wat te doen tegen schuurplekken??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
obiwan
Berichten: 281
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Dordrecht

wat te doen tegen schuurplekken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 11:19

hoi,
mijn paard heeft 's winters (ze word niet geschoren maar heeft wel dekens op) altijd een zeer gevoelige vacht en krijgt dan altijd schuurplekken op de plek waar mijn benen tegen haar buik aan liggen. Ze krijgt ze ook vaak op haar schouders van het deken, maar daar heb ik zo'n speciaal ding voor gekocht wat haar schouders beschermd. Ik weet alleen niet wat ik tegen die been-schuurplekken kan doen en ik zit er best wel mee. Ik draag geen sporen dus dat kan het niet zijn, maar als ze dadelijk eelt gaat vormen ben ik wel een beetje de l*l natuurlijk.
Heeft iemand dit probleem ook (gehad?) en is er een goede oplossing voor?? Ik voel me namelijk zo schuldig tegenover dat paard en zit ook niet lekker als ik wedstrijd heb en ieder kijkt je zo raar aan.
Ik hoop dat iemand kan helpen!

brentje

Berichten: 148
Geregistreerd: 19-02-03
Woonplaats: Bovenkarspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 12:17

hey hallo,
ik denk dat je, je deken even moet controleren op harde plekken. wat je er aan kunt doen is : even in smeren met uierzalf elke dag doen. ik hoop dat het lukt gr brenda en zoef

obiwan
Berichten: 281
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 13:03

bedankt! ik ga het meteen proberen.
voor of na het rijden? Of gewoon beide? Bedankt!

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 23:27

insmeren van je laarsen? het lijkt me voor het rijden.
zoals hierboven controleer je laarsen, je deken maar ook je sjabrakje, je zadel en natuurlijk je stijgbeugelriemen op harde stugge vieze plekken.

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 23:39

jij voelt je banketstaaf bij wedstrijden als men die schuurplekken ziet?
nergens voor nodig denk ik hoor, in de winter vind ik het normaal dat paarden schuurplekken hebben onder het deken!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 21:16

rijd je altijd met laarzen? mijn paard heeft het ook, maar komt bij hem door de chaps en rijschoenen. van leren laarzen heeft hij het minder, maar dan groeit het haar niet terug nu hij die plekken al heeft. ik rijd nu tijdelijk met thermolaarzen (zijn zachter) en nu groeit het haar mooi terug. smeer het voor het rijden in met uierzalf en daarna doe ik dat ook (licht inmasseren).
eelt zal je niet zo gauw krijgen hoor! meestal gaat het vanzelf wel weer weg als ze de zomervacht hebben. mijn paard heeft het in die periode ook vaker van het dekje en van de singel (tijdelijk). later zie je er niets meer van

Sansjo
Berichten: 127
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 23:01

Ik spuit op de beginnende schuurplekken altijd een beetje equishine en wrijf het mijn handen voorzichtig in zijn vacht. Dit helpt echt super. Dit moet je natuurlijk niet doen waar het zadel komt te liggen anders gaat dat zo glijden. Echt de moeite waard van het proberen waard.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 15:33

Saskia008 schreef:
jij voelt je banketstaaflig bij wedstrijden als men die schuurplekken ziet?
nergens voor nodig denk ik hoor, in de winter vind ik het normaal dat paarden schuurplekken hebben onder het deken!


Pardon daar moet je dan echt schijt aan hebben gaat er toch om hoe hij loopt. Denk dat niemand er tegenwoordig over valt het is zo normaal. Oke leuk is anders. Veel paarden krijgen kale plekken van dekens en dekjes. Een goed passende deken kan een hoop voorkomen.

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:10

Dat had Camble ook, en ik heb er zeemvellen aan genaaid en nu komt er op de plekjes weer haar.