biggenkorrel om vet te kweken??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

biggenkorrel om vet te kweken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 13:50

Mexx is echt verschrikkelijk mager geworden deze winter ( heb ik al eens een toppic overgehad ivm voeren ) , nu geven we hem elke dag even apart eten omdat hij zo langzaam eet , anders heeft rydar meestal de rest al op..

Nu kwam mijn vriend er mee biggenkorrel te voeren, dus om varkentjes mee vet te mesten.. wel in kleine hoeveelheid natuurlijk, en niet langer als 2 weken.. , zo hebben hun vroeger ook wel eens wat magere pony's opgeknapt maar zijn vader is een echte boer Haha! dus die kijken meestal niet zo nou.. heb daarom nog wat twijfels erover..

weet iemand of dit nadelige gevolgen kan hebben?


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 13:52

Ik zou het niet doen, een pony heeft een heel ander verteringsgestelsel als een big. Ik zou hem liever dagelijks een scheutje maisolie over z'n voer geven (beginnen met een klein scheutje en langzaam opvoeren, ze moeten er aan wennen). Dat wil wel eens goed helpen om er wat vlees op te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 13:52

Ik heb ook wel eens gezien dat dat gedaan werd.
Je mag het alleen weinig voeren omdat ze anders aan de diarree raken.

Persoonlijk zou ik het zelf niet doen, maar mais of maismeel oid kopen.
Dus wat meer paard gericht is.

En je bent pas sinds kort meer aan het voeren, verwacht niet te snel wonderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 14:01

Zoals toen al gezegd in dat topic: beetje geduld, je verwacht te snel resultaat. Ze slijten sneller dan dat ze weer aandikken.
Biggenkorrel is zoals de naam al zegt voor Biggen. Anders had het wel Biggen- en Ponykorrel geheten. (Weet je trouwens zeker dat dat 100% plantaardig is?)

Onbeperkt ruwvoer erin, evt. mais erbij, en verder GEDULD, da's het beste recept.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 14:05

Ik zou het zelf niet doen. De naam zegt genoeg vind ik.

Misschien een tip, Dennis groeit super snel dicht van luzerne(dat gebruik ik soms als hij tegen het dunnen aan zit of als extra'tje af en toe na hard werken). Die van Hartog die je in grote zakken bij de voerhandel kan halen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 14:25

Ik zou het ook niet doen . Die van mij moesten het afgelopen jaar ook "vetgemest" worden, de een was veels te mager en de ander moest zo'n 3 weken vasten en had een speklaagje nodig. Gewoon maïsgrutten geven of een slobbertje maken van maïsmeel werkt echt fantastisch OK dan! . En verder idd geduld hebben, de kilo's zitten er niet binnen een week op.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Hevonen

Berichten: 5592
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 14:29

Subli geeft heel goede voedingsadviezen, je kunt via hun site advies krijgen.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 14:43

ik heb ook geduld wat betreft het voeren met hooi enz.. maar hij is echt te mager geworden ... ziet er niet uit ben bang dat ie door de kou zijn eigen reservers gaat opbranden en dan is t snel gebeurt natuurlijk strakjes.. daarom even een "opkikkertje".

Ik zal eens navragen bij de molen hier wat er allemaal in zit..

maismeel heb ik geen goede ervaringen mee, vind het niet werken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 14:44

Kun je als opkikkertje niet beter een vitamine spuit geven in overleg met da?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-02-04 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 14:45

runningkawa schreef:
Kun je als opkikkertje niet beter een vitamine spuit geven?


tja .. kan ook , maar heeft ie daar baat bij?? dat zijn enkel vitamines , daar komt geen spek van op zijn ribbetjes


Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 14:53

Ik denk dat hij wel baat bij die vitamine heeft. Want een gezond paard groeit sneller dan een paard wat wat minder in zijn vel zit. Nee heb je, ja kan je krijgen. Vitaminen kunnen niet echt veel kwaad.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 16:22

Door extra vitamines te geven help je het paard nou juist wel. Het zorgt er nl. voor dat je paard de voedingsstoffen beter opneemt.

Biggenkorrel zou ik zeker niet doen. Zoals gezegd, biggen hebben een compleet ander spijsverteringsstelsel dan paarden. Lucerne is ook nog een optie en zorg in ieder geval voor voldoende ruwvoer.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 17:07

En muesli bijvoeren??
Mijn paard heeft van de winter een dip gehad en was ook afgevallen. Wij geven nu kruiden muesli van Havens en ze knapt er super van op. En idd lucerne, dat werkt ook super, alleen uitkijken met de eiwitten. En geef je genoeg ruwvoer??

Biggenkorrel zou ik niet doen. Varkens zijn nl alleseters en in een biggenkorrel zit volgens mij vlees verwerkt, dus absoluut niet geschikt voor paarden. Dat boeren dat vroeger wel deden, heeft meer met de centen te maken denk ik. En resultaat zal het ook wel hebben gehad, maar het risico is gewoon te groot. Er is wel meer wat boeren deden/doen wat het daglicht niet kan verdragen.

carina

Berichten: 2779
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 19:07

Ik zou het nooit doen.

Een oom van m'n moeder heeft een keer per ongeluk stierenbrok meegekregen ipv paardenbrok. Dit had hij niet in de gaten, en is hij gewoon gaan voeren. De volgende ochtend lag de helft van de paarden dood op stal, de andere helft hebben ze kunnen laten afmaken...
Er scheen een bepaalde stof in de brok te zitten waar paarden absoluut niet tegen kunnen. De arme dieren hadden hun darmen uit de anus hangen Scheve mond

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 20:00

ik zou het absoluut niét doen!! en niet omdat het een andere korrel is dan paardenkorrel, er zijn wel andere korrels die je gerust ook aan een paard mag geven, maar biggenkorrel is zeker niet ideaal . bevat veel te veel suiker en zetmeel voor het doorsnee paard!
ik ga met arwenlune mee: je kan veel beter maïsolie over het voer doen (met zemelen en/of luzerne lukt dat prima). vet is voor een paard zonder (darm)problemen te verteren, zetmeel lang niet altijd!

ik hou er de mijne in de winter ook mee op gewicht, hij mag nl. ook niet veel zetmeel (zelfs niet die van een gewone paardenkorrel).

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 20:33

NIET DOEN ! voordat je een DA of voedingsdeskundige hebt geraadpleegd, om een voorbeeld te noemen, schapen kunnen doodgaan aan paardebix, door de hoeveelheid koper die erin zit ! kijk a.u.b. goed uit!

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 20:40

je moet je paard veel hooi geven en slobber plus maismeel geven werkt perfect echt

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 23:04

Wij hebben hangbuikzwijnen op stal en door onze voer-leverancier die zowel paarden als varkensvoer brengt is varkensbrok DODELIJK voor paarden.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 23:19

Zemelen en gedroogde mais zijn een goede vuller. Heb je dat al eens geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 23:22

Gebroken maiskorrels bijvoeren. Dan word hij snel weer zwaarder. Biggenkorrels zou ik persoonlijk nooit doen!

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 00:42

Ik zou dat echt niet doen hoor! Een varken is een alles eter die eet dus ook dierelijke producten.. Lijkt me niet gezond als een paard dat eet........

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 11:29

Straks gaat ie nog knorren enkrijgt ie een krulstaart! Tong uitsteken

Sorry, ik kon het niet laten.... Haha!

haffies4ever

Berichten: 126
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: In de paardenstal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:14

Ja, zoals iedereen al zegt zou ik maismeel geven en pulp werkt ook goed. Je moet het wel eerst 24 uur ofzo laten weken en dan word het ook nog groter. Ik zou echt geen varkensbrok geven. Heb je z'n tanden al laten nakijken?

Haha! Hallooooow Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:57

we hebben gister slobber geprobeert maar dat moet ie niet Scheve mond alles wat nat is vind ie niet lekker .. dus tja Scheve mond Maismeel en zemelen hoef ik dus ook niet te proberen..
Ik moet t maar gewoon op muslie houden das t enige wat ie lekker vind , we hebben wel een touw in de stal gespannen waar alleen Mexx onder door kan en daar nog wat extra hooi neer gelegt zodat ie lekker daar aan kan knabbelen zonder dat Rydar alles op eet... ( al zou t me niets verbazen als ry er ook onderdoor kruipt Haha! ) ..
Ze lopen nu ook elke dag weer op t gras dus krijgen ze daar ook weer wat meer van binnen al staat er niet zo heel veel ...
Ga morgen ook nog even extra ontwormen en (vande week) een vitaminestoot er in stoppen.. Hopelijk heeft ie dan zijn "opkikkertje"

Wilde het even controleren van de brok, die boeren hier zijn me soms iets te makkelijk met het voeren van dingen, vandaar alleen maar de vraag wat jullie ervaring er mee was...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:02

Geen varkensvoer!!! NOOIT! Er zitten verschillende stoffen in die een paard niet kan verwerken, waaronder dierlijke produkten.

Een érg goed voer om je paard op gewicht te krijgen is Equisanum Endurance. Het is een muesli en ze vinden het heerlijk. Lekker zoet door de melasse die er in zit. Ik heb het mijn paardje gegeven toen ze vorig jaar van een minder geslaagde logeerpartij terug kwam en vel over been was geworden. Wel met beleid voeren natuurlijk maar dit is echt een super voer voor paarden die wat exta's nodig hebben.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: idion en 48 bezoekers