Jong paard inrijden??? TIPS?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nicole44
Berichten: 3
Geregistreerd: 17-02-04
Woonplaats: Zeist

Jong paard inrijden??? TIPS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 18:38

Mijn vriendin heeft een jong paard, het is een ruintje van 3 jaar, is net onder het zadel en wordt nu bereden. WIE heeft er TIPS mbt longeren/rijden/wedstrijd.....

ALLE TIPS ZIJN WELKOM!!!!!!!!!!!!!!!! EN ERVARINGEN NATUURLIJK!!!!!!!!!


Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 18:39

neem een instructeur aan de arm.

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 18:39

zoek goede instruktie........ daar valt of staat alles mee

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 18:43

Vanaf het begin af aan een hele goede instructrice erbij nemen die vanaf de grond kan zien waar het paard het beste op reageert en of je niet onbewust nu al begint met foute dingen aanleren.

Als je in de buurt woont stel ik zelfs Gijsenkim voor, heeft mij ook geweldig goed geholpen met mijn knollie.

En vooral geduld en een positieve instelling *zelfs daar heb je afentoe een instructrice voor nodig Knipoog *

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:07

Veel geduld, goede instructie en vertrouwen in/met het paard.
Zorg voor een vertrouwde omgeving, met allerlei dingen bij de hand (ehbo-kist). De eerste keer dat je er echt op gaat zitten (na vertrouwen van het zadel) zal hij wel niet gaan bokken, daar heeft'ie dan te weinig balans voor.

We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been


Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:08

gijsenkim schreef:
zoek goede instruktie........ daar valt of staat alles mee



McLoessie

Berichten: 51
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:31

En heel veel geduld en liefde. In combinatie met goede hulp kan het dan niet anders dan goed gaan.
Succes

Raya is my personal best!

CARNAVAL was mooi *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:32

gijsenkim schreef:
zoek goede instruktie........ daar valt of staat alles mee

OK dan!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:40

rebeltje"]
[quote="gijsenkim schreef:
zoek goede instruktie........ daar valt of staat alles mee



[/quote]

Maar dan wel voor langere tijd, je bent er niet met een paar maanden. Geloof mij maar.... Lachen

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:48

met betrekking op longeren wedstrijden en rijden. Ik ben zelf voorstander om een paard zo'n 2keer per week te longeren, gewoon om spieren trainen en conditie op te doen. Je begint gewoon 5 min stap 5 min draf 5 min galop dan weer 5 min stappen en 5 min draven op de andere kant 5 min galoperen en 5 min stappen. Merk je dat je paard heel moe wordt kun je er 2 of drie minuten van maken.
Een wedstrijd rijden zou ik afraden met zo'n jong paard. Bij een wedstrijd staat er toch een bepaalde druk achter... Als je toch overtuigt bent dat het kan, zou hem eerst gewoon een keer meenemen naar een wedstrijd op bijv, manege. Kan je hem een keer lekker laten rondkijken, dan doet hij dat minder als hij zelf moet starten.
Kwa rijden, inderdaad gewoon lessen. Een instructeur ziet veel beter of de combinatie klaar is om een stapje hoger te gaan, of wat je nog moet oefenen.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:18

gijsenkim schreef:
zoek goede instruktie........ daar valt of staat alles mee

OK dan! *LOL*

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:43

jarrah"]
[quote="gijsenkim schreef:
zoek goede instruktie........ daar valt of staat alles mee

OK dan! *LOL*
[/quote]

OK dan! OK dan!

Niet zelf gaan kloten als je het nooit eerder heb gedaan
Want dat gaan 9 van de 10 keer mis
En wie krijgt dan de schuld vaak het paardje

Valencidee's Valentino M1+2 My one true love :+:

Help ons Thats me te vinden!! [OV] [PG]Thats Me KWPN merrie v. Jimtown geb 2000. st 1.63

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:45

*deelt dezelfde mening al de rest*
Intructeur/Intructrice gaan zoeken!

nicole44
Berichten: 3
Geregistreerd: 17-02-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-04 09:02

Ik begrijp jullie meningen, natuurlijk is er een instucteur bij, maar ik zou zo graag andere ervaringen willen horen!!!!!!

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 09:21

Ik rij al 9 jaar paarden en pony's in.
Wat je in het begin juist niet teveel moet doen is wendingen maken (een jong paard word erg snel "krom").
Als hij begrijpt wat links en wat rechts en het belangrijkste STOPPEN betekend dan ga je onder begeleiding naar buiten.
Lange stukken rechtdoor stap,sraf en evt galop WEL LICHTRIJDEN en evt in galop verlichtezit.
Heb je nogmeer vragen laat het me horen. succes!

sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 21:25

ik ben het eens met pony25, wanneer je paard kan stoppen en kan wenden zoveel mogelijk gaan wandelen.
ik ben nu ook een pony aan het zadelmak maken en probeer dagelijks te gaan wandelen voor of na de training. ik heb 2X in de week privé-les en 2à3X in de week groepsles. op de vrijje dagen oefen ik de dingen die ik tijdens mn priveles geleerd hebben.
zondag is meestal een rustdag voor mn pony omdat ik dan op wedstrijd ga. wanneer het echter een wedstrijd is waarvoor we niet ver moeten rijden neem ik hem echter mee op al aan de sfeer te laten wennen. en wanneer de laatste ruiters van de reeks aan het inspringen zijn ga ik ook inrijden zodat dat al wat went. dan moet hij alleen nog maar aan de wedstrijdring wennen wanneer hij de eerste keer op wedstrijd gaat.
en ivm het longeren, voor ik erop reed longeerde ik hem iedere dag 30min omdat dit zeer vermoeiend is. de eerste paar weken dat ik ermee reed longeerde ik hem ook 10 a 15 min voor ik opsteeg.
je moet niet te lang wachten voor je de eerste keer gaat galopperen, paarden ervaren galop eerder makkelijk dan draf. en in galop ontwikkeld hij ook meer spieren wat wel nodig is voor een jong paard. overdrijf hier echter niet in!!
je moet dit alles met mate doen en de grenzen van je paard aftasten.

misery is just a butterflie!!
later wanneer ik groot ben zou ik graag een pennymeisjejuh worduh, maar ik weet niet of dit kan want ik ben een jonguh:)

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 22:09

Even een reactie op wat hierboven staat: Ook niet te veel longeren met een jong paard Knipoog Volg je het nog?

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

fjorduhlover
Berichten: 41
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 08:52

bij het inrijden van het paard telt niet alleen er op kunnen zitten....
je moet dingen bevestigen voor dat paard en als je dat verkeerd doet is het moeilijk het em weer af te leren....
het is niet iets wat je zomaar even doet en ik zou als ik jou was inderdaad als het de eerste x is dat jullie zo iets doen er hulp bij vragen van iemand die het kan....
succ6 fjorduhlover OK dan!

whahaha volgende week eerste wedstrijd met troika.... superrrr cool. in de b haha en ook een kur op muziek ..... ism er een fjorduh fanclub... xxxx ilse

ardonnypony

Berichten: 329
Geregistreerd: 23-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 12:50

instructie en veel geduld

Haha! er is geen leven zonder lol (en paarden):D

sphinxie
Berichten: 816
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 13:06

Ik heb in nov. een groen paard gekocht en ondanks het feit dat ik Z2 gereden heb, heb ik haar een maand bij een ruiter hier in de buurt gezet en ben daar elke x heen gegaan om (in eerste instantie) te kijken en daarna zelf te rijden onder begeleiding. Ik had r zelf al een paar maanden gelongeerd, zadeltje op etc. Ze was echt heel braaf, dus het viel mee, maar ik wilde niets forceren. Ze gaat nog steeds heel goed, gewoon rustig aan opbouwen, ik rijd om de dag en dan eerst los of longeren omdat ze nog heel fris is. Die van mij was met les heel heet als ik er heen ging, gewoon aan huis is voor mij het beste omdat je toch niks kunt beginnen met zo'n heet paard. Zoals iedereen al zegt, goede begeleiding en gewoon rustig aan doen. Succes!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 13:14

Het inrijden en zadelmak maken van paarden is ook een compleet andere discipline als het wedstrijdrijden. Dat iemand in de sport goed scoort hoeft helemaal niet te betekenen dat zo iemand ook goed met een onzeker jong paard om kan gaan, dat iemand in kan schatten of hij moet straffen of geruststellen of dat iemand in kan zien wanneer het te snel gaat of dat het juist sneller kan......

Wel een hele verstandige beslissing sphinxie!! Jij zal zo een paard lekker door kunnen rijden naar een hoger niveau mede omdat je iemand in de arm hebt genomen voor de basis

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 07:30

Hoi, ik heb sinds vorige week een 4-jarige merrie, die ongeveer 6 weken onder het zadel is. Ik heb met mijn instructrice overlegd dat ik 2 of 3 keer is de week een kwartier les heb. Ik rijd haar sowieso maar 3 keer in de week, dus voor de komende tijd vond ik het gewoon handig dat er ALTIJD iemand bijstaat, fouten zitten er snel genoeg in bij een jong paard. Aan wedstrijden hoef ik voorlopig nog niet te denken!!! Tot het rijden eerst wat meer stabieler is!!! Longeren doe ik elke keer even voordat ik erop ga en ik doe het 1 keer in de week serieus met bijzet enzo, voor de rest van de week staat ze gewoon lekker in de bak en mag ze zelf beslissen wat ze doet Lachen Lachen
Groetjes Lisette

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 08:00

Doe je dus goed Jarrah, gewoon even iedere keer als je erop stapt iemand erbij...... al is het maar 10 minuten, gewoon om je even op weg te helpen en je door een lastig stukje heen te helpen op de goede manier........... heel verstandig!

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 10:23

Ik ga met de rest mee.
Veel geduld goede instructie en niet te veel verlangen van het paardje.

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

rhijnauwen

Berichten: 5043
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 11:59

gijsenkim schreef:
Het inrijden en zadelmak maken van paarden is ook een compleet andere discipline als het wedstrijdrijden. Dat iemand in de sport goed scoort hoeft helemaal niet te betekenen dat zo iemand ook goed met een onzeker jong paard om kan gaan, dat iemand in kan schatten of hij moet straffen of geruststellen of dat iemand in kan zien wanneer het te snel gaat of dat het juist sneller kan......

Wel een hele verstandige beslissing sphinxie!! Jij zal zo een paard lekker door kunnen rijden naar een hoger niveau mede omdat je iemand in de arm hebt genomen voor de basis


niet zelf gaan klooien!
laat het paard ergens zadelmak maken of doe het onder goede begeleiding! een paard verknallen is zo gebeurd!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers