Warming-up voor paarden, is dit goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Warming-up voor paarden, is dit goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 20:48

Ik moet voor gym een warming-up bespreken van mijn sport, paardrijden dus. Kunnen jullie misschien kijken of dit goed is, of ik er nog iets aan moet veranderen. Alvast bedankt:)


Warming Up Paardrijden: Dressuur en Springen

1. Bij de dressuursport wordt eerst los gestapt met lange teugel. Hierbij loopt het paard in een ontstappen stap. Dit gebeurt ongeveer 10 minuten. Vervolgens wordt het paard bij elkaar gepakt door de teugels op maat te nemen. Het paard wordt hierbij voorwaarts neerwaarts gereden dwz dat het paard met zijn neus onder de loodlijn loopt en nageeft. De verbinding moet ontspannen zijn hierbij, maar natuurlijk niet losgooien. Dit wordt ongeveer 5 minuten gedaan.
Als het paard met deze verbinding is los gestapt draaft men aan. De beste manier om een paard op de warmen is door het paard te laten buigen/stelling vragen op voltes en wendingen. Ook overgangen en schakelen in gangen zorgt er voor dat het paard soepel en voor het been wordt. De gangen kunnen het beste eerste van stap naar draf gedaan worden en later pas galop omdat het paard eerst goed warm moet lopen. Dit kan variëren per paard. Het ene paard is na een kwartier los en ontspannen bij de ander duurt dit een 3 kwartier. Het paard wordt mooi in balans gereden door gelijkmatige gangen.
Bij de springsport wordt ook begonnen met de dressuurmatige warming-up. Meestal wordt dan niet te lang door gegaan met het gedeelte van verbinding los stappen en het losrijden met overgangen en wendingen, omdat men hiermee verder gaan met balkjes draven. Er wordt hierbij over één of meer balken gedraafd en laten kleine hindernissen zoals kruisjes. Op deze manier wordt er naar hogere hindernissen op gebouwd en zo dus niet te veel in één keer van het paard gevraagd.
Dit zijn goede warming-ups voor het paard en ruiter als er tenminste ontspannen wordt gereden. Als er spanning is heeft de warming-up minder zin omdat het paard dan niet ontspannen en los worden. Als men vaak last heeft van spanning kun je ook gaan longeren. Hierbij loopt het paard aan een longeerlijn rondjes in een bak. Het paard heeft hierbij geen last van de ruiter en loopt ontspannen. Met behulp van hulpteugels kan het paard ook nog gevraagd worden om na te geven. Omdat het paard in rondjes loopt wordt hierbij ook de buiging goed getraind.

2. Tijdens de dressuur warming-up wordt de lenigheid goed getraind door schakelen en wendingen. Bij deze oefeningen moet het paard zich goed buigen en zijn benen strekken. Maar door de lage hindernissen wordt niet echt erg veel lenigheid gevraagd, dit komt pas echt bij het echte springwerk bij bijvoorbeeld brede oxers.
Kracht wordt tijdens de warming-up nog niet echt getraind, dit komt vaak pas na het losrijden met verzamelingen. Wel wordt tijdens schakelingen aan het paard al af en toe lichte verzamelingen gevraagd bijvoorbeeld bij middendraf en het terug rijden hiervan. Bij springen wordt ook nog niet zo veel kracht gevraagd vergeleken met de latere hindernissen, omdat de hindernissen nog vrij laag zijn. Het wordt langzaam daar naar toe opgebouwd.
Snelheid wordt bij de dressuur niet echt gevraagd. Dit komt enkel voor bij het naar voren rijden in middendraf en middengalop. Maar het is hierbij niet de bedoeling dat het paard gaat lopen rennen, maar dat het onder controle van de ruiter naar voren gaat en ook weer terug komt. Bij het springen komt snelheid later pas bij parcours springen.
Bij de warming-up wordt nog niet op tijd, dus snelheid, gelet. Het paard moet natuurlijk wel mooi voorwaarts zijn en niet in een sukkelgangetje lopen.


De coördinatie wordt goed getraind door elke keer dat je rijdt hetzelfde te trainen door middel van op hulpen laten reageren. Als dit niet goed is kan het paard gecorrigeerd door de ruiter. Ook kan dit elke keer iets worden uitgebreid door ze nieuwe oefeningen te leren. Met springen wordt vooral gelet om het tellen van galopsprongen tussen de hindernissen. Dit is vooral een training voor de ruiter om inzicht te krijgen om het paard goed voor de hindernis te laten uitkomen. Ook moet het paard elke keer goed naar de hindernis gereden worden, door goed op te sluiten tussen twee teugels en druk te houden om weigeringen te voorkomen.
Het uithoudingsvermogen wordt getraind bij de dressuur door elke keer minder te stappen en vaker intensieve gangen te vragen zoals uitgestrekte draf, galop, middengalop enz. Bij springen worden elke keer meer hindernissen achter elkaar gesprongen zodat het paard het langer moet volhouden. Ook omdat de hindernissen steeds prutsmuts worden moet het paard steeds meer kracht en dus uithoudingsvermogen krijgen.

3. Deze oefeningen zijn echt speciaal voor de paardensport omdat er met paarden wordt getraind. De dressuur is wel een algemene basis voor elke takt in de paardensport. Dat bleek ook uit de warming-up voor de springsport. De andere onderdelen zijn oa mennen, eventing, endurance, western en andere.

4. Er wordt bij elke takt in de paardensport af gesloten met uitstappen met een ontspannen lange teugel in stap. Dit gebeurt ongeveer 10 minuten. Dit is om het paard op adem te laten komen en te zorgen dat hij geen stijve spieren krijgt. Als het erg koud is krijgen ze vaak nog een uitrijdeken om te zorgen dat het paard niet te snel af koelt.

5. Bij de spring warming-up zou misschien wat meer aandacht besteedt kunnen worden om een fijne verbinding te krijgen, hierdoor gaat het springen met minder spanning en is het paard beter onder controle te houden. Verder vind ik het een goede training, er wordt voldoende aan alle punten besteedt. Het wordt goed opgebouwd door het paard eerst los te rijden en daarna pas moeilijkere dingen te vragen.


SanneVD

Berichten: 1607
Geregistreerd: 03-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 20:51

Bedoelen ze niet dat jij moet omschrijven hoe JOU warming-up is bij het paardrijden?

Omdat het met gym/sport te maken heeft.

Omdat iemand die bv over voetbal gaat vertellen, verteld dan over zijn warming-up, of je moet de bal een warming-up geven Haha!

Sanne is verliefd 16 September 2007 4.15u bevallen van zoon Thomas Maarten Zeinstra!! 18 oktober 2008 18.18u bevallen van dochter Yolanthe Saar Zeinstra!! 3 Juli 2010 om 2.45 bevallen van dochter Lotte Fabienne Zeinstra!! :D

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 20:58

Tja maar doe jij een warming-up op je paard? Verward Ikke niet hoor. Misschien kan ik er wel bij zeggen dat de ruiter tijdens het instappen ontspannen moet zitten en ontspannen verbinding moet houden om spierpijn te voorkomen ofzo.

Amable

Berichten: 9676
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 21:05

Op zich is het helemaal niet slecht om een warming-up voor het paardrijden te doen, vooral de hogere wedstrijdsport. Ik denk zeker dat het de bedoeling is om jouw warming-up te bespreken, niet die van het paard. Maareh, is het poetsen van je paard, voeren en stal uitmesten niet al een hele warming-up? Maar ga eens na welke spieren je gebruikt tijdens het paardrijden en hoe je deze spieren vooraf zou kunnen opwarmen.

