De foto's!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

De foto's!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 17:32

IK heb eindelijk de foto's van de spiegelreflex laten ontwikkelen, en gescand. Jammer genoeg is onze scanner aan het einde van z'n latijn want hij maakt er echt een zooitje van. Als je zwarte vlakken ziet, komt dat door de scanner, op de echte foto's heeft het gewoon een kleurtje en een structuur. Knipoog De waas over sommige foto's komt ook door de scanner. Boos!

foto 1:
Afbeelding

foto 2:
Afbeelding

foto 3:
Afbeelding

foto 4:
Afbeelding

Op alle foto's heb ik nog wel commentaar, behalve de tweede.
Wat vinden jullie ervan? De belichting vind ik iig al beter dan bij de vorige foto's, maar sommige zijn nu weer niet helemaal goed scherpgesteld. Verdrietig

Liesje89

Berichten: 9926
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 17:47

foto 2 en 3 zijn leuk! en ook erg mooi Haha!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 18:31

Foto 3 is mooi... Foto 2 is wel mooi, maar de hond is zoekplaatje als het ware. Foto 1 is de belichting niet mooi op het jongetje zn hoofd....
Foto 4 vind ik wel appart Lachen Ik kan het niet beter hoor Knipoog
Dit is mijn mening, maar ik ben maar amateur Haha!

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 19:09

Dat hoofd van m'n broertje is idd een beetje overbelicht, kwam omdat net op die plek de zon erdoor moest komen. Boos! Op de echte foto is het trouwens wel wat minder. (echt waar Haha! *LOL* )

Ik heb nog even twee foto's gescand:

Foto 5:
Afbeelding

Foto 6:
Afbeelding

Heb er nog meer, maar die komen later wel. Haha! Het was trouwens de bedoeling dat ik een zo klein mogelijke scherpte diepte kreeg, op de meeste foto's wel aardig gelukt, vind ik.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 19:37

Foto 3 vind ik het mooist, alleen jammer van dat handje Knipoog

GeaH

Berichten: 235
Geregistreerd: 05-02-04
Woonplaats: onderin Friesland :D (vlakbij Wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 21:37

Ik vind foto 2 erg mooi en 5 ook wel alleen had daar het bovenste pad misschien weg gemoeten. De foto's van je pony zijn qua pony erg mooi (wat een paardje!!) alleen vind ik het jammer van je achtergrond en de handjes Lachen De 1e foto is mooi (alleen jammer van het hoofd).....
Verder vind ik dat je het super doet! Ik doe het jeniet na hoor!
xxx

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 23:44

Foto 1 vind ik de mooiste foto, op de belichting op het hoofd na dan. Ik vind foto 2 een zoekplaatje. Had een mooie foto geweest had de hond er iets groter opgestaan, en dus minder achtergrond. Foto 3 vind ik onscherp. Foto 4, ja, wat moet je ervan zeggen Haha! Leuke foto om te hebben, maar verder? Tong uitsteken Foto 5 had ik ook iets verder ingezoomd en foto 6 is gewoon een leuke standfoto. Vind ik niet bijzonder.

Maar je hebt het in je! Haha! Vooraaaaaal doorgaan!

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 01:30

Lepeltje schreef:
maar sommige zijn nu weer niet helemaal goed scherpgesteld. Verdrietig


Tja, elk nadeel heb zijn voordeel.
Met een klein diafragma krijg je een hoge scherptediepte. Voordeel is dat je het niet zo nauw hoeft te nemen met de scherptediepte.

Heel extreem, met mijn 200 mm op f1.8, heb je op 10 meter nog geen 10 cm scherptediepte. Als je dan niet héél nauwkeurig scherp stelt heb je dus gauw een mislukte foto. Maar als ze lukken zijn ze wel OK dan! met een hele mooie vervaagde achtergrond.

Lepetje, weet je ook alle instellingen nog bij elke foto?

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 09:36

Ja idd Don_Marcello, dat had ik al wel door. Volgende keer beter scherpstellen dus..

