Fitheidstest voor Olympische kandidaten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Fitheidstest voor Olympische kandidaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 13:57

http://www.anky.nl/index.asp?page=nieuw ... 90&lang=nl
anky.nl

De dressuurruiters die zijn opgenomen in het Olympisch kader van de KNHS moeten in aanloop naar de Spelen van 2008 aan strikte voorwaarden voldoen volgens bondstrainer Sjef Janssen en teammanager Marriëtte Sanders.

Niet alleen de paarden in de topsport moeten superfit zijn. Juist de fitheid van hun ruiters krijgt meer aandacht dan ooit. Op 8 januari worden de leden van de A-kaders springen en dressuur onderworpen aan een fitheidstest.

Sjef: 'de ruiters worden getest op fitheid en mobiliteit. Er worden testen gedaan om te beoordelen hoeveel uithoudingsvermogen iemand heeft maar ook bijvoorbeeld wat er verandert in coördinatie en balans als iemand moe wordt. Elke ruiter krijgt een individueel trainingsschema zodat we zo fit mogelijk aankomen op de Olympische Spelen in Hong Kong. Periodiek wordt iedereen opnieuw getest om ontwikkelingen qua fitheid goed bij te kunnen houden.'

Verwant artikel:

[VN] Humane fitheidstest voor dressuurruiters

Kafue

Re: Fitheidstest voor Olympische kandidaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:41

Wat een onzin zeg, net alsof die sporters zelf niet weten wat er nodig is om fit de spelen te bereiken.
Moeten ze als kleine kinderen behandeld worden terwijl hun brood in feite in gevaar komt als ze zzich alleen maar focussen op de spelen.
Ben benieuwd of hun salaris dan ook uit de olympische kas betaald gaat worden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:52

Ik denk dat het juist heel goed is om op zo'n manier de puntjes op de i te zetten. Elke paardensporter zal al zijn uiterste best doen om zijn paard zo fit mogelijk op de spelen te krijgen, maar juist daarom is het goed dat er nu eens aandacht wordt besteed aan een ander aspect!
Ik weet uit eigen ervaring dat het volgen van een uitgekiend trainingsprogramma erg goed werkt en dat je daar veel profijt van hebt. Vergeet niet dat ze daar in een heel ander klimaat moeten presteren en dan kan een goede conditie een enorm voordeel zijn om goed tegen de warmte te kunnen!

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:54

Ik vind het ook een heel goed idee. Ze zijn nu wat meer verplicht om ook aan hun eigen fitheid te denken en niet alleen aan die van hun paarden. Niet dat ik zeg dat de ruiters niet fit zijn, maar het gaat zoals eerder gezegd om de puntjes op de i.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:28

horseyfries schreef:
Ik weet uit eigen ervaring dat het volgen van een uitgekiend trainingsprogramma erg goed werkt en dat je daar veel profijt van hebt. Vergeet niet dat ze daar in een heel ander klimaat moeten presteren en dan kan een goede conditie een enorm voordeel zijn om goed tegen de warmte te kunnen!

Ik denk dat je daar een punt hebt, wat dat klimaat betreft. Ja

__p0ny__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:50

nou ik denk dat dat niet nodig is in de top!! als je niet fit ben kun je toch ook niet zo ver komen met je paard Clown

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:41

Als je niet fit bent kan je meestal niet adequaat reageren en daarom denk ik dat dit juist de puntjes op de i zijn, dit maakt de training compleet.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 16:40

lijkt me een goede zaak het is tenslotte topsport voor de combinatie en niet alleen voor het paard

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:42

Inderdaad, ik vind dit ook een zeer mooi initiatief (omdat mijn trainer ook zegt dat ik wat aan mijn conditie mag beginnen werken Knipoog )

Ik dacht dat hij het zei om te lachen, maar zoals jullie hierboven al vermelden, als je geen conditie hebt kun je nooit op zo'n niveau geraken met je paard!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:33

Ik denk dat je extreem fit moet zijn voor de omstandigheden daar en beter nu de zaken in kaart brengen dan 3 weken van te voren tot de conclusie komen dat e.e.a. conditioneel niet voor elkaar is.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:23