[LO] Paard longeren!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maxima
Berichten: 476
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Veldhoven

[LO] Paard longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-04 08:33

Ik heb een lease pony van 6 jaar! Hij is voor dat hij op de manege gekomen een draver geweest en dus heel snel !! Sinds een tijdje rijden we erop.. maar nu wil ik hem graag longeren! Hij komt iedere keer naar binnen de laatste paar keren heb ik met een ander meisje gelongeerd en ben er naast gaan lopen dat ging opzich heel goed! Die dag erna ging het weer zo.. Maar ik ging iets meer weg en hij deed het goed . naar 5 minuten ofzo kwam ie weer naar binnen . Dat meisje gaf hem een klap.. maar het was duidelijk dat ie dat niej leuk vond Hij begon zelfs naar haar te bokken Scheve mond !! dus longeren met zweep kan niet . Maar hoe moet ie het dan leren??

Iemand ervaring??


Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 15:28

Gewoon longeren met zweep, dat moet hij leren. Slaat hij naar haar; schreeuwen en evt. dreigen met zweep.

Het paard moet weten dat JIJ de baas bent en niet dat als hij iets niet leuk vindt meteen mag uithalen.

Probeer een driehoek te vormen en als hij naar binnen komt --> naarbuiten jagen. Je moet als het waren je richten op de achterhand en dus een drijvende kracht vormen.
Als hij naar binnen komt --> niet aaien of aanraken, dit is namelijk een beloning en blijft hij het doen om onder het werk vandaan te komen.
Jaag hem weer vanuit te kont weg (zodat hij wel de goede kant op gaat) en negeer het voor de rest.

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

Maxima
Berichten: 476
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-04 22:24

Okeej bedankt!!

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 22:32

ja precies, gewoon doogaan met de zweep, JIJ bent de baas!

De vogeltjes doen het......... de bijtjes doen het...... zullen wij het ook doen?!
nee joh gekkie, wij kunnen toch niet vliegen!! Bloos

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:37

doorgaan wil in zo'n geval niet altijd helpen en je hebt kans dat je m bang maakt. probeer het eens met een dubbele longe.... dat win zeggen dat je aan allebei de kanten een longeerlijn hebt en hem dus op een normale manier kan sturen. zo kan hij niet naar je toe komen. omdat hij een draver is geweest zal hij het waarschijnlijk niet eng vinden als je de buitenste lijn om zn kont beet houd. dit geeft soms wel ff problemen. veel succes ermee.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:43

peggel dan moet je het wel kunnen Knipoog .
gewoon blijven longeren valt hij naar binnen dan loop jij naar achter zodat hij niet naar jou toe komen .en verder hoe QuijoSavan zegt
longeren

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

Maxima
Berichten: 476
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-04 11:00

Okee

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 15:30

Toch denk ik dat de manier van peggel het beste is! Ik doe het ook altijd zo, je kan je paard inderdaad bang maken met de zweep als je blijft jagen enz...

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:23

gewoon een zweep meenemen, maar je hoeft niet perse te slaan met een zweep, je kan hem ook aanwijzingen geven Je moet hem als het ware naar buiten toe wijzen/duwen

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

Limo

Berichten: 28
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:29

Ik denk dat het gebruik van een dubbellonge een goede oplossing is. Als je hier geen ervaring mee hebt raad ik je wel aan om dit eerst met een paard te oefen die dit gewend is of om iemand anders die goed met de dubbellonge overweg kan te laten helpen.

Cavalo Lusitano

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:36

Met de zweep naar buiten 'duwen'. Jammer dat het paard nu denkt dat de zweep iets negatiefs is. Dit hoeft namelijk totaal niet.

Gewoon weer opnieuw oppakken. Niet onnodig meppen met die zweep mar hem gebruiken als verlengde van je arm.

Succes

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Maxima
Berichten: 476
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-04 00:41

Ik heb het afgelopen zaterdag geprobeert! het gaat al een stuk beter!! Dank jullie wel OK dan!

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 14:49

ik longeer altijd los, als ze dan naar binnen komt ren ik op dr af.. dan is ze wel weg hoor.
ze mag naar binnen komen als ik het zeg.. en dan hou ik mijn hand op en leg ik de zweep weg. ook een optie?

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 15:16

Wat bij mijn paardje heeft geholpen in het begin als ze naar binnen ging lopen is met de longeerzweep laag over de grond richting de voorbenen van je paard ´slaan.´ En dan bedoel ik niet echt slaan maar gewoon als waarschuwing (dus niet je paard echt op de voorbenen raken!!).
Lees ook eens het volgende boekje: "Longeren met Lammer Haanstra" van Lammert Haanstra. Erg duidelijk en informatief boekje over de basis en verschillende manieren van longeren.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 15:24

lammer haanstra???? die naam.. errug bekend... wie is dat?

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 15:26

flettie... waarom naar de voorbenen? Veel paarden kunnen angst krijgen ofzo en ze kunnen ook gaan steigeren... en als ze schrikken van de zweep die jij laag over de grond slaat, dan zal je wel moeten bukken, en als hij dan schrikt kan hij naar je toe rennen, wat doe je dan? Paarden zijn sneller weg alsdat ij je zweep omhoog kan trekken of omhoog kan gaan staan met je armen weid

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:34

Assiej schreef:
flettie... waarom naar de voorbenen? Veel paarden kunnen angst krijgen ofzo en ze kunnen ook gaan steigeren... en als ze schrikken van de zweep die jij laag over de grond slaat, dan zal je wel moeten bukken, en als hij dan schrikt kan hij naar je toe rennen, wat doe je dan? Paarden zijn sneller weg alsdat ij je zweep omhoog kan trekken of omhoog kan gaan staan met je armen weid

Je maakt met de zweep een beweging van achteren naar voren richting de voorbenen. Je drijft als het ware met de zweep het paard achter de voorbenen weer naar buiten toe.
Bukken? Ik weet niet wat voor een longeerzweep jij gebruikt maar bij mijn longeerzweep hoef ik niet te bukken om laag over de grond te slaan. Ooit wel eens platte steentjes over het water laten ketsen? Precies dezelfde armbeweging maak je dan met de zweep.
Als een paard schrikt zal hij trouwens ook nooit op datgene afrennen wat hem aan het schrikken heeft gemaakt. Hij zal er juist van weg rennen.

Zoals ik al zei, lees het boekje van Haanstra eens. Daar staan nog meer van zulke tips in.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 17:04

Ja oke, maar ik dacht, dat je hem bijv van links over de grond naar rechts sloeg, naar de richting waar hij heen moet zoiets, maarja ik had je dus gewoon verkerd begrepen Lachen

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 6 bezoekers