verslag van wedstrijd; lage punten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MvdB_

Berichten: 710
Geregistreerd: 18-06-01

verslag van wedstrijd; lage punten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 14:16

Afgelopen zondag had ik wedstrijd. Mijn instructrice was mee om even te helpen met losrijden en om te kijken hoe het op wedstrijden gaat. We gaan op wedstrijden vaak te hard, het gaat op wedstrijden vaak veel minder dan thuis. Ze had me dus geholpen met losrijden, de proeven gingen voor mij gevoel veel beter dan de vorige wedstrijden. Op mijn vorige wedstrijden had ik niet lager dan 147 punten (had 2 L1 wedstrijden gereden). Ik was erg benieuwd naar mijn punten; 132 en 134 punten Huilen . Alleen de eerste had 156 punten. In mijn eerste proef had ik een 6 voor verzorging en in mijn tweede proef een 7 en dat bij 1 jury Verward . Heb normaal altijd een 8. Het was echt lachwekkend op mijn protocol nog eens na te lezen, maar erg motiverend werkt het niet...... Voor ieder klein foutje in een oefening kreeg ik gelijk een 4.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:18

Haha! Twee jochies bij ons op stal gingen op wedstrijd met 1 pony... de een kreeg een 7 voor verzorging en de ander een 8, van dezelfde jury Haha!

En ach, je leert ervan...

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:20

Missouri schreef:
:D Twee jochies bij ons op stal gingen op wedstrijd met 1 pony... de een kreeg een 7 voor verzorging en de ander een 8, van dezelfde jury Haha!

En ach, je leert ervan...


Daarom geef ik IEDEREEN een 7. (da's toch mooi 70% en 3 winstpunten) op verzorging.

De rest rijd je er maar bij................ Haha!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:21

een zesje op verzorging? Is wel mager.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:23

Idd, zo doen mijn moeder en zus het ook, standaard een 7, tenzij het er niet uit ziet Haha!

Ach, zo heb jij lage punten, zo was er van het weekend een meisje die altijd rond de 140/150 in de MII rijdt, kreeg ze 181 punten! Nou en zorry, zo perfect was het ook niet. Dag er op had ze er dus zeker 40 minder...

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:23

CGJ12"]
[quote="Missouri schreef:
:D Twee jochies bij ons op stal gingen op wedstrijd met 1 pony... de een kreeg een 7 voor verzorging en de ander een 8, van dezelfde jury Haha!

En ach, je leert ervan...


Daarom geef ik IEDEREEN een 7. (da's toch mooi 70% en 3 winstpunten) op verzorging.

De rest rijd je er maar bij................ Haha!
[/quote]
daar ben ik het mee eens dat je de rest er maar bij rijdt OK dan!
maar als je net 1 puntje mis bv (155 heb je) geef je dan voor de verzorging geen punte hoger voor de laatste onderdeel? dat vraag ik me nu af

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:25

Missouri schreef:
:D Twee jochies bij ons op stal gingen op wedstrijd met 1 pony... de een kreeg een 7 voor verzorging en de ander een 8, van dezelfde jury Haha!

En ach, je leert ervan...


Tja... dat onderdeel heet niet 'verzorging'. Het heet 'verzorging en uiterlijk van het geheel'. En met name dat laatste wordt nog wel eens vergeten, naar mijn idee. Kan het dus niet zijn geweest dat jochie 1 net wat leuker leek/betere combi was dan jochie 2?

Ik doe maar een poging Haha!

Vind de opmerking van CGJ12 dat je de rest er maar bij moet rijden, een sterke.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:26

CGJ12 schreef:
een zesje op verzorging? Is wel mager.


Als iemand aankomt met een paard met lelijke vlechten, losse voorpluk, vieze, scheve staart, ongepoetste laarzen... dan geef maar mooi een 3 voor verzorging!!!

MvdB_

Berichten: 710
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 14:28

De punten voor de verzorging vind ik niet zo belangrijk, 't gaat er om hoe je rijdt. Maar het geeft wel aan hoe ze aan het jureren was, toch?
Je ziet inderdaad dat er vaak standaard een 7 wordt gegeven. Ik zie wel eens paarden die amper gepoetst zijn en dan een 7 krijgen, terwijl een heel mooi beestje ook een 7 krijgt, maar wat ik al zei; het gaat om het rijden!!! (Vind ik) Haha!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:28

yokie schreef:
Tja... dat onderdeel heet niet 'verzorging'. Het heet 'verzorging en uiterlijk van het geheel'. En met name dat laatste wordt nog wel eens vergeten, naar mijn idee. Kan het dus niet zijn geweest dat jochie 1 net wat leuker leek/betere combi was dan jochie 2?


Dat zou moeten blijken bij "gereden zijn in het algemeen" en "houding en zit van de ruiter".

De jochies hadden beide keurig een jasje en een vlekloze witte rijbroek aan, zadeltje gepoetst, keurig gevlochten pony en hetzelfde zweepje en Casco-capje op.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:32

sharonaollie schreef:
daar ben ik het mee eens dat je de rest er maar bij rijdt OK dan!
maar als je net 1 puntje mis bv (155 heb je)
geef je dan voor de verzorging geen punte hoger voor de laatste onderdeel
? dat vraag ik me nu af


No way!
Ik ben Sinterklaas niet.
Rijden moet je!
Anders creëer je alleen maar "jankers".

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:32

*mandy schreef:
De punten voor de verzorging vind ik niet zo belangrijk, 't gaat er om hoe je rijdt. Maar het geeft wel aan hoe ze aan het jureren was, toch?
Je ziet inderdaad dat er vaak standaard een 7 wordt gegeven. Ik zie wel eens paarden die amper gepoetst zijn en dan een 7 krijgen, terwijl een heel mooi beestje ook een 7 krijgt, maar wat ik al zei; het gaat om het rijden!!! (Vind ik) Haha!


Daar heb je ook helemaal gelijk in. Het gaat ook om het rijden. Maar dit soort topics zijn vaker aan de orde geweest en vaak deel ik ook de frustratie van de te lage punten.
Maar blijf dus niet te lang peinzen over deze scores. Het is en blijft een beoordelingssport, en de ene keer krijg je te weinig punten, de volgende keer krijg je juist teveel. Rij voor je gevoel. Is dat goed geweest, maar vallen de punten tegen? So what. De volgende keer gewoon weer zo lekker rijden en krijg dan de punten wel.
Houd dit in je achterhoofd en blijf jezelf de spiegel voorhouden: waren de punten echt te laag, of zijn er gewoon teveel onderdelen in de proef geweest die voor verbetering vatbaar zijn?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:34

Het is veel te veel willekeur die verzorging.

Een gitzwarte zeer opvallende sportruin met 80 punten op type scoort dan hoger dan die roan-merrie die net opgenomen werd in het stamboek met 55 punten.
Dat vind ik dan weer niet eerlijk. Zo'n roan ziet er altijd wat vies uit.

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:36

Missouri"]
[quote="yokie schreef:
Tja... dat onderdeel heet niet 'verzorging'. Het heet 'verzorging en uiterlijk van het geheel'. En met name dat laatste wordt nog wel eens vergeten, naar mijn idee. Kan het dus niet zijn geweest dat jochie 1 net wat leuker leek/betere combi was dan jochie 2?


Dat zou moeten blijken bij "gereden zijn in het algemeen" en "houding en zit van de ruiter".
[/quote]

Nou... is dat wel zo? Uiterlijk van het geheel is vrij subjectief he? Het gereden zijn in het algemeen wordt afgemeten aan het gemiddelde cijfer, houding en zit spreekt voor zich (al is dat ook subjectief). Uiterlijk van het geheel... stel nou je hebt een megapaard (een shire, ik zie ze wel eens op een dressuurterrein rondrijden) en je bent een heel iel gebouwd mens... dat oogt toch heel anders dan.. eh.. voorbeeld... Anky op Bonfire. ( Haha! )

Ach nou ja. Dit is te voorkomen door iedereen standaard hetzelfde cijfer te geven en een onvoldoende/minder cijfer voor de niet ingevlochten/onverzorgde combi's.
Dan heb je toch een regelmaat in de subjectiviteit aangebracht Knipoog
Laatst bijgewerkt door Yokie op 17-02-04 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:36

CGJ12"]
[quote="sharonaollie schreef:
daar ben ik het mee eens dat je de rest er maar bij rijdt OK dan!
maar als je net 1 puntje mis bv (155 heb je) geef je dan voor de verzorging geen punte hoger voor de laatste onderdeel? dat vraag ik me nu af


No way!
Ik ben Sinterklaas niet.
Rijden moet je!
Anders creëer je alleen maar "jankers".
[/quote]
haha sorry vondt het wel een grappige opmerking Haha!
maar ik ben het wel met je eens OK dan!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:37

Mooi voorbeeldje: mevrouw X rijdt al 4 jaar M2 zonder ooit maar in de buurt te komen van een winstpunt.
Mevrouw X gaat naar wedstrijd in Bavel, omdat iemand anders daar in haar ogen onverdiend een hoop punten reed (ze was er zelf niet bij maar goed).
Dus mevrouw X krijgt daar 140 en 135 punten, omdat het gewoon waardeloos gereden was, en de jury durfde dat best te zeggen. Vader van mevrouw X (die niet onbevooroordeeld is... Schijnheilig ) roept voordat ze haar punten krijgt: "als je in Driel zo had gereden had je twee dikke winstpunten gehad!" omdat het nou eenmaal bekend is dat ze in Driel niet zo streng zijn.
En mevrouw X is dus boos omdat de jury haar weinig punten geeft, terwijl het voor haar gevoel zo goed ging. Maar de jury had gelijk: het zag er niet uit en er werd geen 1 oefening fatsoenlijk gereden.

Moraal: kijk eerst eens kritisch naar jezelf.

MvdB_

Berichten: 710
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 14:47

Maar blijf dus niet te lang peinzen over deze scores. Het is en blijft een beoordelingssport, en de ene keer krijg je te weinig punten, de volgende keer krijg je juist teveel. Rij voor je gevoel. Is dat goed geweest, maar vallen de punten tegen? So what. De volgende keer gewoon weer zo lekker rijden en krijg dan de punten wel.


Ik rijd inderdaad voor mezelf. Ben meer tevreden als ik bijvoorbeeld 150 ptn heb en het idee heb goed gereden te hebben dan 166 punten terwijl ik niet zo tevreden was. Is me ook wel eens gebeurd. Lachen

MvdB_

Berichten: 710
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 15:21

Ik wilde dus even dat stukje van Yokie aanhalen maar dat ging een beetje mis. Verward Ben niet zo handig

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 18:43

yokie"]
Tja... dat onderdeel heet niet 'verzorging'. Het heet 'verzorging en uiterlijk van het geheel'. En met name dat laatste wordt nog wel eens vergeten, naar mijn idee.
[/quote]

dat klopt dus niet.
[quote="L1 proef 14 onderdeel 26. schreef:
De verzorging van het geheel: ruiter en paard

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 21:48

vraag voor: CGJ12 (of andere juryleden;-))
Wat ik me nou weleens afvraag, hoe gaat t met de beoordeling per punt wanneer de ruiter/amazone behoorlijk ruw is met dr handen en constant aandrijft??

Ik ben een paar jaar geleden op kampioenschap geweest en waar ik me aan ergerde is de manier van rijden van veel starters, ikzelf heb geleerd mn handen en armen stil te houden en mn paard zelf te laten lopen, dwz niet elke pas flink drijven, wat dus resulteerd in een amazone die er heel netjes en rustig opzit (raar om van mezelf te zeggen, maar ok) wil helemaal niet zeggen dat mijn onderdelen beter gingen dan anderen, maar die zitten maar te rukken en plukken. Hoe hoort met zoiets gejureerd te worden telt dit (net zoals verzet) per onderdeel mee, of alleen bij het algemeen??

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 22:38

Ik ben dan wel geen jurylid, maar wil wel even mijn ervaring vertellen over de vraag van michelle77

Vorig jaar, had ik een periode dat ik extreem met mijn benen klapperde. ( heb zowieso altijd al moeite gehad met 'loszittende' benen, maar toen was het heel extreem, nu gaat het gelukkig al stukken beter )
Het ziet er natuurlijk niet uit, en is storend voor de pony..
Naar mijn idee werd het op deze manier beoordeeld:
Voor een correct uitgevoerde oefening, waar ik normaal een 6 voor zou krijgen, kreeg ik dan een 5 doordat het geheel er niet mooi uit zag met die klapperende benen.
Wanneer ik een heel net onderdeel neerzette, maar nog steeds met klapperende benen, kreeg ik daar een zesje voor.

Bij houding en zit werd dat natuurlijk ook nog afgestraft in de vorm van een 4 of een 5 ( afhankelijk van hoe de rest van de houding was )

Dit was in de B dressuur, toen was ik er verschrikkelijk boos om 'ik had behalve mijn benen toch netjes gereden'
met klapperende benen word het geheel ook niet mooi.

Nu kan ik de jury van toen niet anders dan gelijk geven. Gelukkig was dit 1 dieptepunt, en ging het daarna weer bergopwaarts
Ik had trouwens 139 punten *schaam* maar wel terecht! Bloos

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:12

Ik moet eerst de hele combinatie zien.
Het is me te gemakkelijk om te zegen dat de een zijn benen mooi stil heeft (ja, die heeft mazzel met een loperig paard) terwijl de andere continu moet drijven (omdat die de pech heeft om een luie te moeten rijden).
Het zelfde geldt voor de handen. Het ene paard is geboren in de krul, terwijl je er bij de andere iets meer voor moet doen.

Beetje relativeren dus.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132039
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:24

CGJ12"]
[quote="sharonaollie schreef:
daar ben ik het mee eens dat je de rest er maar bij rijdt OK dan!
maar als je net 1 puntje mis bv (155 heb je) geef je dan voor de verzorging geen punte hoger voor de laatste onderdeel? dat vraag ik me nu af


No way!
Ik ben Sinterklaas niet.
Rijden moet je!
Anders creëer je alleen maar "jankers".
[/quote]

Daar ben ik het helemaal mee eens
Je ziet helaas maar al te vaak dat dit onderdeel als een soort joker ingezet wordt.
Dan bepaalt dit onderdeel uiteindelijk of een proef winstwaardig was of niet, en in mijn ogen is dat niet terecht.
Winstpunten moet je verdienen met rijden en niet op een "omhoog gepunt" onderdeel als verzorging.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:28

Winstpunten moet je AFDWINGEN.

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:54

in dit geval, mijn pony was ZEKER nooit loperig, eerder totaal NIET voor het been (met privelessen is dit gelukkig helemaal veranderd Knipoog)
en wat betreft id krul tis inderdaad moeilijk om hier wat van te zeggen op afstand en ik kan wel zeggen dat t niet zo is, maar dat klopt ook! haha