paard en financien

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

paard en financien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 15:54

Ik ben alweer een tijdje op zoek naar een paardje maar heb de match nog niet gevonden. Toch maak ik me onwijs druk over de financiele zaken. Ik ben gewoon geen figuur dat 'zomaar' doet. Ik wil elke maand geld hebben voor de stalling, smid en bijkomende zaken (kapotte spullen, wormendkuren..).
Ook wil ik een reserve aanleggen voor de verzekering/ dierenarts. Ik wil gewoon qua geld niet voor een verassing komen te staan. Hoe pakken jullie dit nu allemaal aan?
Ik ben bijn afgestudeerd met 100% garantie op een goede baan hier op mn stage (erg prettig) verder woon ik thuis wat me niks kost. Ik denk dus dat het me wel allemaal gaat lukken, alleen blijft er zon stemmetje in mn hoofd, wat als je nu ontslagen word...

Ben ik nu een ontzettende miep?

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 17:11

Valt wel mee.... Knipoog
Je wilt gewoon op zeker spelen en daar is niets mis mee. Heel verstandig. Maar als je je de rest van je leven druk blijft maken of er in de toekomst misschien iets gaat gebeuren waardoor het bezitten van een paard niet meer kan/moeilijk wordt, komt je paardje er nooit... Haha!
Als je alles voor elkaar hebt, dan zou ik er gewoon voor gaan. Als ik het zo hoor, heb je je zaakjes goed voor elkaar... Lachen

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 17:15

Zeker van een baan ben je natuurlijk nooit en ik zou er ook rekening mee houden dat je niet je hele leven bij je ouders in blijft wonen. Als ik het zo hoor moet jij wel een paard kunnen betalen.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 17:55

Ik denk ook wel dat je een paard kan betalen!

Ik woon op mezelf, heb een autootje en 2 paarden. Werk gewoon 40 uur per week. Het is maar net wat je ervoor wil doen en laten...

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:23

Waar een wil is, is een weg... maar als ik jouw verhaal lees, zit het wel goed, zeker als je ouders er ook achter staan! Niet TE veel zorgen maken, ook genieten !

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:37

Quellian schreef:
Ik denk ook wel dat je een paard kan betalen!

Ik woon op mezelf, heb een autootje en 2 paarden. Werk gewoon 40 uur per week. Het is maar net wat je ervoor wil doen en laten...


Sluit ik me bij aan

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:40

Ik heb vorig jaar mijn paard gekocht en heb me in het begin ook redelijk druk gemaakt over of ik het financieel wel zou halen. Nou het is me 100% meegevallen. Ik heb een spaarrekening waar ik maandelijks geld op zet en kan daarop terugvallen voor dierenartskosten of alles wat ik niet kan betalen buiten hetgeen wat ik maandelijks op mijn lopende rekening heb staan. Het valt allemaal best wel mee, en soms moet je er dingen voor laten, maar dat moet je ervoor over hebben.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:43

Als je 1 paard koopt en niet ongebreideld verder aanschaft zonder ooit te verkopen ( Schijnheilig ), dan is het echt wel te overzien hoor!

Als je 300 euro per maand reserveert voor paardenstalling/voer, les en onvoorzien, dan zit je volgens mij redelijk goed.
En op safe is het misschien toch verstandig er een verzekering op af te sluiten, al is dat niet zaligmakend.

Veel plezier met je aankoop!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:46

In de toekomst kijken kan niemand. Maar als je een potje hebt, en verder geen rare dingen doet, is een paard gerust te doen. En als je ontslagen wordt, is er altijd nog een mouw aan te passen om je paardje te houden, desnoods op een goedkoper adres. Maar zoals al eerder gezegd, je zult er dingen voor moeten laten. En als paarden je echte passie zijn, dan doe je dat met plezier.

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 10:15

De passie zit wel goed! Heb dat benauwde denk ik toch een beetje van mn moeder... Als ik om me heen kijk zie ken ik zelfs een bijstandsmoeder met een paard. Niet op de manier die ik voor ogen heb, maar idd waar een wil is is een weg.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:48

Op dit moment heb jij je zaakjes volgens mij goed geregeld.
Ik kocht mijn eerste paard ook toen ik nog bij mijn ouders woonde. Ik heb elke maand wat geld opzij gezet voor DA kosten of andere onvoorziene situaties.
Na een jaar kocht ik er een tweede paardje bij en weer een half jaar later ben ik op mezelf gaan wonen. Ik heb een kamer gezocht (was niet eens heel goedkoop) en door bijv. uitgaan en vakantie op een laag pitje te zetten kon ik goed rondkomen.
Misschien dat jij in de toekomst ook eens op jezelf gaat, dan zul je waarschijnlijk ook wat minder ruim kunnen leven. Maar ik denk dat je het ook dan wel zult redden.
Zorg dat je steeds wat geld achter de hand houd, zodat je bij tegenslag niet direct in de problemen komt.

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 08:37

weet je ik had dat ook, ik ben heel vroeg op mezelf gaan wonen en had een heel klein loontje. ik was altijd als de dood dat ik rood kwam te staan en dat is nooit gebeurd.

toen heb ik een paard gekocht, en weer zat ik te denken zou ik het allemaal gaan redden. ik zat altijd te potten en te sparen hahaha

nu doe ik het anders, ik leef bij de dag maak me niet meer druk om geld en heb zelfs 2 viervoeters, en weet je het voelt hartstikke goed

ik probeer altijd te denken, stel dat ik er morgen niet meer zou zijn, dan heb ik al dat geld op de spaarrekening staan en heb ik niet genoten van mijn hobby.

dus gewoon doen, ik zag in je profiel dat je een fjord wil, ik kan alleen maar zeggen je hebt een goed smaak Bloos

_kath

Berichten: 966
Geregistreerd: 13-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:38

ik kan me voorstellen dat je zorgen maakt..maar als ik je zo hoor (of lees beter gezegd Haha! ) heb je je zaakjes goed voor elkaar! in de toekomst kijken kan niemand ..dus ik zou zeggen geniet er van en probeer van dag tot dag te leven!

ik was ook erg bang dat ik het allemaal niet zo redden...ben sinds november op mezelf gaan wonen, heb een auto en een lief paardebeest en werk 40 uur in de week.

wat ik elke maand doe is van te voren geld opzij zetten voor het voer, stalling ed...en daarnaast probeer ik elke maand wat te sparen voor de extra's.....en ook zet ik apart de kosten van mn huur enzo..zodat ik me daar ook geen zorgen over hoef te maken.
t is maar net hoe je alles indeelt en wat je er voor over hebt...maar dat moet je zeker wel lukken!!! go for it zou ik zeggen!!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:44

Ik zou het gewoon doen in jou geval. Je hebt alle kosten al op een rijtje gezet en maakt een spaarpotje voor je paard meer kun je niet doen. Het zijn de risico's van het leven anders kun je nooit iets doen. Ik wou eigenlijk een 2e paard erbij nemen deze zomer. Nu zet ik die wens even op een laag pitje mijn contract loopt hoogstwaarschijnlijk 1 mei af... Dat soort dingen kun je niet voorkomen ook al heb je en vaste baan. Gewoon doen en potjes aanleggen> veel plezier met de zoektocht.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:58

inderdaad, wat geld op zij houden voor "wat als..." perioden. Doe ik ook. Kwam me afgelopen week dus weer van pas met het betalen van de dierenarts.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:00

In de praktijk valt het inderdaad wel mee, zolang je iedere maand een beetje opzij kan leggen.

Qua baan ben je natuurlijk nooit helemaal zeker, maar in principe kun je wel altijd iets van een baan vinden als het echt nodig is. Paarden kun je ook op vele verschillende manieren houden. Die van mij staat nu op een manege, maar als het echt nodig zou zijn zou ik hem op de boerderij van mijn familie neer kunnen zetten, of ergens anders goedkopere stalling kunnen vinden.

Ik denk dat je er inderdaad wel rekening mee moet houden dat je niet euwig bij je oders blijft wonen.

Toen ik mijn paard kocht was ik er eigenlijk zelf ook nog niet aan toe en mijn moeder vond het nou ook niet zo'n goed plan. "Het is jouw keuze krijg ik dan. Had net een flat gevonden, net een half jaar terug in Nederland en nog steeds alleen een jaarcontract.

Tsja, als ik geen paard had gehad had ik nu waarschijnlijk een flitsendere auto, of een eigen huis... maarja, ik heb een paard Lachen En ook alweer 2 jaar...

Ik heb wel wat pech gehad met hem in het begin, ivm een ongeluk... dat kostte me toen gelijk 1000 gulden, wat echt heel erg slecht uitkwam. Tegenwoordig zit hij dus wel in de verzekering om dat soort onverwachte kosten te drukken en het wat meer overzichtelijk te maken. Het kost wel wat, maar het is niet onverwacht.


Ik mag in ieder geval zeker niet klagen. Ben gelukkig zelfstandig en onafhankelijk genoeg dat ik ook nog andere leuke dingen kan doen. Maarja, het is inderdaad een keuze.