samengesteld

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura1982

Berichten: 4070
Geregistreerd: 23-01-04

samengesteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 15:26

hey,

ik heb een vraagje, ik ga nu voor het eerst een samengestelden wedstrijd rijden voor degene die niet weten wat dat is dat is drie onderdelen dressuur cross en springen maar nu vraag ik me af hoe kan ik mij het beste voor bereiden en mijn paardje natuurlijk ook het is van oorsprong een jacht paardje (heel lief en leergierig paardje) maar ik wil haar niet bang maken voor grote brede hindernissen want wil dit graag vaker met haar gaan doen ik heb al eens met een ander paardje gedaan maar die was wat rustiger qwa karakter

ik hoop dt jullie goede adviesen voor mij hebben!

ps is er nog speciale bescherming voor mijn paard behalve pees beschermen en bandages??

groetjes en alvast bedankt!!

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 17:03

Ik ga ook voor het eerst crossen maar een goede conditie is denk ik wel heel erg belangrijk maar ik zal als ik jou was geen bandages omdoen bij het crossen!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 17:21

Conditie lijkt me idd het aller belangrijkste.
En wat die hindernissen betreft... kan je niet thuis oefenen door wat "andere" hindernissen neer te zetten?

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 17:36

jah inderdaad als je bij ons het erf afloopt kun je als het hebt geregend door een soort van water bak en een stapel houtjes! Strobalen en zeiltjes springen!

Laura1982

Berichten: 4070
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 17:53

ja onze bak is nog een beetje nat en haar conditie is prima in orde en hindernissen bouwen is geen probleem denk ik margon waar ga jij voor het eerst crossen dan??

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 18:49

Ik ga 27 maart naar een oefencross in Lisse!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 18:58

ik zou trainingen gaan doen in cross.
een cross daar komt zoveel bij kijken !!
je hebt veel extra materiaal nodig, zoals bodyprotector,nummerdrager etc etc
ook je paard moet de juiste tuigage ( denk aan touwtje aan manen + hoofdstel) en bescherming hebben
hoe je een cross kunt rijden dat leren ze ook tijdens trainingen
ga tijdens een cross bijvoorbeeld niet op je gat zitten, daar vermoei je hem teveel mee
laat hem ook niet teveel op de voorhand lopen, dit geeft vaak blessures!
zulk soort dingen zijn erg belangrijk op verantwoord en zonder blessures ta kunnen crossen
dus neem goede training!!!!!
verder is het qua training belangrijk dat je zeker elke week 1 of 2 x in het bos galoptraining doet, op het paard sterk te maken en conditie te geven voor een cross van een paar kilometer!
hij moet dus leren om lang te kunnen galopperen !
veel stappen op het harde om de pezen sterk te maken, regelmatig een (oefen)parcours springen,en ook je dressuurwerk niet vergeten
ongetraint en zonder de hindernissen te oefenen een cross ingaan vind ik onverantwoord!
ga eerst ook eens naar een oefencross, daar word je vaak geholpen en maak je kennis met alle onderdelen , maar dan in een hele lichte klasse
succes en wees voorzichtig!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 21:06


rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 21:46

Ga eens galoptraining doen in het bos.
Dus lange stukken aan elkaar galoperen.
Dat moet je natuurlijk wel opbouwen.
Verder is goede beenbescherming voor je paard heel erg belangrijken.
Met bandages moet je niet gaan crossen, en liever ook niet met alleen peesbeschermers.
Bandages zuigen zich vol met water en zakken af en peesbeschermers kunnen makkelijk afgaan.
Style heeft heel erge goede crossbeenbescherming, kost alleen best wat geld.Maar dan heb je ook wat.

Laura1982

Berichten: 4070
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 10:06

echt super bedankt hier heb ik echt veel aan!! dressuur is niet moeilijk en crossen kan ze wel maar ik weet niet hoe hard ze gaat en een bodyprotector heb ik ook dus dat scheelt al heel wat ik hga dit zeker allemaal proberen maar waarom moet ik touwtjes in de manen hebben??die snap ik niet helemaal??dat kan ik er neit eens in hangen want ze heeft kort geknipte manen

iedereen bedankt voor jullie goede advies!! Haha! OK dan!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 17:08

Interval training doen. Dus niet grote stukken eindeloos galopperen.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 17:16


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 21:57

nabette schreef:
...maar waarom moet ik touwtjes in de manen hebben??die snap ik niet helemaal??...


Daarmee wordt bedoeld dat je een knotje of vlechtje maakt in het eerste plukje manen achter het kopstuk. Daar doe je een touwtje om en zo bind je het kopstuk aan dat vlechtje of knotje vast. Als je dan in de cross van je paard valt en je trekt daarbij per ongeluk te hard aan het hoofdstel, dan blijft het iig om het hoofd zitten en dan ligt het er niet naast. Scheelt je een hoop tijd en geklooi onderweg. Knipoog

Hier staan trouwens de regiotrainingen: http://www.sgw-eventing.nl/trainingen/lijst.ws