hoe onderhoud je een paardestaart

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

hoe onderhoud je een paardestaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 21:59

moi

ik heb nou net een nieuwe pony en die heeft een gigantische staart, maar hoe onderhoud je zoiets. gewoon met borstel er door of moet je er nog iets inspuiten (antiklit ofzo) ik zou die staart wel graag zo houden.

de groeten
Michiel

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 22:31

De mijne heeft ook een dikke staart en die bortsel ik gewoon 2/3 keer in de week uit met zo'n plastice rosborstel.En na 3 jaar is hij nog steeds dik.Zo nu en dan doe ik er anti klit is maar ook niet elke week.
Het wil natuurlijk niet zeggen of jouw paardje d'r staart daar tegen kan.Misschien breken jhuist die haren wel en zal je het gewoon moeten uitpluizen met je handen.Wat ook goed helpt hoor om de staart dik te houden.Dus je moet gewoon even dingen gaan proberen enzo kijken wat het beste werkt en waar je de minste haren mee breekt.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 22:39

Mijn paard heeft ook een prachtige staart. Ik spuit hem 1x per week in met equistar en kam hem dan van onder tot boven, stukje voor stukje met een zeer grove kam uit. Kammen op deze manier doe ik bijna dagelijks. Des te meer klitten er in de staart zitten, des te meer die ergens achter kan blijven haken. Ik kom NOOIT met een borstel aan haar staart, met een borstel breken de haren nl heel snel af, waardoor je op den duur geen staart meer overhoud..

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 22:43

als je even de zoekfunctie gebruikt kom je erachter dat er veel verschillende middeltjes zijn Knipoog zo kan je het wassen met baby shampoo, creme spoeling in doen, equishine erin. mijn paard heeft een hele dikke staart, ik kan het wassen, uitpluizen en equishine erin doen maar het helpt allemaal niet, de volgende dag is het dan zoals voordat ik het ging wassen. ik ga er nu gewoon meestal maar met een mensen harenborstel doorheen zodat er wat klitten uit zijn en verder doe ik er niks mee, de staart word toch zo weer vies. het is per paard verschillend of het middeltje werkt of niet.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 22:47

mwah, mijn paardje heeft dan wel niet zo'n superdikke staart, maar ik borstel deze gewoon dagelijks met een harde borstel hoor. Weet best dat in de boekjes staat dat t niet mag/kan, maar hij heeft zijn staart nog steeds, dus zie ik niet in wat er fout aan is...

Honeymoon
Berichten: 595
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 22:50

Ik borstel m alleen voor een keuring/wedstrijd en dergelijke.
Dan was ik m, doe er antiklit in en kam m met een plastic bostel.
Normaal haal ik alleen de strootjes eruit

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 22:54

Bij mijn shetlander (die een enorme staart heeft) kammen we de staart elke dag uit met een harde roskam. En 1 keer in de 3 weken equistar erin. Dan blijft deze prima doorkambaar hoor!!

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:00

de mijne heeft een dunnen staart, ik ben nu hard bezig om hem dik en mooi te krijgen. elke keer als ik ga rijden, pluis ik hem uit, zodat er geen klitten in zitten. en zodra het nodig is spuit ik er antiklit spray erin, zodat het mooi zacht word.
ik denk dat je zoiets ook bij jouw paardje kan doen.
ik denk dat je eerst antiklit erin moet doen (heel goed, en overal in de staart), en dan de volgende dag uitpluisen, uitpluisen met antiklit is veel makkelijker als zonder

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:06

Wassen en dan als het nog nat is antiklit erin spuiten. Op laten drogen en dan uitborstelen. Ik gebruik een hondenborstel die aan de ene kant ijzeren pinnen heeft zoals een haarborstel en aan de andere kant varkenshaar. Daar doe ik de manen ook mee. Ik was hem in de zomer 1 keer per maand (witte staart Haha!) en in de winter 1 keer per 3 maanden en tussen tijds doe ik er niets aan.

Mariekje

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:08

In de westernsport gebruikt men wel eens staartzakken: die doe je onder de staartwortel vast, waarna je de staart in drie strengen verdeelt en vlecht. Je hebt ze ook met één streng. Ik vind ze zelf wel praktisch.