Een paard leasen ?? Iemand ervaringen mee..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Osita

Berichten: 154
Geregistreerd: 12-12-03

Een paard leasen ?? Iemand ervaringen mee..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-04 17:06

Wij zouden graag een 2e paard erbij willen hebben zodat we wat vaker samen kunnen rijden. We hebben nu de beschikking over een prive en een bijrijpaard, maar zouden in de toekomst toch het liefst 2 privepaarden hebben. Lovers
Nou lees ik vaak dat mensen een paard op stal hebben staan die aan hen is uitbesteed of geleased. Omdat de eigenaar het paard niet wil verkopen, maar er toch geen tijd/geld meer voor heeft. Heeft iemand hier ervaringen mee? Hoe zit het met de aansprakelijkheid, kosten en dergelijke? Is er misschien een bedrijf die jouw deze mogelijkheid geeft?

We zijn op zoek naar een betrouwbaar paard van >175 en zij/hij zal voornamelijk recreatief worden gebruikt. *LOL*

Dressuurstal J. Szozda - Dissen am T/W Duitsland


Jits

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 17:37

Ik ben ook al heel lang naar een leasepaard op zoek, maar het is erg moeilijk er een te vinden. Veel mensen zoeken of een bijrijder, of verkopen hun paard.

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 17:40


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 17:43

Via via is er met particulieren vaak een heleboel te regelen op dit gebied.
Een paard is een waardevol bezit, en daarom willen paardeneigenaren vaak niet snel overgaan tot verkoop als de omstandigheden even een tijdje niet mee zitten. Dit kan door vanalles zijn. Tijdgebrek, geldgebrek, plaatsgebrek, en nog een heleboel andere redenen. En als er dan in die periode iemand is die het paard een tijdje onderdak kan verschaffen, beweging kan geven enz dan kan dat natuurlijk een prima oplossing zijn.
Over de kostenverdeling zal je gewoon moeten gaan praten met de eigenaar van het paard. Wat hebben jullie er zelf voor over, en wat heeft de eigenaar er voor over als zijn paard gereden wordt enz?
Ook belangrijk is het dan uiteraard in wat voor stalling het paard ondergebracht wordt, wat daarvan de kosten zijn en welk deel puur 'luxe' is voor degenen die het paard leasen.
Zorg dat je zoveel mogelijk bespreekt en opschrijft, zodat beide partijen weten wat de bedoeling is en wat de afspraken zijn dan kan dit een perfecte oplossing zijn.
Wel is het zo dat de eigenaar altijd aansprakelijk blijft voor zijn of haar paard, tenzij de berijder (niet zijnde eigenaar) echt stom bezig is geweest, en dus zelf schuldig is aan een ongeluk of verwonding.
Zet je verhaal met wensen maar eens op een aantal sites, ik weet zeker dat je reacties krijgt, er zijn aardig wat mensen op zoek naar zo'n regeling, als je je maar redelijk flexibel op kunt stellen en goede afspraken maakt is er een heleboel mogelijk in 'paardenland'

mountry
Berichten: 280
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: FRIESLAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 10:48

Ik biedt wel paaren en pony's aan voor lease.
Alleen daar heb jij niks aan, want wij zitten in Friesland!

Marcella

Berichten: 36579
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 12:55

Heb mijn fjord uit Friesland eerst 6 maanden geleasd en daarna gekocht.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:14

Voor ik mijn eigen paard kocht,heb ik een anderhalf/2jaar een paard geleasd op een manege.
Omdat dit nogal een apart geval was werd deze niet in lessen gebruikt en was ik daar dus 'eigen baas'over.
Dit is een hele tijd goed gegaan..Heb er zelfs nog vrij verdienstelijk wedstrijden mee gereden..
Maar naarmate heb paard weer beter ging lopen en handelbaarder werd,werd ie ook weer vaker de lessen in gezet..Waarop ik heb bedankt..Had geen zin in die eeuwig strijd die ik met dat paard had,nadat hij weer eens was gebruikt voor een les.

