wie geeft mij goed advies

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

wie geeft mij goed advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 17:23

kom ik gister op stal zie ik dat me paardje twee dikke benen heeft (voorbenen) zou dat kunnen komen omdat ze die dag ervoor in de bak gereden heeft? wij rijden namelijk vrij weinig in de bak ze heeft niet raar gedaan in de bak en al helemaal niet hard gewerkt Verward verder longeer ik haar twee keer per week in de bak of gooi ik haar los ik heb er maar groene leem opgesmeerd en ben benieuwd of het morgen nog zo dik is iemand tips ik heb ook het idee dat haar benen warmer zijn ? ze loopt wel helemaal goed alleen als je haar voorbenen aan raakt is ze wat gevoelig wat zouden jullie doen ik heb eigelijk weinig zin om alweer een dierenarts te laten komen wat zouden jullie doen

Lando
Berichten: 72
Geregistreerd: 29-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 17:31

Dierenarts toch maar laten komen.. Ook heb je daar eigenlijk geen zin in! Een paard kan nou eenmaal niet praten dus kan niet zeggen dat hij dringend een dierenarts nodig heeft! ( al zou het zo zijn )

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 17:33

Loopt ze er kreupel op?
Verder, het feit dat je 'weinig zin hebt om alweer een dierenarts te laten komen' vind ik iig al niet echt positief voor je paard... Is de dierenarts dan al zo vaak geweest?

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 17:38

de laatste tijd wel jah nooit wat gemankeerd en dan in een keer van alles

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 17:43

Als ze er kreupel bij loopt zal ik als de donder de dierenarts bellen.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 17:43

Ik herken het wel, een paard in mijn omgeving had het ook. Die reed 1x in de week in de bak (les) en de andere dagen buitenritten. Zijn benen zwollen ook op, als het ware, maar verder geen last of iets dergelijks. Als hij les had gehad dan, in de bak, na buitenrijden was er niets aan de hand.

De oplossing was simpel, na het rijden even afspuiten Knipoog
DA is dus overdreven... In dit geval dan (Denk ik, ik kan het natuurlijk mis hebben)

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 17:46

jah ik vraag me af op ze gewoon opgezwollen zijn of dat het ze pezen zijn maar dat lijkt me wel wat vaag omdat het alle twee zijn voorbenen zijn hij loopt super stap draf galop en bokken kan hij ook goed dus vandaar dat ik niet echt weet wat ik moet stil zetten of bewegen juist

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 17:50

Kan je ook punten, hoofdletters en komma's gebruiken?
Het leest wat makkelijker.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 17:52

Hij loopt dus niet kreupel.
Idd wat Clitia al zegt; de benen afspuiten en ik denk niet dat het goed is om hem stil te zetten. Als je hebt gereden extra goed uitstappen. Kan je de DA anders niet telefonisch advies vragen? Omdat je zegt dat er van alles met het paard aan de hand was de laatste tijd?

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 17:56

heeft shadow ook wel eens gehad... DA bellen is helemaal niet nodig als je paard zijn benen iets gezwollen zijn... je kunt hem er ook TE vaak bij halen. als een paard na een week rust nog kreupeld is het wel verstandig om hem even te bellen. jij gaat toch ook niet meteen naar de dokter als je je enkel hebt verzwikt? dit is even voor Gulpje Knipoog
probeer eens om na het rijden de benen in te masseren met cooling gel. dat werkt bij shadow altijd erg goed. en idd zoals gemeld is... goed uitstappen na het werk.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 17:57

belletje naar DA kan geen kwaad, dan kan hij je misschien wel geruststellen en vertellen wat je wel of niet mag doen, dan kan hij na een bepaalde periode altijd toch nog langskomen mocht het niet overgaan.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 17:59

het kan natuurlijk altijd... maar eigenlijk is het niet nodig... gezwollen benen duiden op het niet goed afgevoerd hebben van afvalstoffen. dit komt doordat het paard na het werk niet goed gekoeld of niet goed uitgestapt is. het kan ook komen doordat je paard de dag na het werk stil heeft gestaan.
een telefonisch consult kost al snel 40 euro... beetje zonde als het dus eigenlijk overbodig is Knipoog

