Beslaan van smid, benadelen de gangen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 17:08

Mijn smid vind dat je de natuurlijke stand zoveel mogelijk intact moet laten. En ijzers heb ik wel nodig, omdat mijn paard anders onderuit gaat op een springparcours in een natte wei, zonder schroeven. Bovendien heeft hij voor speciaal beslag om de hoefballen te beschermen (lang verhaal, geen zin om het uit te leggen).

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 20:16

Scum schreef:
Mijn smid vind dat je de natuurlijke stand zoveel mogelijk intact moet laten. En ijzers heb ik wel nodig, omdat mijn paard anders onderuit gaat op een springparcours in een natte wei, zonder schroeven. Bovendien heeft hij voor speciaal beslag om de hoefballen te beschermen (lang verhaal, geen zin om het uit te leggen).


idd, de natuurlijke stand van een (volwassen) paard, moet altijd gerespecteerd worden ! enne 98% vd paarden geen ijzers nodig, dat zou ook inhouden dat 98% van de paarden goed op hun benen staan (en lopen) kijk maar eens rond op bv een wedstrijd terrein
Feit is gewoon dat wij het paardenbestand verziekt hebben, er is teveel gefokt op prestatie (op korte termijn) waarbij de levensduur (ivm arthrose hko e.d.) op langere termijn vrij spel krijgt. Paarden moesten ook groter worden ! wij worden zelf ook steeds "langer"
Feit is bovendien ook dat paarden in Ned. niet meer op de eeuwige grasvelden/steppes lopen, maar bereden worden. Niet alleen bereden, maar we willen ook nog een soort "ballet" met ze doen, en ze moeten over balken springen Verward dat vergt aanpassingen, half nederland is tegenwoordig geasfalteerd bovendien. Alle paarden op blote voeten is een utopie, helaas niet meer haalbaar. Maar dat wil niet zeggen dat dit niet het beste zou zijn, als het zou kunnen. Mijn arabier is onbeslagen, maar mijn 17 jarige arthrosepaard (die het al heel haar leven heeft) kan ik nog steeds op rijden, maar wel dankzij mijn hoefsmid ! ijzers, en sinds 3 jaar speciaal beslag is een noodzaak voor dit paard.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 20:22

Kijk, jij weet het. Even als degene die zei dat de hoeven zoveel mogelijk in hun natuurlijke stand moeten blijven staan, tenzij dat je 2 ietwat afwijkende voeten hebt.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30632
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 20:38

Hoefijzers kunnen veel invloed hebben. Zelf zou ik mijn pony graag zonder ijzers laten lopen. Maar het lukt gewoon niet meer.
Hij had nooit op ijzer gestaan. Tot mijn smid waarschuwde dat het niet langer kon. Ik merkte ook wel dat hij gevoeliger werd. Maar zijn hoeven werden te kort, door gewoon op stal te staan, in het weiland, en in de bak te lopen. Sindsdien loopt hij op ijzers. Na 3 maanden gaat er een heel dun laagje vanaf, echt bijna niets.
Schoenen heb ik aan gedacht, maar zie het niet zitten om mijn pony 24 uur per dag op schoenen te zetten.
Mijn Haflinger loopt wle gewoon op blote voeten, en dat wil ik graag zo houden. Zolang ze zonder kunnen lopen, blijven bij mij pony's zonder ijzers.

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 20:39

mijn ponytje heeft sins vanmorgen nieuwe schoenen, heb vanmiddag ook weer gereden. ik kan meteen merken dat hij beter loopt. dat komt natuurlijk ook doordat de ijzers strakker zitten, maar zonder ijzers loopt hij veel onstabieler, naar mijn mening. en als ik andere paardjes rijd zonder ijzers heb ik dat gevoel ook, dat ze minder "mooi" lopen

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 21:12

Mist schreef:
idd, de natuurlijke stand van een (volwassen) paard, moet altijd gerespecteerd worden ! enne 98% vd paarden geen ijzers nodig, dat zou ook inhouden dat 98% van de paarden goed op hun benen staan (en lopen) kijk maar eens rond op bv een wedstrijd terrein



Ja, allemaal redenen waarom de hoeven tegenwoordig niet meer VANZELF perfect zijn. Maar moeten we ze daarom maar op ijzers zetten?
De hoefstand van een paard die voornamelijk in de stal staat IS niet natuurlijk, dus die hoeft ook niet gerespecteerd te worden, die moet juist behandeld worden zodat hij weer natuurlijk wordt.

