linker galop wil niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

linker galop wil niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 22:30

hoi mijn tinker springt op de linkerhand altijd in de verkeerde galop aan,
op de rechter gaat het wel goed.
Hij kan het nog maar net heeft iemand meschien tips ik heb al les dus dat hoef je niet voor te stellen.


Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:36

Als eerste is het belangrijk om te weten wat een paard doet om in een bepaalde galop aan te springen.
Om in de linkergalop aan te springen moet zijn linkerschouder vrij zijn en zijn achterhand moet licht naar binnen gebogen zijn.
Door jou lichaam te draaien zoals een paard zijn lichaam zou moeten draaien maak je het zeeer aantrekkelijk voor hem om in de goede galop aan te springen.
Voor de linkergalop houdt dit dus in:
Draai je heupen zo dat je linkerheup naar voren steekt en je rechtheup naar achteren, dan ligt je linkerbeen dus iets naar voren en je rechterbeen naar achteren. Laat die teugels varen, die komen er later wel weer bij kijken, je linkerhand wijs je waar je naar toe wilt (met de lange teugel in je hand), zeg maar naar 11 uur op de klok en niet omlaag!! Maar licht omhoog..
Met je rechterhand 'spank' je zijn achterhand en je kijkt gewoon naar voren.
Zorg ervoor dat je paard ten eerste goed aan het been is en ten tweede zijwaartse hulpen kent. Des te beter hij hierin is, des te beter ook de galop zal gaan.

Ik heb lang lopen sukkelen met Nacinos galop maar door (o.a.) deze oefening gaat het nu 9 van de 10 keer goed!!
Hij is van Pat Parelli en laat de mensen langs de bak maar lachen (het ziet er tenslotte uit als een clownsact Haha! ) maar als jij en je paard het eenmaal doorhebben ga je natuurlijk weer verder met verfijnen en verdwijnen al die 'gekke fratsen'.

Ook zijn er hier al wel 10 topics over geweest dus ik denk dat je met de zoekfunctie ook nog de nodige tips zal vinden.

Succes!

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:48

je kan om de galop te oefenen bij een jong paard inderdaad het voorgaande doen. ik heb geleerd dat in een hoek te doen. het paard met buitenstelling (zoals je zit, maar ook dmv teugels) in de hoek sturen (niet er helemaal in Knipoog ), en dan om laten vallen naar links, vieren en iets aantrekken van de linkerteugel. vooral de schouder vrijlaten, maar dus het paard laten vallen, vanuit de rechterstelling naar links. bij mijn paardje werkte het zeer goed, waar het totaal niet lukte als ik binnenstelling vroeg (logisch eigenlijk, dan hinder je alleen maar bij een niet lenig paard)
succes!

Enya - Daya :-)

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 23:48

hoi een moeilijk verhaal maar ik ga morgen een poging wagen of het lukt.
hij is al wel goed aan het been maar de zijwaardse hulpen gaan wel moeilijk moet hij nog leren hij is nog maar drie en half .
Maar ik vond het zo raar omdat de rechtergalop altijd goed gaat.
we oefenen gewoon door.
meer tips zijn altijd welkom.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 02:29

linsom op de volte zetten en an aangaloperen net zolang dat die het goed oet en dan beloonen

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

Peche

Berichten: 45
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: opeinde/almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 14:44

gebruik een balkje in de hoek van de bak en laat hem daar over draven, en als je hem net voor het balkje aanlaat springen in galop is de kans groot dat hij in de goede galop aanspringd, en als dit een aantal lessen en keren goed gaat, moet je het eens in een andere hoek proberen en dan zonder balkje zien of het lukt, bij onze oude merrie tenminste wel.

IRIS doe je best, laat zien wat je kan Simone, jij ook en win die PAVO cup. Toske vol houden nog even dan heb je een veulentje

Laanbanaan

Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:41

Hoi,
bij mijn fjord Lana heeft het een jaar geduurd voor we het voor elkaar kregen. Wat wij hebben gedaan is op de volte aangaloperen, een gebroken lijn rijden en daarna aangaloperen (als je in de bocht zit) en heeeeeeeeeel erg veel geduld hebben en zeker niet straffen, maar belonen als het wel gaat. Het hiel ook als niet alleen ik ermee bezig was, maar als een andere ruiter het ook probeerde. Ik heb het dus niet alleen voor elkaar gekregen, maar ze kan het nu wel!!
succes


dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-04 21:57

Nou ik heb gisteren weer les gehad en het is gelukt hij is in de goede galop aangesprongen.
toch iedereen bedankt voor de tips.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers