Haflinger?!!!!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Haflinger?!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 15:30

Lovers Schijnheilig Hoi ik ik ben Elvira Noot
And I fell in love with a beautifful Hafje.
En ik was al heel lang aan het sparen voor een paard,en nou vonden mijn ouders Haflingers ook wel heel leuk,maar we weten niet zo veel van deze pony's,dus wou ik even vragen of iemand mij mischien wat meer over ze kan vertellen,Vooral over hun karakter over het algemeen.
Als je iets weet please zeg het dan effen!!! OK dan! *LOL* Schijnheilig Haha! Knipoog Lachen Pling Vingers aflikken Cheese! OK dan!

Liefs Elfje

http://eagerears.net/
Eager Ears: Coltstarting naturally

http://skyriding.eu
Skyriding: boomloos & flexibel zadelpassen


Leo

Berichten: 50009
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 15:40

Nou, ze zijn best eigenwijs over het algemeen maar ook ontzettend lief en ze willen graag voor je werken.
Ze komen oorspronkelijk uit Oostenrijk, het zijn dus bergpony's erg sterk, volwassenen kunnen er ook op rijden. Daarbij zijn ze sober, zijn met weinig tevreden en kunnen het hele jaar op het land..

Fijne pony's

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 15:44

die van mij heeft zo zijn streken!
je moet iig sterk in je schoenen staan.
je moet wel iets sterker zijn dan bij de gemiddelde pony. zijn verder erg lief en willen graag voor je werken!
zijn ook op vele doeleinden te gebruiken, van boomslepen tot dressuur.
ook heeft hij een eigen willetje!
voor meer info kan je mij altijd pb'en

chantallalla
Berichten: 219
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 16:03

jah je moet wel consecuent zijn ofzo som dan hebben ze weleens van die streken, maar ze willen echt voor je werken! super ponys!

mensen met paarden hebben een hemel op aarde maar komen ze te sterven dan wil ik die paarden wel erven!!

misslono

Berichten: 146
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Nootstad =P

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 16:08

Ja zeker doen..!! Haflingers zijn hele betrouwbare paarden..Kunnen trouwens meestal ook wel goed met kleine kinderen opschieten. Zijn best sterk, en hebben een goed doorzettingsvermogen..

In iedergeval veel plezier

The Only Family She Ever Had Was Her 7 Horny Brothers And A Dronk-Ass Dad..
The Wrong Way..
Penny Fbi #1

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 16:36

Over de Haflinger

De Haflinger komt uit Tirol in Oostenrijk en lijkt op het Avelignese ras, zijn broertje uit Italie. Voor de Eerste Wereldoorlog werd de Haflinger ook in Italie gefokt. De Haflingers, die tegenwoordig in Oostenrijk gefokt worden, dragen het brandmerk van ee Edelweissbloem met in het midden de letter H. Zij worden als gevolg daarvan soms Edelweiss Pony's genoemd. De Oostenrijkse stoeterij ligt in het dorpje Hafling in de Etschlandse Bergen in Oostenrijk. Omdat deze bergpony opgroeit op de hooggelegen bergweiden in de Alpen, is het dier in zijn element op steile berghellingen. De Haflinger wordt daar dan ook gebruikt als lastpony. Maar hij wordt ook gebruikt als werkpony, in de bosbouw en op het land, voor het verrichten van lichte taken. Terwijl Oostenrijkse boeren wel merries mogen houden, zijn de hengsten daarentegen in het bezit van de Oostenrijkse overheid. Ze worden gebruikt in de stoeterijen. Alleen de allerbeste hengsten mogen gefokt worden, waardoor het ras zijn kwaliteit behoudt en zuiver blijft. De Haflinger staat bekend om zijn kracht, die groot is in verhouding tot zijn maat. De Haflinger is bovendien erg lief van karakter.

Lichaamsbouw

De Haflinger onderscheidt zich door zijn opmerkelijke palomino of voskleur, met opvallend blonde manen en staart. Witte aftekeningen worden toegestaan. Zijn hoofd is groot, net als zijn ogen. Zijn hals is goed gevormd en zijn staart en manen zijn lang en vol. Hij heeft een betrekkelijk lang lichaam en een sterke lendenpartij. De pony is van nature vast ter been, met ijzersterk beenwerk en harde hoeven; boven de vetlok heeft hij een kleine hoeveelheid behang. De stokmaat van de Haflinger is ongeveer 1.40 m. Deze bergpony kan opmerkelijk oud worden.

Geschiedenis

De Haflinger is een oud ras; het basismateriaal werd geleverd door het inmiddels uitgestorven Zware Alpenpaard, de Hucul. Het is officieel een koudbloedras, maar een van zijn stamvaders is de Arabische hengst El Bedavi XXII. Tegenwoordig wordt het ras in Oostenrijk gefokt. De overheid al daar bezit stoeterijen in Piber en Ossiach, waar de Haflingerhengsten worden gehouden.


En verder...

De laatste jaren is de Haflinger erg populair geworden en naar vele andere landen geexporteerd, met name naar Groot Brittannie. De pony blijkt uitstekend geschikt te zijn voor de beginnende ruiter.

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 17:12

Oke heel erg bedankt iedereen!!!!
En als iemand toevallig een fokkerij weet of een site daarvan please zeg het effen!!!
Liefs Elfje

http://eagerears.net/
Eager Ears: Coltstarting naturally

http://skyriding.eu
Skyriding: boomloos & flexibel zadelpassen

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 17:30

Ik persoonlijk zou er dus nooit meer 1 kopen, maar ieder zo z'n meug...

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 20:37

Hey Quellian waarom eigenlijk niet?

http://eagerears.net/
Eager Ears: Coltstarting naturally

http://skyriding.eu
Skyriding: boomloos & flexibel zadelpassen

Miran

Berichten: 4423
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:15

Er zijn net zoveel verschillende Haflingers als er verschillende mensen zijn. Mijn merrie is behoorlijk pittig, vrij onzeker en heel slim. Hierdoor is ze niet altijd even makkelijk, maar als je dr aan het werk hebt, is ze echt super (ze heeft ook goede bewegingen, dat scheelt ook). Maar ze is niet geschikt voor beginners en voor ontspannen buitenritjes.
Als je een Haflinger wil: goed gaan zoeken naar een karakter wat je echt aanstaat. Wil je een heel koelbloedig dier, of eentje met wat meer pit? Moeten er ook beginners op kunnen rijden, of niet?

Olga88

Berichten: 4948
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 20:31

Ze zijn heeel lief ! Haha!
Ik rijd bij een haflinger fokkerij..en ehm..Ja, ze hebben allemaal hun eigen karakter dusja

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 21:38

Zou inderdaad zoals Miran al zegt ook goed naar het karakter kijken
Mijn haf is ook behoorlijk pittig en zeer uitgekookt.
Als ze eenmaal weten wie er de baas is dan zijn het paardjes die graag voor je willen werken (de meesten Nagelbijten / Gniffelen) Als je niet consequent genoeg ben zullen ze je in de maling blijven nemen, want ze zijn ontzettend slim!!
Kijk een op http://www.deaangespannenhaflinger.nl daar staan ook vaak hafjes op te koop

:+: Lady & Viƫnna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 21:41

je kunt ook kijken op
www.kvth.nl
staat ook veel informatie op

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 21:57

Lekker eigenwijs, wel lief
Ik verzorg ook bij n haflinger stal
Maar ik heb nog niet gereden maar naar alle verhalen die op bokt staan zijn ze dus lekker eigenwijs en hebbe ze wel een streng iemand nodig ja hihi
Maar dat hangt puur van het karakter van het beestje af hoor Knipoog
Laatst bijgewerkt door bakkie op 17-02-04 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 21:58

Mijn vriendin heeft een haflinger van het oude type.Ik zou ze zeker niet aanraden als beginners pony ze zijn zeer uitgekookt en je moet stevig in je schoenen staan.Een stevige omheining is ook aan geraden het is net een tank gaat overal door.Stroomdraad welke stroomdraad o dat was stroom wat daar zo jeukte in mijn nek Schijnheilig .welke houten omheining?Nu degene waar je net door ging,aaa ik dacht al wat kraakt er hier toch zo.! Als je aan een haflinger begint op 12 jarige leeftijd is het belangrijk dat er paardemensen achter je staan, dus de echte ervaren mensen.Helaas zijn ze minder schattig dan als ze eruit zien.Ik vind het meer een pony voor volwassen mensen met stevige schoenen.Denk er toch maar eens goed over na.

soofenflo
Berichten: 409
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 22:42

mijn hafje is een haf 'nieuwe type' hij is super lief een super eerlijk, maaar wel verschrikkelijk sterk!

Citaat:
Als je aan een haflinger begint op 12 jarige leeftijd is het belangrijk dat er paardemensen achter je staan, dus de echte ervaren mensen.


daar ben ik het helemaal mee eens... maar het ligt er natuurlijk ook aan hoe sterk je bent en hoe je rij cappaciteiten zijn.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:48

silvana schreef:
Mijn vriendin heeft een haflinger van het oude type.Ik zou ze zeker niet aanraden als beginners pony ze zijn zeer uitgekookt en je moet stevig in je schoenen staan.Een stevige omheining is ook aan geraden het is net een tank gaat overal door.Stroomdraad welke stroomdraad o dat was stroom wat daar zo jeukte in mijn nek Schijnheilig .welke houten omheining?Nu degene waar je net door ging,aaa ik dacht al wat kraakt er hier toch zo.! Als je aan een haflinger begint op 12 jarige leeftijd is het belangrijk dat er paardemensen achter je staan, dus de echte ervaren mensen.Helaas zijn ze minder schattig dan als ze eruit zien.Ik vind het meer een pony voor volwassen mensen met stevige schoenen.Denk er toch maar eens goed over na.


***...is van der stoel gevallen en krabbelt nu weer overeind...***

Hadden mijn woorden kunnen zijn !! Wat een wijsheid... Haha!

Helemaal mee eens!! Kan altijd weinig mensen vinden die ook zo over Paffies denken!

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 19:27

Hey _Kruimeltje.......

_Kruimeltje zei:
Ze zijn heeel lief !
Ik rijd bij een haflinger fokkerij..en ehm..Ja, ze hebben allemaal hun eigen karakter dusja

heeft die fokkerij ook een website? en hoe heet de fokkerij? en uh waar staat ie?

http://eagerears.net/
Eager Ears: Coltstarting naturally

http://skyriding.eu
Skyriding: boomloos & flexibel zadelpassen

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 19:31

ik heb zelf ook haflingers en ik vind het niet echt kinderpony's, ze zijn heel slim en kunnen dat tegen je gaan gebruiken.
maar als je wat ouder bent, hulp hebt en stevig in je schoenen staat, zijn het erg fijne paarden!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 21:25

Ik ben het met silvana eens.
Ik had zelf ook een haflinger. Ik was 10 jaar toen we haar kochten.
En echt, in het begin was het zeker geen pretje (dat heet: de eerste anderhalf jaar).
Het was gewoon bijna elke dag een gevecht van ik wil die kant op en zij de andere kant Tong uitsteken

Ze zijn slim, sterk en eigenwijs.
Als je daarmee om kunt gaan zijn het schatten van paarden, dat staat vast.
Maar als dat niet het geval is dan vegen ze de vloer gerust met je aan.

Ik zou je adviseren om zeker te zorgen voor goede hulp van volwassenen, want die heb je hard nodig.
Kijk goed uit met wat voor type haflinger je koopt.
Je hebt de brave, rustige types en de eigenwijse, hetere types.

Weet je heel heel zeker dat je een haflinger wil?
Er zijn genoeg leuke andere pony's die je wrsch. veel minder last bezorgen Haha!

En zoals silvana al zei: Ze zijn minder schattig als ze eruit zien

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Yavanna

Berichten: 2599
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 08:33

Deels mee eens, we hebben een verzorghaf, die waarschijnlijk de uitzondering is. Onze dochter van bijna 9 verzorgd haar al een half jaar, samen met mij. Ze gaat in de groep er mee naar buiten, ze rijdt er 2x p.w les op, en die twee zijn stapeldol op elkaar. Het is gewoon een genot om naar te kijken.
En ik moet zeggen dat ze daarvoor altijd op de Haffie's van de manege reed, en toen was ze nog maar 7!!!!! en ook dat ging goed. Pas geleden moest ze echter ook op een haf van de manege rijden, en toen was het een drama, vaak zijn ze zomers wat makkelijker. Het is ook zeer zeker geen pony die voor iedereen is weggelegd. Ze zijn eigenwijs, hebben vaak geen respect voor mensen Bloos! gaan idd overal doorheen, want wat houdt mij nou tegen Verward Maar als je er een gevonden hebt, en het klikt, dan klikt het ook voor het leven, daar ben ik van overtuigd. Ze hebben gewoon een leuk karakter. Die van Belle is van supergoud Schijnheilig *LOL*

Kunstige knoop en vlechtwerk van paracord en touw.
https://www.facebook.com/Ropezzbyme/
Voor leuke ansichtkaarten om te postcrossen
https://www.facebook.com/groups/608080682565362

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 08:49

nou ik heb nog een haflinger van het oude type en dat is de grootste schat die ik ken. Iedereen kan er mee weg lopen zelfs kinderen van 7 jaar. Ze werkt graag, ze is lief, bijt niet en trapt niet, rent nooit door de omheining heen en ze is pas ruim 2 dus... niet alle haflinger van het oude typen zijn hetzelfd net zoals je van het nieuwe type ook de meest eigenwijze lompe haflingers hebt die ook door stroomdraad heen gaan.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 09:26

Ik heb een haf van het middentype. Dus niet echt luxe, maar ook niet het echte ouderwetse type.

Ik vind hem ook zeker geen kinderpony, hij houdt absoluut niet van tutten e.d. Zonder zadel rijden kan, mits je er een hoofdstel in doet, anders bokt ie je er af.

Verder is ie idd heel slim, maar ook pittig eigenwijs en bovenal zijn haffies vreselijk sterk. Mander leert daarintegen heel erg snel en vindt het ook leuk om voor me te werken.

Probeer anders eerst eens wat proeslessen op een manege oid te nemen op een haf. Succes!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 09:59

Hej, ik heb een Haflinger van 6 jaar. Ik heb haar nu bijna 2 jaar en ben er heel blij mee. Ikzelf ben 19 jaar en heb haar dus gekocht toen ik 17 was. Ik heb er een paar moeilijke tijden mee doorgemaakt, zij zo koppig als iets en ik niet weten wat te doen. Ze heeft nu soms nog van die streken, maar als ik haar dan ff streng aanpak, is dat zo weer over.
Mijn zusje van 11 rijdt er ook mee. Zij heeft soms behoorlijk wat moeite om L'Amour te doen luisteren hoor! Haflingers zijn heel erg sterke paardjes, op pure kracht kan je het dus niet halen!! Je moet al wat ervaring hebben om ze te doen luisteren. Als eerste pony als je nog wat jong bent, raad ik een Haflinger daarom niet aan. Ik heb er soms ook nog moeite mee!!
Denk er nog maar eens goed over na en overweeg misschien eerst een wat minder koppig ras Knipoog of zoek gewoon lang genoeg tot je een minder koppige Haflinger vindt, ze zijn er, maar zeldzaam!

Succes!!
Groetjes,
Tessa

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 18:49

Haflingers zijn vriendelijke eerlijke pony's en mits goed opgevoed ook braaf, maar kunnen wel een eigenwijs tintje hebben. Je moet inderdaad wel stevig in je schoenen staan, want ze hebben snel door hoe ver ze kunnen gaan!

Maar t verschild erg per paard, dus kijk voordat je er eentje koopt goed naar karakter e.d Ga gewoon meerdere keren kijken ed.
BTW die van mij is braaf, maar kan vooral bij buitenritten druk en sterk zijn, maar heb haar al vanaf mijn 13e! En het gaat nogaltijd prima!

Cum Laude afgestudeerd klassiek homeopaat voor dieren
http://www.leonienoordhoek.nl
http://www.facebook.com/dierenhomeopathie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 3 bezoekers