Help! mijn paard eet zand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Help! mijn paard eet zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 21:15

Ik heb nu net 2 weken mijn nieuwe paard en telkens als ik haar los laat in de bak neemd ze een grote hap zand en gaat vrolijk zitten kauwen ik heb dit ook gehad met mijn oude pony maar dat was niet zo erg als dit. Zou ze iets te kort komen ze is goed ontwormd ze heeft een mineralensteen. Wat zouden jullie geven? of wat denken jullie waar het aan kan liggen? Ik heb thuis nog zandweg staan maar ik wil de oorzaak weten of iets anders proberen dus als jullie wat weten help me

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:39

als je paard genog hooi/kuil krijgt dan komt ze nisk te kort. Ik heb nog nooit eerder van een paard gehoord die zand eet maar het is wel heel slecht!! ik denk dat je misschien is je paard in een paddock moet zetten met een beetje hooi/kuil ofzo zodat ze geen zand hoeft te eten. of je gaat longeren en als ze geen zand eet geef jje haar/hem een koekje of je jaagt haar goed op zodat ze geen tijd heeft om zand te eten..

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 22:55

Het kan een ondeugd zijn,maar ook en tekort aan bepaalde vitaminen/mineralen.Zeewier helpt hier goed tegen,heb 2 paarden gehad die zand aten,na een maand zeewier voeren was dat helemaal over.Is het een ondeugd dan heb je een groter probleem,ik heb hier een shetlander staan die het doet als tijdverdrijf.Ik kan je wel vertellen dat hooi bijvoeren dan absoluut geen nut heeft.Die shetlander krijgt iedere maand een kuurtje sandclaer,en dagelijks lijnzaad.
Succes!

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 23:03

zoutblok, volledig voer.
en sandclean.
wel rot voor jouw en je paard succes

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 01:28

heb wel eens gehoord dat ze dan zonnebloemolie of zo door het eten geven. Het zand kleeft dan samen en komt er met de ontlasting uit. Dit dus om het reeds aanwezige zand er uit te krijgen maar dan moet je idd wel een andere oplossing hebben om te zorgen dat ze het niet weer eet.

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 13:21

dankje wel allemaal:D ga nu proberen zeewier te voeren

horsenut

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:02

Als ze zand eten is heel erg gevaarlijk dan kunnen ze zandkoliek krijgen, zonnebloemolie door het eten is inderdaad aan te raden zodat ze het met de mest mee naar buiten kunnen werken

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 15:17

ik weet hhet mijn vorrige pony heeft zandkoliek gehad en dan zijn ze flink ziek maar ik zal ook zonnebloemolie door het eten gooien hoeveel ongeveer?

horsenut

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:19

Gewoon een scheutje over zijn brok is genoeg.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 16:39

Mijn paard deed dit ook, daardoor ben ik aan t zoeken gegaan. Het blijkt dat het vaak gedaan word om het zuur in de maag te neutraliseren.
Een paard is gemaakt om bijna 24/7 te grazen, Daardoor zit er continu voedsel in zn maag.

Er is een speciaal mengsel oa op basis van olygofructose, deze neutraliseerd het zuur. Door hem geduurende dag bijna continu beschikking te geven over hooi, is dit mengsel naar verloop van tijd overbodig.

Titsie
Berichten: 1163
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:44

Als het met de zuurgraad en zo is, is fijne gemalen gerst dan niet wat om te proberen. Dat helpt met het reinigen vande darmen en maag.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23420
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 01:48

ik heb ook zo'n pony. Volgens de dierenarts zijn er zelfs paarden die het lekker vinden (ja zo ook die van mij).
We hebben in 1 hoek van de bak klei liggen en daar staan alle paarden van te eten.
Die van mij krijgen dus eens in de zoveel tijd een kuurtje sandclear.

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 21:55

Goed opletten hoor,
zandkoliek is niet leuk voor ze!!
maar dat weet je wel denk ik Knipoog
veel succes ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 22:22

Dat paard van het Land van Ooit was toen toch gestorven aan zandkoliek?

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:39

bij de paardendrogist kun je een kuur krijgen die het zand uit de darmen verwijderd.. hiermee stopt ie niet met zand eten maar de darmpjes zijn weer schoon

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 00:01

kan ook met zonnebloemolie, stuk goedkoper volgens mij.

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 00:02

ik zou niet durven zeggen dat zonnebloemolie werkt.. zonnebloemolie is wel goed voor de vacht en bij droge mest

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 00:08

supersambo schreef:
ik zou niet durven zeggen dat zonnebloemolie werkt.. zonnebloemolie is wel goed voor de vacht en bij droge mest


Is al eerder in dit topic beschreven:


heb wel eens gehoord dat ze dan zonnebloemolie of zo door het eten geven. Het zand kleeft dan samen en komt er met de ontlasting uit. Dit dus om het reeds aanwezige zand er uit te krijgen maar dan moet je idd wel een andere oplossing hebben om te zorgen dat ze het niet weer eet.
--------------------------------------------------------------------------------
Als ze zand eten is heel erg gevaarlijk dan kunnen ze zandkoliek krijgen, zonnebloemolie door het eten is inderdaad aan te raden zodat ze het met de mest mee naar buiten kunnen werken
--------------------------------------------------------------------------------
ik weet hhet mijn vorrige pony heeft zandkoliek gehad en dan zijn ze flink ziek maar ik zal ook zonnebloemolie door het eten gooien hoeveel ongeveer?
--------------------------------------------------------------------------------
Gewoon een scheutje over zijn brok is genoeg.

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:11

Cheveyo schreef:
kan ook met zonnebloemolie, stuk goedkoper volgens mij.


Is dus niet alleen goedkoper maar werkt wel degelijk. Wij hebben 9 paarden op stal staan en hebben nooit koliek (moet nu hard op zoek naar hout op dit af te kloppen Haha! ). Ze kunnen er iets van aan de dunne raken maar ja......liever 1 dag wat aan de dunne als koliek!

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:15

sla je dus 3 vliegen in 1 klap:
-zand weg uit de darmen
-glimmende vacht
-geen droge ontlasting meer

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 22:54

Hier een zandkoliekdeskundige! Je wilt echt niet weten wat voor ellende je daar van kunt krijgen. Ik heb mijn paard daar anderhalf jaar geleden bijna mee verloren, en ik had hem toen net 3 maanden!
Jumper at ook gewoon zand uit de bak (dus niks geen kale wei of zo, gewoon wit zand!). Zes maanden en 4000 euro later is het gelukkig wel weer goed gekomen, maar dit wens ik niemand toe!
Wat ik eerst heb gedaan is: muilkorf om in de bak! Nooit hooi voeren op de grond in de bak (dan snaaien ze door het hooi nog meer zand binnen). Ik voer 3 a 4 maal per jaar preventief Sand Clear (of soortgelijk produkt). Elke dag slobber met nog een extra (flinke) scheut zonnebloemolie (heeft nog prettige bijwerkingen ook, zoals mooie vacht). Iedere dag 3 eetlepels zeewier (ook omdat mijn paard spierstofwisselingsproblemen opgelopen had na de operatie, en in zeewier zitten veel aminozuren die daar goed voor zijn). Inmiddels kan hij weer zonder muilkorf, het was in eerste instantie waarschijnlijk ook een samenloop van stress en een aantal andere factoren dat hij dit deed. Maar ik controleer nog steeds zeer regelmatig de mest! En deze bovenstaande maatregelen zijn me allemaal aangeraden door een dierenarts (chirurg) die dagelijks met dit probleem te maken heeft!

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 21:33

nog ff een vraagje , ik heb de topic helemaal doorgelezen. Mijn paard heeft altijd een zwarte tong Verward duidt dit op zand eten?
Lijkt net of ie een kettingroker is. tot nu toe nooit klachten gehad hoor, hij krijgt altijd een scheut zonnebloemolie over het voer, goed voor spijsvertering en vacht Lachen

weten jullie het? Verward:?:?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 15:06

ZONNEBLOEMOLIE WERKT NIET TEGEN ZAND IN DE MAAG/DARMEN!!

Ik heb een Shet gehad die 3 dagen in Utrecht heeft gestaan omdat 'ie bijna dood ging van de diarree (i.p.v. zandkoliek, dat kan dus ook nog). Hij bleek helemaal vol te zitten met zand, terwijl hij toch regelmatig Sand Clear kreeg. Hij heeft 3 dagen op pure lijnzaad gestaan en is helemaal leeg gespoeld.

Daarna heeft hij dagelijks gekookt lijnzaad over z'n voer gekregen (op advies van Utrecht dus) en dat hield hem schoon en gezond. Sindsdien voer ik altijd één keer per dag lijnzaad op het voer. Extra voordeel is dat ze het ook nog hartstikke lekker vinden én het heel goed is voor de vacht.
Olie is goed voor vacht en spijsvertering maar het neemt het zand niet mee uit maag en darmen. Kook maar eens lijnzaad en kijk maar eens hoe slijmerig en dik dat wordt... dát is wat het zand meeneemt.

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:02

Francis schreef:
ZONNEBLOEMOLIE WERKT NIET TEGEN ZAND IN DE MAAG/DARMEN!!

Ik heb een Shet gehad die 3 dagen in Utrecht heeft gestaan omdat 'ie bijna dood ging van de diarree (i.p.v. zandkoliek, dat kan dus ook nog). Hij bleek helemaal vol te zitten met zand, terwijl hij toch regelmatig Sand Clear kreeg. Hij heeft 3 dagen op pure lijnzaad gestaan en is helemaal leeg gespoeld.

Daarna heeft hij dagelijks gekookt lijnzaad over z'n voer gekregen (op advies van Utrecht dus) en dat hield hem schoon en gezond. Sindsdien voer ik altijd één keer per dag lijnzaad op het voer. Extra voordeel is dat ze het ook nog hartstikke lekker vinden én het heel goed is voor de vacht.
Olie is goed voor vacht en spijsvertering maar het neemt het zand niet mee uit maag en darmen. Kook maar eens lijnzaad en kijk maar eens hoe slijmerig en dik dat wordt... dát is wat het zand meeneemt.

ohw Scheve mond moet je dat lijnzaad dan koken of kan je het er gewoon doorheen doen. Dat wat je 1 keer per dag door zn voer doet. want je zegt dat je eerst wel gekookt deed maar daarna Verward

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 09:29

Idd. Olie neemt geen zand mee.
Je moet het hebben van het plakkerige spul.
Maar elke dag lijn zaad is ook niet goed.
Het vormd een slijm laag om de maag/darm wand en daardoor worden minder vitaminen en mineralen opgenomen in het bloed.

Ik geef mijn paarden prefentief 2 a 3 x per week gekookt lijnzaad door het eten.
Ik zorg er altijd voor dat er 2 á 4 dagen tussen zitten.
Ze vinden het heerlijk!
Of dit ook echt werkt weet ik niet........ze hebben nog nooit zandkloiek gehad in hun korte leven.
En dat klop in even af!