mest eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-01 15:52

Hallo allemaal,

Vanochend iets heel vaags meegemaakt. Samen met een vriendin ging ik op buitenrit en op een gegeven moment moest de haflinger merrie van mijn vriendin mesten. Mijn paardje (ruin) wil daar natuulijk altijd even aan snuffen, dat is normaal, maar toen nam hij een hapje. Mijn vriendin was al doorgelopen dus ik dreef aan en liep weer verder. Na ongeveer 30 meter draaide hij opeens om (heel rustig hoor) en liep terug richting de mest. (ik liet hem maar even lopen, kijken wat hij nou wilde) Normaal zou hij nooooit in zijn eentje teruglopen terwijl de ander doorloopt!
Hij begon grote happen mest te pakken en heeft de halve drol opgegeten! Omdat ik aannam dat hij het niet voor de lekkere smaak deed heb ik hem laten begaan (hij deed namelijk niet alsof hij het zo lekker vond)

Het is toch zo dat paarden mest eten als ze ergens een tekort aan hebben? Maar nu vraag ik me af waaraan en waarom opeens deze mest. Hij kan elke dag in de wei mest eten als hij wil. Haar merrie krijgt wel een supplement voor haar spieren (vnl. magnesium en calcium) maar verder dezelfde voeding als mijn ruin. Ook heeft hij een zoutblok.

ben gewoon benieuwd wat dat zou kunnen zijn...ideeen????

Groetjes Elise Party!!

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/


littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 15:10

Ik weet dit niet zeker maar volgens mij is het wel zo.
In de mest zitten nog heel veel mineralen en dat soort gedoe.
Wanneer een paard daar dus te kort van heeft gaan ze mest eten.
Als honden stront eten moet je ze een eierkoek eten en dan doen ze eht nooit meer, misschien helpt dit ook bij paarden?
Een zoutblok of liksteen kan denk ik er ook goed tegen helpen.

En Sannetje, dat lijkt me wel erg sterk.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+5

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-01 19:52

Lijkt me dat het gras eromheen beter gesmaakt zou hebben.... Vork

Maar ik ben er gewoon benieuwd naar...een liksteen heeft hij trouwens.

Greetzzz Elise Party!!

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

kaspa
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-09-01
Woonplaats: Lissebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 12:40

Het schijnt inderdaad zo te zijn dat paarden tekort hebben aan bepaalde voedingsstoffen als ze mest gaan eten. Ik ken iemand die haar paard voedingssupplement geeft, dit kan zijn poeder of kleine brokjes die je door het paard z'n voer kan doen. je kan voedingssupplement gewoon kopen in een ruitersportzaak denk ik. Anders kun je het bestellen via Divoza of de paardendrogist. (het internetadres weet ik niet uit m'n hoofd)

Groetjes Kaspa.


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 14:13

Hoi, ondanks dat je paardje een mineralenblok heeft komt hij toch wat te kort, daarom gaat ze mest eten. Een goed middel om te geven is zeewier. Als het daar niet mee overgaat dan kun je Opkikker geven van de Paardendrogist.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, lkaw, Mette, Nietsmar en 128 bezoekers