Op welke leeftijd mag je castreren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Op welke leeftijd mag je castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 11:26

Nou de titel zegt het eigenlijk al. Ik vroeg me af op welke leeftijd je mag castreren. Ik ben namelijk op zoek naar een shetlander. en heb er eentje gevonden maar die is nog hengst... en ja je raad het al ik ben smoor verliefd. Maar hij moet bij een merrie staan dus lijkt het ons niet verstandig hem hengst te laten.

Dus vanaf welke leeftijd mag je castreren. Verward

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:31

Vanaf circa 1 jaar. Als de ballen ingedaald zijn is wel handiger Lachen
Ik laat Wizkid rond april castreren (als het weer beter is). Wizkid is een incest-veulen in ik wil zeker zijn dat hij zijn genen niet doorgeeft. Hij staat in de wei met 1 en 2-jarigen, waarvan ook merries, geleid door een oudere door de wol geverfde fokmerrie. Ik vind dat ideaal. Dus als ik de groep niet uit elkaar wil rukken (het zijn maatjes), dan moeten de kiwi's er binnenkort af.

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 11:33

Maar is dat niet erg dan als je ze vanaf 1 jaar laat castereren?? deze is nu net 7 maanden maar dan kan het ook nog geen kwaad dat hij er bij loopt toch? het is zo'n snoepje....

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:51

nee geloof niet dat het kwaad kan als hij erbij loopt... dacht dat ze ook pas gingen dekken vanaf een jaar Verward maarre weet ik niet zeker Knipoog

wanneer gaan we hem ophalen?

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 12:28

waterkippie schreef:
wanneer gaan we hem ophalen?


zodra ik zeker weet wanneer je mag castreren Haha! en dat sander en eshter het goed vinden dat er een toch een hengstje komt... die dadelijk wel ruintje wordt.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:29

Eh sommige hengstveulen kunnen vanaf 8-10 maanden al vruchtbaar zijn. Ze zijn niet allemaal zo vroeg, maar je moet het wel heel goed in de gaten houden. En als ze het eenmaal zichtbaar doen, dan hebben ze het ook al een keer geprobeerd zonder dat je stond te kijken.

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 12:37

Hhahahaa en ja dat moeten we niet hebben. vandaar dat ik even met de stalhouders moet overleggen of hij tot hij 1 jaar is alleen kan staan zonder dat hij fenny kan bespringen... Haha!

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:15

Volgens mij is het belangrijker dat ze na castratie in een schone wei kunnen staan, zodat er zo weinig mogelijk kans op infectie is.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:21

zelf zou ik een veulen niet alleen laten staan hij is zijn opgroeifase, zo isoleer je hem denk ik alleen maar. Ik heb wel gelezen dat er veulens te koop zijn van nog geen jaar en die al ruin zijn.

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 16:29

Ja het probleem is dus dat hij bij een merrie shet komt te staan en daarom moet zijn zaakie er zo snel mogelijk af..... Haha! maar in princiepe mogen ze er dus af zodra ze ingedaalt zijn?? of komt dit ook zijn groei niet ten goede.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 00:15

Liberty was met 10 maanden een van de vroegste die we ooit gecastreerd hebben, zo veel hengstenstreken had ie....

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 02:09

de een is van een half jaar al vruchtbaar en de ander pas op een jaar

probleem is , je komt er vaak pas achter als het te laat is
castreren kan als de ballen ingedaald zijn
eerder alleen via kijkoperatie

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 02:10

ik ben trouwens voorstander voor zo laat mogelijk castreren, maar dat licht ook aan het diertje zelf en het gebruiksdoel(kinderponietje of iets

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 03:21

Laat castreren heeft enkel als voordeel dat de hengst zich beter ontwikkeld in het "hengstentype". Heeft dus wat meer gelegenheid om uit te groeien als hengst Dit heeft invloed op zowel zowel het karakter als het exterieur.
Voor wat het karakter betreft zal het ook per dier verschillen, het is dus maar net wat je wilt en, inderdaad, wat het uiteindelijke doel is.