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 21:07

borstelen, je zadel en hoofdstel sjouwen .... naar je paard fietsen
dat moet je als warming up zien !
want ook bij paardrijden moet je wel degelijk voor jezelf een warming up doen !
evt 10 minuten langs je paard lopen , voor je erop stapt, en dit na het rijden ook.... heb je meteen een cooling down Knipoog

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 21:24

Nou ik hou eigenlijk zelf nooit zo'n warming-up en cooling down hoor crossmonster Tong uitsteken Paardenrijden is ook niet echt een hele intensieve sport Schijnheilig

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 21:26

crossmonster schreef:
evt 10 minuten langs je paard lopen , voor je erop stapt, en dit na het rijden ook.... heb je meteen een cooling down Knipoog


Ik loop de hele dag langs mijn paard...als ze in haar box staat. Ooooh, nu snap ik hem: je bedoelt NAAST je paard *LOL*

Je suis Charlie.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 21:29

liza van loon schreef:
Nou ik hou eigenlijk zelf nooit zo'n warming-up en cooling down hoor crossmonster Tong uitsteken Paardenrijden is ook niet echt een hele intensieve sport Schijnheilig


Aai, dit laat ik mn vriend maar niet lezen... Schijnheilig Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 21:35

Ach, die opmerking krijg ik zo vaak...tot ze me een keertje helemaal kapot van het paard zien stappen....Haha!

Je suis Charlie.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 21:39

Géén intensieve sport? Bloos!
Nou, ik vind toch van wel. Scheve mond

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 21:43

haha ja dat heb je altijd! Moe? Hoe kun je nou moe zijn?! Je paard loopt toch en jij niet? Nou was laatst anders ook aardig kapot na een half uurtje flink draven en wat galopjes door een park!

Maar ik denk idd dat het gaat om je EIGEN warming-up, maar ik denk niet dar er veel mensen zullen zijn die dit ook daadwerkelijk doen!

Voordat ik het vergeet te vragen.. Jij had t over dat je paard niet mocht galopperen voordat ie echt warm en los is, maar omdat bij mijn paard (renpaard) zijn galop beter is en hem makkelijker afgaat (conditioneel)dan de draf, begon ik meestal na het stappen met een rustige galop met lange teugel. Paard meteen aan de teugel rijden kan ik niet, die moet ik gaandeweg los maken en niet door in zijn mond te hangen.. (zal ongetwijfeld bij de meeste niet gebeuren, maar dat zou de enige manier zijn om hem in 10 min aan de teugel te hebben ipv een half uur.. meneer houdt niet zo van dressuur)

Onderschriftloos :Y)

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 21:44

Cassidy schreef:
Ach, die opmerking krijg ik zo vaak...tot ze me een keertje helemaal kapot van het paard zien stappen....Haha!


Nou, dan krijg ik vervolgens ook nog naar mn hoofd dat ik geen conditie heb...

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 21:50

Ik vind dat je de warming-up van de paarden netjes bescheven hebt!
Maar je kan er bij vermelden dat dit ook gedeeltelijk een warming-up is voor de ruiters/amazones.

Ik vind het in ieder geval heel vreemd dat als ik een keer een paard 'overneem' van iemand om gelijk weg te draven. Ik ben ook gewend om eerst in te stappen, vervolgens met het in draf loswerken mezelf op 1 of andere manier los te werken.

Pas als mijn paard goed los is en ik ga beginnen met de oprichting enz. ga ik doorzitten en ga ik ook echt op mijn houding letten (rechtop zitten, benen lang enz).
Dus ik heb ook echt een warming-up nodig, alleen denk ik er zelf minder bij na.

Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 12:24

Ik denk inderdaad dat je wat meer zou kunnen vertellen over je eigen warming-up, ook als je dat zelf niet doet, zou het wel beter zijn om het wel te doen.
Je zou eens kunnen kijken bij de voltige, daarvan weet ik dat ze een echte warming-up doen. Als je op google zoekt, zijn er vast wel sites waarop je iets kan vinden.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-04 17:22

Nou ik heb het zo in geleverd met nog een stukje erbij:
Allereerst wou ik zeggen dat bij paardrijden de ruiter niet echt getraind wordt maar eerder het paard, daarom heb ik dit ook uitgelegd. De ruiter wordt ook niet echt lenig van of krijgt een conditie. Wel wordt je lekker warm met het poetsen van je paard vooraf en je ontwikkelt spieren op bepaalde plekken zoals bovenbeenspieren. Het paard wordt natuurlijk wel in alles door de ruiter begeleid dus de tactiek is erg belangrijk voor de ruiter. Je moet er als ruiter opletten dat je ontspannen blijft zitten anders kun je last van spierpijn krijgen, vooral in de bovenarmen.