Foto 1: Diafragma 1.7, sluitertijd 1/500 als het goed is.

Foto 2: Diafragma 2.8 ofzo, geloof ik, sluitertijd 1/1000. Kon het diafragma niet helemaal open laten omdat er geen kortere sluitertijd op deze camera zit.

Foto3: Diafragma 1.7, sluitertijd 1/1000

Foto 4: Diafragma 1.7, sluitertijd 1/500

Foto 5: Diafragma 2.8, geloof ik weer. sluitertijd 1/1000

Foto 6: Diafragma 1.7, sluitertijd 1/500

Kan er iets naast zitten, maar als het goed is was het zo. Lachen Ik vindt de meeste foto's al wel wat beter dan de vorige keer, maar absoluut nog niet perfect. Ik had nu bijvoorbeeld weer beter op het scherpstellen moeten letten, en vaak wat dichter bij het onderwerp moeten gaan staan.

En XoNo, er zit geen inzoomfunctie op een antieke spiegelreflex. Knipoog Ik had er dus gewoon wat dichter bij moeten gaan staan. Haha!

Nog voor Don_marcello trouwens:
De foto's komen vaak anders uit dan ik gericht had, het onderwerp staat heel vaak verder naar beneden dan ik wilde, en de camera schijnt ook een afwijking naar links te hebben, dus het onderwerp staat steeds ook iets verder naar rechts dan de bedoeling was. Is dat een afwijking van de lens of kijk ik gewoon scheel, en kan je dat aanpassen als blijkt dat ik niet scheel kijk? Haha!

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 01:04

Moet ik het als positief of negatief beschouwen dat je (don_marcello) geen commentaar meer wil geven op mijn foto's. Haha!
Of vond je dat de rest al goed genoeg had uitgelegd wat er allemaal fout aan is. Lachen

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 01:49

Lepelje,
Ik vind het leuk dat je er zo serieus mee bezig bent. Dat je alle instellingen ook nog weet het het resultaat herkent betekent dat je goed gaat begrijpen wat z'n camera allemaal kan in plaats van te blind te varen op moderne techniek. Je zie zelf het resultaat en zo kan je ZELF uitvinden welke instellingen welk effect geven en hoe je dit allemaal kan gebruiken.

Dat je compositie anders is op de foto dan in de zoeker is raar. Meetal is het beeld op foto wel iets groter maar het midden blijft als het goed is wel het midden. Het kan niet aan de lens liggen, hooguit aan het matglas. Om het te controleren kan je eens proberen de camera op een statief te zetten (zonder filmpje) de camera opendoen en op de plaats van het het rolletje een doorzichtig stuk papier ervoor houden. Zet de sluitertijd op B, diafragma zo groot mogelijk.
Kijk eerst door de zoeker, daarna de ontspanknop ingedrukt houden en kijk op het papiertje je ziet nu het beeld dat normaal gesproken op het roletje zou komen! Zo kan je controleren of het beeld afwijkt met de zoeker, zonder dat je de film hoeft te ontwikkelen en af te drukken!

Als er verschil in zit, kan je proberen of een fotozaak het matglas kan nakijken of ermee leren leven en er rekening mee houden als je gaat fotograferen.

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:21

Ik vind die foto's van die hond erg mooi (vooral foto 2).
Jammer dat het gezicht van het jongetje overbelicht is, verder wel een hele mooie foto zo op die boomstammen.
Ik kan je eigenlijk niet zoveel tips geven , want ik ben echt een fotografie leek.
Dat diafragma en sluitertijd gedoe daar heb ik echt geen verstand van Afbeelding Knipoog .

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:24

ik vind foto 3 héélmooi, vooral omdat je een grote dia hebt gebruikt en je achtergrond zo wazig is, en omdat er een leuke beweging inzit van zijn manen! Lachen

pimkie
Berichten: 748
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: {hartje van turnhout}

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 01:05

foto 3 en 5 zijn echt sUpEr