stal heel nat.. wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

stal heel nat.. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 10:43

mijn paardje staat deze winter weer op stal en deze keer is de stal echt heel erg nat. Op de bodem liggen tegels en daar sijpelt dus al de urine/mestvocht/ enz doorheen en normaal was het dus altijd droog maar nu als ik over de tegels loop dan sopt het helemaal en komt het gewoon door de tegels weer naar boven. Zo krijg ik de stal dus niet droog en is het voor fabiola ook heel vervelend. Ze staat op stro nu, ik doe er nu steeds maar een dikke laag in zodat zij er niet zoveel last van heeft maar wat is het beste voor de stal zelf? weet iemand er iets op?

My love, I would rather spend one lifetime with you, Then face all the ages of this world alone…

rust zacht lieve Heidi... zal je zo missen...


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:48

Ik begrijp dat het dus als het ware vanuit de grond weer omhoog komt zetten in plaats van dat het in de grond zakt? Misschien kun je er een rubberen mat op leggen, dan zit er een laagje tussen en blijft je stro tenminste droog.
Of misschien eerst een flinke laag zaagsel, dat neemt goed vocht op en dan daar overheen stro.
Of je moet het echt grondig aanpakken en beton storten en een afvoer aanleggen Haha!

Nulla tenaci invia est via

fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 10:50

haha nou tis niet mijn stal dus ik denk dat het laatste idee niet word uitgevoerd Tong uitsteken maargoed misschien is die rubberen mat wel een idee.. hoe zit dat dan met de urine? loopt dat dan nog wel weg?

My love, I would rather spend one lifetime with you, Then face all the ages of this world alone…

rust zacht lieve Heidi... zal je zo missen...


SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:50

Tja ik denk dat het toch komt omdat de grond gewoon volzit van al het water wat er de afgelopen tijd is gevallen!! Ik denk dat het vanzelf wel weer overgaat als het weer veranderd en het niet zo veel meer gaat regenen.
Verder denk ik dat Margreet goede tips heeft om het tijdelijk op te lossen.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:52

Er zijn rubberen matten met kleine gaatjes, dan loopt het wel weg.
Of het blijft er op staan ja, maar als je goed opstrooit en dagelijks de natte plekken weghaalt is dat niet echt een probleem, is nog altijd beter dan wanneer de nattigheid van 2 kanten komt!
In dit topic staat het een en ander over rubberen matten, misschien heb je er iets aan: [VMR] Rubber op de grond in je stal positief of negatief

Nulla tenaci invia est via

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:37

Ik had dat laatst ook, omdat het zoveel geregend had. Codex staat in een hoekstal en na nadere inspectie bleek de afvoer het niet meer aan te kunnen en stond naast de stal een grote plas water. Dat water trok gewoon door de muur heen naar binnen. Ik heb toen gootjes gegraven en dat heeft goed geholpen. Dus misschien is dat ook een idee, gootjes graven naar een plek waar het water geen kwaad kan.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:49

Volgens mij begrijp ik heel goed wat je bedoelt Haha! Ik heb nl. het zelfde probleem.
We hebben hier nu een extreem natte periode en mijn normaal zo ontzettend droge stallen soppen nu allemaal. Ook ik heb tegels op de vloer en vanaf de grond zie ik het water via de muur omhoog kruipen, de muren zijn onderop dus ook helemaal nat.
Wat ik nu heb gedaan (wat ik in een enkele stal sowieso al deed) is potten met hemparade of aubiose.
Je begint dan met iets van 4 of 5 balen in je stal (ligt aan de maat van je stal) en de eerste 2 of 3 balen maak je nat met de sproeier. Goed aanstampen en in laten klinken en je onderlaag is gelegd. Dan 2 balen droog spul er over en je bent klaar, scheelt ook ontzettend veel met uitmesten en je stal blijft droog en fris. Per week heb je dan nog maar een half baaltje nodig om op te strooien, werkt perfect!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 13:26

naar een andere stal gaan waar de stallen niet zijn

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 13:39

Misschien een rare vraag maar geef je haar een liksteen ofzo als ze dat hebben plassen ze ook heel veel

...Dreaming with my eye's wide open...

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 13:42

Bij mijn bijrijdpony ligt nu stro in de stal, hij heeft altijd op hemparade gestaan door hoesten, dat nam goed vocht op. Dus dat ligt er nu gewoon in als onderlaag.
Dus misschien zaagsel of hemparade als onderlaag nemen ?

-

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:51

Ik zou inderdaad (tijdelijk) kiezen voor een onderlaag die veel vocht kan opnemen. Je neemt het probleem daarmee niet weg, maar je paardje staat in ieder geval droog.

* To Belg, or not to Belg *

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:54

Iets van zaagsel oid. op de grond leggen, dat neem het water heel erg goed op. Het komt denk idd door het hoge grondwater!

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:00

Dat is heel simpel: vloer eruit halen, boel schoon maken, afwatering controleren, vloer terug leggen en klaar is Kees.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alicegohome, YandexBot en 36 bezoekers