Discussie: paarden (koste wat kost) aan huis?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-01 14:36

Vandaag ben ik met Ome Joop naar t bos geweest. Dan kom je achter 2 huizen langs waar ze sindskort paarden hebben. De ene hebben flink wat weide en een aantal Friezen erin lopen. Ze hebben mooie buitenboxen en om dit mogelijk te maken geen tuin. De beesten zien er heel vrolijk uit en hebben wat over en weer met Joop gehinnikt (die zot van mij werd helemaal maf). Ziet er allemaal heel netjes en mooi uit. Echt een paradijsje. Ik gok dat die mensen een hectare land hebben.
Het andere huis is een ieniemini stukkie grond, waar eerst een bungalow op stond. Ze hebben alles gesloopt, een ENORM huis gebouwt, een zwembad aangelegd, een stukkie gras en wat terrassen. In het midden van dit volgebouwde geheel staat een paardenstal. 2 binnenboxen. Om de tuin hebben ze bovendien nog wat heuvels aangelegd zodat pottekijkers niet kunnen zien wat er zich afspeelt (hun goed recht). Gevolg: er staan twee paarden in een stal zonder dat ze eruit gelaten kunnen worden. Er is echt geen millimeter meer dan de stal voor de paarden. Een eindje verderop zit de DA en de andere kant op zit de manege. Ze kunnen dus elke dag naar de manege gaan om te rijden oid, maar m.i. DOE je dat niet. Ik vind het nogal zielig. Ik heb ook wel boter op mijn hoofd, want onze paarden staan ook niet 24 uur buiten, maar ze hebben buitenboxen, we hebben een bak, een stukje wei, en nog wat speelweitjes waar ze dagelijks een aantal uren in staan. Bovendien worden ze elke dag gereden.
Hier in de buurt is nog zo'n perceel met 2 buitenboxen en een heel klein stukje modderpoel. Wat m.i. nog beter is dan de eerder geschetste situatie. Ik vind dat er grenzen zijn, je paard aan huis ok, maar op deze manier is het gewoon niet goed voor t paard. Ze zullen ongetwijfeld geweldig verzorgd worden, maar als de pleuris uitbreekt (MKZ) dan kun je niet eens naar de manege, en dan staan ze dus echt de hele dag binnen.
Ik vind echt dat je op z'n minst een stukkie ter grote van een bak (40x20) moet hebben om je paarden los te kunnen laten. Ze moeten toch de benen kunnen strekken. Daarbij komt nog dat als de paarden een beetje fris zijn, het gewoon gevaarlijk is (drukke straat over, er wonen daar ook kinderen). Ik vraag me dus ook serieus af hoe lang ze het vol gaan houden. Aan het geld hoeft het niet te liggen, ik denk dat het alleen een beetje een soort van 'kijk mij' gedrag is. Iedereen heeft het recht op paarden in zijn tuin, dus helaas kan ik niet meer doen dan me afvragen of het wel zo diervriendelijk is (de paarden staan er nog maar net).
Ben benieuwd naar wat jullie van zoiets vinden. Zolang t paard een hokkie heeft, of moet hij ook de ruimte hebben om de benen te kunnen strekken, beetje knabbelen oid?

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 14:55

Ik vind id dat je ten alle tijden een bak moet hebben,
zometeen rijgen we weer zo'n week waarin het ijzelt dan kan je dus geen kant op!
Verder is het toch juist genieten om je paarden om het huis te hebben LOPEN!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-01 15:02

Precies, ik kan uren zitten kijken naar die beesten van ons.... Aan huis is een machtig cadeautje, maar wel met gezonde beestjes... Ach de DA zal wel blij zijn, want die mag nu dus elke keer langskomen....

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 17:37

ja... die 2de is echt koste wat het kost
sorry maar dat vind ik niet normaal. ik vind dat je minimaal al een wei moeten hebben, bak niet perse want je kan ook in de wei rijden. stal hoeft ook nieteens ligt eraan wat voor pony het is. ik heb me paard neit aan huis maar we gaan er over 5 jaar ofzo wel wonen. ik heb een groot weiland van 3 kwart hectare en ik heb tot mijn beschikking een binnenbak en buitenbak. idd met de mkz... dan moet ik in de wei rijden. geen probleem. kan toch ook?
bij ons is het neit kosten wat het kost. er komt volgend jaar een eigen stal bij
Lovers

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 18:23

Paarden aan huis is hemel op aarde voor je zelf, KAN het ook zijn voor je paard, maar niet zoals jij het geschetst hebt, arme beesies.

Ik ben een gelukkig persoontje die haar paarden aan huis kan houden. In een ieniemienieklein stalletje waar precies twee stands in passen en er nog een klein plaatsje is voor de geit, wat hooi en voederbieten. Midden in het dorp, geen wei, geen bak, alleen een heel klein stukje wat we normaal gebruiken om te zadelen en te poetsen ed.

Toch hebben mijn paarden niet zo'n leven als hierboven. Zij worden iedere ochtend vroeg naar buiten gebracht, weer of geen weer en laat in de middag weer opgehaald. Geen mooi en luxe leven, geen grote boxen, maar een klein stalletje, zonder mooie grote uitkijkmogelijkheid, zonder stromend water ed.

Het is maar net hoe je het voor elkaar kunt krijgen. Ik heb geluk. (Tenzij er MKZ oid uitbreekt, daar hebben we dit jaar ook de nodige probs meegehad)

Maar als het op deze wijze niet meer zou kunnen, als mijn paarden eronder zouden lijden, dan zocht ik direct een ander onderkomen voor ze!
Dacht iedereen er maar zo over...... Scheve mond\

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 12:55

Ja, zo hebben mijn vriend en ik ook bijna twee jaar gezocht naar een huis met stallen, een bak en wei.
En we hebben het gevonden, we wonen er nu net 3 maanden en mijn paarden kunnen in principe elke dag de wei in en ik heb een buitenbak (wei omgedoopt tot rijbak maar wel 20 bij 60 Haha! ), dus altijd genoeg ruimte om de benen te laten strekken. Als er wel stallen waren maar geen wei of een bak dan waren we er zeker niet gaan wonen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 13:01

Ik wil echt dolgraag paarden aan huis, maar niet als ik ze altijd binnen moest houden. Dan moeten ze dat stomme zwembad maar dichtgooien, maar kennelijk zijn dit van die mensen die alles willen, koste wat het kost.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 13:04

Ik zie het probleem niet zo. Er zijn ook hier in de buurt genoeg mensen die alleen een stal hebben midden in het dorp en lekker met hun paard naar het strand gaan.
Geen probleem toch?

En er worden genoeg paarden als stalpaard gehouden, daar zijn ze heus niet de enigen in.
Dat is hier in deze streek heel normaal, dus nee Laui, als ik de mogelijkheid had, had ik ook een stal in mijn tuin gebouwd.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 14:12

ik zou idd er bijna alles voor over hebben om me paardjes aan huis te hebben.
maar niet ten kosten van de paarden

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 14:15

paarden en pony's moeten kunnen rennen, vrij kunnen bewegen....

Het leven is een gebakje!

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 14:24

Ik zou ook geen paard bij huis willen hebben als ze niet lekker naar buiten kunnen. We hebben een klein stukje land. Precies leuk om Dennis en Tammy voor max 2 weken achter elkaar te hebben. Dan is het gras gewoon op. En het zwembad dicht gooien en daar wei van maken? GRAAG! Maar dan krijg ik ruzie met m'n pa Haha! . Misschien gaan we nog een stuk land om ons huis heen kopen(ong 20 meter, rond ons hele huis). Dan heb ik al een stuk meer gras(want m'n vader wil d'r eigenlijk niets aan hoeven doen).
Paarden moeten naar buiten kunnen vind ik anders hoeft het van mij niet.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 16:35

Wij hebben nu ook stallen met een bak(niet bij huis (niet zo handig midden in de stad Haha! )maar wel dichtbij!) Er is dan wel geen weiland, en dat vinden veel mensen zielig, maar wel een bak. Als je een stukje weiland hebt is dat met drie paarden ook zo kaal, je moet al een groot stuk land hebben wil je de hele zomer gras hebben.
Bij de manege waaar ik vroeger stond konden de paarden ook alleen in de zomer naar buiten, voorjaar, najaar en winter stonden ze dus ook op stal. Als ze er maar elke dag uitkomen is het niet zo'n ramp.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 19:47

Ook mijn wens natuurlijk! Maar wel met minstens een ruime paddock met verhard en onverhard stuk (zand) op deze manier kan je onder alle omstandigheden je paard uitloop geven. Hoe groot dat stuk moet zijn? Tja, dat hangt er vanaf hoe groot je paard is en het temperament en de mogelijkheden kwa rijden in de omgeving...
Mijn pony stond eerst in een stuk van ruim 10 bij 15, en daar kon hij ook in galoperen.
Rijden ging niet zo lekker maar kon ook in nood. Ik denk alleen dat de mest het grootste probleem zal zijn!

Maar goed. Bij ons op stal gaan de paarden er in principe ook niet uit in de winter. Tenzij jij ze zelf in buitenbak zet... Ik vind het heel jammer, maar die van mij gaat nu wel naar buiten vanwege een longprobleem. Tja, geluk bij een ongeluk? Verdrietig

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-01 20:20

Fitz: ik bedoelde het niet als verwijt hier op bokt. Maar meer als verwijt naar die mensen. ZE hebben geld zat, maar willen voor hun paarden niet wat gunstiger omstandigheden creeeren.

