Tinkers en zwemvliezen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Tinkers en zwemvliezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 15:11

Hebben jullie tinkers ook van die grote platte hoeven?
Yorghos heeft echt heel grote voeten en ik moet hem echt heel regelmatig laten bekappen, anders krijgt hij van die grote zwemflippers. Het lijkt wel of zijn hoeven eerder in de breedte groeien dan in de lengte.
Is dit een echte tinkerkwaal, of heeft Yorghos weer eens iets aparts?
Voor degenen die het iets zegt: Yorghos heeft voor ijzers maatje 4 en achter maatje 3.

* To Belg, or not to Belg *


Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:30

Ik meen dat Snowdon ook van die mega-stampers heeft!
Hier op stal wordt Novia al bigfoot genoemd...
Zegt ook genoeg lijkt me!


SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:06

king had dat ook altijd en een andere tinker bij ons op stal ook,
ik denk dat het komt omdat ze van orosprong in gebieden hebben geleefd met moerassen en andere drassige vlaktes, daar konden ze die brede hoefen dus ook wel goed gebruiken,

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:12

Meagan heeft maatje 2... Staat mooi hoog en rond op de voeten en heeft geen echte spreid-tenen. Dochterlief heeft een wat plattere voet overigens.

lor1_1984

Berichten: 12010
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:26

Bij ons heeft Moppie ook van die grote voeten, erg pijnlijk als ze die boven op de jouwe plant...

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

DianaH

Berichten: 256
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Munnekeburen (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:45

Tinkers hebben nu eenmaal grote sloffen, dat is het ras. Persoonlijk vind ik dit prachtig en het is ook ideaal in de wei. Hoe platter en groter de hoef, hoe beter de bodem blijft. Kleine hoeven ploegen echt een wei helemaal om. Zeker met een natte ondergrond.
Inderdaad scheuren ze nogal eens. Vooral als er weer vorst in de grond zit en de blub is hard en scherp.
Zaak is dat je de hoeven goed bijhoudt inderdaad. Wellicht moet dat vaker dan bij andere rassen. Maar daarin ben ik een leek...

Lees ook mee in mijn online Dagboek!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 17:11

DianaH schreef:
Inderdaad scheuren ze nogal eens. Vooral als er weer vorst in de grond zit en de blub is hard en scherp.


Scheuren doen Yorghos' hoeven gelukkig niet. Maar hij gaat inderdaad vaker naar de hoefsmid dan andere paarden.

* To Belg, or not to Belg *

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 17:37

Snowdon heeft voor maatje 5 en achter maatje 4... Idd ook eerder breder en breder dan langer. Hoefsmid hoeft bij snowdon juist minder vaak dan bij andere paarden te komen!

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 17:40

duuk heeft geen mega-brede voetjes,en als hij op blote voetjes loopt,moet idd de hoefsmid vaak komen bekappen.
s Zomers loopt hij op ijzers omdat hij voor de wagen loopt,en dan groeien zijn hoeven wel in de lengte....
vaag verhaal.. Verward

    Jasper 121017

    ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

    gollempje

    Berichten: 4186
    Geregistreerd: 22-12-03
    Woonplaats: Hillegom (ZH)

    Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 17:51

    turbotinker schreef:
    vaag verhaal.. Verward

    valt best mee Tong uitsteken

    bakkie

    Berichten: 3234
    Geregistreerd: 14-12-03
    Woonplaats: etten-leur

    Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 17:53

    Tara (zie onder tk bla bla) had eerst bijna bigfoot geheten hahaha
    Ze had nog geen naam toen stephanie haar kocht (was ze al 4 jaar geloof ik) maar het werd uiteindelijk toch maar tara hihi Haha!

    snowdon

    Berichten: 26260
    Geregistreerd: 07-11-01

    Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 17:55

    Hmmz opeens vind ik Snowdons bijnaam heel wat minder origineel Tong uitsteken *Mr. BigFoot*

    lein

    Berichten: 1577
    Geregistreerd: 02-07-01
    Woonplaats: Apeldoorn

    Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 18:12

    Onze hoefsmid zegt altijd hehe eindelijk is normale hoeven dus voor een tinker zijn ze vrij klein denk ik.

    Het is zo fijn om klein te zijn!!

    Yorghos

    Berichten: 10942
    Geregistreerd: 10-12-01
    Woonplaats: Tilburg

    Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 19:13

    Toen mijn smid voor de eerste keer langskwam moest ik speciaal doorgeven welke maat ijzers hij had. Maat 4 had hij nooit standaard bij zich...
    Tegenwoordig staat hij zonder ijzers en dat bevalt prima. Scheelt de hoefsmid een hoop werk Haha!

    * To Belg, or not to Belg *

    DianaH

    Berichten: 256
    Geregistreerd: 27-07-03
    Woonplaats: Munnekeburen (frl)

    Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 19:20

    Ik heb mijn Tinkers ook staan zonder ijzers. Wel moet ik twee a drie keer per jaar de hoeven laten bekappen. Vooral de opstaande randjes dus.

    Lees ook mee in mijn online Dagboek!

    Yorghos

    Berichten: 10942
    Geregistreerd: 10-12-01
    Woonplaats: Tilburg

    Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 19:24

    2 a 3 keer per jaar? Yorghos redt het net met 8 weken, maar langer moet het niet duren, hoor. En ik rij toch weinig op straat, eigenlijk altijd in de berm als het enigszins kan.

    * To Belg, or not to Belg *

    snowdon

    Berichten: 26260
    Geregistreerd: 07-11-01

    Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 19:34

    Ik rij vaak over de weg en berm, maar snow kan ook goed met 3 a 4 keer per jaar de hoefsmid erbij... 2 x per jaar zou ook nog wel gaan denk ik

    Supertje

    Berichten: 7089
    Geregistreerd: 03-10-02
    Woonplaats: Hoekse waard

    Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 19:49

    Jordy heeft voor dus ook maatje 5 ijzers, achter ook 4.... En die is heel wat kleiner dan Snowdon en Yorghos Bloos!
    'Jordy's' groepje paarden heet dan ook platvoet en zijn vriendjes hier Tong uitsteken
    Overigens staat Jordy nu weer gewoon op blote voeten bevalt mij, en hem volgens mij ook, een stuk beter. Scheuren doen zijn hoeven niet, hooguit eens een los stukje van de bovenste laag als de grond echt hard is, even de vijl erover en het is weg.
    Zijn hoeven zijn breder dan ze lang zijn trouwens, als ze natuurlijk afslijten.

    Run free Jordy.... 1997 - 2021

    snowdon

    Berichten: 26260
    Geregistreerd: 07-11-01

    Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 19:51

    Supertje schreef:
    Overigens staat Jordy nu weer gewoon op blote voeten bevalt mij, en hem volgens mij ook, een stuk beter. Scheuren doen zijn hoeven niet, hooguit eens een los stukje van de bovenste laag als de grond echt hard is, even de vijl erover en het is weg.
    Zijn hoeven zijn breder dan ze lang zijn trouwens, als ze natuurlijk afslijten.


    Vul op de plaats van Jordy, Snowdon in en het verhaal klopt voor mij ook Knipoog


    Supertje

    Berichten: 7089
    Geregistreerd: 03-10-02
    Woonplaats: Hoekse waard

    Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 19:54

    Als je er bij Jordy op gaat letten zien die grote platvoeten er trouwens echt niet uit, je zou denken dat ze bij een belgisch trekpaard horen ofzo Haha! Vooral omdat het zo'n ukkie is, en hij verder ook vrij luxe is.

    Run free Jordy.... 1997 - 2021

    Spetter

    Berichten: 1885
    Geregistreerd: 30-01-03
    Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

    Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 20:52

    Spetter leeft ook op grote voet, net als zijn bazinnetje Knipoog . En de maten van de ijzers schijnen per leverancier verschillend te zijn hoorde ik. Speet heeft 4 of 5, weet het zo niet, zal hem morgen eens even bestuderen, het ijzer dan.
    groetjes Cindy en Spetter

    Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
    En toen stond Kit in onze wei <3
    R.i.p mijn lieve Spetter 25-05-2012 [IM] Dag lieve Spet, bedankt voor alle mooie jaren....

    snowdon

    Berichten: 26260
    Geregistreerd: 07-11-01

    Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 20:58

    Hmmz Snowdon had in elk geval zo goed als vergelijkbaar met Shire-voetjes Lachen En bij de hoefschoenenleverancier hadden ze nog nooit zulke grote voeten gezien Verdrietig

    IngridHar

    Berichten: 1739
    Geregistreerd: 04-03-03
    Woonplaats: Geesteren

    Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 21:03

    Belle heeft maat 3 geloof ik. Ik vergelijk haar altijd met een paard stevig paard van 1.65 wat daarop past past vrijwel altijd ook op Belle. Ze heeft alleen kortere benen Haha!
    Smid komt 2 a 3 keer per jaar voor de ijzers en in de winter en verleggen doet mijn pa Haha!

    21-5-2010 Luc geboren!

    Feetje

    Berichten: 11126
    Geregistreerd: 08-12-02
    Woonplaats: Het zonnige zuiden

    Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 21:10

    Kan de hoefsmid er niet gewoon wat aan doen?
    Heb nu verschillende hoefsmeden aan het werk gezien, en die van ons kan ze ook wat smaller krijgen.
    Ziet ook net iets eleganter uit vind ik Lachen

    Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

    snowdon

    Berichten: 26260
    Geregistreerd: 07-11-01

    Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 21:21

    Feetje schreef:
    Kan de hoefsmid er niet gewoon wat aan doen?
    Heb nu verschillende hoefsmeden aan het werk gezien, en die van ons kan ze ook wat smaller krijgen.
    Ziet ook net iets eleganter uit vind ik Lachen


    Hoe bedoel je dat? Verward Als je zoiets bij snowdon zou willen proberen, zou je het tot dierenmishandeling moeten rekenen, want dat is gewoonweg echt niet mogelijk Scheve mond


    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers