DA voor de 2e keer, toch echt een RT-probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 15:28

Ik denk, net als RK, dat Mark nog niet teveel moet willen en het rustig de tijd moet geven.
Misschien iets meer longeren,buitenritje, en meer begeleiding.

Ik kreeg na een jaartje ongeveer een eigen pony. Veel ervaring had ik dus niet, met 1 keer in de week een lesje. Maar als kind leer je jezelf een onafhankelijke zit. Ik bedoel, als je je verveelde, zette je je wat emmers neer en dan ging je zigzaggen of zonder zadel of wedstrijdje wie het hardst kon. Als kind zat ik netter als dat ik nu soms doe.

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 15:43

runningkawa schreef:
Ik vind het nog steeds niet te voorbarig
integendeel zelfs.
Hij is zo eerlijk dat hij zijn eigen fout toe durft te geven, een grote pluim dus OK dan!
Dan kan er ook aan gewerkt gaan worden.

Vanhieruit kun je dus niet zien waarom het fout ging.
Is de instructie wel kundig?
Werd er teveel verlangt vanuit instructie?
Is hij zelf iemand die te veel verlangt van zichzelf?
Paardrijden leer je nu eenmaal niet in een paar jaar.

een oplossing van uit deze kant, zonder het te kunnen zien is voor een tijdje alleen maar voorwaarts te rijden, zonder aan de voorkant te komen.
Totdat er een paarden fisio is geweest die gerichte oefeningen mee kan geven.
waar ook de instructie bij moet zijn, om dat later zo vol te kunnen houden.


OK dan!

Ik heb Mark een aantal keer bezig gezien en ik vond het (voor zover ik het kon zien) zeker geen "knoeier". Mark is iemand die graag dingen leert met betrekking tot paarden en niet bang is om vragen te stellen(zie ook dit topic).

nitouche
Berichten: 689
Geregistreerd: 21-11-02
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 15:47

runningkawa schreef:
Citaat:
Maar denk je dat je in een manegeles wel kan leren hoe het moet voelen?



Dan ben ik misschien een van de weinige die op een manege heeft gelest, waar dat wel aan de orde kwam en waar ook op ingespeeld werd… Ik heb voordat ik begon aan mijn eerste paard (evert) 9 jaar bij die manege gereden.. De eerste paar jaren werd dat niet besproken, maar de laatste 5 jaar van mijn looptijd daar, waren we er toch wel intensief mee bezig… Het is niet zo dat het bij elk manegepaard goed lukte, maar de meeste kreeg ik goed nageefelijk en vwnw op de manier zoals het hoort… Daar werd door die instructrice goed opgelet… maar dan was onze les een van de hoogste van alle lessen die gegeven werden (nee, ik heb geen eigendunk). En de instructrice reed zelf nog op Z- Niveau

Dus ik ben het er niet mee eens met deze stelling, het is ook maar net hoe je je zelf instelt, dan bedoel ik wat wil je bereiken met het rijden… Ik heb wel degelijk het gevoel gekregen hoe ik een paard rond moest rijden…..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 16:02

Het was mijn uitspraak niet Lachen

nitouche
Berichten: 689
Geregistreerd: 21-11-02
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 16:15

runningkawa schreef:
Het was mijn uitspraak niet Lachen



I know, maar ik wist niet hoe ik jouw naam weg moest laten, zodat ik alleen die zin te zien kreeg, dus heb ik het maar even zo gedaan…. Sorry Off-Topic
Lachen
Laatst bijgewerkt door nitouche op 16-02-04 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 16:15

runningkawa schreef:

Of dat nu komt dat ze tegenwoordig te veel kunnen lezen door i-net, itt vroeger en je minder info had en je gewoon reed zoals het gezegd werd, zonder zelf
teveel
na te gaan denken en daardoor uitproberen waar je nog niet aan toe bent?


Je slaat de spijker op zn kop. Ik ben inmiddels 21 rijd al wat jaartjes (waaronder ook jaartjes hobbelen) les nu op het paard van de buurvrouw, lees aardig wat boeken maar bovenal luister ik naar mn instructeur en doe ik geen dingen op eigen houtje. Vrij basis allemaal, hoguit L niveau maar ik heb wel veel plezier en het gaat ongedwongen

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 17:20

nitouche"]
[quote="runningkawa schreef:
Citaat:
Maar denk je dat je in een manegeles wel kan leren hoe het moet voelen?