Maar wat ik heb gedaan is natuurlijk heel wat anders dan leasen met een particulier.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:22

Voordat ik Ozis kocht heb ik nog een tijdje een welsh cob geleased bij een particulier. Voor 150 euro per maand was het paard in principe helemaal voor mij (incl.volpension). Ik was niet verantwoordelijk voor eventuele dierenartskosten maar wel voor de kosten van de hoefsmid en entingen. Na 2 maanden was het zowiezo ook de bedoeling dat ik mijn eigen tuig voor haar ging aanschaffen.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:52

Bij ons op stal staat ook een geleased pony'tje. Dat is het 'oude' wedstrijdpaardje van de dochter van de bazin. Dit is puur via particulieren (mensen van de vereniging) gedaan. Die wouden de pony niet verkopen, maar hadden er zelf ook geen tijd meer voor. Zo kwam het dus dat Ninja geleased werd. Het dochtertje heeft er echt jaaaren op gereden en momenteel mag Nin van dr oude dag genieten, nog steeds bij ons op stal! Weet ook niet trouwens in hoeverre ze nog leasen of dat het gewoon bruikleen is....??
Het paardje kon altijd terug gehaald worden door de officiele eigenaren. Daarnaast betaalden de leasers alle overige kosten van de pony als enting, stalling (oke toevallig gratis hier, eigen bedrijf), hoefsmid, eventuele ziekte, wormenkuur enz enz enz.....Kortom: het was hun eigen paardje, maar mocht ze niet goed verzorgd worden of wouden de eigenaren 'r terug, dan kon dit in goed overleg gebeuren.

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

OoMissFameoO

Berichten: 103
Geregistreerd: 21-12-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 19:16

mijn paard had ik ook eerst geleast je moet gewoon goede afspraken maken..
en alles op papier zetten voor de kosten van de hoefsmid..en dierenarts en aansprakelijkheden enz..

I StIll MisS SoMeBoDy

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 19:26

Ik ben een tijdje bezig geweest met een paard dat ik te leen aangeboden had gekregen. Het was allemaal eigenlijk al rond toen de eigenaresse er toch op terug kwam omdat het op langere termijn toch geen echte oplossing was voor haar (zij kon zelf niet meer rijden en het paard was toch al 11 jaar, dus zou moeilijker te verkopen worden naarmate ze haar langer aanhield) Ook de afstand was een probleem (midden van het land/Drachten) dat vond ze wat eng...

Ik hoop weer zo'n aanbieding te krijgen omdat ik niet het aanschafgeld heb voor een goed tweede paard en niet alle risico's wil dragen van een tweede paard op dit moment... Maar ze vliegen je niet om de oren hoor!!!

(Ik wilde een leuk paard erbij rijden om wedstrijden te kunnen rijden. Mijn eigen pony heeft spat en nog meer problemen en hij trekt dagelijks trainen niet. Bovendien heeft hij zijn lichaamsbouw en gangen ook niet echt mee...)

Zou wel mooi zijn als beide partijen elkaar konden vinden... Zal toch vaak het grootste probleem zijn denk ik...

Osita

Berichten: 154
Geregistreerd: 12-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-04 23:27

Cody schreef:
Ook belangrijk is het dan uiteraard in wat voor stalling het paard ondergebracht wordt, wat daarvan de kosten zijn en welk deel puur 'luxe' is voor degenen die het paard leasen.

Zet je verhaal met wensen maar eens op een aantal sites, ik weet zeker dat je reacties krijgt, er zijn aardig wat mensen op zoek naar zo'n regeling, als je je maar redelijk flexibel op kunt stellen en goede afspraken maakt is er een heleboel mogelijk in 'paardenland'


Ja, wij staan met ons andere paard op een pensionstal waar ze 3x per dag brok krijgen, 3 verschillende soorten hooi, in de zomer worden ze om een uur of 08:30 in kampjes (max 6) op het land gezet en rond 20:00 uur weer op stal gezet.
Er staan in totaal 20 paarden en ze krijgen allen persoonlijke aandacht. De eigenaar regelt alles zelf en is erg precies. We hebben een buitenbak, longeerpaddock 20x20 en krijgen er waarschijnlijk een bij, een solarium en de mogelijkheid voor je trailer.
Helaas is er geen binnenbak, maar we hebben genoeg eigen grond om een leuke buitenrit te maken. De eigenaar is verzekerd voor schade die wordt veroorzaakt door evt nalatigheid en heeft natuurlijk een bedrijfsverzekering. Ons paard is ook rondom verzekerd.

De bedoeling zou zijn om voornamelijk recreatief met het paard te gaan rijden. Een sprongetje of proefje op z'n tijd zou ook leuk zijn. Het paard mag best ouder zijn da's geen probleem. Daarbij gaan wij regelmatig naar de veluwe en 1x per jaar op paardenvakantie waar we heerlijk in drenthe met de paarden in het bos rijden.
Wij zijn beiden erg serieus met paarden bezig en hun welzijn gaat boven alles. We zijn natuurlijk bereid bepaalde kosten op ons te nemen, dat zou denk ik inderdaad in overleg moeten gaan. Er zijn genoeg referenties mbt hoe wij onze paarden verzorgen dus dat zal geen probleem zijn.

Het is inderdaad zo dat het niet veel wordt aangeboden.
We zijn evt. bereid een paard door te rijden en uit te brengen als een eigenaar dat graag zou willen. Ervaring met jonge paarden en het uitbrengen is aanwezig.

Ik denk dat ik verder niets meer zou kunnen vertellen...

Dressuurstal J. Szozda - Dissen am T/W Duitsland

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 23:46

Ik lease mijn paard van de manege voor een vast bedrag p/m, samen met iemand anders. Het paard wordt niet ingezet voor lessen en is dus volledig beschikbaar voor mij en de andere huurder. Ik mag het paard gebruiken alsof het eigendom is en in extreme gevallen is overleg met de eigenaar gewenst. De DA en HS (bekappen) kosten zijn voor de eigenaar.
Ik vind leasen een prima systeem zolang je maar goede afspraken maakt en ze vastlegt. Wij hebben er een contract voor getekend zodat iedereen weet waar die aan toe is in geval van conflict. Dat is een van de belangrijkste dingen áls je gaat leasen. Als je dat in de hand hebt, dan kan leasen erg plezierig zijn Lachen

Verder breng ik het paard gewoon uit op wedstrijden. We staan overigens wel op de manege, dat is bij ons een voorwaarde. En je hebt het eerste recht op kopen. Geen slecht systeem.

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5

mountry
Berichten: 280
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: FRIESLAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 18:35

Hallo Ragne, wat betaal je dan per maand en zit er ook een soort eigen risico aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 18:37

ik ben ook op zoek naar een leaser, maar hier wil iedereen juist alleen bijrijden of een eigen paard Haha!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 18:56

ik lease zelf ook.. ook via een manege, maar vind het ook een goeie oplossing. gewoon een soort van contract opzetten, waar alles zwart op wit in staat.
mijn paard is ook bijna mijn eigendom. mag er alles mee doen, maar ik moet ook alles betalen. ik betaal wel de smid en de dierenarts zelf. ik mag hem ook 3 maanden op de wei zetten in de zomer, maar danmoet ik wel gewoon de volle stalling blijven betalen.
ik moet ook op de manege blijven staan, maar ik mag wel gewoon op uitwedstrijd, naar het strand, dat soort dingen.
ik ben de enige die er op rijd, hij is uit de lessen gehaald sinds ik hem heb. alle spullen zelf gekocht, mocht er een nieuw zadel op leggen, alle spullen vernieuwd.

maar heel belangrijk is alle afspraken zwart op wit zetten

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 22:54

Voor ik It kocht heb ik een paard geleasd voor de duur van een jaar. Ik had een goed en uitgebreid contract, let daar heel goed op.
In het contract regel je bijvoorbeeld wie aansprakelijk is als het paard gejat wordt, wie er aansprakelijk is voor de veeartskosten (het is namelijk niet jouw investering ) wat er bij geleverd wordt en in welke staat. Waar het paard voor bedoelt is en waar niet noem maar op. Als je een voorbeeld wilt kan ik je dat eventueel mailen.

Ondanks dit uitgebreide contract was ik na twee maanden en een boel kosten van het ene moment op het andere het paard weer kwijt. De eigenaar had zich bedacht en begon stennis te maken over de kosten van de veearts die er bij geweest was toen het paard zich in de wei bezeerd had. Ik vond dit zo overdreven er zat een luchtje aan. Die rekening was helemaal niet hoog en dan zoveel stennis. Op de man af gevraagd of ze hem soms terug wilde. Het antwoordt was erg duidelijk, "ja en ik kom hem morgen halen".
Ik heb besloten dat er met onredelijke mensen toch niet redelijk te praten valt en hij is dus opgehaald.

