Wat doe jij als je een mishandeld paard ziet???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flus
Berichten: 85
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Aalten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-01 18:51

Ik vind dat altijd zo zielig, dat ik 'm 't liefst zou willen kopen. En wanneer is een paard eigenlijk mishandeld, ik bedoel, als ie bijna dood is zijn de meesten 't er wel over eens maar vanaf wanner vind jij 't nou te erg????

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 19:04

Ik heb zoiets al een gehad.
De pony (falabella) werd niet geslagen of zo, maar verwaarloosd.
Dat noem ik ook mishandeling.
Haar hoeven waren bijna even lang als haar beentjes!!!!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 19:09

Kopen zou ik echt never nooit doen. Laat je niet door je medelijden leiden! Als het paard echt mishandeld is, bel je de direnbescherming, en die kan een ander thuis voor hem zoeken.

Cass
Berichten: 13
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 19:11

Ik vind wel dat Laura gelijk heeft, maar 't is soms zo zielig!!!!!

Bokkie
Berichten: 13
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 19:14

Ik zou 't liefst een tehuis voor mishandelde en zogenaamd "valse" paarden willen beginnen, om ze weer een beetje op te lappen....

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 19:17

Citaat:
Op 2001-11-24 18:14, schreef Bokkie:
Ik zou 't liefst een tehuis voor mishandelde en zogenaamd "valse" paarden willen beginnen, om ze weer een beetje op te lappen....

dat zou ik ook wel graag willen doen

Als ik een paard dat mishandeld werd zou zien,zou ik denk ik de dierenbescherming bellen.Jij kunt dan wel tegen die eigenaar beginnen over dat het anders moet maar dat heeft vaak niet zoveel effect.De dierenbescherming heeft lekker de regering mee enzo Haha!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 02:07

Hoe zo niet kopen? Als je het geld hebt en de ruimte en je wil het graag, wat is daar dan op tegen??
Ik heb zelf 4 van deze "gevalletjes" op stal staan en ik ben nog iedere dag blij dat ik ze wel gekocht heb!
Mijn paard is echt behoorlijk mishandeld, lichamelijk en geestelijk, het heeft mij een paar jaar gekost om hem weer op te lappen, maar ik heb er nu een geweldig paard aan!!
Mijn Shet is ook mishandeld, hoe weet ik niet want ik weet verder niets van zijn achtergrond, maar hij was als de dood voor mensen en klom nog liever in een boom dan dat hij een mens bij zich in de buurt liet komen, hij is nu een ontzettende knuffel, ik ben voor hem zijn moedertje en hij volgt mij overal waar ik maar ga!
Het eerste Welshje wat ik kreeg is nog steeds niet van mij, de eigenaar wil deze pony "bewaren" voor haar zoontje (is nu ongeveer 1 jaar, dat duurt dus nog wel even) en wil hem dus niet verkopen. Ze heeft de pony op een landje geknald en kwam vervolgens 1x per 4 a 5 maanden eens kijken of hij er nog stond, ik verzorg hem nu en er rijd inmiddels ook een meisje op. De eigenaresse is nu veel meer geinterresseerd geraakt in haar pony en komt ook veel vaker langs nu ze meer van hem hoort, is nog steeds niet zo als het hoort maar het gaat al beter en de pony wordt verzorgt, zij betaald overigens wel alles zelf.
Het 2e Welshje heb ik net 2 weken, hij stond op stal en kwam er niet uit, de eigenaresse had geen interesse in de pony en wilde er ook geen tijd voor vrij maken, dat is IMO ook mishandeling, verwaarlozing valt bij mij onder de zelfde cattegorie en aangezien deze mooie man al een paar maanden in een stalletje opgesloten stond heb ik hem gekocht, nu heeft hij een heerlijk leventje.
De dierenbescherming doet niet altijd wat, ze gaan kijken, er volgt een waarschuwing als ze het echt te erg vinden ( en dan moet er heel wat aan de hand zijn hoor) en als er geen verandering volgt, gaan ze gewoon door met waarschuwen, er moet echt iets verschrikkelijk mis zitten wil de dierenbescherming er echt iets aan doen, maar je moet het wel altijd melden hoor, niets doen is natuurlijk helemaal niet goed!
Als je de ruimte, de tijd en het geld hebt en de eigenaar wil het diertje wel kwijt, koop het dan gewoon, het is echt heel dankbaar om zo iets te doen, je moet er wel rekening mee houden dat het diertje een tik kan hebben hoor, dat is niet uit te sluiten!

Groetjes, Tanja.

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 02:58

Of meld het aan http://www.zinloosgewelddieren.nl aan de ombudsman voor dieren.
Deze site is opgericht door Henk ten Napel naar aanleiding van de mishandeling van zijn eigen paard Wenga.
Deze mensen proberen aktie te ondernemen tegen verwaarlosing en mishandeling van dieren,door inspecteurs op pad te sturen.
Goed van je hoor T@nj@ die opvang van die stumpers Knipoog .
Ik heb er zelf ook 2.
Een draver met een verleden!!
Een andalusier met een afwijking!!
Het is zo fijn om te kunnen doen Lovers .
Groetjes Smousje.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 10:53

