Rare bulten op Tjalko zijn lijf!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Rare bulten op Tjalko zijn lijf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 15:29

Tjalle heeft weer eens iets... Sinds een paar weken heeft hij van de ene op de andere dag ineens bulten op zijn lijf. Het lijken grote muggenbulten of bijensteken. Hij heeft er geen last van (geen jeuk en ik mag eraan komen, erop drukken enzo). Na een paar dagen worden die bulten kleine korstjes waarna ze eraf vallen en weg zijn. De volgende dag zitten ze weer op een andere plek.

Een andere Fries bij ons op stal heeft dit ook, alleen in ergere mate en op een rotplek (op zijn ruggegraat, net onder het zadel). De VA zegt daarvan dat het een ontsteking is.
Ik weet zeker dat het dat bij Tjalko niet is. Ik zat meer te denken aan eiwitbulten of een allergie, maar dan zou er iets veranderd moeten zijn in zijn voer. Het enige dat ik kan verzinnen is dat ik hem teveel peen geef, maar ik heb nog nooit gehoord dat een paard daar niet tegen kan...

Hevonen

Berichten: 5616
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 15:33

eiwitbulten met korstjes?

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:41

Ik ken een paard wat ernstig allergisch is voor haver, die heeft ook deze symptomen... de eigenares voert gewoon geen haver meer en het probleem is opgelost.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 17:03

hoi,
ik denk dat mijn paard het zelfde heeft als de jouwe, Ik heb haar nu een paar weken en ze krijgt bij ons ander voer dan waar ze vandaan kwam, ze kreeg ook in eens bultjes op haar lichaam, en ze vond het heel fijn als ik er over ging met een rosborstel, volgens de dierenarts was het een soort van schimmel die is ontstaan doordat ons voedsel meer eiwitten bevat ik moet haar behandelen met imavrol, en het is nu bijna weg, misschien is dat het dus Lachen Het is niet iets waar je je zorgen om hoeft te maken als het net zo is als wat mijn paard heeft ik moet mijn dekens alleen om de zoveel tijd wassen, en mijn borstels en gewoon goed je hoofdstel en zadel poetsen dan is het zo weg

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 13:48

Het klinkt niet als eiwitbulten..die vallen er niet af nml.

Misschien idd een allergie ?

Die rare bulten altijd, lijkt wel of het heerst Knipoog
Chinouc had ook een bult op haar rug en dat bleek een ontsteking te zijn terwijl het eerst een eiwitbult was Verward
Na antibiotica en elke dag Traumeel smeren is het weggegaan.

Succes !

Groetjes
Janneke