Wat te doen met lange manen en wedstrijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-01 20:37

Mijn Haflinger heeft super lange manen, komt nu ong. 25 cm onder de hals uit Verward , en zaterdag heb ik wedstrijd. Wat zal ik hiermee doen? Donderdag ga ik haar wassen, en ik zat te denken om dan maar allemaal vlechten te maken in de manen en dan zaterdag eruit halen. Wie heeft er nog ideeen/tips? Knotjes dat zal nie gaan Haha! en een matje vind ik lelijk, staartjes of vlechten ook.

En de staart? Die is superdik.

Alles is welkom!

Danielle Party!!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 20:38

Quieta (Lusitano) heeft ook lange manen. Bij haar maak ik gewoon 1 lange vlecht langs de hele hals (hengstenvlecht). Zit er zo in en staat ook netjes.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 20:40

Ik vind jou idee wel leuk.
Vlecht maken en de dag dat je wedstrijd hebt eruit halen. Beetje haarlak erin en klaar.
Vind het eerlijk gezegd best lelijk bij een haf staan als ze (een) vlecht(en) hebben in de manen.... Schijnheilig

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 20:42

gewoon mooi los laten hangen. bij sommige rassen mag het en de haflinger is er een van. enja om ze echt netjes te houden zou ik er ook vlechten inleggen maar wle optijd eruit halen anders krijg je van die ontzettende .... krulletjes. en de staart goed wassen uitpluizen en gewoon los laten.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 20:44

Bij een Haf 'horen' de manen ook eigenlijk los bij een wedstrijd en niet ingevlochten. Invlechten en uitborstelen is een goed idee. Vlecht dan niet te strak, anders krijg je zo'n 'wafelijzereffect'. Als je losjes vlecht, krijg je mooie golven.

Mocht je toch willen vlechten, dan is zo'n hengstenvlecht ook wel erg mooi. Deed ik vroeger bij mijn pony ook (geen Haf trouwens). Die had ook manen van zo'n 30 cm lang, te dik voor knotten. Heb ook wel eens zo'n matje gedaan, maar dat was geen succes. Hengstenvlecht is mooi en praktisch.

Eefje

Berichten: 305
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 20:45

ik zou de manen dan een dag van te voren wassen en als ze droog zijn invlechten. Begin bovenin en vlecht zo naar onder steeds een plukje erbij pakken. (hengstenvlecht). ik denk dat dat ook fijner is met het rijden, dan die loshangende manen mar ik weet het niet hoor Schijnheilig
ff over de staart, ik zou daar niks aan doen. Maar wat je wel kan doen is de dag van te voren de staart in 5 vlechten verdelen. S'ochtends even een beetje uitpluizen en je hebt zo een mooie volle staart met een beetje golfjes erin Lachen
veel succes ermee
groetjes eefje

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-01 21:02

ff over die hengstenvlecht: haar manen zijn erg dik, en als ik zo'n vlecht maak, zakt ie helemaal uit, vooral bovenin, da's dus geen gezicht. Als ik vlechten maak en die er van te voren uithaal, hoe dik moeten die dan ongeveer zijn? Of hoeveel vlechten moet ik dan maken? En hoe doe ik dat met de punten?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 21:10

in het dressuurproevenboekje staat dat je bepaalde rassen, waarvan het raskenmerk lange manen is, je je paard/pony niet in hoeft te vlechten, denk hierbij aan Lusitano's en Friezen en haflingers en fjorden. Gewoon netjes uit de klit hebben en je krijgt gewoon je punten voor verzorging.

Eefje

Berichten: 305
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 21:11

als je vlechten in de manen wil maken en ze er van te voren er weer uit wil halen, dan moet je best wel grote plukken pakken en gewoon los vlechten als je het te strak vlecht wordt het niet zo mooi. Als je gwoon een stuk of 8 vlechten (licht aan dikte van de manen en lengte van de hals) maakt. en de uiteindes gewoon los laten hangen.
succes ermee Lachen

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-01 21:59

BTW ik bedoel de punten van de vlechten Haha! (uiteinden)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 22:02

gewoon een strakke hengstenvlecht!

Dat invlechten en op de wedstrijd uithalen zie je wel vaker,
niet doen!
Dan krijg je zo'n poedel effect!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 22:09

Ex heeft ook lange manen daar maakte ik een hengstenvlecht: manen nat maken en dan vanaf een krukje proberen op de manenkam te vlechten omdat je altijd wat afwijkt naar beneden toe ligt het eerste stukje er wel op maar het laatste stukje dus naast de manenkam.
Daarna een lading haarlak erover Haha!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 22:23

Evita heeft ook hele lange manen, op het moment zijn ze echt heel lang. Ik was ze altijd de dag van tevoren, dan doe ik er vlechtjes in die ik er de volgende dag op de wedstrijd uithaal en ik spuit er noge een beetje equistar in enzo dat ze lekker zacht worden. Mijn paardje heeft spierwitte manen en ze zijn ook niet superdik (dan bedoel ik ze zijn niet shetlander-dik) en ze hangen naar 1 kant, de jury vind het wel goed zo, ik heb altijd een 7 of 8 voor de verzorging. Als ik er een hengstenvlecht in doe dan zakt die er heel snel uit bij mij, dat vind ik dus niet zo mooi. Ik vind ook haar hals mooier als ze haar manen los heeft, met hengstenvlecht lijkt ze veel dikker!

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-01 22:41

Zoals ik al zei: de manen zijn te zwaar voor een hengsten vlecht. En 't is bovendien een merrie! Haha! Haha, maar dat maakt nie uit Clown
Ik ga waarschijnlijk gewoon wat losgevlochten vlechten maken Lips are sealed maar hoe moet ik dat onderaan de vlechten dan doen, puntjes omvouwen geeft zo'n raar effect... Clown Moet ik dan heel ver, zo ver mogelijk doorvlechten, of wat?
_________________
*LOL*<FONT COLOR="green">~*Manieren leer je van hen die ze niet hebben*~<?FONT><?FONT> *LOL*

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ontario op 2001-11-26 21:44 ]</font>

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 22:51

Een vroegere vriendin van mij vlocht haar Dartmoor-met-enorm-lange-manen altijd tot precies halverwege. Zag er prima uit! Bovenste helft per pluk was dus altijd gevlochten, dan een elastiekje erom en de onderste helft hing dan los. Zorg er wel voor dat alle elastiekjes op dezelfde hoogte zitten en niet schots en scheef.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 23:41

Manen zijn niet snel te zwaar voor een hengstenvlecht hoor, mijn paard (Andalusier) heeft gigantisch lange en zware manen en die doe ik op een hengstenvlecht, je kan, wanneer je de vlecht strak op de manenkam hebt ingevlochten, er ook nog sterk garen doorheen steken zodat de vlecht blijft zitten.
Het is niet zo handig om de manen eerst in te spuiten omdat ze anders te zacht en glad worden.

dorine3

Berichten: 204
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 13:33

Wij hebben een appaloosa met lange manen. Wij maken ook altijd een hengstenvlecht. Staat erg leuk. Soms, bij weinig tijd, doen we de vlecht in drie delen, dan zakt het minder snel uit! Staat ook mooi.
Ik heb wel een probleem: als de vlecht er in zit, kan ze niet meer eten, ze moet vast blijven staan tot ze uit de box gaat, want anders rekt heel die vlecht uit. Ik kan dus pas vlak van te voren vlechten. Das wel vervelend. Knipoog

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 14:30

Ik heb eens een haf gezien met een matje dat vond ik ook wel mooi staan .steeds plukjes opnemen vastzetten en de helft weer bij t volgende plukje.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 14:59

mijn welsh pony's (ook merries) hebben altijd een hengstenvlecht, mijn kwpners hun manen zijn getrokken en die vlecht en knot ik dan.

voor pluk altijd een invlecht en knot en de staart opgeschoren of een invlecht.

matjes zie je inderdaad bij haffies ook wel vaker.

ik zou alleen geen haarlak gebruiken, lijkt me niet zo gezond voor de pony en ook niet voor de manen.

met een hengstenvlecht (ik vlecht de dag voor de wedstrijd) blijven ze bij ons gewoon op stal.
gewoon strak en nat vlechten, 's morgens voor de wedstrijd nog een beetje bijwerken.

succes,

Eefje

Berichten: 305
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 17:32

je maakt dus losse vlechten en je vlecht gewoon zo ver mogelijk door, het laatse stuk (ongeveer 4/5 cm) laat je loshangen, ik zou dat vooral niet omslaan want dan krijg je zo'n rare golf aan het uiteinde van de manen. Dag van de wedstrijd gewoon vlechten er uit halen Lachen

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 18:03

van een haf alles los, fries, en ijslander, shet alles los.

arabier mag ook alles los, maar ik heb altijd een hengstenvlecht. Staat niet bij een haf