Dan ben ik misschien een van de weinige die op een manege heeft gelest, waar dat wel aan de orde kwam en waar ook op ingespeeld werd… Ik heb voordat ik begon aan mijn eerste paard (evert) 9 jaar bij die manege gereden.. De eerste paar jaren werd dat niet besproken, maar de laatste 5 jaar van mijn looptijd daar, waren we er toch wel intensief mee bezig… Het is niet zo dat het bij elk manegepaard goed lukte, maar de meeste kreeg ik goed nageefelijk en vwnw op de manier zoals het hoort… Daar werd door die instructrice goed opgelet… maar dan was onze les een van de hoogste van alle lessen die gegeven werden (nee, ik heb geen eigendunk). En de instructrice reed zelf nog op Z- Niveau

Dus ik ben het er niet mee eens met deze stelling, het is ook maar net hoe je je zelf instelt, dan bedoel ik wat wil je bereiken met het rijden… Ik heb wel degelijk het gevoel gekregen hoe ik een paard rond moest rijden…..
[/quote]
Ik had ook les van mensen die Z en veel hoger reden, en hoorde ook tot de "elite" op de manege. Maar diezelfde paarden werden ook gebruikt voor de beginners. Je kan van zo'n paard moeilijk verwachten dat ze helemaal los zijn in het lijf en echt goed recht en nageeflijk.
Ik ken trouwens meer mensen die hun paard rond kunnen rijden maar niet nageeflijk dan mensen die het wel kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 18:03

Koortje schreef:
Is S sponsor of kennis oid van de heer de Bodt ofzo? Jeetje, doe niet zo belachelijk, alsof alleen hij goed les zou geven Verward Ik heb ondertussen meer negatieve verhalen over hem gelezen als goede, zoals bijvoorbeeld met je handen amper ter hoogte van je oren, erg bevorderlijk... maar goed, daar gaat het niet over nu!
Ik denk dat sommigen van de mensen die hier in het topic aan het woord zijn geweest, wel degelijk weten hoe en van wat voor een soort persoon ze les hebben. En ik denk ook dat als de DA verteld dat het een rijtechnisch probleem is, dat ik dat in deze context goed kan plaatsen... zoals Pipo al zei, je moet eerst de basis voor mekaar hebben alvorens aan dingen te gaan beginnen waar Mark wel eens over geschreven heeft, die voor hem nog lang niet aan de orde zijn.

Helaas koortje word ik niet gesponsord want hij verdiend zijn kost goed.Maar ik heb wel het paard van mijn vriendin dat opgegeven was terug goed zien lopen en dat is voor mij genoeg.Na 5 jaar dierenarts gesukkel, foto's, heel veel cortisone spuiten hielp niks niet meer ze was mank en bleef mank via via zijn we bij hem terecht gekomen en nu loopt ze weer goed .Wij zijn er erg blij mee.Dat je zo hoog met je handen moet rijden is waar ,maar dat is alleen in de beginfase zo.Het paard van mijn vriendin hing enorm op haar voorhand en gebruikte haar achterhand niet.Bij mijn paard was dit niet nodig die zat wat vast in haar rug.Ik weet alleen dat enorm veel mensen hun paard niet goed rijden ik kom wel op manege's en kijk dan wat rond en zie paarden die recht uit hun stal vast worden gezet met bijzet teugels halsverlengers e.d..Terwijl ik geleerd heb mijn paard eerst los te rijden.Maar ik heb zelf in nederland leren rijden weet ook dat het nivo daar hoger ligt dan in belgië waar de ene ruiter de andere leert rijden Verward

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 20:18

Overiens, de grote afwezige in dit topic op dit moment is Mark zelf,...

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 20:58

we zijn ook aardig afgedwaald onderhand...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:11

ShannaY"]
[quote="Sonja"][quote="MarkKH schreef:
Vandaag weer een paar kaar op het harde gedraafd en gelongeerd in de bak en ze was weer helemaal rad Lachen


Sorry Mark, ik wil je niet ontmoedigen, maar je probleem is echt nog niet opgelost. Is toeval.........
[/quote]

Niet banketstaaflig bedoeld, maar misschien denkt hij dat het weer helemaal rad is, maar kan hij dit dus ook wéér niet zien. Hij wist immers ook niet dat hij verkeerd bezig was met rijden, wat eigenlijk toch best wel op foto's te zien was. Allemaal niet banketstaaflig bedoeld, maar hij hij praat alsof hij alles goed voor elkaar heeft. Achterhand eronder, aanleuning, lekker naar beneden, terwijl dat op zijn foto's nooit het geval is. Dan gaan mensen denken.
[/quote]

Er gingen al wat geluiden op of dit topic nu wel zo constructief is voor Mark en of we niet afdwalen.
Wat ik hoop dat hiermee bereikt wordt is dat Mark weer met beide benen terug op aarde komt en eens nuchter gaat nadenken over wat hier concreet is gebeurt. Dat schiet meer op dat alle mooie theoretische boeken over paarden dressuur uit je hoofd leren en na-papegaaien.

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 20:49

Ik vroeg me net als Anoukie af, waar Mark gebleven is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:24

Mark een heel klein beetje kennende distantieert hij zich nu van ons geneuzel en maakt hij waar wat hij op pagina 1 al zei: die is z'n "stinkende best" aan het doen met Nikita, om de schade verder te beperken. Maak je maar niet druk om hem, die trekt z'n conclusies wel en komt wel op z'n pootjes terecht.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 17:01

Sonja schreef:
Mark een heel klein beetje kennende distantieert hij zich nu van ons geneuzel en maakt hij waar wat hij op pagina 1 al zei: die is z'n "stinkende best" aan het doen met Nikita, om de schade verder te beperken. Maak je maar niet druk om hem, die trekt z'n conclusies wel en komt wel op z'n pootjes terecht.


Het "geneuzel" hier gaat wel ook om hem, dus om eerst een serieus topic te openen om je er vervolgens van te distantieren omdat er wat harde maar eerlijke dingen gezegd worden, vind ik not done.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 17:12

RELAX!!!! Dat zeg IK, niet Mark, dus daar hoef je hem niet op aan te vallen, moet je bij MIJ zijn!

Maar wij gaan al dagen maar door op het onderwerp, terwijl bij Mark echt al wel het kwartje gevallen is dat hij ergens iets verkeerd gedaan heeft, en e.e.a. anders zal moeten gaan doen. Kan je je er wat bij voorstellen dat hij z'n vrije tijd in het herstel van z'n paard stopt ipv in Bokt? Of zullen we 'm daar ook nog even op afschieten?

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 17:20

Ik ben heeeeel relaxed hoor, mijn dag kan niet meer stuk, don't worry. Ik quote jouw reactie en geef daar mijn mening op. Dus in dit geval een "als" situatie met mijn mening daarover.

Ik heb je sarcasme niet verdiend en pik het ook niet, ik heb alles belave Mark afgeschoten dus naar mij toe hoef je hem niet te verdedigen hoor,... Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 17:24

Sonja,

Mensen proberen in dit topic mee te leven en mee te denken. Als je dan geen reactie meer geeft, dan neem ik in het vervolg dit soort topics niet meer serieus en ga ik zeker geen hele stukken typen om iemand te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 17:39

Het is aan Mark zelf om op deze uitspraken te reageren. Maar ik "ken" hem een heel klein beetje, en ik weet zeker dat hij onze meningen en raad echt niet zomaar in de wind slaat... Geloof me nu maar, die is elke vrije minuut met z'n paard bezig nu, en heeft Bokt even op een laag pitje staan. Dit topic is immers al 6 dagen oud.
Maar we wachten af, hij zal zelf vast nog wel reageren en/of een update van z'n merrie geven denk ik zo.....

(overigens heb ik zelf ook geschoten, dus ik ben ook wel benieuwd hoe hij het nu verder aan gaat pakken)

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 17:41

Sonja, ik ken Mark persoonlijk en ik twijfel niet aan zijn toewijding, maar eerlijk gezegd wel aan zijn paardenkennis, maar dat is imo logisch omdat hij zo'n korte tijd pas met de sport bezig is. Dat is geen schande, maar het zou juist niet eerlijk zijn om dat te ontkennen!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:03

Zoiets wilde ik dus ook nog zeggen idd. Mark doet heus wel zn best, dat weten wij ook wel, maar soms wil je meer als je op dat moment kunt, of weet. Goed bedoelde dingen kunnen toch anders uitpakken...

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 03:16

Zo ik zal ook weer eens een keertje reageren in dit topic…. Na alle reacties voor de twintigste keer te hebben doorgenomen

De reden dat het even duurde voordat ik reageer is dat ik even de tijd wou nemen om na te denken over hoe ik nu verder moet gaan met Nikita. De reacties in dit topic hebben me niet in de koude kleren gezeten de laatste paar dagen, heb heel erg veel nagedacht en wilde daarbij niet dit topic verpesten door een emotionele reactie ertussendoor te gooien.

