Bakregels moeilijk?!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-01 12:58

AAARRRGGH daar kan ik me zo aan ergeren hè. Mensen die de regels niet kennen of erger, ze wél kennen en zich er niet aan houden.
Ik had vanmorgen les en er reed dus nog iemand bij mij in de bak die na mij les had. Ik galoppeerde rechtsom en zij draafte linksom. Blijkbaar had zij in gedachten dat linksom ALTIJD voorrang heeft Verward
IMO dus niet!!! Ik wilde graag ff stukje middengalop rijden op de lange zijde, ging dus niet Boos! Toen ik 3!!!!! x aan de kant was gegaan was ik het de 4e x zo zat, dat ik NIET aan de kan ben gegaan. Botsing dus, gelukkig net in de hoek, maar ik raakte dat andere paard dus wel vrij hard in z'n flank met mijn been. Blijkbaar was het toen nog niet duidelijk, want de 5e keer ging ze nog niet aan de kant en begon gewoon te lachen Boos! Frusty

Pfff sorry mensen, moest ff mijn frustratie kwijt....
Knipoog Gelukkig ging de les verder super!!!

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 13:00

Ik denk dat jij in de war bent, want linksom gaat inderdaad voor, behalve in de stap dan! Lachen

En bij zijgangen geloof ik!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 13:01

Mensen met Les hebben toch voorrang in alle gangen ?? In iedergeval bij ons wel Verward .

En idd zoals Maartje zegt.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 13:03

Ja dat is misschien ook weer waar, als je les hebt, heb je meestal voorrang.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 13:08

daarom heb ik zo'n hekel aan pensionstallen *LOL*
En dit is nog maar 1 van de 100 dingetjes Lachen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 13:12

Nou liever aan 1 iemand die les heeft voorrang geven dan wachten op de lessen vol manegeruiters en pas om tien uur in de bak kunnen!!! Haha!
Links heeft inderdaad altijd voorrang (tenzij stap, tenzij indien afgesproken les), dus Naz, misschien is de tegenpartij wel net zo aan het balen!

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 13:15

Misschien kun je het de volgende keer even aan haar vragen?

Bovendien ben jij IMO toch echt degene die fout zat, als ik dat meisje was geweest had ik er allang wat van gezegd.

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-01 13:17

Hmmm... volgens mij gaat galop toch echt voor draf. Tenminste, zo heb ik het echt altijd begrepen. En dus ook daarbij het feit dat ik les had.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 13:20

1 zinnetje: Mag ik de hoefslag?
en het antwoord: ja natuurlijk (misschien wel sorry erachteraan)

Maar je kunt natuurlijk ook je mond houden en elkaar in de weg rijden, daarna van je les balen enz.

Dat soort voorrangsregels (bij lessen) verschillen denk ik per stal. Misschien eens bespreken en op het prikbord hangen ofzo?

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 13:22

Volgens mij is het dat linksom in draf of galop voorrang heeft...elkaar passeren net als in het verkeer..
Maar bij ons op stal is het meestal ook zo dat degene die les heeft ALTIJD voorrang heeft..

Als ik met iemand rij, waar het niet helemaal duidelijk is, maak ik ter plekke afspraken... dat kan ook nog!!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-01 13:24

Ach, ik had het eigenlijk ook gewoon ff aan d'r moeten vragen of ik EVEN de hoefslag mocht. Maar goed, dan ben ik zó geconcentreerd aan het rijden dat ik geen afleiding kan gebruiken en vrij snel aangebrand ben Haha!
Maar dus serieus altijd links voorrang ongeacht draf of galop?? Ik had er echt serieus nog nooit van gehoord, maar zal het bij deze onthouden.

Ben weer wat afgekoeld Haha!

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 13:35

Ja, zover ik weet is het linksom voorrang.. behalve in stap.. Zijgangen hebben altijd voorrang..volgens mij!

Ik kan me goed voorstellen dat je ontploft als je flink aan het lessen bent, en je moet nog elke keer op iemand anders letten...

Volgende keer beter!! Hihi Haha!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 13:37

Bij ons hing er een tijdlang in de binnenbak een bord met de regels in rijm.
Overgens was jij diegene die fout zat.
Linkerhand heeft voorrang in alle gangen.
wie stapt laat de hoefslag vrij
Zijgangen hebben ten alletijden voorrang.
Dus Sb of traver op de rechterhand heeft voorrang.
Kom je elkaar tegen in het midden van de bak moet je elkaar altijd de rechter hand kunnen geven.
dus je moet iemand aan je rechterkant laten passeren(krijg je geen schijnbewegingen wie gaat waar heen Lachen )
En wie les heeft, heeft altijd voorrang op wie dan ook.
(als is dat door ons op stal ingevoerd das geen officiele geloof ik)
Halthouden nooit op de hoefslag doen.
en mocht je voorrang willen meld dat dan even: in de praktijk brul ik vaak a-clijn vrij/hoefslag vrij etc..

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 13:40

Ach ja, bij onze vereniging zijn er ook een aantal mensen waarbij 20 x 60 niet groot genoeg is om met z'n tweeen te rijden. De hele tijd zit je elkaar in de weg.
Zo irritant is dat, maar ik weet van mezelf dat ik me dan niet moet gaan kwaad maken. Ik probeer het maar te zien als een goede oefening om voor me te kijken (heb de neiging om naar beneden te kijken en dat kan echt niet met die types in de bak) en af en toe de rem te testen Knipoog.

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 13:42

Maar Kim, galop gaat toch voor draf??
Ik weet nog een keer dat jij met Anouk in de bak reed en jij galoppeerde en zij draafde op de linkerhand, en dat jullie toen botsten. Anouk dacht dat zij voorrang had omdat ze op de linkerhand reed, maar jij zei dat dat niet zo was, omdat jij galoppeerde....... Verward

"Ik zing het zo helder als ik kan, zowel in Bijbel, Thora als Koran staan die woorden echt.
'K vind het prachtig dat u iets gelooft wat door een man van vroeger is beloofd, maar u leest zo slecht."

Acda en de Munnik

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-01 13:47

Citaat:
Op 2001-11-28 12:42, schreef Dorée:
Maar Kim, galop gaat toch voor draf??


Dát dacht ik dus ook!

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 13:49

Ik vind dat je linksom altijd voorrang hebt, zo irri die mensen die les hebben en denken dat ze maar voorrang kunnen nemen. op de stal waar ik sta is bijna altijd priveles in de bak en we hebben maar 1 bak dus rijdt je soms met zijn 5en in de bak en dan heeft er ook nog 1 priveles. Nou dan kun je dus nooit normaal linksom rijden. ik neem altijd les buiten onze pensionstal zodat niemand last van me heeft. Maar bij ons op stal zijn er lui die 3x in de week priveles nemen en die kunnen dus 3x in de week maar lekker doorkachelen. En iemand die ergens anders les neemt kan nooit normaal op de hoefslag rijden. En als ze dan nog van een goede instructeur les hebben maar dat valt ook tegen. En dan rijdt je al met zijn 5-en in de bak en nog een lesruiter en dan gaat die instructeur ook nog de hele tijd meelopen door de bak en dan meot je die ook nog in de gaten houden. errug irri,

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 13:49

Weetje wat irritant is? Als je springles hebt en de bak is volgebouwd met hindernissen en je rijdt met zn vieren en ze gaan op de hoefslag rijden terwijl jij aan het springen bent (oftwel moet je naar een hindernis de binnenbocht nemen ... Frusty ) hehehe


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 13:52

Ik denk dat dit per stal toch wel aangepast is voor lessen.
Op een gewone manege ofzo waar veel mensen rijden heeft linksom (behalve stap) voorrang.

Bij ons op stal hangt een groot bord in de kantine. Daarop staan alle tijden en namen van lessen aangegeven. Dan weet je rond welke tijd er les is. Iemand die les rijdt heeft namelijk altijd voorrang. Heb je toch les en staat het niet op het bord, dan heb je ook geen voorrang, had je het er maar op moeten schrijven!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 13:54

Citaat:
Op 2001-11-28 12:42, schreef Dorée:
Maar Kim, galop gaat toch voor draf??
Ik weet nog een keer dat jij met Anouk in de bak reed en jij galoppeerde en zij draafde op de linkerhand, en dat jullie toen botsten. Anouk dacht dat zij voorrang had omdat ze op de linkerhand reed, maar jij zei dat dat niet zo was, omdat jij galoppeerde....... Verward


Volgens mij heeft bij de standaard bakregels links voorrang op rechts. Behalve stap. Maar het is wel zo dat als jij linksom rijdt in draf en een ander linksom in galop dan moet je het 'snelverkeer' voor laten gaan dus gaat de persoon in draf even van de hoefslag

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 14:01

niet dat ik weet doree ben wel een frontaal met anouk in botsing gekomen omdat ik rechtsom een sb reed en anouk linksom aan kwam galoperen en vol op mij knalde.
daar was jij ook bij toen was ik echt woest want ze liep Lot echt omver zat naar haar paard zijn manen te kijken en ik nog eens voorrang ook..

Mytens dan kan het idd erg lastig zijn gelukkig hebben wij een grote bak voor een kleine stal als ik les heb rijd er vaak maar 1 iemand bij mij in de bak.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 14:04

Citaat:
Op 2001-11-28 13:01, schreef Nimber:
niet dat ik weet doree ben wel een frontaal met anouk in botsing gekomen omdat ik rechtsom een sb reed en anouk linksom aan kwam galoperen en vol op mij knalde.
daar was jij ook bij toen was ik echt woest want ze liep Lot echt omver zat naar haar paard zijn manen te kijken en ik nog eens voorrang ook..


Oh, je reed SB, dat wist ik niet meer. Ja dan had je voorrang, maar als je gewoon had gedraafd, had ze dan wel voorrang gehad omdat ze galoppeerde? Of omdat ze linksom reed? Ik dacht dus dat galop voor draf gaat, net als draf voor stap, dus een gang sneller zeg maar, heeft voorrang of je nou links of rechtsom rijd... (misschien een beetje onhandig uitgelegd...)

"Ik zing het zo helder als ik kan, zowel in Bijbel, Thora als Koran staan die woorden echt.
'K vind het prachtig dat u iets gelooft wat door een man van vroeger is beloofd, maar u leest zo slecht."

Acda en de Munnik

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 14:07

komt wel fijn uit deze regels was der niet zeker van en heb der altijd ruzie over met me zusje Lachen maar ik had gelijk *LOL*

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 14:37

Citaat:
Op 2001-11-28 12:37, schreef Nimber:
Kom je elkaar tegen in het midden van de bak moet je elkaar altijd de rechter hand kunnen geven.
dus je moet iemand aan je rechterkant laten passeren(krijg je geen schijnbewegingen wie gaat waar heen Lachen )



Fout, je moet elkaar de linkerhand kunnen geven, omdat je net als op de hoefslag rechts moet houden (dus met andere woorden de linkerhand heeft voorrang). Het is precies zo als met autorijden, zo kan je het onthouden.

Maar misschien bedoelde je dit ook?

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 14:42

Ja Jura, dacht ik ook! Anders moet je wel heel scheef op je paard gaan zitten *LOL*

Ik denk, ook als ik dit zo lees, dat iedereen de regels anders in zijn hoofd heeft waardoor altijd botsingen ontstaan (letterlijk en figuurlijk).
Het handigst is gewoon om met degene met wie je op dat moment rijdt even afspreekt hoe en wat.
Wij roepen ook geregeld even: lange zijde vrij etc. Bij ons gaat het allemaal vrij gemoedelijk, als iemand een oefening doet, ga je gewoon even aan de kant, en de volgende keer gaan ze voor jou aan de kant. It's so simple Clown


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ann, BlackClaw, Dartel, Earth, marinst, meniekske, Mieke, nick_en_ik, Salinah, Typhoon, Vagabondo, Vecar, xoranlover en 114 bezoekers