Citaat:
Feit is gewoon dat wij het paardenbestand verziekt hebben, er is teveel gefokt op prestatie (op korte termijn) waarbij de levensduur (ivm arthrose hko e.d.) op langere termijn vrij spel krijgt. Paarden moesten ook groter worden ! wij worden zelf ook steeds "langer"


Mensen willen hun paard graag zo groot mogelijk, en laten daarom de hoeven maar gigantisch lang worden.... (vooral bij de keuring natuurlijk)
Verder is het tegenwoordig STANDAARD dat de verzenen veeeeeel te lang worden gelaten.
Echt, de hoeven die ik op allerlei foto's en in real-life zie, dat zijn geen hoeven meer met een natuurlijke stand.

Bovendien zijn arthrose en hko in veel gevallen juist veroorzaakt door de ijzers en slechte hoefconditie.

Citaat:
Feit is bovendien ook dat paarden in Ned. niet meer op de eeuwige grasvelden/steppes lopen, maar bereden worden. Niet alleen bereden, maar we willen ook nog een soort "ballet" met ze doen, en ze moeten over balken springen Verward dat vergt aanpassingen, half nederland is tegenwoordig geasfalteerd bovendien. Alle paarden op blote voeten is een utopie, helaas niet meer haalbaar. Maar dat wil niet zeggen dat dit niet het beste zou zijn, als het zou kunnen. Mijn arabier is onbeslagen, maar mijn 17 jarige arthrosepaard (die het al heel haar leven heeft) kan ik nog steeds op rijden, maar wel dankzij mijn hoefsmid ! ijzers, en sinds 3 jaar speciaal beslag is een noodzaak voor dit paard.



Ik denk dat juist door een betere bekapping, veel paarden echt geen hoefijzers nodig zullen hebben. En al helemaal die paarden niet die veel dressuren of springen, want gezonde hoeven zonder ijzers zijn alleen maar beter voor de gewrichten e.d.

Eigenlijk zou iedereen zijn paarden het liefst gewoon zonder ijzers willen laten lopen. Jammer dat maar zeer weinig hoefsmeden bekend zijn met bekappingsmethoden waarop dat voor vrijwel ieder paard gewoon mogelijk is....

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 21:22

Ik weet wel zeker dat een smid de gangen van een paard kan maken of breken.
Een echt goede smid verbetert de gangen van je paard, een slechte zorgt ervoor dat ze gaan krabbelen.

Die van mij is een heel stuk beter gaan lopen met een ijzertje eronder, dus die gaan er zeker niet meer onder vandaan.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 21:34

Callipo, waar haal jij het vandaan dat arthrose en HKO veroorzaakt worden door hoefijzers, dat slaat werkelijk nergens op, tenzij je het over een slechte smid hebt, maar dan heb je het wel over een smid die imo aan de hoogste boom opgeknoopt moet worden !!!!!

en dat over paarden groot fokken, bedoel ik niet de extra cm die je bij het beslaan wint, maar het feit dat paarden over (misschien 200 jaar gezien) steeds groter zijn gefokt.
Droom lekker verder... sommige paarden kunnen niet zonder hoefijzers, hoe "in" het ook is.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 22:05

In veel gevallen doen ijzers inderdaad meer kwaad dan goed.m.u.v orthopedisch/corrigerend beslag of de hoeven toch echt te hard afslijten.
Of een paard er echt beter van gaat lopen? Ligt er aan..Ik geloof niet dat je paard met ijzer ineens wel die schouderbinnenwaarst gaat doen die zonder nooit lukte....Die hackneys,schuiven ze toch eens een dubbel ijzer onder tijdens wedstrijden..Ze gaan dan verhevener lopen,hoger lopen..Of dat beter is? Voor het plaatje waarschijnlijk wel,maar mij maak je niet wijs dat dat geen kwaad kan.
Nee, voor betere gangen moet je trainen,daar heb je geen ijzers voor nodig.
Dat een smid kan maken en breken ben ik wel van overtuigd...Iets wat niet lekker zit,loopt ook niet lekker...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 22:14

Fitzroy schreef:
Ik weet wel zeker dat een smid de gangen van een paard kan maken of breken.
Een echt goede smid verbetert de gangen van je paard, een slechte zorgt ervoor dat ze gaan krabbelen.

Die van mij is een heel stuk beter gaan lopen met een ijzertje eronder, dus die gaan er zeker niet meer onder vandaan.




idd die van mij dus ook!!!
en ik heb tijdens een cross met slechte bodem echt die spikes wel nodig om niet onderuit te gaan
ik ken menig ruiter die in een natte cross onderuit is gegaan met het paard omdat ze achter geen ijzers hadden ....
helaas is de cross tegenwoordig ook niet meer zo gebouwd dat er zonder spikes gereden kan worden (ik bedoel natuurlijk kalkoenen voor de blonTjes Tong uitsteken )
doordat grote vlaktes en bossen erg zeldzaam worden, zitten er veel meer bochten in de cross als vroeger....
dus mijn paarden staan 4-kant op ijzers

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 22:16

Het gaat er niet om, om gangen te maken maar zeker niet om ze te breken. Het kan best zo zijn dat het ene paard een ijzertje nodig heeft omdat hij niet lekker op zijn voeten loopt (dunne zool bv.) moet je die dan zo rond laten lopen, is dat diervriendelijk? Naar mijn mening niet. Praat je over kniƫn optrekken door dubbele ijzers? Daar ben ik zeker ook niet voor.
HKO zou komen door slecht beslaan? Ik zelf heb er nog nooit van gehoord, dit heeft andere oorzaken nl. training, voeding en erfelijkeheid, maar dat is weer een ander thema. Overigens staan mijn paarden zelfs in de winter 8 uur buiten, lijkt mij niet dat ze onnatuurlijke hoeven hebben.
Door een ijzer kan je er ook niet iets uithalen wat er overigens niet in zit, daar zijn we het denk ik allemaal over eens.
Bij het paard waar ik het over heb mist opeens een stuk ruimte en veer en naar mijn mening klopt dat zeer zeker niet.

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 22:52

Mystica schreef:
on topic: Het kan zeker invloed hebben op de gangen.
Off topic: Iedereen heeft een excuus voor hoefijzers, of die goed zijn, is wat anders.
Een paard zijn voeten hoger laten op tillen met zware ijzers? Geen goed excuus. Daar zijn ook die leertjes met ijzeren ringen voor, en dan is het nog maar de vraag of het nodig is dat het paard zijn voeten hoger optilt.
Veel over de weg rijden, ik moet dus ijzers, anders slijten de hoeven zo? Slecht excuus. Wel eens van berm gehoord?
Mijn paard heeft een scheur in haar hoef, waar een hoefzweer zat, Zonder ijzers loopt ze stokkreupel omdat de scheur dan op spanning staat. Vind ik een goed excuus.

Dit zijn de meest veel voorkomende argumenten die ik hoor. En wat de statistieken betreft: Probeer het eens bij het cbs. Die hebben immers overal statistieken van.


Met een wagen is het meestal vrijwel onmogelijk om in de berm te rijden!
Dus slecht excuus Verward

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:13

Een paard dat alleen maar dressuurproeven loopt op gras of zand of springwedstrijden op gras of zand, en goede hoeven heeft, daarvan kun je zeggen dat hoefijzers "misschien" niet nodig zijn.
Dat de gangen van een paard anders worden, tja dat zou kunnen, zeker als het paard het niet gewend is. Is het paard er eenmaal aan gewend, dan is het verschil, als het uberhaupt nog te zien is, heel erg klein.
Vergelijk het maar als je zelf nieuwe schoenen koopt, daar moet je ook even aan wennen, en dat is met het paard precies hetzelfde.

Er is beweerd dat 98% van de paarden geen ijzers nodig heeft.
Nu ben ik wel heel erg benieuwd waarop dat gebaseerd is???? Waarschijnlijk iets te enthousiast geschreven. Maakt niet uit.

Maar kijk alleen eens naar de mensport die enorm in opkomst is Nederland. Bij elke wedstrijd zit een wegtraject van 10 tot 15 km. Soms over onverharde weg, maar heel veel op verharde weg. Dan ga je mij niet wijsmaken dat hoefijzers niet zinvol zijn, integendeel, het beschermt de hoeven van het paard, dus noodzakelijk.
De totale mensport deelnemers in Nederland beslaat wel meer dan 2%. Mischien kun je hier nog wel een "0" achterzetten.

Ik ben het wel eens dat de manier van beslaan heel belangrijk is. Je moet geen smid hebben die de ijzers eronder smijt, want dan ga je inderdaad problemen krijgen.
Als het paard op ijzers loopt moet je ook goed opletten op de voeding. Voeding met voldoende biotine (en anders biotine bijvoeren) zorgt ervoor dat de gaten in de hoeven van de nagels weer snel dichtgroeien.
Laatst bijgewerkt door Nobby op 17-02-04 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:18

Sorry, ik had niet aan de menners gedacht. Haha! Okay bij deze: MET UITZONDERING VAN MENNERS!!! Haha!

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:27

Citaat:
Mystica schreef:
on topic: Het kan zeker invloed hebben op de gangen.
Off topic: Iedereen heeft een excuus voor hoefijzers, of die goed zijn, is wat anders.
Een paard zijn voeten hoger laten op tillen met zware ijzers? Geen goed excuus. Daar zijn ook die leertjes met ijzeren ringen voor, en dan is het nog maar de vraag of het nodig is dat het paard zijn voeten hoger optilt.
Veel over de weg rijden, ik moet dus ijzers, anders slijten de hoeven zo? Slecht excuus. Wel eens van berm gehoord?
Mijn paard heeft een scheur in haar hoef, waar een hoefzweer zat, Zonder ijzers loopt ze stokkreupel omdat de scheur dan op spanning staat. Vind ik een goed excuus.

Dit zijn de meest veel voorkomende argumenten die ik hoor. En wat de statistieken betreft: Probeer het eens bij het cbs. Die hebben immers overal statistieken van.


Ok Mystica, verder zou je wel eens gelijk kunnen hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:57

santerra schreef:
Dan wil ik jou weleens een M/Z parcours zien springen in de stromende regen op het grasland!!

wie gaat er nou in vredesnaam springen in de stromende regen op het gras land !!!!!

hou je van je paard of niet ????



Als je wedstrijd hebt, heb je weinig keuze als het ineens met bakken uit de lucht komt vallen.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 00:12

Mist schreef:
Callipo, waar haal jij het vandaan dat arthrose en HKO veroorzaakt worden door hoefijzers, dat slaat werkelijk nergens op, tenzij je het over een slechte smid hebt, maar dan heb je het wel over een smid die imo aan de hoogste boom opgeknoopt moet worden !!!!!


Dat heb ik geleerd op enkele cursussen over natuurlijk bekappen (waaronder Strasser, wat gebaseerd is op uitgebreid wetenschappelijk onderzoek) en is verder op veel sites over dit onderwerp te vinden.

Ik zeg ook niet dat ijzers altijd HKO of artrose veroorzaken, of dat alle HKO of artrose door ijzers veroorzaakt wordt, maar het is wel zo, dat door de ijzers HKO KAN ontstaan. En dan niet eens bij hele slechte smeden hoor!

Feit is gewoon dat hoefijzers de bloedsomloop, ten opzichte van een GEZONDE hoef, belemmeren. Daarnaast worden hoeven, wanneer ze niet zeer regelmatig opnieuw beslagen worden, steeds een stukje smaller (zie hiervoor de duidelijke illustratie op www.paardnatuurlijk.nl

Ik heb zelf een paardje van de slager 'gered' die vanwege de ijzers en gebrek aan beweging HKO had gekregen. Ook vastgesteld door de DA met testen en foto's.
5 maanden nadat haar hoeven voor het eerst natuurlijk bekapt waren liep ze weer prima en is door een andere DA goedgekeurd! (beest liep daarvoor al een jaar steeds erger kreupel en de hoefsmid en DA wisten niet wat ze er nog aan konden doen, behalve inspuiten met allerlei verdovende en smerende middeltjes)

Citaat:
en dat over paarden groot fokken, bedoel ik niet de extra cm die je bij het beslaan wint, maar het feit dat paarden over (misschien 200 jaar gezien) steeds groter zijn gefokt.
Droom lekker verder... sommige paarden kunnen niet zonder hoefijzers, hoe "in" het ook is.


Maargoed, ook grote paarden hebben nog steeds dezelfde fysiologie als kleine paarden. Hun hoefmechanisme werkt ook nog steeds op dezelfde manier en de natuurlijke/ideale hoefstand is voor zo'n paard hetzelfde als van een wilde mustang.
Maar de hoefvorm zoals de meeste paarden hier blootvoets hebben, in combinatie met de levensomstandigheden, zorgen er inderdaad voor dat ze niet zonder ijzers kunnen.

Deels ben ik het ook wel met jou eens hoor. Onder de omstandigheden waarin de paarden nu verkeren, kunnen ze ook niet zonder die ijzers. Maar ik ben wel van mening, dat 98% van de paarden prima zonder ijzers kan lopen EN werken wanneer die omstandigheden wat natuurlijker zouden zijn en de bekapping ook aangepast wordt.

Om nog ff ontopic te blijven:
Mn zusje kreeg als advies om bij de gangenwedstrijden (ijslanders) haar paard toch echt te beslaan, want dan zou hij betere knieactie krijgen. Dus als dat is wat je wil, dan kunnen ijzers de gangen wel degelijk positief beinvloeden.

prompter

Berichten: 11115
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 00:23

Fitzroy schreef:
Ik weet wel zeker dat een smid de gangen van een paard kan maken of breken.
Een echt goede smid verbetert de gangen van je paard, een slechte zorgt ervoor dat ze gaan krabbelen.


Helemaal mee eens. In de drafsport, waarbij een milimeter te ver naar voren of naar achteren al een paar seconden kan schelen, gaat dit helemaal op. De wijze van bekappen, het soort ijzer, het gewicht van het ijzer, wel of geen zooltjes - dat alles kan van een goede draver een hele slechte, en van een middelmatige draver een redelijk goede maken.

Een goede hoefsmid is bij ons goud waard!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 18:04

callippo schreef:
Om nog ff ontopic te blijven:
Mn zusje kreeg als advies om bij de gangenwedstrijden (ijslanders) haar paard toch echt te beslaan, want dan zou hij betere knieactie krijgen. Dus als dat is wat je wil, dan kunnen ijzers de gangen wel degelijk positief beinvloeden.


Het gaat hier om gangen die verpest worden door door verkeerd bekappen/beslaan niet om meer knieactie te krijgen.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 19:38

De theorieen over natuurlijk bekappen zijn gebaseerd op studies betreffende wilde paarden (Jamie Jackson) wat imo zoals ik al eerder schreef, niet van toepassing is op de manier waarop wij onze paarden houden en gebruiken. Bovendien, natuurlijk vind je in het wild voornamelijk gezonde paarden, degene die niet goed op hun benen zijn dienen al vrij snel als hoofdgerecht voor wilde dieren Knipoog Nu de medische zorg voor paarden de laatste jaren sterk verbeterd is, gaat het aantal "kneuzen" dat je aantreft in het paardenbestand natuurlijk fiks omhoog!

