Scheelt dit mestwerk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Scheelt dit mestwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 18:00

Wat ik me afvraag:
Scheelt het in het mesten wanneer je je stalbodem bedekt met een laagje zaagsel en daar bovenop stro?
Ik zie regelmatig dat deze manier van stal vullen wordt gebruikt, maar ik kan niet helemaal plaatsen wat hiervan het voordeel is...

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 18:07

ehh ik denk dat het extra urine opneemt..? Dat is de enige reden die ik kan verzinnen.

Fem007
Berichten: 67
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 18:07

Volgens mij is het voordeel dat de urine door het zaagsel wordt opgenomen en daardoor de vloer niet zo nat wordt. Volgens mij wordt het juist viezer in de stal omdat de oude urine niet helemaal wegloopt in de afvoerput en je dat zaagsel niet iedere dag er helemaal uitschept. Dat gaat natuurlijk flink stinken.

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 18:08

ik vind het juist meer mestwerk Scheve mond het enige voordeel van een laagje zaagsel is dat ze bodem droog blijft, maar met uirmesten vind ik het een ramp

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 18:09

Dit werkt alleen goed bij potstallen vind ik,
ik 'pot' zelf ook, geen maanden hoor, maar een week of 2 laat ik de natte plekken wel liggen.
Als je de toplaag stro dik genoeg houdt zodat de plek niet omgewoeld wordt is het voor je paard comfortabel warm en zacht en stinkt het juist minder dan wanneer je elke dag de natte plek eruit haalt.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 20:01

Zaagsel eronder is idd dat het beter absorbeert en je paard minder snel staat te soppen zeg maar. Zelf gebruik ik Sirocco stalpoeder (eucalyptus, menthol enz) daar strooi ik na het uitmesten een klein beetje van op de bodem heel dunnetjes. Daarna het oude stro erover heen en dan vers stro. Dit doe ik iedere dag. Mijn stal blijft droger, stinkt minder (goed voor hoesters omdat de ammoniak niet sterk ruikt). Bevalt me prima. Met 1 zak van 25 kg doe ik zeker wel 3 maanden; zo'n zak kost iets van 28 euro.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 20:07

In principe scheelt dat dus niks. Dan kun je beter gewoon dagelijks natte en vieze plekken weghalen?

DubbelFun

Berichten: 88655
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 20:35

Kyona schreef:
Zelf gebruik ik Sirocco stalpoeder (eucalyptus, menthol enz) ..., stinkt minder (goed voor hoesters omdat de ammoniak niet sterk ruikt). .

De ontstane amoniakdampen haal je niet weg door er iets over te gooien wat 'anders' ruikt. De dampen én de daarbij behorende narigheden zijn er nog net zo hard. Je houdt dus alleen je neus (en je portomonnee) voor de gek.

Het is bekend dat stro het minst vocht opneemt van de diverse strooisels. Door zaagsel/houtkrullen op de bodem te gooien trekt de urine hierin, dit vormt een redelijk luchtdichte laag zodat de ammoniakdampen gebonden worden en dus minder vrij komen. Beter voor het stalklimaat en dus ook beter voor je paard.

Noot: bij notoire 'gravers' werkt het dus niet goed, maar alles wat het helpt is toch meegenomen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132037
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 21:45

Wat Sugarmiss hierboven schrijft, klopt inderdaad.
Ik heb ook een tijdje zaagsel in combinatie met stro gebruikt.
Een klein laagje zaagsel op de "plasplaats" en dan een laag stro er overheen.
Ik vind wel (maar dat kan persoonlijk zijn) dat zo'n aangetrapte laag zaagsel lastiger uit de stal te verwijderen is dan stro.

Belker

Berichten: 15300
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 21:48

Oscar schreef:
Ik vind wel (maar dat kan persoonlijk zijn) dat zo'n aangetrapte laag zaagsel lastiger uit de stal te verwijderen is dan stro.

Het ligt er aan wat je gewend bent Haha!
Aangetrapte natte zaagsel haal je er het beste uit met behulp van een sneeuwschep *LOL*

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 22:01

Wij maken ook een potstal (dus laag op laag) maar dan voor en paar maanden. Klinkt heel vies maar sinds we dat doen zijn de stallen nog nooit zo schoon geweest.
We gebruiken vlasstrooisel en er onstaat een dikke "gecarameliseerde" onderlaag waar de urine wordt opgenomen, daar overheen gaat 2x per week (ongeveer, meestal iets minder) een schone zak.
Verder halen we er alleen 2x per dag drollen uit met de vork maar ook met een rubberhandschoen.
Je ruikt echt geen enkele urinelucht en de pardjes liggen heerlijk droog!

DubbelFun

Berichten: 88655
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 22:19

Ik doe hetzelfde met houtkrullen, maar dan gaat de vieze boel er na een week uit.
En idd met een aluminium schop eruit scheppen.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 22:23

ik doe hetzelfde ook met vlasvezelstro, ol schep wel 1 x per week de natte onderlaag eruit die dan rood is geworden (net als in konijnenhokken), dan verdeel ik het droge vlas weer en gooi ik er een nieuwe baal bij.
Ik heb een speciale hark met dicht bij elkaar staande tanden om de ballen te wippen, maar helaas gebruikt de boer die uitmest die niet.......

Je mag bij ons eigenlijk niet zelf uitmesten, maar de 2 die op vlas staan, doen het toch maar....

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 22:26

Bij de stal waar ik werk gooien ze bij de hengsten een pak zaagsel erbij omdat die paarden een hele rommel in de stal maken en het dus normaal zeiknat is, met dat zaagsel dus niet...

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:12

ik pot de boel ook op en bij mijn schimmel werkt het perfect, superdroge bovenlaag en lekker warm en zacht bed voor mijn paardje. eens in de twee weken haal ik alles eruit en begin ik weer opnieuw. Ik gebruik geen zaagsel omdat dat problemen geeft met afvoeren

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:45

Ikzelf mest iedere dag uit. sMiddags helemaal en savonds nog een x de drollen eruit.
K vind het oppotten van je stal vies en als je het dan leeg gaat halen is het toch superzwaar!

Maar ff ontopic. Het lijkt mij niet echt handig uitmesten als je een laag zaagsel en daarop een laag stro leg.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 00:09

Sugarmiss"]
[quote="Kyona schreef:
Zelf gebruik ik Sirocco stalpoeder (eucalyptus, menthol enz) ..., stinkt minder (goed voor hoesters omdat de ammoniak niet sterk ruikt). .

De ontstane amoniakdampen haal je niet weg door er iets over te gooien wat 'anders' ruikt. De dampen én de daarbij behorende narigheden zijn er nog net zo hard. Je houdt dus alleen je neus (en je portomonnee) voor de gek.
[/quote]

Wij zij dealer geweest van Sirocco. Doordat we belazerd zijn door de importeur zijn we er mee gestopt. Sirocco is gewoon kalk met magnesium en een luchtje. De amoniakdampen worden door de eucalyptus verdoezeld. De gevaarlijke dampen blijven gewoon in de stal hangen, alleen je ruikt het niet of minder.
Je kan ook gewoon wat kalk op de piesplekken strooien, kost veel minder en neemt veel vocht op.

Zaagsel vind ik persoonlijk schoner, maar je kan het vaak moeilijk afvoeren. Mijn paarden staan op stro. Het stro wordt bij ons aan de overkant geperst en ik weet zeker dat het goed droog de pers in gaat.

Je heb tegenwoordig 10 tallen soorten bodembedekkers, maar uit testen komt het dood simple tarwe stro nog steeds het beste uit de bus.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 01:29

bij mijn vieze paard zal dat niet helpen. ik denk dat het afhankelijk is van de manier van poepen en piesen van je paard...