Zoiets, ach maakt allemal niet meer uit. Het is maar gym he Knipoog

En wat je zegt antionette, je hebt die zo genaamde warming up voor de ruiter niet nodig, maar het is eigenlijk een soort gewoonte geworden denk ik. Ik heb het zefl namelijk ook Haha!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 19:58

ehm van paardrijden krijg je wel degelijk een conditie.... als jij maar een half uurtje per dag rijd... dan wil ik jou wel eens zien na een cross.....
ik zal je zeggen, als je daar niet genoeg voor traint , dan ben je na zo'n cross echt totaal buiten adem en bek en bek af!

Barvrouwke
Berichten: 3703
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 20:08

eff je beentjes rekken voordat je op dat heele hoge paard klimt Tong uitsteken

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 20:18

crossmonster schreef:
ehm van paardrijden krijg je wel degelijk een conditie.... als jij maar een half uurtje per dag rijd... dan wil ik jou wel eens zien na een cross.....
ik zal je zeggen, als je daar niet genoeg voor traint , dan ben je na zo'n cross echt totaal buiten adem en bek en bek af!


Ik ben alleen moe na het lopen van de cross, en absoluut niet na het rijden van de cross. Agja, ik zit gewoon raar in elkaar Haha!

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!


Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 21:13

Barvrouwke schreef:
eff je beentjes rekken voordat je op dat heele hoge paard klimt Tong uitsteken


Zie je het voor je ? *LOL* *LOL*

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 21:55

niemand een antwoord op mijn vraag?

en over dat wel of niet conditie. Ik merk dat wanneer ik een uur dressuur heb gereden dat ik véél minder moe ben dan wanneer ik buiten lekker ga rijden met af en toe een rengalop en tussendoor een flinke draf! Voor mij is dat veel vermoeiender en zwaarder dan 'gewoon'dressuur..

Onderschriftloos :Y)

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 07:26

maartjuh"]
[quote="crossmonster schreef:
ehm van paardrijden krijg je wel degelijk een conditie.... als jij maar een half uurtje per dag rijd... dan wil ik jou wel eens zien na een cross.....
ik zal je zeggen, als je daar niet genoeg voor traint , dan ben je na zo'n cross echt totaal buiten adem en bek en bek af!


Ik ben alleen moe na het lopen van de cross, en absoluut niet na het rijden van de cross. Agja, ik zit gewoon raar in elkaar Haha!
[/quote]


de cross lopen vind ik niet zo vermoeiend, ik loop m altijd 2x !
en de cross zelf, hangt van het paard af hoe vermoeiend die is ,
als een paard zelf loopt en jij alleen hoeft te zitten en sturen , nee dat is niet vermoeiend, maar net zoals lazy van mij, das een paard wat je de hele cross echt moet rijden,moet overtuigen, ja dan ben ik wel iets moe,
maar als je voldoende traint in het bos (logisch als je cross rijd) dan is een cross idd niet vermoeiend, daar bouw je nl in de training voor je paard, maar ook dus voor jou, conditie op Knipoog

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-04 14:46

crossmonster schreef:
ehm van paardrijden krijg je wel degelijk een conditie.... als jij maar een half uurtje per dag rijd... dan wil ik jou wel eens zien na een cross.....
ik zal je zeggen, als je daar niet genoeg voor traint , dan ben je na zo'n cross echt totaal buiten adem en bek en bek af!


Ja daar heb je wel gelijk in, maar ik bespreek ook niet de cross, alleen maar dressuur en springen. Hoewel je bij springen ook wel beetje conditie krijgt.

En barvrouwke, dan heb jij zeker een heel lenig linker been *LOL*

Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 14:48

Op RT loopt momenteel een topic over de warming-up bij de ruiter. Wellicht dat je daar nog wat aan hebt Lachen. Ik zal even de link zoeken.

Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 14:49


Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-04 15:09

Tja Apple het is nu al te laat, ik heb het al ingeleverd, maar bedankt. Ik zal toch even een kijkje nemen want ik ben nou wel benieuwd. Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 36 bezoekers