Manen invlechten.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-01 19:17

Ik heb dus een klein probleempje, ik kan gewoon dus echt niet manen invlechten, ik wil gewoon mooie knotjes en het lukt zelfs niet na een jaar oefenen.. Boos!
Dus heeft iemand een goed stappenplan of tips voor het invlechten van de manen!?
Daar zou ik heel blij mee zijn want misschien maak ik dan vorderingen.


Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 19:21

Ik maak de manen eerst altijd nat, zodat ze minder pluizen. Dan doe ik een elasstiekje om een manenkam en dan verdeel ik de plukken. Elke pluk komt tot het elasstiekje zeg maar, zodat de plukken even dik zijn. Probeer strak te vlechten en gebruik twee elastiekjes, een om het vlechtje vast te zettenb en een om het knotje te maken, dat is makkelijker als met een en dan lukt het misschien beter.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 19:32

Ik gebruik zelfs drie elastiekjes: eentje om het uiteinde van het vlechtje en twee om het knotje. Als er dan eentje knapt, hangt niet meteen het hele vlechtje los. Ik maak de manen ook eerst nat (niet kletsnat, maar gewoon met een natgemaakte borstel erover). Dan verdeel ik de manen in gelijke plukken. De scheiding tussen de plukken trek ik loodrecht met een scherp manenkammetje. Om elke pluk doe ik een elastiekje. Vervolgens vlecht ik ieder vlechtje heel strak en doe ik een elastiekje om het uiteinde. De meeste mensen maken eerst een rij vlechtjes en beginnen dan weer bovenaan met de knotjes, maar ik rol zelf ieder vlechtje meteen op tot knotje voordat ik met het volgende vlechtje verder ga. Kwestie van voorkeur. En dan dus om ieder knotje twee elastiekjes, voor de stevigheid.

In een stappenplan:

1. Maak de manen vochtig
2. Verdeel de manen in gelijke plukken
3. Trek hiervoor met een kammetje rechte scheidingen
4. Doe een elastiekje om iedere pluk
5. Vlecht de pluk strak tot vlechtjes
6. Doe steeds een elastiekje om het uiteinde
7. Sla ieder vlechtje (tweemaal) dubbel tot een knotje
8. Doe twee elastiekjes om ieder knotje
9. Bekijk het van een afstandje
10. Vlecht eventuele mislukte vlechtjes/knotjes overnieuw

En klaar is je ingevlochten paard! Cool

BTW: een handig hulpmiddel is... de wasknijper! Als je last hebt van de plukken die nog niet gevlochten zijn, dan kun je de pluk naast het vlechtje waar je mee bezig bent opzij vastzetten met een wasknijper. Die zit dan niet meer in de weg. Ik vlecht eigenlijk nooit zonder wasknijper bij de hand.
_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE">Als liefde het antwoord is, kan de vraag dan nog even herhaald worden?</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-11-25 19:34 ]</font>

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 19:53

Citaat:
Op 2001-11-25 19:32, schreef Karin:
BTW: een handig hulpmiddel is... de wasknijper!


Ideaal! Ik kan eigenlijk ook niet zonder, kom anders altijd in de knoop met die ongevlochten plukken, je kunt ze ook wel op zij steken met je manenkam (raak je die ook niet kwijt), maar een wasknijper blijft veel beter zitten.
Wat ik wel eens doe bij paarden met echt van die pluismanen waar allemaal klein stukjes uit gaan steken: styling-mousse erin. Werkt beter dan haarlak achteraf, eerst plukje natmaken, dan wat mousse in je hand spuiten en er doorheen doen, daarna gelijk gaan vlechten, dan is de mousse nog net niet droog en heb je een heerlijk plakkerig vlechtje.

Nulla tenaci invia est via

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 21:06

en nog als toevoeging... Haha! Als je het vlechtje vouwt in een knotje, vouw dan het uiteinde(met stiekje) zo ver mogenlijk tegen de bovenkant aan, dan nog een keer dubbel. Zo piept ie niet zo snel uit het elastiekje. Bovendien ligt netjes vlechten ook voor een groot deel aan hoe de manen getrokken zijn. Te kort = lelijk want dan krijg je pieken eruit, te lang = lelijk vant dan is het onderste gedeelte van het vlechtje te dun en moet je teveel rollen.
Succes! Lachen

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 21:12

Citaat:
Op 2001-11-25 21:06, schreef Laura:
Te kort = lelijk want dan krijg je pieken eruit, te lang = lelijk vant dan is het onderste gedeelte van het vlechtje te dun en moet je teveel rollen.
Succes! Lachen


nou ik vlecht of juist met korte manen zodaty ik er veel kan maken of met langere manen (langer dan handbreedte maar niet heel erg lang) zodat ik minder kan maken....

maar verder die ik het precies zoals karin beschreef...

Love the life that you live, live the life that you love

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-01 22:42

Nou, dat vat ik dan ook weer een beetje allemaal! Dat word dus weer hard oefenen voor de wedstrijd.
Maar ik ga eerst eens even een eigen manen kam kopen want van al dat geleen word ik knetter gek!
Maar als je iets meer dan anderhalve hand lange manen hebt die best wel dun zijn, lukt het dan ook nog? Anders moet ik ze weer trekken en dat vind ik zonden! Haha!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 22:59

Je hebt ook scharen kopen die een beetje rafelig knippen, kun je kopen bij een dierenwinkel, heet een efileerschaar (nee, geen ePileer *LOL* ), dan kun je ze wel korter maken, maar niet dunner. Je hebt er ook mesjes voor, kun je de manen afsnijden, zelfs effect, maar vind zo'n schaar fijner werken. Als je het een beetje zorgvuldig en recht doet zie je bijna geen verschil met trekken omdat je dus niet van die bot afgeknipte uiteinden krijgt.
Ik gebruik bij Gipsy ook altijd zo'n ding, punt 1 omdat ze een bloedhekel aan trekken heeft en punt 2 omdat ze echt van die dunne sprietjes heeft en met trekken blijft er helemaal niets van over, ik 'knip' het nu ongeveer een jaar en nu beginnen ze redelijk vol te worden, al houdt het nog niet over.

Nulla tenaci invia est via

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 11:00

Uhm hopelijk heb je hier iets aan!
Ik was altijd mij paard voor het vlechten dus de manen zijn altijd nat of vochtig daardoor kun je mooier een strakker vlechten.
Omdat je er moeite meer hebt raad ik je aan de manen in gelijke plukjes te verdelen daar draai je tijdelijk een stiekje om dan krijg je ongeveer gelijke knotjes. daarna begin je met vlechten.
je haalt het stiekje van het eerste plukje en dat verdeel je in 3 gelijke plukjes dan ga je vlechten en trek het steeds zo strak mogelijk aan. als jij bijna onderaan bent een stiekje er om heen en je begint daan aan het volgende plukje zo ga je door tot je alle plukjes hebt ingevlochten. Als je hiermee klaar bent heb je als het goed is ongeveer allemaal dezelfde vlechtjes. Dan moet je er nog knotjes van maken. Dat kan op verschillende manieren je kunt het vlechtje 2x dubbel vouwen maar zelf rol ik het vlechtje op en draai er dna een stiekje zo strak mogelijk om heen als ik met alle knotjes klaar ben draai ik om sommige knotjes nog een stiekje als ze net neit mooi genoeg zitten. Als je wilt kun je er nog tape omdraaien maar zonder vind ik net zo mooi!
hopelijk heb je er iets aan!
je mag ook een keertje bij ons komen dan heb ik het je zo geleerd!
groetjes jeannette!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 11:02

Citaat:
Op 2001-11-25 19:32, schreef Karin:
Ik gebruik zelfs drie elastiekjes: eentje om het uiteinde van het vlechtje en twee om het knotje. Als er dan eentje knapt, hangt niet meteen het hele vlechtje los. Ik maak de manen ook eerst nat (niet kletsnat, maar gewoon met een natgemaakte borstel erover). Dan verdeel ik de manen in gelijke plukken. De scheiding tussen de plukken trek ik loodrecht met een scherp manenkammetje. Om elke pluk doe ik een elastiekje. Vervolgens vlecht ik ieder vlechtje heel strak en doe ik een elastiekje om het uiteinde. De meeste mensen maken eerst een rij vlechtjes en beginnen dan weer bovenaan met de knotjes, maar ik rol zelf ieder vlechtje meteen op tot knotje voordat ik met het volgende vlechtje verder ga. Kwestie van voorkeur. En dan dus om ieder knotje twee elastiekjes, voor de stevigheid.

In een stappenplan:

1. Maak de manen vochtig
2. Verdeel de manen in gelijke plukken
3. Trek hiervoor met een kammetje rechte scheidingen
4. Doe een elastiekje om iedere pluk
5. Vlecht de pluk strak tot vlechtjes
6. Doe steeds een elastiekje om het uiteinde
7. Sla ieder vlechtje (tweemaal) dubbel tot een knotje
8. Doe twee elastiekjes om ieder knotje
9. Bekijk het van een afstandje
10. Vlecht eventuele mislukte vlechtjes/knotjes overnieuw

En klaar is je ingevlochten paard! Cool

BTW: een handig hulpmiddel is... de wasknijper! Als je last hebt van de plukken die nog niet gevlochten zijn, dan kun je de pluk naast het vlechtje waar je mee bezig bent opzij vastzetten met een wasknijper. Die zit dan niet meer in de weg. Ik vlecht eigenlijk nooit zonder wasknijper bij de hand.
_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE">
Als liefde het antwoord is, kan de vraag dan nog even herhaald worden?
</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-11-25 19:34 ]</font>

hahahaha,
had het nog niet gelezen maar jij doet het precies hetzelfde als ik alleen als de manen wat aan de lange kant zijn dan rol ik het vlechtje op dan krijg je niet zo'n groot knotje!
groetjes jeannette!
en zo kan het ook eingelijk bijna niet mis gaan!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 11:08

Ik heb andere knotjes dan de meeste. Ook ik maak de manen eerst nat, heb een elastiekje om mijn kammetje voor gelijkmatige dikke vlechtjes. De manen zijn geknipt op meer dan een handbreedte dik, maar dat is omdat Pablo zijn manen heel erg dik zijn. Daarna strak invlechten en eindigen met een elastiekje. Als je het elastiekje voor de helft om het uiteinde hebt gewikkeld de uitstekende manen dubbelslaan en het elastiekje verder daarom heen wikkelen. Je vlecht eindigd dus dat het uiteinde naar binnen is teruggeslagen. Daarna pak je een nieuw elastiekje en wikkel je een keer om het uiteinde heen en de grote lus daarna naar boven houden. Het vlecht OPROLLEN, dus niet dubbelslaan, en wanneer de vlecht strak is opgerold tegen de manenkam aan elastiekje over de knot dubbelslaan en dan weer onderlangs. Snap je het? je hebt dan een echte opgerolde knot zonder dat je een elastiekje ziet (zelfde methode als met naald en draad, maar dan met elastiekjes). Zo heb ik altijd gelijkmatige knotten en krijg altijd complimenten over mijn vlechtwerk. Zie mijn foto's van afgelopen zondag bij In de Picture van mijn eerste wedstrijd.
Wil het best een keer voordoen voor de liefhebbers, want echt, dit staat mooier dan die dubbelgevouwen vlechten waar je aan weerzijde elastiekjes ziet.


Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 12:02

He eleonoor, wat een goed idee zeg. Ga ik ook proberen!

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-01 15:08

Bedankt voor de tips iedereen! Ik ga het allemaal eens even uitproberen. Enne, de knotjes moeten toch naar een kant staan, dus niet recht op, maar een beetje aan de zijkant als jullie begrijpen wat ik bedoel?
Enne, bedankt voor het aanbod Jeannette, maar ik woon in Noordholland, dus dat is een beetje ver! Haha!

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 16:21

Waar woon je in NH? Ik vlecht net zo als Jeanette dus je kan ook bij mij komen kijken Haha!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 16:33

Ik woon in 't Gooi, vlakbij Hilversum. Als dat in de buurt is wil ik het je ook wel leren.

Nulla tenaci invia est via

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 18:11

Oké even nog een paar vragen, ik ben namelijk helemaal een leek! Heb nog nooit vlechtjes gemaakt.
Hoeveel vlechtjes maak je? En hoe dik mogen de vlechtjes zijn?
Je maakt eerst plukjes en daar doe je een elastiekje om, maar als je gaat vlechten haal je dat elastiekje er eerst weer af?

En Eleonoor, jouw beschrijving moet ik volgens mij uitprinten en meenemen, want die zie ik al helemaal niet voor me.

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-01 21:46

haha, nou bedankt voor jullie aanbod hoor! Maar ik ga het eerst zelf proberen en als het met jullie tips echt niet meer lukt dan pluk ik gewoon iemand uit de stal die het keigoed kan!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 22:32

Voor Manon:

* Hoeveel vlechtjes maak je?

Tussen de 7 en 15 vind ik persoonlijk het mooist. Is ook afhankelijk van de dikte van de manen en of je zelf op dat moment veel zin hebt om te vlechten of niet. Haha!

Bij Leys maakte ik er de eerste keer per ongeluk 29 (!). Prisca had gezegd dat ik halverwege niet zo goed kon vlechten omdat z'n manen zo kort en stug waren, dus was ik maar met smalle stukjes begonnen. Pfff... geen gezicht! *LOL* Vorige week had ik er bij Ameretto 14 gemaakt, dat zag er beter uit. Lachen

* En hoe dik mogen de vlechtjes zijn?

Zo dik als mooi is. Gewoon een kwestie van uitproberen, is afhankelijk van dikte en lengte van de manen.

* Je maakt eerst plukjes en daar doe je een elastiekje om, maar als je gaat vlechten haal je dat elastiekje er eerst weer af?

Yep, inderdaad. Dat eerste elastiekje is alleen om de pluk manen bij elkaar te houden. Zodra je gaat vlechten, haal je eerst dat elastiekje er af. Dat kun je mooi weer gebruiken voor het uiteinde van het losse vlechtje.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 56 bezoekers