Ik moet nog zien dat ze elke dag naar de manege gaan. Ik weet dat er wel meer paarden heel krap staan, maar dan zijn (in mijn ogen) de eigenaars veel bevlogener en zoeken elke dag naar een paar seconden buitenlucht. Hier staan ze in binnenstallen, kunnen niet naar buiten kijken, hebben alleen over dag een luchtrooster open en verder staan ze binnen. Ik weet dat er op maneges ook niet altijd de paarden uren naar buiten gaan, maar het is wel MOGELIJK. Hier is het onmogelijk, als het glad is oid, dan zie ik het niet echt proberen. Ik heb eerlijk gezegd heel lang na moeten denken en ben er niet achter gekomen hóe die beesten ooit naar de manege moeten komen. De manege is 500 meter van het huis, en het is een van de beste maneges (vooral qua prijs Haha! ), ze hebben er hectaren land midden in het bos, bakken, stallen en uitrijmogelijkheden tot en met. Waarom dan persé aan huis? Als je op die plaats ook een zwembad dat 10x zo groot is kan bouwen.... De materiële wensen van tegenwoordig vind ik echt buitensporig. Goed, ze mogen het van mij willen, en ze mogen het van mij ook doen, maar ik vind het wel een beetje zielig.
En net wat ik zeg: ik heb ook boter op m'n hoofd wnat die van mij loopt ook niet in een natuurgebied, die staat ook grotendeels op stal ('s nachts, en overdag ook met de lunch, verder gaat hij wel uren naar buiten maar toch, t kan altijd beter) maar als ik zie hoe hij verbeterd is sinds we ze gewoon ook buiten dúrven laten staan. Ik durfde dat eerst niet goed (stel dattie nat wordt), maar hij is gewoon velen malen gezonder. Ik heb nu die mogelijkheden, straks misschien niet, maar ik zal er wel naar blijven streven! En als je dan de poen hebt... tsja, dan lijkt t me niet zo moeilijk maar goed...

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 20:47

Ik zou mijn paard ook alleen nog maar thuis willen stallen als het dier de ruimte zou hebben. Ik merk hoe mijn paard zich lekker voelt in de buitenlucht en socializen met de andere paarden. Ik heb geluk dat ik zoveel ruimte heb voor mijn paard, en als er een moment komt dat ik geen ruimte heb om mijn paard thuis te stallen, dan op een privestal waar hij gewoon naar buiten kan. Hier in de omgeving zie je veel stalpaarden, die zijn het gewend en zijn ook happy met hun leventje. Maar nu ik zie hoe een impact het buitenzijn op mijn paard heeft, hoe fierig en vrolijk hij er van wordt, zou ik nooit meer iets anders willen. Of stal met wei of geen paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 01:21

Het probleem van stallen aan huis hebben is ook je failiteiten. Zolang ik het niet kan betalen om een goede plek met goede trainingsmogelijkheden aan huis te hebben, staan die van mij mooi in pension Haha! Ik word daar wel een klein beetje gek van af en toe, want het gebeurt toch nooit zoals je het zelf graag zou zien, hoe goed de stal ook is. En ik ben een behoorlijke pietlut met mijn paarden.

Ik zou nooit stallen aan huis willen hebben als ik dan verder niets met mijn paard kon doen. Ook niet als ik alleen recreatief bosritjes zou willen maken denk ik. De reden dat mijn paard een stalpaard is, is nu juist dat er flink met hem gewerkt wordt.

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 02:21

Mijn paardje staat ook aan huis. Helaas niet mijn huis, maar goed Lachen
Ik denk dat ze het prima naar haar zin heeft daar! Kijk, in de winter staat ze inderdaad bijna de hele dag op stal, en eigenlijk heb ik haar toch liever buiten. Maar goed, vind maar even iemand die zijn weitje in de winter door een paard laat vertrappen!
In de zomer kan ze lekker met Niekje in de wei. Ruimte zat..
We hebben geen bak. Maar als we die zouden hebben zou ik die alleen gebruiken om haar even los te gooien. Iets wat ook wel ff in de wei kan..
Als ik dan zo nodig in de bak wil rijden gaan we wel naar de manege. Das een stukkie door een prachtig bos, dus nee, ik klaag niet. Lachen
Snap dat wat jij bedoeld een heel andere situatie is, maar ik ben echt vreselijk happy met het plekje voor Fleur!

(dus Frank: Je bent mijn held! *smak* Kusje )

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 17:03

IK BEN EEN HELD!! Dat heb ik nou altijd al willen zijn... Thanx!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Dartel, Jet_33, pluklief, sterregoud en 42 bezoekers