mijn lievelings pony BOKT gemeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naadjuh4Live

Berichten: 421
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: Groningen

mijn lievelings pony BOKT gemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 22:31

mijn lievelings pony Zelda die bokt heel gemeen..
er is niks aan het zadel dat heb ik al gevraagt...
maar ze bokt heel gemeen uit verzet tegen de zweep..
denk tenminste dat het door de zweep komt..
ze bokt zo dat de pijn door je rug heen komt...en dan moet je even stappen want het doet echt pijn...
ik heb altijd geleerd om achterover te zitten als een pony bokt...
maar dan schiet de pijn zo door je rug heen dat ik niet meer durf te slaan met de zweep...
ik gebruik niet vaak de zweep ik los het eerst op met mijn benen en als ze er dan niet op reageerd dan.....geef ik haar een tik...
het is een echte lieverd..
in stal is ze ook een schat..ik het zondag (15-02) ook een dressuur wedstrijd...op haar...alleen in de bak reageerd ze beter..

wie weet een tip voor mij,ik heb het wel nodig

veel groetjes Nadia[/i]

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:55

Als je zeker weet dat het niets medisch is, erg door laten lopen, dus goed voorwaarts en veel figuren rijden zodat ze geen moment aan bokken kan denken. Ik weet niet of ze opeens bokt of na een tik met de zweep.. Verward Als je pony begint te bokken kan je namelijk ook iets in de verlichte zit gaan zitten zodat ze mooi onder je door bokt. Het is niet heel handig om dan ook voorover te gaan zitten, gewoon iets gaan staan in de beugels.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:58

ik zou niet te ver naar achter gaan zitten als ze bokt. de kans dat je haar dat in dr mond trekt of idd de klap met je rug moet opvangen is veel te groot. als je aan voelt komen dat ze wil bokken direct naar voren rijden, desnoods in galop. als ze het toch voor elkaar krijgt om te bokken verlicht gaan zitten maar niet zover naar voren dat je eraf valt uiteraard. als ze naar de zweep slaat moet je haar hiervoor straffen. geef nog een tik tot ze ermee ophoud (dit kan bij eigenwijze paarden een tijdje duren, niet opgeven). als ze moet doorlopen is de kans dat ze bokt al een stuk kleiner. je kan haar ook "omtrekken" als ze wil bokken (niet te letterlijk nemen), meestal is dit iets wat ze niet verwachten en bokken ze niet meer. hopelijk heb je hier iets aan.

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 23:06

ik stel me recht op mijn beugels en steun met mijn hand op de manen kam

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 00:33

MIJn instructice geeft als tip aan mijn vriendin: altijd het laatste hebben. Als ze een tik moet geven, en dr pony bokt, geef ze tijdens die bok nog een tip op haar kont. Als ze nog een keer bokt, nog een keer tijdens de bok. Na een tijd helpt het wel maar ik heb het nooit beleeft dus ik kan mijn mening er niet over geven. Misschien dat je het moet proberen maar ik heb er geen ervaringen mee dus ik verzeker je neits...

KeeK

Berichten: 3748
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Huis ter Heide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 17:21

Het is wel 'verstandig' om nog een tik te geven als je paardje bokt, als je dat niet doet wordt het alleen maar erger. Dan geeft hij op den duur steeds een bok als je een tik geeft omdat 'hij' dan weet dat het 'getik' dan stopt.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 18:14

Als je in de verlichte zit gaat zitten maak je het hem juist makkelijker om te bokken, zwaar naar achter zitten dus.

LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 18:18

Lenn schreef:
Als je in de verlichte zit gaat zitten maak je het hem juist makkelijker om te bokken, zwaar naar achter zitten dus.


En vergaan van de pijn in je rug? In de verlichte zit maak je 't m misschien iets makkelijker, maar het is voor het paard echt niet zo dat ie minder gaat bokken als je zwaar achterover gaat zitten.