Maar als je zo'n paard koopt, dan moet je wel weten wat erbij komt kijken...
Het klinkt natuurlijk hardstikke leuk, je koopt een mishandeld paard en lapt hem weer op... maar zo'n beest heeft meestal heeel veel tijd nodig, en in het ergste geval komt het nooit meer goed. Dan moet je wel erg zeker van je zaak zijn. Dat je hem niet koopt en een halfjaar later weer wegdoet omdat dat happen/slaan/schuwheid weet ik veel er nooit meer uitgaat!
Kortom, het is niet voor alle mensen weggelegd.

gerb89

Berichten: 12
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Oklahoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 08:59

Ik heb zelf paarden en twee van hun waren ook enorm mishandelt en verwaarloost. Hun komen uit Bulgarije. Er is geen dierenbescherming en de meeste mensen denken toch alleen maar aan wat hun opleveren voor de kar of voor hun vlees. Je kan dan niemand bellen om te klagen. De eerste merrie Stariola was klaar om gedood te worden omdat haar baas haar niet meer kon verzorgen. Zij was voor een hele lange tijd opgeloten in een stalletje en heel mager. Zij werd geslagen als iemand naar binnen wilde gaan om haar kleine stalletje te verschonen. De tweede, Miranda was ook opgesloten, in een donkere schuur, en met zoveel poep op de grond, dat ik haar hoeven niet eens kon zien. Niemand gaf hun aandacht en vooral Stariola was enorm bang van allerlei dingen. Alle twee zien er nu heel goed uit, lopen elke dag buiten, staan 's nachts op stal, en zijn heel braaf. Stariola had wat meer aandacht nodig in het begin, vooral met het bang zijn van mensen en het dikker worden. Het leek net of zij niet wist hoe zij haar krachtvoer kon eten. Wij hebben het voer met allerlei verschillende lekkere dingen moeten mengen, maar uiteindelijk na ongeveer een week begon zij wat te eten. Nu ben ik hard aan het sparen om hun naar Nederland te kunnen halen. Met veel liefde, het advies van je dierenarts, en vooral veel gedult kan je bijna elk verwaarloosd paard een goed leventje geven.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 11:51

Goh, wat toevallig. Zo heette dat paard van saskiatje toch ook? Heeft ze hem van jou gekocht ofzo? Schijnheilig
Maar even ontopic:
Okee het is wel zielig mishandelde paarden, natuurlijk, maar om ze nou naar nederland te halen... er zijn hier in NL ook zat paarden die nou niet zo'n prettig leven hebben. Ik vind dat je beter Brooke hospital kan steunen of de dierenbescherming dan ze proberen te laten overvliegen Haha!
Was er niet laatst een keer een berichtje trouwens van iemand die een stal zoch om haar paarden uit bulgarije te stallen omdat ze totaal geen geld meer had?

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 16:17

Ik denk niet dat ik een paard zou kopen, ten eerste omdat ik er geen geld voor heb en ten tweede je moet in zo'n paard (vind ik) veel meer tijd steken!
Enne, Tanja, is dat zoontje van die vrouw echt pas 1 jaar?? Das toch belachelijk, misschien vind ie paarden wel helemaal niets.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 18:02

opkopen heb ik met Youri ook gedaan, maar ja kan niet alles kopen wat zielig is, ik denk dat ik de DB bel.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 18:07

wat mij ook opvalt is dat er nogal veel 'mishandelde' paarden zijn in Nederland tegenwoordig.
Als een diertje met regen buiten staat zonder dek, als de ribben iets te zien zijn (wie weet wat voor reden?), enz... Een paardje wordt zo snel zielig en mishandeld of verwaarloosd genoemd, omdat wij de paarden van tegenwoordig het liefste veilig, in een warme box zien.

Zelfs de meest verwaarloosde en mishandelde pony in Nederland, heeft het nog beter getroffen als die diertjes in het Middellandse zee gebied. Dát is pas mishandeling....

Maar goed: een echt mishandeld paard: De DB bellen, echt zelf niet kopen, want daar gaat (mij in ieder geval) veel te veel geld en tijd in zitten. Dat laat ik liever over aan de 'proffesionals'.

henk
Berichten: 142
Geregistreerd: 01-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 09:27

mishandeling???

wat doe je als je bij een dier komt die mishandeld wordt, als eerste onderneem je zelf actie. Ik merk te vaak dat wij meldingen krijgen van mishandelingen en de klagers doen er zelf ook niets aan.

Hier een voorbeeld: het is 30 graden er staan twee paarden al de hele dag zonder water wat gebeurd er, we worden gebeld door iemand die klaagt dat de dieren geen water hebben,,,, ik vroeg heeft u de paarden water gegeven en het antwoord was nee.

Er zijn veel mensen die enkel klagen en zelf geen actie ondernemen....dit vind ik pas een kwalijke zaak.

Het volgende is ook belangrijk spreek de eigenaar aan op hetgeen dat de dieren geen water meer hebben, wordt er dan nog niets ondernomen ga dan klagen.

henk

divana

Berichten: 948
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 10:22

nou als ik een mishandelt/verwaarloosd paard zie flip ik helemaal! Toen ik mn pony kocht was ze ook verwaarloosd en is ook mishandelt geweest en nu is ze de mooiste die er rond loopt!!!!!!! Haha! Haha! Haha!
maar ik heb haar gekocht omdat ze niemand anders toeliet!De rest beet en mepte ze gewoon uit angst!K weet niet waarom het bij mij anders was...