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 01:58

Een klein laagje zaagsel met daar bovenop stro zal je niet helpen.
Als je er toch over denkt doe het dan goed en maak een goede potstal.
Met zaagsel/houtkrul kan dat ook maar het beste kan je er Hemparade of Aubiose o.i.d. (hennepstro) voor gebruiken.
Dit neemt ontzettend goed vocht op en sluit het af.
Je zal dan wel moeten beginnen met 4 a 5 balen in 1x in je stal maar daarna is het gewoon iedere dag de drollen weg halen en de rest laat je gewoon liggen, als er zeer natte plekken zijn schep je die 1x per week weg maar het is eigenlijk wel belangrijk dat je de onderlaag met rust laat, dus liever zo min mogelijk scheppen en poeren in de onderlaag.
Dan volstaat per week een half baaltje om op te strooien en je hebt altijd een lekkere droge frisse stal.
Wij doen dit al heel lang zo en zijn met mest afvoer van 2x per jaar een hele grote mesthoop (toen we nog stro gebruikte) naar 1x per jaar een halve mesthoop gegaan, het uitmesten is ook in een mum van tijd gebeurd.
We potten ongeveer 2 maanden, bij een pony zelfs 4 maanden (daar komt niet zo heel veel uit Haha! )
Dus niet een klein laagje doen want daar schiet je niets mee op, een lekkere dikke laag van een paar balen en dan ook de gebruiksaanwijzing goed opvolgen (1e balen nat maken)

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 07:41


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 08:43

Ben ik wel met je eens T@nj@,
alleen doe ik liever iets consessie aan de hoeveelheid strooisel die ik nodig heb dan dat mijn paarden op alleen krul of hennepstro moeten staan.
Ook al staan mijn paaren alleen 's nachts op stal, ik vind bovengenoemde bodembedekkers echt geestdodend.
Ik zie liever die knabbelende, scheumende paarden. Vandaar dat ik voor een iets arbeidsintesievere bodembedekker kies; stro!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23420
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 08:48

wij hebben geen afvoer in de stal. Ik heb dus ook een klein laagje zaagsel onder het stro.. Bij Polly blijft de stal mooi schoon maar Sharif en Katinka maken er zo'n bende van (staan samen in een buitenstal) dus daar ligt alleen stro maar ik merk wel dat die stal veel eerder vies is (en verhouding..dus niet omdat ze er samen gaan.
Ik vind het een goede oplossing.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 11:47

Sjuimpje schreef:
Ben ik wel met je eens T@nj@,
alleen doe ik liever iets consessie aan de hoeveelheid strooisel die ik nodig heb dan dat mijn paarden op alleen krul of hennepstro moeten staan.
Ook al staan mijn paaren alleen 's nachts op stal, ik vind bovengenoemde bodembedekkers echt geestdodend.
Ik zie liever die knabbelende, scheumende paarden. Vandaar dat ik voor een iets arbeidsintesievere bodembedekker kies; stro!


Die van mij krijgen gewoon iets extra hooi en soms ook nog stro om op te knabbelen. Die van mij zijn het gewend en hebben er geen problemen mee maar ik kan mij heel goed voorstellen dat het niet voor alle paarden zo werkt.
Je kan natuurlijk zoals de topic starter al zei, gewoon een laag stro er overheen gooien, dan hebben ze gewoon nog te knabbelen.
Mijn ervaring daarmee is dat het uitmesten dan wel weer een stuk lastiger wordt, je prikt nl. snel door het stro heen in de onderlaag.
Toen ik net overschakelde van stro naar Aubiose heb ik het ook met een laag stro erop gedaan, ik vond het niet prettig werken en met het opstrooien van de Aubiose kreeg ik nooit al het stro aan de kant zodat je een gemixte bovenlaag krijgt en dat werkte niet, werd een puinhoop dus nu krijgen ze af en toe een plak stro om verveling tegen te gaan, dit alleen met ontzettend rot weer als ze langer dan normaal op stal staan.
Overigens gebruik ik nu Hemparade ipv Aubiose, scheelt zo'n €3.- per baal Haha!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 12:35

ik heb ook een tijdje een laagje zaagsel onder het stro gebruikt. Vond het niets want het werd een warboeltje in de stal. Het stro husselde door het zaagsel heen en dat bemoeilijkde het uitmesten. Deed juist langer over het uitmesten.Ben nogal pietje precies erin. De mijne is niet heel vies op zijn stal maar wel heel nat dus nu los ik het op door iedere dag al het stro aan de kant te doen en dan als ik weg ga pas weer dichtgooien. Kan het mooi droogtrekken.

Ik heb een jaar op vlas en zaagsel gestaan maar deed het verkeerd met uitmesten haalde er teveel uit omdat hij zoveel plaste. Moest iedere 3 dagen een nieuwe baal erbij doen beetje kostbaar.