Pesoabit gebroken of ongebroken watertrends

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Pesoabit gebroken of ongebroken watertrends

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 09:32

Wil wel eens weten wat jullie me aanraden.

Op dit moment rij ik mij merrie met een ongebroken watertrends. Nu overweeg ik om een enkel gebroken pesoabit te gaan gebruiken.

Graag ja of nee en een motivatie erbij. Voor de rest geen ellelange discussie's....

Stay on topic please!!!!! OK dan!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 09:48

belangrijke vraag voor bokkers om je te kunnen adviseren, waarom zou je een ander bit willen?

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 09:56

Omdat ik het idee heb dat ze dit bit niet tof vind. Ze loopt er voor de rest wel goed mee hoor.

Maar met een enkel gebroken bit neemt ze een loopje met me en iemand adviseerde me een pesoabit

Vandaar dat ik jullie advies vraagt

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:05

Rijtechnische problemen moet je niet oplossen door er een ander bit in te hangen maar door handiger te rijden.

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 10:05

zucht, hier zat ik dus niet op te wachten....ga iemand anders vervelen met dat soort opmerkingen!!!

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:07

Ik persoonlijke rij het allerliefst met een dubbel gebroken watertrensje. Maar zoals Kitty al zegt, een rijkunstig probleem kan je niet oplossen met een ander bit. Aan een pessoabit zou ik niet beginnen.

anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:07

Pessoabit vind ik een vorm van machtsmisbruik. Probeer een stang of dubbel gebroken bit met plaatje er tussen wil ook wel helpen.

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 10:10

Waarom is een pesoa dan m8misbruik. Bedoel, als je ziet waarmee ze in het z rijden dan zou je dus denken dat die allemaal hun paard mishandelen

anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:26

Machtmisbruik is wat anders dan mishandelen. En die mensen rijden Z en die weten dus (waarschijnlijk) waar ze mee bezig zijn. Als je pessoa gebruikt dan kan je mooi ook je paard zo verpesten dat er helemaal niet meer op te rijden valt.

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 10:28

ga er maar even van uit dan dat ik ook weet wat ik doe. En laten we er ook eens van uit gaan dat het geen rijtechnisch probleem is.

welk bit zouden jullie nemen......Mischien dat sommige mensen het dan snappen Schijnheilig

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:29

Elk paard is op een normale (dubbel) gebroken trens te rijden. Op het moment dat er een scherper bit in gehangen moet worden, wordt het een rijtechnisch probleem.
Het paard is hard in de mond, zeggen ze dan. Nee, de ruiter is te hard in de hand waardoor het paard wel hard in de mond moet zijn.

Door heel veel kleine overgangen en schijnovergangen te rijden, voornamelijk op je zit en daarbij heel soepel in je hand te blijven, wordt het paard uiteindelijk weer steeds gevoeliger in de mond en kan het paard tezijnertijd op een gewone (dubbel) gebroken trens gereden worden.

Hang je er een pessoabit in, dan zal het paard daar in eerste instantie goed naar luisteren. Later niet meer. Dan is dat bit alweer gewoon voor hem en zul je er een nog scherper bit in moeten hangen.
Een pessoabit maakt gebruik van een kleine hefboomwerking en is dus best scherp.

De mond van het paard is zo hard als de hand van de ruiter.

Er wordt trouwens een vergelijking gemaakt met een Z-ruiter die met stang en trens rijdt. Als het goed is, rijdt die ruiter voornamelijk op de trens en heeft deze de stang erbij voor kleine subtiele aanwijzingen.
En reken maar dat deze ruiters (en niet alleen Z-ruiters, maar ook de GP-ruiters) tijdens de training veel op een gewoon gebroken trensje rijden.


En dit schrijf ik niet om jou te 'vervelen', maar om je paard te behoeden van steeds scherper metaal in zijn mond.
Laatst bijgewerkt door Kitty op 18-02-04 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:30

Ha weer zo iemand die wil dat we alleen de dingen zeggen die in haar straatje passen! En de rest heeft er natuurlijk geen verstand van
Adviseren is zinloos want deze mensen weten toch al wat ze willen horen!

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 10:36

lezen is ook een vak apart voor sommige mensen.
Boos!

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:37

Mensen die er verstand van hebben en weten hoe je zo een bit moet gebruiken en welk bit bij welk paard past hebben geen topic nodig om dit te vragen, zij weten dit al uit eigen ervaring!

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 10:41

hey dat komt dan goed kunnen we bokt ook direct sluiten!!!!


Ik vraag om meningen en iedereen is vrij om die te geven.....maar sommige mensen vinden het schijnbaar nogal moeilijk om on topic te blijven

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:42

Tja, als je graag wilt horen dat je een pessoabit moet gaan gebruiken omdat je paard een ongebroken trens niet prettig vindt en andere opties wil je niet aan?
Nou, dan zou ik zeker een pessoabit gaan gebruiken OK dan!

Succes ermee

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:12

Als het gaat over hoe zo'n bitje in de mond ligt dan vind ik de dubbel gebroken trens (dus niet trends) nog altijd de beste oplossing. Zeker bij paarden met een fijne, kleine mond.
De inwerking van de pessoa is trouwens totaal anders, zeker als je de teugels aan één van de lagere ringen bevestigt, krijg je nog een bijkomende ophaalwerking.
Persoonlijk vind ik het belangrijk dat een bit lekker losligt in de mond, paard wordt dan ook minder uitgenodigd om het bit vast te pakken. Zo zal ik dus nooit met een bustrens rijden omdat daar het bit aan de mondhoeken vast zit en dus niet vrij in de bitring kan ronddraaien. Bovenop het bezwaar tegen de scherpe inwerking van de pessoa, komt dit bezwaar, door de contructie van dit bit, krijg je ook niet meer die echt losse ringen en hangt het bit (voor mijn gevoel dan!) niet meer zo lekker los in de mond.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:44

Wat mij verteld is dat een pessoabit vooral voor paarden is die hun hoofd laag houden en er dan vandoor vliegen. (maar volgens mij zegt Teigetje dat al, de "ophaalwerking"...)En door de teugels in een lager ringetje van het pessoabit te doen werkt hij dus scherper in.
Is dat echt nodig denk je?
Je zegt dat ze een loopje met je neemt; hoe ziet dit eruit dan? Gaat er keihard vandoor met haar hoofd hoog of laag of bedoel je met loopje nemen iets anders?

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:29

GEEN pessoa bit gaan gebruiken.

Citaat:
Rijtechnische problemen moet je niet oplossen door er een ander bit in te hangen maar door handiger te rijden.

dit vind jij geen leuke opmerking, maar het is wel waar wat ze zegt.

toen ik loulou een paar jaar terug ging rijden kon ik haar helemaal niet houden en heb toen een pessoabit gekocht.
in het begin reed ze hier prima op, maar een maand of 2 later was het weer precies hetzelfde als met trensje en kon ik der ook met pessoa niet houden...
dus heb les genomen, heb de pessoa achter in de kast gegooit en ben met trensje gaan rijden..
nou rijd ik der weer met dubbel gebroken trensje en ze loopt super..
(7wnstp uit 6 wedstrijden)

dus de oplossing niet zoeken bij een ander bit, maar bij jezelf!!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:47

Karnat schreef:
zucht, hier zat ik dus niet op te wachten....ga iemand anders vervelen met dat soort opmerkingen!!!


Als je een vraag stelt dan kun je daar verschillende antwoorden op krijgen. De bokkers proberen je alleen te helpen. Als je het er niet mee eens bent, dan kun je dat gewoon op een rustige manier bespreken, zodat ze jou beter snappen.