Probeer iets in de verlichte zit te gaan zitten en 'm onder je door laten bokken. Dan voel je 't haast niet. En geef 'm anders maar een keer een klap bij. Hij mag niet slaan naar de zweep

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 18:25

Het is wel zo dat hij dan minder gaat bokken, heb het zelf ervaren, hij loopt dan wel te mopperen onder je, maar ik heb het er nou uit (ook door andere dingen, maar ik merkte wel dat hij bijna niet kon bokken zoals ik ging zitten). Kheb ook geen rugpijn gehad trouwens?
Als hij bokt om de zweep doortikken totdat ze de bak doorsjeest, als hij gewoon bokt niet tikken want dan breng je het zelf met elkaar in verband. Maar ik zou het eerst zonder zweep oplossen, niet meteen tikken als hij niet reageert maar feller met je been inkomen om het bokken te vermijden.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 20:16

Ja Lenn, maar we hebben het erover dat hij bokt met zweep, en daar moeten we met zijn alle wat op verzinnen zodat hij het niet doet, maar ik vindt niet dat je in de verlichte zit moet gaan zitten, er zijn genoeg paarden en pony's die na een bok steigeren of een sprongetje maken en dan zit jij lekker met een gebroken neus op je paard, leuk zeg, maar verlichte zit lijkt mij niet echt confortabel, maarja ik heb er geen last van.

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:01

Als je voelt dat ze gaat bokken haar hoofd omhoog proberen te houden.
Dan kan ze minder hard bokken. Voor bokken moet ze stilstaan dus je kan haar ook idd voorwaarts proberen te krijgen als je aanvoelt dat ze wil bokken.

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:30

Voor bokken moet ze stil staan??? Nou die van mij bokt boven de daken uit, in alle mogelijke gangen!
Ik ben gister weer flink gelanceerd vanuit een flinke middendraf op de K-M lijn... Bloos!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:36

Voor bokken hoeft ze niet stil te staan hoor, dat moet ze voor steigeren.
Ik zou denk ik ook gaan zitten, je maakt het je pony moeilijker, en dar gaat het toch uiteindelijk om??
Als je echt heel erg rugpijn krijgt kun je er later nog voor kiezen verlicht te gaan zitten.
Verder denk ik dat je pony wel wat harder aangepakt mag worden en daar bedoel ik mee dat je echt consequent moet zijn. En niet dan wel dan niet straffen. Als ze bokt straffen want het is verzet en daar ben je niet van gedient.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:00

In vliegende galop kun je ook weggebokt worden...... Dus stilstaan is niet nodig.
Ik kan je helaas niet echt helpen....
Misschien kun je eens les nemen?

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:43

Het lijkt mij veel makkelijker voor je pony als je in de verlichte zit gaat ''staan'' maar aan de ene kant denktie, daar schiet k nix meer op, dus zou hij het nog een keer kunnen gaan doen, als je terug gaat zitten kan je de bok uitzitten, en dan weet hij dat het hem toch niet lukt

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 00:03

Mijn paard bokte ook tegen de zweep, en dat was dan ook enkel en alleen verzet. Omdat hij niet van achteren naar voren was. Maar als ik zijn achterhand er onder ging rijden tijdens de training ging hij dus bokken. Inderdaad op zo'n moment terug zitten in je zadel, het paard de klap op zijn rug laten krijgen, en een tik bijgeven, zodat hij toch naar voren gaat. Want dat is uiteindelijk het belangrijkste...Als je paard namelijk voorwaarts is, is het probleem vaak al verholpen.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 00:21

Kliko schreef:
Als je paard namelijk voorwaarts is, is het probleem vaak al verholpen.

Ja maar dat is nou juist het probleem, tenminste bij mij, hij wilde op het begin niet voluit, zat ie dan zo tegenaan te hikken, en dan bokte hij, leek wel om zich los te gooien, want daarna was alles goed.

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 10:21

Inderdaad Lenn, dan hebben wij hetzelfde probleem gehad! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:32

Als het niet goed lukt met achterover zitten kan je misschien iets in je beugels gaan staan. Probeer hem goed voorwaarts te houden, dan bokt ze minder snel (bij de meeste pony's dan). De pony waar ik op rijdt doet altijd zijn hoofd naar beneden met bokken, ik weet niet of jij dat ook hebt, maar zowel, dan moet je gewoon zn hoofd omhoog houden, dan val je der ook veel minder snel af. Je moet er dan wel voor zorgen dat je um niet kei hard in zijn mond omhoog gaat trekken.