Die duidelijk gemanipuleerde warmtefoto die op paardnatuurlijk staat (om mensen ervan te overtuigen dat hoefijzers dodelijk zijn voor hoeven) moet je echt met een korreltje (lees schep) zout nemen. Voor degene die hem nog niet bewonderd hebben, het gaat om een zg warmte foto van een paard, die (ik dacht) rechtsvoor nog een hoefijzer er onder heeft. Op de foto is zijn rode/gele gebieden over het hele lijf van het paard, behalve het been met het hoefijzer. Dit paard heeft een echt serieus probleem want zijn been (met dat hoefijzer_is zo blauw als de atlantische oceaan bijna tot aan zijn borstkast, dus bloedloos en bijna afgestorven. Haha!
(*edit) mijn DA noemde deze foto (want ik had het hem doorgemailed) een Three-quater horse Cool mijn hoefsmid ...dat is niet voor herhaling vatbaar hoe hij dacht over deze foto!

Hallo mensen ! natuurlijk hebben hoefijzers een ietwat belemmerend effect op het hoefmechanisme, en daardoor de doorbloeding, maar HKO en arthrose veroorzaken Verward ...ja, een slechte smid die jarenlang de natuurlijke stand van een (volwassen) paard niet respecteert, dat kan. Of die "echte" paardemensen die hun paard 23uur per dag "rust" geven...maar de rest is toch echt genetisch bepaald, of door trauma, of voeding/conditie/gebruik.

*edit: toevoeging

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 20:49

Mist schreef:
Bovendien, natuurlijk vind je in het wild voornamelijk gezonde paarden, degene die niet goed op hun benen zijn dienen al vrij snel als hoofdgerecht voor wilde dieren Knipoog


Dat is dus waarom je juist die groep bestudeerd.

Hoe dan ook ik geloof dat we kunnen concluderen dat er veel manieren zijn om over hoeven en hoefbeslag na te denken, ze hebben allemaal hun voor en nadelen.
Ik ben nog steeds een beetje onthutst dat er achter mijn naam ineens het hokje NH geplakt is. Een stroming die mijn interesse heeft maar om nou de stellen dat ik NH de metode vind. Je zult mij ook niet aantreffen met leadropes (hebben ze daar ook een nederlands woord voor) clickers en stokjes. Ik gebruik uit alle methodes die ik interessant vind wel wat. Dank voor de bijdrages...


Lachen
Citaat:

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 20:56

crossmonster schreef:
en ik heb tijdens een cross met slechte bodem echt die spikes wel nodig om niet onderuit te gaan


Indd... Ik rijd 2 marathonpony's. Nu er geen wedstrijden worden gereden staan ze gewoon zonder ijzers, maar in april dadelijk beginnen de wedstrijden weer voor hun dus binnenkort zeker ijzers eronder. Anders ga je dadelijk loeihard door zo'n waterplas heen en een scherpe bocht etc , beetje houvast in de grond mogen ze toch wel hebben dacht ik zo...

Moet wel zeggen dat bij de ene pony de hoeven heel hard slijten op de weg, en bij de andere pony minder...

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 20:58

Overigens.. Als de benen worden verzwaard (ijzers, of van die ijzeren kettingen boven hun hoeven) strekken ze wel mooier. Maar of dat "beter" zou zijn voor je punten o.i.d. Verward

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 10:24

Sommige mensen hebben het ervoor over Scheve mond Tammy hebben we wel met zware schoentjes laten lopen in het begin. Ze heeft een steekloop en heel weinig knieactie. We zijn nu een jaar verder en ze loopt stukken beter. Al die tijd heeft ze gewoon op blote voeten gelopen. Beslaan om iets te verbeteren of aan te passen hoeft dus niet perse.

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 22:42

Mijn draver had echt speciaal beslag nodig.Anders redde ze zichzelf niet.Ze was voor niet snel genoeg weg om plek te maken voor haar achterbenen.Ze loopt nu met een open teen ijzer en een balk in de achterijzers.Ook heeft ze vrij gevoelige voeten en daarom heeft ze zolen voor.Ik heb video's liggen van hoe ze eerst liep en van later.Nou dan zie je toch wel dat ze dat erg nodig had!Ik denk dat t erg van de natuurlijke loop van het paard afhangt!