spinazie recept

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

spinazie recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 01:39

vanavond een brouwsel gemaakt en het kwam door het testteam, dus nu ook op bokt.

Spinazie met mozzarella en pijnboompitjes.

Spinazie koken
mozzarella erdoorheen smelten
pijnboompitjes heel kort in hete anti-aanbakpan zonder olie/boter oid 'schroeien'
pijnboompitjes erdoorheen
evt een beetje knoflook

gaat erg goed bij pasta
gebakken soldaten van oud brood erbij serveren



Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 02:02

Hmmmm...heerlijk! Dank voor je recept..ga het dit weekend direct eens uitproberen met tagliatelle.

Samantha_

Berichten: 10796
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 12:15

Klinkt erg lekker!!!
Maar wat zijn gebakken soldaten? Verward

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 12:38

volgens mij zijn gebakken soldaten, brood wat je in een pan even opwarmt en dan er bij opeet. (volgens mij hoor weet het niet zeker)

'Wil je me alsjeblieft vertellen welke kant ik op moet vanaf hier?'
'Dat ligt er aan waar jij naar toe moet,' zei de kat.
'Dat kan mij niets schelen,' zei Alice.
'Dan doet het er niet toe welke kant je opgaat' zei de kat.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 03:27

kristie schreef:
volgens mij zijn gebakken soldaten, brood wat je in een pan even opwarmt en dan er bij opeet. (volgens mij hoor weet het niet zeker)

Klopt. Ik snij eerst het brood in de lengte doormidden en maak er dan dunne reepjes van (2-3cm breed). Daarna bak ik ze in een klein beetje margarine/boter bruin. Ik zet ze altijd rechtop in de spinazie.

Nog even een spinazie vraagje: kan ijzer in spinazie wel of niet door het lichaam worden opgenomen? Ik doe altijd een beetje citroen door de spinazie om de ijzeropname te bevorderen, maar ik las een tijd geleden dat de aanwezigheid van oxaalzuur de opname van ijzer belemmert. Heft citroen de werking van oxaalzuur op, of bemoeilijkt het oxaalzuur de opname zodanig dat ik het voor een verbeterde ijzeropname niet hoef te doen.

Kerstmuts

Samantha_

Berichten: 10796
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 00:11

Ik heb dit vandaag klaargemaakt, inclusief de soldaten! Cool
Het was erg lekker, thanx voor t recept! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 23:20

Klinkt goed! Gaan we van de week eens proberen bij de tagliatelli!

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:16

Vind ik ook erg lekker. Of met ricotta in de plaats van mozarella, ook jammie Knipoog

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 13:09

Guinevere schreef:
Nog even een spinazie vraagje: kan ijzer in spinazie wel of niet door het lichaam worden opgenomen?


Ik heb altijd geleerd dat spinazie veel ijzer bevat, maar dat het lichaam het ijzer wat in spinazie zit niet zo goed opneemt... Heb het ook even opgezocht, dus zal het er eventjes bijzetten hier.

ijzeropname
IJzergehaltes in voedingsmiddelentabellen zeggen niet alles, want als het ijzer slecht wordt opgenomen heeft het lichaam er nog niets aan. De opname van ijzer is afhankelijk van de behoefte aan ijzer en van de vorm waarin ijzer in de voeding voorkomt. IJzer komt namelijk in twee vormen voor: het haemijzer en het non-haemijzer. Het haemijzer komt voor in dierlijke voedingsmiddelen (vlees, vis en gevogelte) en is vrij stabiel, waardoor het goed wordt opgenomen. Het non-haemijzer komt voor in plantaardige voedingsmiddelen en is niet stabiel, waardoor het slechter wordt opgenomen. De opname kan echter worden beïnvloed door de samenstelling van de voeding.

Positieve invloed op ijzeropname
IJzer uit plantaardige voedingsmiddelen wordt beter opgenomen als deze worden gegeten samen met:
Vitamine C rijke producten (!) :
zoals groente en fruit. Dit is de belangrijkste stimulerende factor. Ook de vruchtenzuren (citroenzuur, appelzuur etc.) bevorderen de ijzeropname.
Alcohol met uitzondering van rode wijn.
Uiteraard is het om andere redenen weer niet wenselijk om het alcoholgebruik te vergroten, waardoor de combinatie met vitamine C-rijke producten de absolute prioriteit heeft.

Negatieve invloed op ijzeropname
IJzer uit plantaardige voedingsmiddelen wordt slechter opgenomen als deze worden gegeten samen met:
ei
oxaalzuurrijke groente zoals rabarber en spinazie. Bijvoorbeeld spinazie heeft ongeveer 2 mg ijzer per 100 gram waarvan slechts 1% (!) wordt opgenomen.
melkproducten zoals melk, karnemelk, kaas, vla, yoghurt (vanwege het calcium) · thee en rode wijn. Deze bevatten looizuur dat met non haemijzer onoplosbare complexen vormt
koffie Thee, rode wijn en koffie remmen ook nog de ijzeropname als ze een uur na de maaltijd genomen worden
losse (tarwe)zemelen
sojaproducten

Als je nog meer wil weten over ijzeropname --> http://www.planetgreen.nl/Mindervlees.htm (komt deze informatie ook vandaan)

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:49

Dank je! Maar betekent dat nou dat citroen wel of geen zin heeft? Met andere woorden heft citroen de werking van oxaalzuur op, of is het daar te sterk voor. Ik kan het op de site niet vinden.

Kerstmuts

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 22:05

Volgens mij heeft citroen wel zin... aangezien vruchtenzuren aangeraden worden om de ijzeropname te bevorderen, en daar hoort citroen volgens mij ook onder.

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

mel_kreeft

Berichten: 755
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Warwick University (en in de vakanties in Sassenheim)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 14:31

ik ken ook nog wel een lekker recept met spinazie Haha!

Eerst de spinazie ontdooien (met bevroren spinazie) en dan room kaas er door heen doen (iets als boursin of iets in die richting). als het warm is spekjes er doorheen doen (die natuurlijk eerst bakken) en klaar
kan je heel lekker met pasta enzo eten Haha!

Hand out the window
Floating on air
Just a flip of the wrist and I'm waving you goodbye
... ♥

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 14:47

die ga ik de volgende keer proberen. OK dan!
(het testteam hier eet namelijk graag spinazie maar ik maak het eigenlijk nooit klaar)

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 18:28

Lijkt me lekker *LOL*

Wat wij pas geleden hebben gegeten is... Spinazi met lekkerbekkies (vis) En aardappelpuree das ook wel lekker *LOL*

Time flies when you're having fun!
Hij is eindelijk van mij :D
[RT-HAW] Brendon (fries) voor het eerst op HAW

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:48

Nee, met fishsticks en aardappeltorentjes ... dat is pas lekker! Vork

Kerstmuts

Samantha_

Berichten: 10796
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 12:44

mellietjuh schreef:
ik ken ook nog wel een lekker recept met spinazie Haha!

Eerst de spinazie ontdooien (met bevroren spinazie) en dan room kaas er door heen doen (iets als boursin of iets in die richting). als het warm is spekjes er doorheen doen (die natuurlijk eerst bakken) en klaar
kan je heel lekker met pasta enzo eten Haha!

Dit is ook lekker ja. Vingers aflikken (zonder spekjes dan)
Mijn favo spinazie recept! Haha!

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 13:34

samantha23"]
[quote="mellietjuh schreef:
ik ken ook nog wel een lekker recept met spinazie Haha!

Eerst de spinazie ontdooien (met bevroren spinazie) en dan room kaas er door heen doen (iets als boursin of iets in die richting). als het warm is spekjes er doorheen doen (die natuurlijk eerst bakken) en klaar
kan je heel lekker met pasta enzo eten Haha!

Dit is ook lekker ja. Vingers aflikken (zonder spekjes dan)
Mijn favo spinazie recept! Haha!
[/quote]

Idd zonder spekjes en mét reepjes wortel en stukjes rode peper Tong uitsteken (en liefst ook nog een paar tenen knoflook)

(grappig dat zo'n topic zo lang meegaat Lachen)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 54 bezoekers