Waarom geen lipjes bij slidingplates?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Waarom geen lipjes bij slidingplates?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 10:19

Vanaf de volgende keer bij de smid wil ik mijn paardje ook achter op ijzers, dus dan volgt gegarandeerd de vraag of ik gewone ijzers wil of slidingplates. (mijn smid doet ook westernbeslag)

Ik wil gewone ijzers, want ik glij niet en ik ga ook niet proberen te glijden. Onze bodem is er niet geschikt voor, en onze rijkunsten ook niet Haha!
Ik wil achterijzers omdat ik gewoon heel veel buiten rij en de zomer komt er aan dus dat wordt alleen maar meer.

Maar wat ik me vannacht af lag te vragen, is waarom hebben slidingplates eigenlijk geen lipjes? 'k Zie er het nut niet van in dat die dingen er niet aan zitten....


Gabacho

Berichten: 284
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Brabant!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 10:26

Ik ben natuurlijk geen hoefsmid, maar volgens mij heeft het er iets mee te maken, dat de voet gemakkelijker kantelt met een lip aan het ijzer en dat het paard zich dan eerder 'in graaft' en dus geen lange stops kan maken... Ik heb overigens ook paarden zien sliden met lipjes aan het ijzer hoor, dus dat wil helemaal niet alles zeggen!!!

Lads Go Shamokin, zoon van Shamokin x Mafors Lena Sugar
[EA-CO] Western instructie aangeboden in Brabant, regio Eindhoven. Neem vrijblijvend contact op: huijberthorse@live.nl

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 10:33

Antwoord op je vraag weet ik niet Haha!

Maar ehm, je kan toch ook zonder ijzers prima buiten rijden Verward
Beetje gek om dan wel achter en niet voor te doen of ligt dat aan mij Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 10:37

Beetje voorbarige conclusie Rom.... Voor heeft ze namelijk al lang ijzers Haha!
Ik reed altijd gewoon blootsvoets buiten, maar er liggen hier op de Holterberg helaas wat te veel steentjes op de zandpaden. Die beschadigen je witte lijn, waardoor eerder kneuzingen en zweertjes etc, het bekende verhaal.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 10:39

haha ow Haha!
Maar je zegt, ik wil achter ijzers Tong uitsteken

Ah well, ik weet nog steeds niet waarom die lipjes er niet aan zitten Scheve mond

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 10:51

Neehee, er staat, ik wil mijn paard OOK achter op ijzers *LOL* *LOL* *LOL*

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 11:16

haha ja, maar ik dacht

ook: net als anderen dat hebben Haha!

Foutje Clown

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 11:20

Hahaha lekkere ouweho*r dat je d'r bent *LOL* Maar ondertussen weet ik nog steeds het antwoord niet. Ik zie niet in waarom een hoef zich door een lipje, of twee, eerder ingraaft?

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 11:39

Is "amerikaans" beslag niet altijd zonder lipjes, ook voor ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 11:40

Ik heb natuurlijk niet zo veel referentiekader, maar volgens mij stonden op mijn vorige stal de paarden voor gewoon op een ijzertje met enkel lipje, maar achter hadden ze geen lipjes.

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 12:40

Ik ga het weleens vragen aan mijn hoefsmid

Euh,...?? Tsjah,...

Gabacho

Berichten: 284
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Brabant!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 12:47

Mijn paard heeft inderdaad voor en achter ijzers zonder lipje!! Hij heeft dus 'Amerikaans' beslag...??? (Gewoon in nederland door een nederlandse hoefsmid gedaan......hihi)

Lads Go Shamokin, zoon van Shamokin x Mafors Lena Sugar
[EA-CO] Western instructie aangeboden in Brabant, regio Eindhoven. Neem vrijblijvend contact op: huijberthorse@live.nl

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 13:18

Sjit had net mijn hoefsmid aan de telefoon en dan vergeet ik het te vragen! Boos!

Euh,...?? Tsjah,...

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 13:21

Is het een leuke smid ??? Heb je een goede smoes om nog eens te bellen Haha!

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:37

Het is een aardige smid!! Mijn tweede vader Haha!

maar ik spreek hem morgen dus ik zal het hem dan vragen

Euh,...?? Tsjah,...

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 17:38

Ijslanders zie je ook nog wel eens zonder lipjes lopen.

Ik heb eigenlijk geen idee waarom dat zo is.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Cilian

Berichten: 200
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 19:22

Denk je niet over hoefschoenen? Hierbij blijft het hoefmechanisme werken, wat bij ijzers niet het geval is. Kijk eens als je belangstelling hebt op www.smit-rijssen.nl

Toen ik de mens leerde kennen, leerde ik de dieren liefhebben.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 19:35

En als je hoefschoenen zou overwegen én je paard past in maat 2 of 3 van Old Mac's mag je ze op de hei bij mij komen uitproberen Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 19:46

Sonja Jips Seven heeft het zelfde probleem: erg gevoelig op steentjes. Zij gaat hoefschoenen proberen nu ze heeft gezien hoe ze werken (een meisje bij ons op stal heeft haar paard met artrose weer helemaal rad lopen met hoefschoenen).

Je kunt ze zelfs op maat laten maken bij Smit in Rijsen (das tegenwoordig bij jou om de hoek Lachen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 08:39

Ik heb nu een fijne smid gevonden hier, en ben altijd gewoon goed tevreden geweest over Mileen op ijzers. Heb een beetje zoiets van If it ain't broke, don't fix it.... Ben ook wat huiverig voor draaibewegingen. Het idee dat een hoefschoen stroef is op bv straat staat me niet zo aan, ben bang dat bij uitglijden of toch ietwat draaibeweging bij het lopen de gewrichten een opdonder krijgen....
Heb er al vaker over nagedacht, maar je weet 't he.... Wat de boer niet kent....

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 08:41

Sonja schreef:
.... Wat de boer niet kent....


hihi over snel aanpassen gesproken Tong uitsteken Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 08:46

PS Maar ondertussen weet ik nog steeds niet waarom er geen lipjes aan slidingplates zitten Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 09:03

oh was dat de vraag? had iets met afrollen van de hoef te maken (ik heb het ooit wel eens gevraagd, maar ben de precieze uitleg weer vergeten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 09:17

Afrollen van de hoef heeft volgens mij meer te maken met de manier en vorm van bekappen dan met de lippen van een ijzer Verward

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 09:55

had ook iets te maken met de plek van het ijzer. Lanna krijg gewone ijzers als sliding ijzers (ze heeft belgenmaat hoeven) en die worden dan meer naar achteren gezet dan normaal voor engelse ijzers. Ik zal het nog eens navragen. Ik ben het echt weer vergeten..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers