Jong paardje en de galop!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Jong paardje en de galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 16:09

Igor is net onder het zadel, en nu lees ik in een ander topic dat de galop goed is voor zijn evenwicht en om door zijn rug te komen...
Maar hoe (vraag het uiteraard ook aan de instructrice volgende week hoor) laat ik hem juist in de galop aanspringen als hij de hulpen nog niet kent? Of moet ik juist de goede hulpen geven (miss wat overdreven hulpen) en hem in galop laten vallen, aangezien hij dan wel heel hard zal gaan draven in het begin??

pfff wat een zin zeg...
Ben wel benieuwd naar het antwoord

McLoessie

Berichten: 51
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:32

Bij mij was het makkelijker. Ik reed in de wei, recht door de wei aangalopperen en de goede kant om op een volte maken, heeft ze het goed van geleerd Lachen

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:36

Tijdens longeren hem leren aan springen in gallop op stemhulp.

Deze stemhulp in combinatie met de juiste been-zithulpen geven.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 17:51

Als het goed is kent je paardje de galop stemhulp?

In een hoek de beenhulpen geven en het stemcommando erbij, of iemand er bij laten staan die het stemcommando geeft.

Meestal leggen ze na een paar keer al snel het verband en heb je geen stemhulp nodig *tenzij je ook een haf hebt Haha! *

Dat ze dan eerst een stukje hard in draf gaat maakt dan neit zoveel uit, als ze zekerder en verder is zal dit vanzelf minder worden, als je maar zotg dat dit niet een hele zijde in beslag neemt.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 20:13

Nee de stemhulpen kent hij wel, mits hij daar zin in heeft. Haha!
Aangalopperen op een recht stuk , denk dat je het beter in de hoek van de bak kunt doen indd. Anders terugnemen naar draf volgende hoek weer proberen. Als je het op een recht stuk doet, springt ie miss wel in de verkeerde galop aan, aangezien hij de galopbeenhulpen nog niet kent. Moeilijk aanleren zo, je kunt het beter meteen goed leren zodat hij ook weet welke beenhulpen bij bijvoorbeeld de LINKERgalop hoort. Dat weet ik allemaal wel...
Ik vroeg me alleen af of het kwaad kan als hij eerst harder gaat draven!?
Ik heb ook les, dus zij zal me ook helpen met het galoperen. Moet je nu wel of niet overdreven beenhulpen geven bij het aanspringen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 20:20

idd gewoon in de hoek, meestal neem ik dan eerst een volte zodat ze zelf al de goede kant in gaan als het ware.
En ik ga dan een paar passen doorzitten en geef dan gewoon de beenhulpen, met de hand doe ik eigenlijk niks, zodat ik ze niet uit balans breng en ook niet perongeluk wat afrem, de rest doe ik met de stem.
Mijn ervaring is dat ze zo bijna altijd goed aanspringen.

Springen ze in het begin wel verkeerd aan, beloon ze toch met je stem of ff een aai over de hals, dat het goed is dat ze galloperen en rij gewoon je korte zijde en de volgende lange zijde af en pak hem dan terug naar draf.
Vaak galoperen ze verkeerd aan door ff wat onbalans, onbegrip.
Maar dat gaat meestal over als je zelf maar elke keer gewoon de juiste hulpen geeft (als ze dan al verkeerd aanspringen)

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 20:33

Juist dat dacht ik ook al. Ik zal dinsdag wel de eerste keer galoperen in de les, dan heb ik er instructie bij.
Ik heb hem al wel in de paddock een paar passen in de galop gehad, maar dat was omdat hij ergens van schrok. Hij bokte niet en het was een rustige galop, hij heeft overigens wel een heerlijke galop merkte ik toen. Heb hem daarna rustig opgevangen en weer voorwaarts laten draven...
Ik zal dinsdag wel verslag doen van de eerste galop...

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 21:18

In het begin ging ik lichtrijden op het verkeerde voorbeen.
Waarom? Omdat dan je gewicht goed zit. Je springt dus aan vanuit een hoek, terwijl je lichtrijdt. Je geeft kuit, opent je hand en je geeft een stemhulp.
Na een paar keer kan een paard dit en kan je het gewoon vanuit doorzitten doen.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 22:00

vraag hem in buitenstelling te lopen. zo komt zijn binnenschouder vrij en kan hij gemakkelijk aanspringen. zo heb ik het een jong paard geleerd en die zat meteen goed, terwijl hij daarvoor alleen maar harder harder ging omdat hij het nog niet snapte (binnenstelling = buitenschouder vrij = grijpen).
veel succes!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 00:20

ponyzotje, ik vind het een vreemde redenatie. Want, je moet niet teveel binnenstelling hebben, zeker niet met een jong paard. Vaak ga je dan naar binnen zitten, dan belast je de binnenkant en dan kan het binnenvoorbeen helemaal niet naar voren grijpen.
Jij zegt in jouw redenatie: buitenschouder vrij = grijpen. Maar juist de binnenschouder moet het verst naar voren grijpen. Die moet je dus ontlasten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 11:43

Kleintje schreef:
ponyzotje, ik vind het een vreemde redenatie. Want, je moet niet teveel binnenstelling hebben, zeker niet met een jong paard. Vaak ga je dan naar binnen zitten, dan belast je de binnenkant en dan kan het binnenvoorbeen helemaal niet naar voren grijpen.
Jij zegt in jouw redenatie: buitenschouder vrij = grijpen. Maar juist de binnenschouder moet het verst naar voren grijpen. Die moet je dus ontlasten.


Volgens mij bedoelt ze dat ook...

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:17

ik bedoel dat inderdaad. dat van die buitenschouder vrij gebeurt bij 'gevorderde' paarden, en snappen de jonge paarden dus nog niet. lees maar nog een keer Knipoog

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:24

ik ga voor een jong paard (zoals het mijne) helemaal met ponyzotje mee, ttz., de eerste zin Haha! , want wat je tussen haakjes zet snap ik niet echt Verward ....

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 20:32

dat sloeg dus.... op het principe gehanteerd bij volwassen paarden die de vrije buitenschouder niet aanzien als een grijpbeen. Knipoog

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 20:38

ponyzotje schreef:
dat sloeg dus.... op het principe gehanteerd bij volwassen paarden die de vrije buitenschouder niet aanzien als een grijpbeen. Knipoog


oooh zó Haha! ! ja, nu ik hem herlees snap ik 'em!
jij bedoelt dat het jónge paardje denkt : buitenschouder vrij, gebruiken we dus dié maar Haha! !

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 22:38

ja idd Haha!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 23:04

Ik zal deze ideeen dinsdag weleens bespreken met de instructrice, kijken wat zij ervan zegt. In elk geval bedankt voor de vele tips