar is een paar maanden terug hoefbevangen geraakt, we hebben toen zoveel gedaan, dat het uiteindelijk weer goed is gekomen, de dierenarts had ons toen al verteld dat hij hem zo hebben laten inslapen, maar ik wist dat hij er weer boven op zou komen en we zijn doorgegaan.. toen heeft de dierenarts hem nog eens klinisch gekeurd en volgens hem kon hij op de wei, wel op het begin op een nog niet zo'n volle wei, dat hebben we dus toen gedaan, omdat ik hem zowizo met pensioen wilde doen. Hij heeft ons wel het advies gegeven, dat als hij weer verslechterd echt een beslissing moeten nemen..
Nu 2 maanden verder is hij weer verslechterd, hij kan nu bijna niet meer draaien in zijn stal, en wil ook haast niet meer lopen. Ik vind het nu echt gewoon zielig om hem te zien staan in zijn stalletje.. Ik denk dat hij wel pijn heeft anders loopt hij wel normaal. Hij is trouwens een paar dagen terug naar de hoefsmid geweest en die zei dat zijn voet er op zich best goed uit zag, je kon er wel goed aan zien dat hij hoefbevangen is geweest, maar ik weet dus niet wat ik nu moet doen, want ik wil hem niet laten lijden, want die tijd dat ik hem heb gehad heeft hij echt goed zijn best gedaan, dat verdiend hij gewoon niet! Wat zouden jullie doen?

Verdrietig Verdrietig Verdrietig Maudje Verdrietig Verdrietig Verdrietig

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:38

Als je slechte kans hebt op blijvende verbetering kan je hem beter laten inslapen.....

Maar als je denkt dat het wel gaat lukken misschien, zou ik hem nog een kans geven, want je houdt van hem.

Je moet zelf kiezen, en het is moeilijk ja

heel veel succes

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:40

weet je zeker dat het nu slechter gaat door de hoefbevangenheid?
Het zou natuurlijk ook kunnen omdat hij naar de smid is geweest en nu even gevoelige hoeven heeft.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:40

Ik zou beide beslissingen goed tegen elkaar afwegen.. en dan de definitieve nemen..

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:45

Ik denk dat die pony echt op is. Doe je hem nog een plezier met hem in leven laten? Of wil je voor jezelf niet dat hij wordt ingeslapen?

je zult deze keuze echt zelf moeten maken.

Als twee bruine ogen vragen,
Help mij, want ik voel me niet fijn,
Mag je dan, omdat je voelt dit is het einde,
Egoistisch zijn?

Als je van de dierenarts hoort,
Dit komt nooit meer goed,
En ze krijgt steeds meer pijn,
Mag je dan omdat je haar niet kan missen,
Egoistisch zijn??

Als twee trouwe ogen zich sluiten voorgoed,
En je zonder haar naar huis toe moet,
Met een halster in je hand,
En je hart vol pijn,
Dan probeer je jezelf te overtuigen,
Ik mocht niet egoistisch zijn.

Al die tijd met zijn tweetjes,
Elke dag samen was een feest,
En in al die tijd,
Is ze zelf niet een keer,
Egoistisch geweest.
Laatst bijgewerkt door Heike op 20-02-04 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 18:46

Hoi,
na de hoefbevangenheid is hij wel blijven wisselen, dan liep hij goed, dan niet, en dan liep hij een hele tijd weer goed, en nu loopt hij weer slecht.. Ik denk persoonlijk niet dat het door de hoefsmid komt, want hij loopt nooit slecht nadat de hoefsmid is geweest, eigenlijk altijd veel beter! maar hij staat gewoon zo zielig op stal, soms staat hij gewoon te trillen, misschien ben ik wel egoïstisch maar ik wil hem nog helemaal niet kwijt, het is gewoon mijn lieve oude teddybeertje Verdrietig dus ik weet echt niet wat ik moet doen...

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 18:47

jij zegt dat mijn pony op is, en dat heeft mijn fysio ook gezegt, zei gaf mij een tijd geleden ook het advies dat ik hem het beste ik kon laten slapen.. Want van de buitenkant ziet het er misschien nog wel goed uit maar zijn bijnieren werken ook niet meer goed...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:48

Echte dierenliefde is soms afscheid nemen. Zo te horen heeft hij veel pijn. Soms zul je je eigen gevoel even aan de kant moeten zetten en doen wat voor het dier het beste is. En zo te lezen weet je zelf ook wel wat je nu moet gaan doen...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:49

Kun je met pijnstillers de pijn niet nog wat verzachten? Als dat niet meer mogelijk is, dan zou ik heb laten gaan. Een hoefbevangen paard moet sowieso veel beweging hebben, en niet in een box staan. Heb je geen andere mogelijkheden om hem aangepaste beweging te geven, heeft hij duidelijk pijn en ook pijnstillers helpen niet meer...waarom zou je hem dat dan nog langer aandoen?

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:50

Ik zou het nog even aankijken, meestal voel je wel, en zie je wel, wanneer een pony het echt niet meer leuk heeft, en het ook niet beter kan worden. Als ik nu zou moeten kiezen, het is natuurlijk niet mijn paard dus dan gaat et makkelijker, zou ik hem laten inslapen...

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 18:50

weet je eigenlijk klopt dat gedichtje precies

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 18:53

Hoi,
hij heeft al zooooo lang met pijnstillers gelopen ook tijdens zijn hoefbevangenheid, toen hielp het, maar ik denk zelf dat ik er niet meer aan moet beginnen... en hij stond gewoon elke dag 5 uur buiten op een kale wei, zodat hij zelf kon lopen, hij wandelde alleen een beetje door de wei.. maar nu doet hij dat ook niet eens meer als je hem los zet in de bak ofzo gaat hij alleen maar staan hij rolt niet eens meer wat hij voorheen 5 keer deed.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 18:55

Misschien is inslapen wel de beste oplossing maar ik wil hem nog helemaal niet kwijt!!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:55

het is zo moeilijk
je houd van dat beestje en dan kom je voor een beslissing te staan die je helemaal niet wil maken
ik wil je heel veel sterkte wensen met het beslissen
wat die ook mag zijn,
wij kunnen niet door de pc kijken hoe je pony is, dus je zal het echt zelf moeten doen

het gedichtje klopt idd precies

heel veel sterkte meis

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 19:00

dankje wel. ik weet alleen echt gewoon nog niet wat ik met hem moet doen, ik wil hem niet laten lijden, maar ik wil hem ook nog helemaal niet kwijt!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 19:07

Waarom probeer je het niet nog een keertje met pijnstillers? Als je paard nu heel slecht gaat, geen wonder dat hij niet meer wil lopen. Maar misschien dat die pijnstillers hem nu wel even weer dat zetje geven dat hij wil bewegen. En dat door die beweging het allemaal weer wat beter gaat. Echt, boxrust is funest voor een paard met Hoefbevangenheid.

Ik heb ook een verslag gelezen van iemand die een merrie zwaar hoefbevangen had gekocht en die op hoefschoenen had gezet. Volgens mij waren dat Old Mac's. Maar die kosten nogal wat...ben je daartoe bereid om dat te proberen (in overleg met je smid)?

Maar alleen jij, en niet wij van achter onze PC, kunt beslissen wat het beste is voor je pony. Ook al wil je hem niet kwijt, soms is het beter hem te laten gaan...

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 19:09

een veearts die tegen jou heb gezegt om een ex-hoefbevangen oude pony weer terug in het land te zetten??

is hij wel wijs? dat is zelfmoord

het kan.........maar dan echt zo'n karig land meer voor de beweging en dan oud hooi om te eten.

maar ja..........als je pony er nu zo slecht aan toe is dat hij niet kan draaien en lopen dan zou mijn beslissing snel gemaakt zijn.

veel sterkte met je beslissing.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 19:11

nou kijk, ik heb die pijnstillers dus gebruikt, toen liep hij goed, maar toen ik ze langzaam weer af ging bouwen ging hij ook meteen weer slechter lopen.. Ik wil hem dus ook gewoon niet meer op pijnstillers laten lopen omdat ik vind dat hij gewoon zondag moet kunnen lopen... maar ik zal het denk ik het weekend nog afwachten.. en anders roep ik er de hoefsmid nog wel bij...

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 19:12

Hoi,
ja dat heeft mijn dierenarts mij als advies gegeven, omdat hij de ziekte van cushing heeft, www.hoofcare.nl en daar is het waarschijnlijk door gekomen en niet op een wei ofzo dus hij zou gewoon weer op een hele kale wei kunnen...

Nicky123
Berichten: 68
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: wilde westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 19:19

Ben het wel een beetje eens met Casanova. Ik snap deze dierenarts ook niet zo goed.
Mijn pony was ook op leeftijd toen ze bevangen werd en mijn dierenarts heeft toen gezegd dat het beter was de pony voorlopig (lees komende jaren) niet meer op het land te gooien.... Omdat ze zo oud was zou ze een veel grotere kans hebben dat de bevangenheid (in ergere mate) terug zou keren.... Jaren later heb ik haar dus alsnog een hele zomer op een schrale wei gegooid met haar vriendjes omdat ze op was. En haar toen naar de eeuwige groene weide gebracht.... Maar twee keer bevangen zijn in zo'n korte tijd is echt niet goed voor zo'n oud ponietje.... Nogmaals die dierenarts is echt een beetje verstrooid geweest.... Verward

Veel succes verder met deze hele moeilijke keuze OK dan!

Nicky123
Berichten: 68
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: wilde westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 19:20

ohw okee!

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 19:21

Hoi, onder die wei moet je wel verstaan een zandbak met hoog uit 10 grassprietjes...

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 19:22

rockey schreef:
dankje wel. ik weet alleen echt gewoon nog niet wat ik met hem moet doen, ik wil hem niet laten lijden, maar ik wil hem ook nog helemaal niet kwijt!


Ook al is het heel erg moeilijk, maar lees eens terug wat je hebt geschreven.
je kunt een paard niet voor jezelf laten leven, als hij vreselijke pijn heeft heb je eigenlijk maar 1 keus

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 19:24

ja ik weet het ook wel, hij is ook echt op, en hij wil niet echt meer verder, alleen als hij op het weitje mag dan is hij gelukkig, maar ik zet hem liever niet kreupel op de wei, dat is ook sneu, maar ik kijk het dit weekend nog aan en dan zal ik een beslissing nemen..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 19:25

rockey schreef:
nou kijk, ik heb die pijnstillers dus gebruikt, toen liep hij goed, maar toen ik ze langzaam weer af ging bouwen ging hij ook meteen weer slechter lopen.. Ik wil hem dus ook gewoon niet meer op pijnstillers laten lopen omdat ik vind dat hij gewoon zondag moet kunnen lopen... maar ik zal het denk ik het weekend nog afwachten.. en anders roep ik er de hoefsmid nog wel bij...


Dus jij vindt dat hij nog zonder kan lopen...maar je vindt het zielig dat hij pijn heeft, en je wilt hem nog niet kwijt...

Hallo? Iemand thuis?