Later maakte een stalgenoot van me precies hetzelfde mee, wel een contract maar het paard was ineens verkocht.
Je kan dan gaan procederen wegens contractbreuk, maar dat kost en veel geld en veel energie terwijl het weinig op kan leveren.
Mijn advies alleen doen met een zeer gerenomeerd bedrijf dat meerdere paarden in lease heeft staan. Het is een super manier om ervaring op te doen met een eigen paard zonder er een te kopen, maar je kunt zeer teleurgesteld raken.

Bejaarde bokkers weten meer

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 21:18

Ik zoek ook iemand die mijn paard zou kunnen leasen, maar dat valt helemaal niet mee!!
Het mooist zou het namelijk zijn als hij hier op stal zou kunnne blijven staan


loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 22:33

ik heb ook eerste een paar jaar geleased.
m'n eerste leespony had ik tijdelijk tot de vaste verzorgster terug kwam uit het ziekenhuis.
daarna kreeg ik bij diezelfde man een nieuwe leasepony, maar die werd na ongeveer een jaar verkocht.
toen kreeg ik daar weer een nieuwe (loulou)
maar na een jaar nam de dochter van de eigenaar de stal over en kwam loulou te koop te staan.
ik heb haar toen gekocht.

ik betaalde 20 gulden (later 10 euro) in de week.
ik mocht dan elke dag rijden.
alleen was er kans dat je pony dinsdag en/of woensdag 1 of 2 uur meeliep in de lessen.
er was een buitenbak met verlichting en springmateriaal en je mocht ook buitenrijden (wel even vantevoren vragen maar mocht altijd)
DA en hoefsmid waren voor zijn rekening.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 00:07

Wij bieden tijdens de wintermaanden ook vaak een paar van onze pony's aan.

Omdat wij zomers veel ritten en kampen hebben en dit 's winters een stuk minder is is dit voor beide partijen ideaal.
Zo krijgen onze pony's voldoende liefde en aandacht en wat ik ook erg goed/belangrijk vind is dat ze vaak goed herschoold worden, dus komen terug als fitte ponytjes.

Alles komt op contract, verder word alles in goed overleg gedaan.

Zo is onze merrie Sharona nu bij Suus en Obelix hier op bokt, Suus rijd haar dagelijks, had zelfs privelessen en groepslessen en Shar heeft het daar echt super.
1 maart komt ze terug bij ons om rond 2 april haar veulen hier te krijgen.
Hopelijk heeft Suus volgend jaar weer intresse, het is ons en vooral Sharona ontzettend goed bevallen.

Helaas mijn 3 jaarlingen te koop, ben je op zoek naar leuke E pony wellicht heb ik een leuke voor je.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 00:28

bij mij op stal kon je vroeger paarden leasen. maar ik zeg je een ding goede afspraken. ik heb het nooit gedaan ik heb mijn paard gewoon gekocht. ik durfde het niet aan...

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 19:01

Ik lease bij een particulier een Haflinger. Ik betaal een vast bedrag per maand en verder zorgt de eigenaar overal voor.
Een contract heb ik niet. Net wat iemand al eerder zei.... als men hem toch verkoopt, kan je gaan procederen wegens contractbreuk, maar dat kost veel geld en energie terwijl het weinig op kan leveren.
Daarbij is en blijft de eigenaar van het paard toch overal verantwoordelijk voor mocht er iets gebeuren. Knipoog

Geniet van het leven, want je leeft maar 1 keer!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:09

foetsie schreef:
Ik lease bij een particulier een Haflinger. Ik betaal een vast bedrag per maand en verder zorgt de eigenaar overal voor.
Een contract heb ik niet. Net wat iemand al eerder zei.... als men hem toch verkoopt, kan je gaan procederen wegens contractbreuk, maar dat kost veel geld en energie terwijl het weinig op kan leveren.
Daarbij is en blijft de eigenaar van het paard toch overal verantwoordelijk voor mocht er iets gebeuren. Knipoog


Volgens mij heet dit huren. Knipoog

Bejaarde bokkers weten meer


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Saranghea en 34 bezoekers