wanneer mag je met stang rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snipsnap

Berichten: 3798
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Rijssen

wanneer mag je met stang rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 12:21

ik heb een hele vervelden pony hij zet altijd het bit vast en ik heb al van alle soorten bitten geprobeert maar ze doet er niks op uit. nu zei laats een vrouw van moet je met een stang gaan rijden met zo'n boogje erin maar nu weet in niet of dat al in de m2 mag dat wou ik dus ff vragen en als dat niet mag weten jullie dan nog een andere oplossing alvast bedankt Haha!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:22

Met stang & trens mag je pas in de Z starten.
Maar heeft de vrouw het echt over een stang of over een ongebroken bit met een boogje?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:23

Als je de correctie stang van K&K bedoelt mag je die gewoon gebruiken, of je nou B of Z bent.

Snipsnap

Berichten: 3798
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 12:38

sorry ik weet niet wat je bedoelt heb je misschien een plaatje

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:43

Een stang zoals in de Z is een ongebroken bit, maar dan met lange scharen. Dat mag pas in de Z.
Maar een ongebroken bit met een tongboog erin maar met losse ringen, dat mag al in de B.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:59


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:29

Kleintje schreef:
Met stang & trens mag je pas in de Z starten.


Lijkt me niet, het gaat hier om een pony Knipoog

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:35

Bedoel je een stang of een ongebroken trens?

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 00:53

Margreet schreef:
Bedoel je een stang of een ongebroken trens?


Dat wilde ik ook vragen...

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 01:46

een ongebroken trens waarschijnlijk, met zo'n tongboog van K&K zijn namelijk ook voor 'pullers' zoals ze dat noemen, en ja daar mag je gewoon mee rijden

Snipsnap

Berichten: 3798
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 10:55

ik bedoel een soort stang alleen dan met losse ringen.. maar wat raden jullie aan als mijn pony zo vervelend is. ik heb gister trouwens met een stang gereden een gumie stang of hoe je dat ook mag noemen maar daar mag je geen wedstrijden mee rijden maar dat bit hielp voor geen meter hij liep wel wat mooier maar ze trok nog steeds en ze ging me er steeds van door.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 10:57

Je pony kan alleen trekken als jij haar iets te trekken geeft. Dus je hebt waarschijnlijk zelf ook teveel druk op het bit.

Ik zou de problemen rijtechnisch oplossen en geen ander bit erin hangen.

Snipsnap

Berichten: 3798
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 10:58

bedoelen jullie dit bit de k & k correctiebit

Afbeelding

Snipsnap

Berichten: 3798
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 11:03

nou ik heb echt al van alles geprobeert met de lessen is ze een beetje trekkerig maar als ik gewoon thuis rij dan maakt het niet uit hoe ik rij ze blijft maar trekken. normaal als ze er van door gaat dan schrikt ze ergens van maar als ze er nu van door gaat schrikt ze helemaal nergens van ze zet haar helemaal af en springt met 2 benen de lucht in en gaar er dan van door ik kan haar dan ook helemaal niet sturen. en als ik haar tegen het draad op wil zetten dan maakt ze van die schijnbeweging dat ze wil hebben dat ik er af val maar gelukkig is dat nog niet gebeurd. maar mijn vader die zei van probeer maar ff op internet te informeren over zo'n bit maar dan zo ik dan met zo'n k & k correctie bit moeten rijden

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 12:24

Ja ik rij ook met de K&K correctiebit van sprenger. Het is ook een ideaal bit voor paarden die de tong over het bit gooien (doet mijn paard). Ik zweer bij dit bit. Ik rij ook M2 en ik heb er nooit commentaar over gehad dus volgens mij mag het gewoon.
Ook kan je pony dit bit niet tussen de kaken klemmen en moeilijk het bit vastpakken. Het bit is gemaakt van argentaan en dat heeft een zachtere werking in de mond. Het is dus prettiger voor het paard en het werkt goed.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 14:28

Mijn paard doet hetzelfde, maar met het correctiebit van k&k doet hij het nog net zo makkelijk. Sterker nog...beter!!!! Hij gaat ervan over de rooie.
Ik rijd hem nu met ongebroken trens en dat gaat wel heel goed.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 14:33

je mag er natuurlijk altijd mee rijden maar je mag er geenw edstrijden mee starten!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:59

INkie schreef:
je mag er natuurlijk altijd mee rijden maar je mag er geenw edstrijden mee starten!

Onzin. Als je in het reglement kijkt dan staat dit bit bij de toegestane bitten. Dus je mag er gewoon mee starten.

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 18:54

Ik denk dat je de problemen niet oplost door zo'n bit te gebruiken. Dat bit is handig als je pony de tong over het bit gooit (al zou je dan ook moeten zoeken naar de oorzaak). Het lijkt mij dat je pony gevoelig is in de mond en daarom zo protesteert. Heb je het al met een dubbelgebroken argentaan trens geprobeerd? Die is zacht in de mond en ze gaan er een beetje op kauwen, zodat ze niet meer zo stug zijn.

Probeer je probleem niet op te lossen door harder te worden voor je pony!

Snipsnap

Berichten: 3798
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 19:45

wat bedoel je met een dubbelgebroken argentaan trens? ik rij haar nu ook met een dubbelgebroken in het begin hielp het wel maar nu helemaal niet meer. maar wat bedoel je met argentaan wat is dat voor een bit dan? is dat anders dan een normale dubbel gebroken???

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 19:57

heb je les? het klinkt meer als ongehoorzaamheid dus ik zou dat bit er niet in hangen, dat is sowieso niet gemaakt om aan te zitten.

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 20:30

Argentaan is het materiaal waarvan het bit gemaakt is. De meeste paarden vinden argentaan prettiger in de mond. Het zorgt voor een toename van de speekselproduktie, waardoor ze een beetje op het bit gaan kauwen, ipv het vast te houden.

Maar ook met zo'n bit moet je natuurlijk niet aan de mond gaan trekken.

Snipsnap

Berichten: 3798
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 22:38

in het begin trok ik heel erg aan de teugel maar van mijn privé instructeur moest ik dat afleren ( aanleren is gemakkelijker dan afleren Lachen ). en ondertussen trek ik helemaal niet meer aan de teugels.

maar hebben jullie verder nog andere oplossings voor mij?? zonder zo'n bit te gebruiken??

SPCB
Berichten: 162
Geregistreerd: 07-02-04
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 23:19

Vraag het eens na bij de KNHS wat wel en niet mag.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 10:51

SPCB schreef:
Vraag het eens na bij de KNHS wat wel en niet mag.

www.knhs.nl
Kopje KNHS
Reglementen

En dan kiezen voor disciplinereglementen.

Onder dressuur staat dan onderaan welke bitten zijn toegestaan en niet.

Overigens, iedere wedstrijdruiters zou het algemeen en het discipline reglement moeten kennen. Of in ieder geval globaal de regels moeten weten.