Hoe maak ik duidelijk dat het MENES is??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Hoe maak ik duidelijk dat het MENES is??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 09:15

Altijd als ik ga rijden ben ik bijna een uur bezig voordat mijn paard eens meewerkt. Voor die tijd denderd ze eerst door iedere hulp heen. Zo wil ze niet langzamer gaan en wil ze geen reactie geven op het been. WAarschijnlijk ben ik gewoon niet consequent genoeg, want dit doet ze natuurlijk niet bij echt goede ruiters.

Met trailerladen hebben we overigens hetzelfde probleem gehad. Ze ging er dus echt NIET in, in het verleden. URen ben ik bezig geweest totdat ik een keer met een duidelijke tik duidelijk heb gemaakt dat het eens over moest zijn met haar gezeik. Toen had ze zoiets van "oh, het is menes.. . Nu staat ze al in de trailer als ik amper de klep omlaag heb.

Misschien moet ik haar in het begin van het rijden al een keer goed aanpakken, maar hoe? Een tik met de zweep? OF iets anders?


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:17

Duidelijk zijn. Het probleem ligt dus bij jou en waarschijnlijk begint dit al als je ernaast staat.
Met poetsen in stal dat ze een keer ronddraait. Met aan het touw meelopen dat ze na het halthouden nog een pas doordramt. Met een tijdje ergens stilstaan dat ze aan jou gaat zitten frutten, dat ze gaat bewegen, snel is afgeleid en daardoor gaat ronddraaien. Met opstappen misschien al omdat ze dan doorloopt, of al gaat lopen als jij nog niet volledig zit.
Daar moet je al duidelijk maken wie de baas is.

Als je eenmaal gaat rijden, ga dan niet eerst honderden rondjes lopen aan een lange teugel, want dat is niet warm stappen, dat is gewoon stappen. Je zet de spieren nog niet aan het werk, je zorgt alleen dat er gewrichtsvloeistof gaat vloeien. Probeer dus iets meer teugel op te pakken en zet gelijk een oefening in. Wil zij heel hard lopen, dan ga je schakelen. Terug, steeds meer terug en dan weer voorwaarts. Wil zij op haar gemakje lopen, dan blijf je voorwaarts rijden, aan het werk zetten.

Ieder paard wat getraind wordt moet weleens even door een grens heen. Dan worden ze lastig, dat doet pijn, je zit aan hun spieren. Toch even doorzetten en door blijven gaan. Niet de volgende dag stilzetten omdat het zwaar was, maar weer die spier blijven oprekken. Alleen dan kan je iets bereiken.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 13:20

Zoek een goede instructeur, voordat je alles op je paard afschuift. Je schrijft zelf al dat hij het bij meer ervaren ruiters wel goed doet, ga dus de fout bij jezelf zoeken!
Suc6!!!

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 14:37

Jarrah, begrijp me goed, maar ik schuif dus NIETS op mijn paard af. Het gaat erom dat ik mijn paard duidelijk moet maken dat ze toch echt aan het werk moet, en dat vind ik moeilijk. Daar wil ik graag tips over.
Verder heb ik 1x per week les van een hele goede instructrice, en die zegt ook dat ik wat consequenter moet zijn.

McLoessie

Berichten: 51
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:39

Volgens mij zie je zelf wel waar het probleem zit. Je moet idd erg consequent zijn. Stil staan = stil staan, anders moet je boos worden en een tik geven (uit ervaring: knijpen is makkelijker). En natuurlijk belonen met een aai en lieve woordjes zodra het goed wordt gedaan. En na verloop van tijd weet je paard precies waar het aan toe is en wat wel en niet mag.
Succes!

Raya is my personal best!

CARNAVAL was mooi *LOL*

Baytje
Berichten: 405
Geregistreerd: 07-08-02
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:44

consequent zijn, maar ook vooral geduld hebben. verlies je je geduld dan kan je waarschijnlijk weer van voren af aan beginnen...als je op een rustige manier duidelijk maakt wat je van je paard verwacht, en, niet geheel onbelangrijk, wat je paard van JOU mag verwachten, dan heb je al de helft gewonnen! een tik met een zweep lost niet bij alle paarden wat op, sommige gaan daar nog veel meer van tegen de draad in...succes!

sjalalala....twiedeliediedie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:48

Consequent zijn begint al als je het erf op komt. Stel duidelijk je regels en grenzen. Ook aan de hand en in de stal. Maar dus ook onder het zadel. Al vanaf dat je op gaat stappen. Stilstaan met opstijgen. Voorwaarts op been. Geen reactie op voorwaartse hulp? Tik. Geen reactie op terugnemende hulp? Strenger zijn, steviger doorpakken, desnoods halt (en of back). Leren wachten, leren reageren.


Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 17:01

Ik ga jullie tips maar eens proberen. Vreemd genoeg heb ik dit niet als ik er naast loop of tijdens het poetsen e.d. Dan pak ik haar altijd wel consequent aan (en daardoor is mijn laadprobleem met de trailer ook opgelost). Probleem is mijn eigen onzekerheid tijdens het rijden vanwege gebrek aan ervaring. Dat weet Ody en daar weet ze natuurlijk handig op in te spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 17:41

Misschien zou je (tijdelijk) wat vaker hulp vanaf de grond in kunnen roepen, om jou scherp te houden op consequent optreden?

Hevonen

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 17:50

Wij hebben ook een 'stout' paard en een nog veel eigenwijzere pony. Bij ons werkte het volgende: zodra ze iets doen wat je niet wilt en wat echt 'stout' is, in draf op een krappe volte zetten. Vinden ze echt niet leuk! Wil je paard bij het opstijgen niet stil blijven staan, meteen aan de teugels (over het hoofd halen) in snelle stap of trage draf een of twee voltetjes, reken maar dat hij daarna stil staat! Bij onze pony werkte een tik averechts, ze ging dan bokken. Toch iets wat ze graag doet! Die voltes hielpen geweldig!
Verder natuurlijk heel consequent zijn, wat niet mag, mag niet, nu niet en nooit. Denk van tevoren na over wat wel en niet mag dat werkt beter. En uiteraard: BELONEN als ze iets goed doen!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 17:58

Allemaal leuk en aardig, maar volgens mij zit het probleem hier (zoals wel vaker) in de RUITER en niet in het paard. Ja okee, het paard maakt er dankbaar gebruik van, maar hij krijgt de gelegenheid aangeboden!

Dus waarom zou je het paard gaan "straffen" door bv op een krappe volte te zetten? Ik zou liever de ruiter beter opvoeden....

Hevonen

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 18:13

Een paard kan echt stout zijn. Onze pony vind het bijvoorbeeld heel leuk om mijn dochter eraf te bokken, ik geef toe ze is absoluut ongeschikt als kinderpony, maar we hebben haar nu eenmaal. Zodra ze wil gaan bokken (en dat is echt geen medisch of ander probleem), zetten we haar op een volte. De eerste keer moest dat wel een keer of tien. de tweede keer nog een keer of drie en daarna is het bijna nooit meer nodig geweest. Ze is vaak heel dwars geweest. Na aankoop als brave kinderpony (tsss, die handelaren!) bleek ze echt vals en niet eens zadelmak. L:ater bleek dat haar vorige eigenaar haar had weggedaan omdat ze zo gevaarlijk was. We hebben heel veel met haar meegemaakt en overwonnen en nooit met geweld, tenzij je die voltes zo wilt noemen. Ze is nu een leuke, vrolijke pony die alleen af en toe een dwarse bui heeft.

Ik ben met je eens dat veel problemen van de ruiter komen en ik ben zelf ook bepaald geen volmaakte ruiter. Maar er is wel een wisselwerking tussen kunde en zelfvertrouwen. Veel ruiters zijn bang en reageren daardoor niet goed en zijn te gespannen om goed te voelen en adequaat te reageren. Als zo'n ruiter niet dat eeuwig machteloze gevoel heeft, komen ook het gevoel en de ontspanning terug. Alles gaat steeds soepeler en beter.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers