lesgeven probleempje...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-01 21:43

Vanavond heeft iemand van stal gevraagd of ik haar les wil geven.
Ik weet eigenlijk niet zo goed of ik het moet doen.
Ik geef wel vaker les hoor maar meestal zijn dat wat meer kids (12 /13 jaar B nivo)Op dit moment hebik ook een meisje met een shetje niet echt mega nivo dus.
Geef ook niet ik vind het erg leuk en vind het toch wel een eer dat ik daarvoor gevraagd ben.

Sinds een paar maanden wordt ik ook door meerdere mensen gevraagd waarvan ik me afvraag of ik dat nivo wel aankan.
Ik ben Maar M dressuur.
Volgens hun is het dat ik AL M dressuur ben.
Diegene die mij nu heeft gevraagd rijd jaren langer dan ik rijd.
Ze rijd L2 met haar paard en heeft een tikkie het idee vast te zitten bij haar huidige instructeur.
Ze vraag me af en toe om tips als we samen rijden en die geef ik dan ook. Volgens haar werkt dat zo goed dat ze dus misschien wil overstappen.
Alleen..kan ik dat wel? L2 en M1 ligt niet zo ver uit elkaar.Nog een bijkomend probleem is eigenlijk dat haar huidige instructeur ookde mijne is.
Kan ik dat dus wel maken?
Mijn instructeur is heeft veel meer ervaring dan ik heb en er gewoon veeeeeeeeel meer kijk op.
Waarom zou ik het dan beter doen?
Ze heeft gevraagd of ik haar een proefles wil geven zodat ik er beter overna kan denken of ik denk dat ik het kan ,volgens haar kan ik het wel.Heeft iemand hier ervaring mee en hoe ging dat?
Ik vind het wel een eer dat ze mij vraagt helemaal omdat ik nog les van haar heb gehad voor ik naar deze instructeur ging.
Ik twijfel alleen zo onwijs..Ben ik nog niet te jong daarvoor enzo?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice



carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 21:52

De kwaliteit van het rijden van jou en jou lessen hebben niets met elkaar te maken, onthoudt dat goed.
Je kan wel ZZ dressuur zijn met tig paarden, maar dat hoeft niet te betekenen dat je les kan geven en dat je de info kan overbrengen.

Andersom geld het ook: L/M ruiters die het rijden niets aan vinden, maar wel veel ervaring hebben met meerdere, moeilijke paarden en er veel kijk op hebben. Omdat ze het goed 'snappen', en dat ook kunnen overbrengen, kunnen hun soms les geven boven hun eigen niveau.
Dat gebeurt niet vaak, maar het kan zeker wel.

Maak jezelf duidelijk of je het kan. Ben jij er goed in om dingen over te brengen op anderen? Vind je het leuk?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 21:52

Gewoon doe hoor? Misschien werkt het en je leert er zelf ook veeeeel van.

Ik ben ook Maar een L1 ruiter en ik help ook af en toe mensen.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 21:57

Ik zou idd een proefles geven zodat je kunt kijken of het je ligt om op een hoger niveau les te geven. En wat je instructeur betreft: ik neem aan dat hij het zal snappen dat jouw kijk erop het meisje beter ligt. Veel succes en plezier!

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 22:22

Pfffff, ik vind het wel erg gevoelig liggen.

Persoonlijk zou ik het niet doen zodat je er met je instructeur ook nooit woorden over kunt krijgen.

En wat is belangrijker: dat je met je huidige instructeur verder kunt of dat je wat les kan gaan geven?

Ik zou het gewoon laten zoals het nu is, wat tips geven hier en daar en niet echt lesgeven.
Misschien kan ze uitkijken naar een andere instructeur bij jullie in de buurt?

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 23:41

Ik ben het helemaal met Fitzroy eens. Ik zou zeker geen moeilijkheden met mijn instructeur willen riskeren.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 00:42

Ik sluit me ook bij Fitz aan,

mede omdat ik ook vaak gevraagd wordt.
Ik doe het niet om de volgende reden:
Van elke instructeur hoor je zowel positieve verhalen als negatieve, zelfs van Sjef Jansen heb ik verschillende negatieve verhalen gehoord,
dat kan ook niet anders, want er zijn zoveel verschillende trainingsmethodes en bij een ieder past weer een ander methode.
Maar ik heb niet het gevoel zo stevig in mijn schoenen te staan dat ik eventuele negatieve verhaaltjes kan negeren....

Stomme beweegreden misschien, maar als ik diep van binnen kijk denk ik dat dit toch wel de grootste reden is dat ik geen les geef.

En ik heb het ook drukdrukdruk natuurlijk!
*LOL*

(ok, nu even niet, maar over 3 maandjes weer wel Knipoog )

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 10:48

Ik zou het ook niet doen, als ze nou geen les had gehad van jouw eigen instructeur was het een ander verhaal...

Maar misschien kun je haar gewoon onofficieel Haha! af en toe eens helpen en tips geven als jullie toevallig samen aan het rijden zijn? Dat doen Christa en ik ook vaak en dat werkt prima ook al rijden we op hetzelfde nivo en hebben les van dezelfde persoon. Juist daarom misschien?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 10:51

Je moet idd niet het risico lopen dat je problemen met je eigen instructeur krijgt. Misschien in overleg kan je met een oplossing komen Verward .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 13:26

hai,
ik zal het niet doen.
niet tussen jullie instructeur en haar in gaan zitten.
zit jij zo met de gebakken bananen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 14:54

Iedereen zegt het hier eigenlijk al. Niet doen dus.

Ik vraag me ook af wat deze amazone van jou voor een nieuwe dingen denkt te horen of te leren wanneer ze nb. les heeft van dezelfde instructeur als die jij hebt. Niets ten nadele van jou kwaliteiten als instructrice hoor, maar ik neem aan dat jou instructeur veel meer ervaring heeft en kundiger is door al die jaren dat hij al met paarden werkt.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-01 19:21

dat zelfde idee had ik ook hoor jippie Lachen
vond het ook zo vreemd dat ze bij mij wou lessen?
maar ik doe het niet thanx voor de tips!

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 13:19

Ja ik vind het ook een beetje raar, jullie hebben dezelfde instructeur (en wat voor een!) Zij leert als het goed is dezelfde dingen als jij, alleen gaat het bij jou en Lodewijk misschien wat sneller, maar zij komt er met die instructeur vast ook wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 23:24

Ook ik sluit me bij Fitz aan. Je eigen ontwikkeling en relatie met je instructeur zijn belangrijker....

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 17:08

Ik denk dat je het niet moet doen. Les geven is echt een vak apart. En aan iemand die maar een tikje lager zit dan jij, kan je toch niet zoveel meer leren? Verward
Straks steekt ze je nog voorbij Knipoog .

Arona
Berichten: 165
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 10:20

Ik rijd zelf niet geweldig, allemaal van die kleine dingetjes, zoals de tenen naar binnen draaien enzo, ik kan dt gewoonweg niet.
Toch ben ik al wel meerdere malen gevraagd om les te geven. Meestal was dit voor iemand invallen voor langere tijd of voor 1 keer. Mijn langste periode was 32 weken.

Kijk, ik rijd zelf niet geweldig maar toch kan ik schijnbaar goed lesgeven.

Je hoeft zelf niet geweldig te rijden om te kunnen zien wat anderen fout doen!

Soms moet je springen, om al vallende te leren vliegen!

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 21:14

Meestal kun je iets beter uitleggen als je er naast staat dan dat je erop zit
Je kan zo veel meer dingen zien die je zelf als je op je beestje zit.
Ik heb ook een tijdje les gehad van een meisje die zelf ook nog maar B is, maar de L oefeningen heeft zij mij wel geleerd
Ik denk wel dat het leuk en leerzaam is voor diegene die het wil
Anders zou die het toch ook niet vragen?? Verward
En als zij er wel iets van leert, tsja even goede vrienden
Groetjes Tamara


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers