Papieren belangrijk of juist niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Papieren belangrijk of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 22:10

Hoeveel waarde hecht jij aan het stamboekpapiertje bij je paard / pony?


MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 22:40

Ik hecht totaal geen waarde aan papier. Als je wilt gaan fokken is het wat anders maar rij je je paard puur recreatief is papier toch helemaal niet belangrijk.

Orfee haar instagram pagina: Orfee vd Scheldemeersen

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 22:41

Hi
Voor mij zelf vind ik het wel belangrijk, aangezien ik (in de toekomst) ook wil fokken. Ik kijk met name naar de bloedlijnen, ook naar de prestatie van de moeder/oma, en naar de predikaten in de merrielijn. Omdat ik dit belangrijk vind met name bv voor de hengst keuze. Al koop en verkoop ik ook wel paarden zonder papieren...toch ben ik van mening dat een afstamming geen garantie is voor een goed fokproduct.

Haha!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 22:46

Op zich ben ik het wel met Mistral eens "op een papier kan je immers niet rijden" Knipoog .
Toch vind ik het niet geheel onbelangrijk; uit de afkomst kun je tenslotte ook een hoop opmaken over je paard .
Ik heb bijv. een ruin die (zonder papieren) uit Rusland komt. Ik weet echt helemaal niets over hem; niet eens hoe oud hij precies is Scheve mond !
Dat vind ik wel eens jammer, vooral ook omdat het heel moeilijk is, om na te speuren wáár precies hij vandaan komt.
Mijn merrie en haar veulen hebben alle twee papieren en aan de hand daarvan, kan je qua uiterlijk en karakter, toch wel het eea opmaken !
Maar ik ben op alledrie even gek hoor Lovers en het maakt echt niet uit of ze wel/geen papier hebben Knipoog !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 22:56

ik wel, ik wil toch weten wie zijn ouders zijn, of alles waar is wat er over hem gezecht word, of hij goedgekeurd is, al zijn gehaalde premies e.d en als je er wedstrijden mee wilt gaan rijden dan heb je iig een kopie van stamboek nodig en paspoort en dat paspoort word weer gemaakt naar aanleiding van de papieren volgends mij, kweet het neit zeker hor

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 23:13

Een papier zegt niets.
Maar er zijn zoveel emnsen met paarden waarvan ze niks weten.
Ik bedoel mensen willen weten waar hun paard heeft gestaan in het verleden en hoe hij toen deed en of ie bijvoorbeeld ziek is geweest, toen ook dat bepaalde gedrag vertoonde en noem zo maar op.
Dit wil je alleen maar weten om je paard beter te kunnen begrijpen.

het mooiste zou zijn als elk paard bij zn geboorte een gebruiksaanwijzing kreeg.
deze gebruiksaanwijzing wordt voorzien van bijlagen door iedere eigenaar.
In de bijlage schrijft hij op hoe het paard was en dergelijke.
dit zal (al is het moeilijk te realiseren) wel heel veel paarden en mensen leed schelen!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:19

Nou dat zie ik heel anders, jij heb toch ook een ID bewijs? Zo heeft je paard papieren enz. Ik vindt ze belangrijk, vooral als je hem bij een handelaar vandaan haalt omdat je zo zijn eche leeftijd kan achterhalen enz

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:24

MISTRAL94 schreef:
Ik hecht totaal geen waarde aan papier. Als je wilt gaan fokken is het wat anders maar rij je je paard puur recreatief is papier toch helemaal niet belangrijk.


Dit is F&A, een heel forum dat gaat over het fokken met paarden en pony's Verward

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 23:25

oke dan weet je wie zijn ouders zijn en hoe oud ie is.
maar als je zo'n gebruiksaanwijzing had dan wist je nog veel meer.

prompter

Berichten: 10943
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:30

Voor mij is een stamboekpapier bij mijn dravers onontbeerlijk; zonder papieren kunnen ze niet eens in wedstrijden starten, en een veulen wordt alleen in het stamboek ingeschreven als beide ouders daar ook in staan, dus een draver zonder papier is compleet waardeloos - afgezien van de emotionele waarde natuurlijk, maar die is toch onbetaalbaar Lachen

Afbeelding
Afbeelding A mind is like a parachute - it works best when it's open Afbeelding

Extremely rare and Beyond Compare

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:30

denk dat de verhouding tussen eigenaar en paard een heel groot deel van het gedrag uitmaakt en dat daar geen gebruiksaanwijzing voor te maken is of in ieder geval zal het kunnen veranderen omdat het paard een andere band/benadering heeft bij zijn 'nieuwe' cq 'oude' baas.

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 00:04

Als je voor een stamboek wilt fokken kan het belangrijk zijn. Hon heeft dus wel papieren, maar een blanco afstamming (hoewel die afstamming wel bekend is, maar goed, lang verhaal)

Jamaica heeft geen papieren, maar ik denk niet dat ze ineens veel liever wordt als er morgen ineens papieren boven tafel komen

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 00:27

Oke dan zo gesteld stel dat ze dan die papieren en de gebruiksaanwijzing samenvoegen.
dan heeft iedereen er wat aan.

ik snap dat als je wilt fokken een papier belangrijk is, al is t alleen maar om inteelt te voorkomen.
maar vaders en moeders prestatie zeggen niet dat kind ook zo presteerd.

ik begon over die gebruiksaanwijzing omdat je zoveel om je heen hoort en leest (hier ook op bokt) dat mensen niets weten over hun paard.
de gebruiksaanwijzing zou dan veel duidelijk kunnen maken.
natuurlijk snap ik zoals hierboven al wordt gezegd dat niet ieder paard op zo'n manier reageerd als bij de oude of nieuwe baas
maar je kunt er wel beter op inspelen.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 15:24

sarabande"]
[quote="MISTRAL94 schreef:
Ik hecht totaal geen waarde aan papier. Als je wilt gaan fokken is het wat anders maar rij je je paard puur recreatief is papier toch helemaal niet belangrijk.


Dit is F&A, een heel forum dat gaat over het fokken met paarden en pony's Verward
[/quote]

Haar vraag was hecht je waarde aan papier, dus ik geef MIJN mening hoe ik over papier denk. Het is mooi als je het erbij hebt zitten maar als ik een paard wil kopen waar geen papier bij zit maar ik ben er helemaal weg van dan laat ik dat paard niet staan omdat er geen papier bij zit.

Orfee haar instagram pagina: Orfee vd Scheldemeersen

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 15:30

Als ik mijn eertse eigen paard ga kopen wordt het hoogst waarschijnlijk een ruin (of hengst). Hierbij vind ik een papier compleet onbelangrijk. Mij gaat het veel meer om een correcte bouw en mooie gangen.
Als ik een merrie zou kopen zou het anders zijn. (wat ik toch niet doe Lachen ) Hierbij is een papier belangrijk als je wil fokken. Een papierloos veulen is lastiger van de hand te doen als een veulen met papier (zeker als het veulen een merrie is)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 15:30

Als er vandaag de dag geen papier bij een paard zit is er een duidelijke reden waarom dat weggedaan is, dat is nooit een positieve reden.
Dus alleen al uit dat oogpunt een onhandige denkwijze.
Heb je daar trouwens voorbeelden van van die paarden waar je helemaal weg van bent en waar geen papier bijzit???

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 15:36

sarabande schreef:
Als er vandaag de dag geen papier bij een paard zit is er een duidelijke reden waarom dat weggedaan is, dat is nooit een positieve reden.
Dus alleen al uit dat oogpunt een onhandige denkwijze.
Heb je daar trouwens voorbeelden van van die paarden waar je helemaal weg van bent en waar geen papier bijzit???


Er hoeft niet persee wat met een paard zonder papieren aan de hand te zijn. Hoeveel mensen fokken niet in het wilde weg en dan zit je ook zonder papier. Mijn eigen merrie is 1 zonder papier en is niks mis mee.

Orfee haar instagram pagina: Orfee vd Scheldemeersen

Dennis

Berichten: 31457
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 16:09

Dennis heeft papier met onbekende afstamming helaas. Hij heeft wel 2 1e premie's en een dagkampioenschap op zijn naam staan.
Ik wil graag fokken, dus wil er papier bij hebben. Ik fok niet zonder papier(eventueel wel zonder afstamming als in Dennis zijn geval).

Zou ik een rijpony of een ruin kopen vind ik het van veel minder belang. Maar op dit moment is fokken voor mij ook belangrijk.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:25

ach ja papier springt niet zeggen ze altijd
mijn paard is daar het bewijs van Haha!
zelfde geld voor dressuur natuurlijk

If blood will flow when flesh and steel are one. Drying in the colour of the evening sun
Tomorrow's rain will wash the stains away. But something in our minds will always stay

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:34

sarabande schreef:
Als er vandaag de dag geen papier bij een paard zit is er een duidelijke reden waarom dat weggedaan is, dat is nooit een positieve reden.
Dus alleen al uit dat oogpunt een onhandige denkwijze.
Heb je daar trouwens voorbeelden van van die paarden waar je helemaal weg van bent en waar geen papier bijzit???


Ben ik niet met je eens, je kan niet alle paarden zonder papier over een kant scheren...Er zijn heus mensen die een keer uit hun recreatie paard of merrie die voor andere doeleinden gebruikt wordt een veulen willen fokken, een aantal zal een heuse goedgekeurde hengst kiezen en dat dekgeld er voorover hebben, een ander kiest voor een mooie hengst die erbij past zonder papieren die voor hen betaalbaar is. Als zo`n fokproduct verkocht wordt hoef ik toch niet eerst te gaan denken, heej mooi paardje, geen papier dus er mankeert wat aan? Dat denk ik wel eens van paarden die ik op de markt zie, luxe types, zonder papier, voor héél weinig geld, maar ik weet dat DIE wat mankeren omdat altijd dezelfde man van de verzekering erbij staat. Lachen

Maar stel dat Mistral met haar paard zou gaan fokken, dekken laten door een hengst die geen papieren heeft, komt daar ook een paard uit zonder papieren...hoeft er niks mee aan de hand te zijn,toch? Wat jij en ik als fokkers met papieren daar van vinden doet er dan toch niet toe?

Zoals zij (mistral) zelf al zei, is zij weg van haar paard en die heeft geen papieren, ik kan hier ook wel wat foto`s plaatsen van geen onaardige paarden zonder papieren, en kijk eens naar die Z2 pony van pluutje hier op bokt, mooi beestje toch, ook geen papieren...(leroy ken ik nog van vorige eignr). Overigens (nu ik toch aan t uitwijden ben), diegene die Leroy eerst had streefde er juist naar om paardjes zonder papier hogerop te brengen en dan te verkopen (en niet voor de minste prijsjes)...daar liepen paardjes bij die menigeen paard met papier eruit lopen hoor...

Begrijp me niet verkeerd, maar ik vind jou reactie een beetje kort door de bocht, dat alle paarden zonder papier wat mankeren....

*wijziging, 2spelfoutjes Boos!

Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 19:38

Ik zeg niet dat alle paarden zonder iets en alle paarden met niets mankeren. Maar de kans op onverwachte zaken is groter als je niets weet.
Als het goed gaat is dat altijd achteraf en nooit voorspelbaar.
We fokken niet voor niets met overleg en liefst met gezonde dieren waar we wat vanaf weten.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 21:01

sarabande schreef:
Ik zeg niet dat alle paarden zonder iets en alle paarden met niets mankeren. Maar de kans op onverwachte zaken is groter als je niets weet.
Als het goed gaat is dat altijd achteraf en nooit voorspelbaar.
We fokken niet voor niets met overleg en liefst met gezonde dieren waar we wat vanaf weten.


Sorry dat kon ik helaas niet uit je tekst op maken maar dan is dat mij iig duidelijk. Uiteraard ben ik het met je eens dat wij niet voor niets fokken "met overleg" zoals jij dat noemt. En toch blijkt het dat merendeel van de "paardenmensen" (dacht ooit ergens eens gelezen te hebben 70%) van die mensen met merrie`s kiezen voor een "betaalbare" hengst om een keer een veulen te fokken, en minder tot geen waarde hechten aan papieren, dan dat zij kiezen voor een goedgekeurde hengst waar de dekgelden hoger liggen.

Ik persoonlijk hecht ook waarde aan papieren, met oog op de fokkerij, maar ergens ben ik het ook met mistral en andere bokkers eens, een papier is geen garantie voor een goed fokprodukt, slechts de afstamming.

Haha!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 02:07

voordeel van papier is dat je weet wat er achter zit kwa ouders en bloedvoering en prestaties

maar hoe leuk een papier ook is , hoeft niet te zeggen dat het dier geschikt is voor fok/sport of wat dan ook

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 04:05

Papier is voor mij totaal onbelangerijk, bijzaak! Papier is gewillig ... zolang de mens daar voor iets tussenzit kan je er niet 100% op rekenen, en geen meer corupte wereld als de paardenwereld! Ik zou geen paard laten staan omdat hij papieren heeft (nee, ik vergis me niet met deze uitspraak)! Zoveel is een blad papier niet waard voor mij, het mag, maar een doorslaggevende factor is het voor mij zeker niet! Bewijs daarvan is dat ik nog NOOIT een paard of pony heb gehad met papieren.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 09:26

Ik kan het makkelijk zeggen uit mijn eigen woorden over de papieren.
Ik vind als je een goede ras hebt met goeie afstammeling van vader of moeders kant dan vind ik de papieren wel belangrijk.
Ik heb dan zelf een kwpn´er hackney tuiger waar hackney bloed in zit....en haar vader is Waterman en de opa is Renovo en hun zijn bekende tuigpaarden en dat houd voor mij wel in dat mijn paard dan een goeie papieren nodig heeft...zeker als je wilt fokken met een goeie ras/bloed/afstammeling dan is het altijd wel prettig.

Wij hebben dan ook nog bij onze tinker ook papieren en daar vinden we het ook wel prettig mee omdat je nu weet waar zij een afstammeling van is en wie haar ouders zijn.

Dat ik vind het niet altijd belangrijk maar net wat ik al een paar keer heb gezegt als je een goeie ras/afstammeling/bloed hebt dan is het wel prettig.
Maar niet alle papieren zijn belangrijk....!

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 14 bezoekers