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 17:59

LiSSy schreef:
heeft shadow ook wel eens gehad... DA bellen is helemaal niet nodig als je paard zijn benen iets gezwollen zijn... je kunt hem er ook TE vaak bij halen. als een paard na een week rust nog kreupeld is het wel verstandig om hem even te bellen. jij gaat toch ook niet meteen naar de dokter als je je enkel hebt verzwikt? dit is even voor Gulpje Knipoog
probeer eens om na het rijden de benen in te masseren met cooling gel. dat werkt bij shadow altijd erg goed. en idd zoals gemeld is... goed uitstappen na het werk.


zucht. Ik dacht dat het paard kreupel liep, dus leek het me best verstandig om er dan wél een DA bij te halen. Maar uit het wat warrige verhaal kwam in de eerste instantie niet echt naar voren hoe ernstig het was. Jij leest trouwens ook niet goed, want ze zegt dus dat ie níet kreupelt! Lachen

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:05

ik heb het met mijn verhaaltje ook niet over dit paard in het byzonder... maar een kreuepel paard hoef je alsnog de DA niet meteen bij te halen. kan je doen als je geld te veel hebt Knipoog maar dat heb ik dus niet... ik geef mijn paard dan weiderust, ga koelen en als hij na een week dan nog kreupel is komt de DA erbij. maar over het algemeen is het met 3 dagen over, zonde van je geld dus.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:08

LiSSy schreef:
ik heb het met mijn verhaaltje ook niet over dit paard in het byzonder... maar een kreuepel paard hoef je alsnog de DA niet meteen bij te halen. kan je doen als je geld te veel hebt Knipoog maar dat heb ik dus niet... ik geef mijn paard dan weiderust, ga koelen en als hij na een week dan nog kreupel is komt de DA erbij. maar over het algemeen is het met 3 dagen over, zonde van je geld dus.


Ok point taken. Ik ben daar dan misschien iets anders in, als mijn paard kreupel is (ligt er uiteraard aan in welke mate en wat de reden is ed) kijk ik het tot de dag erop aan tot ik de DA bel. Ik neem gewoon liever het zekere voor het onzekere, en dat het bakken geld kost, dat wist ik toen we haar kochten al Lachen

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:10

ben het met Gulpje eens, liever 3 x voor niks dan 1 x te laat.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:11

dat kan... maar zoals je zelf zegt: iedereen heeft daar andere opvattingen over Haha!

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:12

Cheveyo schreef:
ben het met Gulpje eens, liever 3 x voor niks dan 1 x te laat.


als het iets ernstigs is bel ik ook meteen... maar kreupelheid is over het algemeen niet zo ernstig... als hij de box niet meer kan uitkomen, of niet op het been wil staan is het natuurlijk een ander verhaal

duppie82

Berichten: 70
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: Almere/Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:13

Wat heb je gedaan de dag voor dat je in de bak reed?? Soms zwellen benen op als ze teveel hebben gedaan of te weinig.

De gevoeligheid kan komen doordat de bloedtoevoer niet goed is in de benen. Die van mij schraapt veel en heeft daardoor een slechte bloedtoevoer bij haar knieen. Onze masseusse legde uit dat dat komt door overmatig gebruik en zo iets als RSI...

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:14

zit net even het eerste bericht in dit topic door te lezen, zijn dit niet gewoon stalbenen? Hoevaak krijgt dit paard beweging en welke beweging?

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:15

stalbenen zijn volgens mij nooit alleen de voorbenen... of alleen achter of achter EN voor. maar dat kan ik mis hebben

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:16

volgens mij ook alleen achter, maar wie weet

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 18:17

het paard krijgt elke dag beweging en staat elke dag in de wei

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 18:23

[quote="Wat heb je gedaan de dag voor dat je in de bak reed?? Soms zwellen benen op als ze teveel hebben gedaan of te weinig.

De gevoeligheid kan komen doordat de bloedtoevoer niet goed is in de benen. Die van mij schraapt veel en heeft daardoor een slechte bloedtoevoer bij haar knieen. Onze masseusse legde uit dat dat komt door overmatig gebruik en zo iets als RSI...
[/quote] ze is vorig jaar wel twee keer hoefbevangen geweest dus bloed toevoer is inderdaad niet goed maar dan had ze daar naar mijn menig toch al veel eerder last van gehad en omdat ze dus hoefbevangen is geweest krijgt ze elke dag beweging twee keer longeren in de bak en de rest rijden (buiten) en haar ratsoen staat op de helft en geef haar al knoflook = onsteking remmend en zeewier = veel mineralen

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:25

dan denk ik toch dat het heeft gelegen aan het niet voldoende uitstappen en niet voldoende koelen van de benen