Nu is het ook wel zo dat op elke slak zout gelegd kan worden en je in de paardenwereld bij alles, van hoefijzernagel tot rijsysteem, je vraagtekens kan zetten. Maar met alleen vraagtekens red je het niet, er is, zeker in het begin, een bepaalde behoefte aan afkadering en opvoeding. Die vraagtekens heb ik met behulp van mijn (totale) omgeving ingevuld en het beste van alles proberen mee te pakken, maar pas achteraf weet je of je daarin de juiste keuze hebt gemaakt.

Ik ben voor mezelf teruggegaan naar het begin en gekeken wat gezien hetgeen de laatste paar maanden is gebeurd nu de beste opties zijn.

De beslissing om een eigen paard te kopen is nog steeds een hele goeie geweest, zou het zo weer doen als ik over kon doen. Het klopt imo wel dat een paard de dupe is van een beginner, aan de andere kant kent iedereen ook de vuile trucjes die in het hogere sport worden gebruikt die paarden zijn daar dan weer de dupe van…. En god ja, wanneer zou je er dan echt voor klaar zijn? Niveau ankie? Het moge dus duidelijk zijn dat, hoewel ik heel bewust de gedachte de revue heb laten passeren, ik haar niet ga verkopen.

Mijn ambitie ga ik denk ik niet bijstellen, maar misschien wel de weg ernaartoe. Eigenlijk moet ik die weg meer en beter in kaart gaan brengen zodat de haalbaarheid van het eea ook duidelijker wordt.

Waar het fout ging is nog moeilijk te zeggen, daarvoor zal de DA mij eerst aan het werk moeten zien. Ja, het ligt in het RT gedeelte… Maar welk deel van specifiek… Wat zijn oefeningen die ik specifiek wel moet doen met de merrie en van welke zaken moet ik echt af blijven…. Goed door de rug is volgende de DA een belangrijk aspect bij haar lengte.. tempowisselingen, juiste stelling en buiging etc etc. Maar hoe en in welke mate, en waar liggen de grenzen van mij en van Nikita, wat kan er met longeren “geregeld” worden… dat zijn allemaal vragen waar ik nog het antwoord op aan het zoeken ben…

Met Nikita gaat het nu nog steeds goed. Vanaf zaterdag longeer ik der een minuutje of tien in een sukkeldrafje… is eigenlijk alle dagen goed gegaan alleen dinsdag was ze iets stijf… (overigens: natuurlijk laat ik hier iemand naar kijken met meer kijk erop! Als ik het probleem in eerste instantie al moeilijk kon zien of voelen, verwacht ik ook niet dat ik het kan zien of het opgelost is of niet.) Voor het longeren doe ik spieroefeningen met beide voorbenen waarbij je voorzichtig, eerst vanuit de elleboog het voorbeen optilt en daarna de kootholte beetpakt en het been bijna horizontaal vooruit te strekken…

Als dit alles goed blijft gaan, ga ik vrijdag in een kort lesje even kijken hoe ze het onder het zadel doet en dit stukje bij beetje uitbouwen… Begin volgende week komt de dierarts om als het goed blijft gaan een stukje begeleiding in het rijden te geven en als het minder gaan om nog een onderzoek te doen.

En nu ga ik naar bed, alweer anderhalf uur aan het denken en schrijven geweest….

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 09:29

Ik het het hele verhaal eens goed gelezen en ik vind dat Mark erg dapper is geweest zijn rijtechnische tekortkomingen als bron van het probleem te zien. Dit komt echt heel veel voor, echt niet alleen bij beginners hoor! En als hij van 2 personen les heeft, en zijn paard nog laat berijden door iemand dan doet hij echt wel zijn best.
En waarom zou hij geen eigen paard mogen aanschaffen? Is dit alleen voorbehouden aan degenen die al tig jaar rijden?? Dat vind ik echt complete onzin. Zelf ben ik bij een manege begonnen en daar heb ik dus echt NIET leren rijden. DAt heb ik pas geleerd bij mijn bijrijderspaard en vervolgens bij mijn eigen paard en paarden van stalgenoten. De meeste beginners krijgen niet eens de kans om fatsoenlijk te leren rijden! Dan is een goed leerpaard helemaal zo gek nog niet.

Wat ik wel erg vind is die zogenaamde Prix st george-figuur en andere instructeurs/instructrices. Zo iemand, ongeacht niveau, MOET kunnen zien dat een paard zichzelf vastzet. En als een paard dat doet moet er op een andere manier/ methode uit de kast gehaald worden. Helaas heb ik zelf ook al een aantal keer met dit bijltje gehakt bij mijn eigen paard....

Ik hoop gewoon dat Mark de goede begeleiding kan vinden en dat hij het geduld kan opbrengen de tijd te nemen voor de spierproblemen van zijn paard.

Mark, met longeren met een pessoa teugel kun je je paard heel erg goed onbelast trainen en de rug goed versterken. Succes!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 13:09

MarkKH schreef:
Zo ik zal ook weer eens een keertje reageren in dit topic…. Na alle reacties voor de twintigste keer te hebben doorgenomen

De reden dat het even duurde voordat ik reageer is dat ik even de tijd wou nemen om na te denken over hoe ik nu verder moet gaan met Nikita. De reacties in dit topic hebben me niet in de koude kleren gezeten de laatste paar dagen, heb heel erg veel nagedacht en wilde daarbij niet dit topic verpesten door een emotionele reactie ertussendoor te gooien.

Nu is het ook wel zo dat op elke slak zout gelegd kan worden en je in de paardenwereld bij alles, van hoefijzernagel tot rijsysteem, je vraagtekens kan zetten. Maar met alleen vraagtekens red je het niet, er is, zeker in het begin, een bepaalde behoefte aan afkadering en opvoeding. Die vraagtekens heb ik met behulp van mijn (totale) omgeving ingevuld en het beste van alles proberen mee te pakken, maar pas achteraf weet je of je daarin de juiste keuze hebt gemaakt.

Ik ben voor mezelf teruggegaan naar het begin en gekeken wat gezien hetgeen de laatste paar maanden is gebeurd nu de beste opties zijn.

De beslissing om een eigen paard te kopen is nog steeds een hele goeie geweest, zou het zo weer doen als ik over kon doen. Het klopt imo wel dat een paard de dupe is van een beginner, aan de andere kant kent iedereen ook de vuile trucjes die in het hogere sport worden gebruikt die paarden zijn daar dan weer de dupe van…. En god ja, wanneer zou je er dan echt voor klaar zijn? Niveau ankie? Het moge dus duidelijk zijn dat, hoewel ik heel bewust de gedachte de revue heb laten passeren, ik haar niet ga verkopen.

Mijn ambitie ga ik denk ik niet bijstellen, maar misschien wel de weg ernaartoe. Eigenlijk moet ik die weg meer en beter in kaart gaan brengen zodat de haalbaarheid van het eea ook duidelijker wordt.

Waar het fout ging is nog moeilijk te zeggen, daarvoor zal de DA mij eerst aan het werk moeten zien. Ja, het ligt in het RT gedeelte… Maar welk deel van specifiek… Wat zijn oefeningen die ik specifiek wel moet doen met de merrie en van welke zaken moet ik echt af blijven…. Goed door de rug is volgende de DA een belangrijk aspect bij haar lengte.. tempowisselingen, juiste stelling en buiging etc etc. Maar hoe en in welke mate, en waar liggen de grenzen van mij en van Nikita, wat kan er met longeren “geregeld” worden… dat zijn allemaal vragen waar ik nog het antwoord op aan het zoeken ben…

Met Nikita gaat het nu nog steeds goed. Vanaf zaterdag longeer ik der een minuutje of tien in een sukkeldrafje… is eigenlijk alle dagen goed gegaan alleen dinsdag was ze iets stijf… (overigens: natuurlijk laat ik hier iemand naar kijken met meer kijk erop! Als ik het probleem in eerste instantie al moeilijk kon zien of voelen, verwacht ik ook niet dat ik het kan zien of het opgelost is of niet.) Voor het longeren doe ik spieroefeningen met beide voorbenen waarbij je voorzichtig, eerst vanuit de elleboog het voorbeen optilt en daarna de kootholte beetpakt en het been bijna horizontaal vooruit te strekken…

Als dit alles goed blijft gaan, ga ik vrijdag in een kort lesje even kijken hoe ze het onder het zadel doet en dit stukje bij beetje uitbouwen… Begin volgende week komt de dierarts om als het goed blijft gaan een stukje begeleiding in het rijden te geven en als het minder gaan om nog een onderzoek te doen.

En nu ga ik naar bed, alweer anderhalf uur aan het denken en schrijven geweest….


OK dan!
Nogmaals succes!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 15:39

Ik wou je alleen even heel veel succes wensen met nikita en dat ik echt respect heb voor jou reactie op dit topic.

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 15:58

Mark, hoe is je les gegaan?