Welke stappen ondernemen bij ontslag?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Welke stappen ondernemen bij ontslag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-04 14:29

Ik heb gister te horen gekregen na een hoop heen en weer gepraat dat mijn 2e halfjaarcontract niet verlengd word wegens te weinig werk. Per 1 mei dus werkloos misschien of ik moet een andere baan hebben voor die tijd.
Voelde de bui al lang hangen en ben al vanaf eind november aan het soliciteren. Heb mij op de site van cwi aangemeld en op diverse andere sites.

Welke stappen moet ik ondernemen voor het geval dat ik straks zonder inkomen kom te zitten?


MootjeK

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 14:34

Volgens mij moet je het ontslag officieel aanvechten. Als je er zomaar mee akkoord gaat wordt het behandeld als vrijwillig ontslag en heb je geen recht op een uitkering.
Mijn vriend is dit vorig jaar ook overkomen. Gelukkig had hij zich een tijdje van tevoren ingeschreven voor een rechtsbijstandsverzekering. Zij hebben alles geregeld.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-04 14:35

hmm ook als het om een halfjaar contract gaat (is voor bepaalde tijd/tijdelijk hoe je het ook wil noemen) die afloopt? Heb geen rechtsbijstand...
Laatst bijgewerkt door Horse_ op 19-02-04 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 14:36

Het niet verlengen van een contract voor bepaalde tijd is niet hetzelfde als ontslag. Volgens mij hoef je het dus niet aan te vechten.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 14:37

Als het halfjaar contract eindigt dan kun je naar het CWI gaan voor een uitkering zowiezo en nu gaan soliciteren (doe je al) maar ze moeten je je daar ook vrij voor geven.

...Dreaming with my eye's wide open...


Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-04 14:37

schrok al....

Maar ik bedoelde met het topic meer: welke stappen moet ik nemen van in de richting van aanmelden bij instanties enzo. Niemand weet nu dat ik bijna werkloos ben toch of meld mijn werkgever dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 14:38

Het is geen ontslag maar het beƫindigen van rechtswege (op datum) dus er valt niets aan te vechten.
Je kunt je het beste zsm inschrijven bij het CWI, en misschien dat de uitzendbureaus ook wat voor je kunnen doen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-04 14:41

geld inschrijven via het internet bij het CWI ook? Kreeg pas wel post van ze dat ik moest colliciteren op een functie die ze voor mij hadden geselecteerd..

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-04 14:42

dimmelim schreef:
Het niet verlengen van een contract voor bepaalde tijd is niet hetzelfde als ontslag. Volgens mij hoef je het dus niet aan te vechten.


dus vandaar de verwarring ok dan weet ik dat

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 14:43

Nee, je werkgever meldt dat niet.
Neem even een kijkje op www.werk.nl (de website van het CWI) en www.cwi.nl
Op deze sites staat precies beschreven wat je moet doen.

Ik heb even een klein stukje tekst voor je gekopieerd, omdat het nu al van belang is:

Uw baan verliezen is erg vervelend: uw contract wordt niet verlengd of uw werkgever vraagt ontslag voor u aan.
Wat kunt u doen?

Weet u dat uw contract niet wordt verlengd? Of heeft uw werkgever het voornemen u te ontslaan? Meldt u dan zo snel mogelijk bij CWI. Als u straks aanspraak wilt maken op een uitkering, hebt u bepaalde plichten vanaf het moment dat u weet dat u uw baan verliest. U moet bijvoorbeeld vanaf dat moment actief op zoek naar een andere baan.


En natuurlijk wil ik je even veel succes / sterkte wensen Ach gut

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-04 14:44

dank je voor de info ga meteen even bellen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-04 14:52

heb even gebeld morgen beld er iemand terug om een afspraak te maken voor een intakegesprek. Jeetje dat je tegenwoordig al een afspraak moet maken om in te schrijven zeg... pff Via het internet was dus niet geldig.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 14:57

Je moet je inderdaad even melden.
Ik geloof dat ze dan ook papieren (legitimatie ed.) nakijken.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 14:58

Je hoeft je "ontslag" niet aan te vechten, omdat je contract gewoon afloopt. Het intake gesprek is al geregeld zie ik, meestal moet je dan een paar weken later nog een keer op gesprek komen. Verder moet je regelmatig werkbriefjes insturen, waarin je aangeeft waar je gesolliciteerd hebt en wat de vorderingen zijn. Doe je dit niet, dan kun je je recht op WW verspillen en heb je helemaal nergens recht op (ook niet op bijstand). Eigenlijk is het dus heel simpel, je volgt hun regeltjes en de rest gaat "vanzelf".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 14:59

Yep, cv en identificatie meenemen (geen rijbewijs), liefst ook laatste arbeidsovereenkomst.

Gouda, is niet onlogisch dat het op afspraak gaat. Er zijn zooooooo veel werklozen op 't moment, echt niet normaal meer.

En maar Polen inhuren....

MootjeK

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 15:08

Stom van mij. Bedenk me net dat de situatie bij mijn vriend anders was: die had een vast contract en werd wegbezuinigd. Vandaar dat hij wel moest aanvechten. Hoop dat ik je niet al te veel heb laten schrikken! Schijnheilig

Ga er overigens maar uit dat je wat tijd kwijt bent aan die inschrijving: mijn vriend had ook een afspraak en die heeft toch nog minstens een uur moeten wachten... Ziek

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-04 15:08

Ik had er niet bij stil gestaan dat het op afpraak is maar idd wel heel logisch gezien de economie.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-04 15:09

Tessebes schreef:
Je hoeft je "ontslag" niet aan te vechten, omdat je contract gewoon afloopt. Het intake gesprek is al geregeld zie ik, meestal moet je dan een paar weken later nog een keer op gesprek komen. Verder moet je regelmatig werkbriefjes insturen, waarin je aangeeft waar je gesolliciteerd hebt en wat de vorderingen zijn. Doe je dit niet, dan kun je je recht op WW verspillen en heb je helemaal nergens recht op (ook niet op bijstand). Eigenlijk is het dus heel simpel, je volgt hun regeltjes en de rest gaat "vanzelf".


Ben vanaf november al aan het sollicteren zullen die ook nog meetellen? Heb hele stapels ha ha.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-04 15:12

MootjeH schreef:
Stom van mij. Bedenk me net dat de situatie bij mijn vriend anders was: die had een vast contract en werd wegbezuinigd. Vandaar dat hij wel moest aanvechten. Hoop dat ik je niet al te veel heb laten schrikken! Schijnheilig

Ga er overigens maar uit dat je wat tijd kwijt bent aan die inschrijving: mijn vriend had ook een afspraak en die heeft toch nog minstens een uur moeten wachten... Ziek


Zo een afspraak en dan nog een uur uitlopen lekker slordig. Krijg ik denk ik toch vrij voor van mijn werk ga ik vanuit. Neem ik even een tijdschrift mee.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 15:22

gouda schreef:
Ben vanaf november al aan het sollicteren zullen die ook nog meetellen? Heb hele stapels ha ha.


Gewoon alles bewaren, je weet maar nooit waar het goed voor is.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-04 15:25

als ik het bewaar kan ik in ieder geval nakijken bij welke bedrijven ik al gesolliciteerd heb zodat ik niet dubbel solliciteer

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 15:27

gouda schreef:
als ik het bewaar kan ik in ieder geval nakijken bij welke bedrijven ik al gesolliciteerd heb zodat ik niet dubbel solliciteer


lol... ja idd, dat heeft m'n vriend ook gehad. Die solliciteerde via tussenbedrijfjes en dan werd hij 4x voor hetzelfde project voorgesteld. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:09

Gouda, je huidige werkgever moet jou gelegenheid geven om te solliciteren, zonder dat het jou je vakantiedagen kost dus Lachen.

Sonja, sommige opdrachtgevers zien alleen de bedragen en meer niet Knipoog.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-04 16:11

oh dat is mooi. Lekker midddaagjes/ochtendjes vrij ha ha


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, Amazonbot, Besje, brennie85, daanbrego, Facebook, GoogleAdsense, jufjuf, Laj1, Lanoca, Lau07, littletash, Vaiqua, Wenta, YandexBot en 185 bezoekers