gelpad of lamsvellen onderlegger ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
vvexx
Berichten: 40
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: op d'n buiten

gelpad of lamsvellen onderlegger ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 13:18

De titel zegt het al.
Met wat rijden jullie ?
Ik had ook gehoord (via een zadelmaker)dat een gelpad helemaal niet zo goed blijkt te zijn,als men beweert.
Wat is jullie advies ?


femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:23

Wat grappig! ik heb daar ook eens een vraag over gesteld.. misschien moet je even de zoekfunctie gebruiken. Bij auteur zet je dan mijn "naam" neer, dan vind je het vast wel!!
Ik heb er een schapenvachtonderlegger voor een zacht prijsje aan over gehouden en het zit echt goddelijk!! Heel zacht, lekker warm in de winterkou en hij schuift eigenlijk niet omdat het de "vel"kant onderop zit en omdat er goede elastieken bevestigingen aan gemaakt zijn. Ik heb hem op een gewoon engels vzh zadel.
Maar ik heb ook wel eens met een gelzitting gereden en dat zat ook heel lekker.... Maar goed, ik heb nu een schapenvachtje en daar houd ik het eerst maar eens even bij!
Succes met zoeken!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:30

Ik heb hetzelfde gehoord als jij. Een gelpad zou de druk niet optimaal verdelen. Vandaar dat ik er ook voor gekozen heb om met een lamsvellen onderlegger te rijden. Maar daar moet ik wel bij zeggen dat ik eerst zou zorgen dat je een goed passend zadel hebt, want dan heb je zoiets helemaal niet nodig. Ik heb een ouder paard en daardoor verschilt de bespiering heel snel. Ik kon zo ongeveer om de twee maanden mijn zadel laten aanpassen en dat werkt natuurlijk ook niet. Dus daarom rijd ik nu maar met onderlegger.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:33

Zoals ik al in een ander topic zei; ik rijd tegenwoordig met een zadel en dekje en that's it!

Ik heb ook jaren met gelpad gereden, eigenlijk meer uit principe. Een aantal maanden geleden kreeg mijn paard rugklachten. Zowel een DA als iemand van de zadelpasservice raadde me af om nog met gelpad te rijden.
Als we zonder gelpad hadden gereden waren de klachten veel eerder naar boven gekomen en lang niet zo heftig geweest.

Een goed passend zadel moet voldoende zijn. Doordat veel mensen er dingen onder gaat leggen veranderd ook de pasvorm en kan het zadel zelfs minder goed gaan liggen.

ikke

Berichten: 37508
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:35

Waarom zou je al die extra handel onder zadel leggen? Een goed passend zadel moet zo op het paard gelegd kunnen worden, dekje ertussen ter bescherming, meer niet.
Ik vindt het opvallend dat je bij paarden met vanalles onder het zadel altijd grote zweetplekken onder het zadel hebt, ik had daar alleen "last" van bij hele lange intensieve ritten, maar dan was ze meestal wel op veel meer plekken drijfnat *LOL* .

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

c_alsemgeest

Berichten: 20613
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:48

precies, eigenlijk doen we er alleen een dekje onder voor de zweet-opname omdat het anders het leer gaat uitbijten. Scheve mond

ik rijdt meestal alleen met dekje en met m'n vorige zadel met lange ritten met een lamsvel eronder, eigg nooit met een gel-pad.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:13

haha.. ik heb het verkeerd begrepen.. moet ik het maar goed lezen......dommmmmm


vvexx
Berichten: 40
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: op d'n buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 14:43

Ik gebruikte een gelpad ,maar niet omdat het zadel niet goed pastte.Maar om de druk te verdelen (zo hebben ze mij te wijs gemaakt).
En hopende dat ik iets makkelijker zou kunnen doorzitten ,hij gooit nl enorm op ,maar niet dus:o((

Marije_jiplover

Berichten: 25281
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 15:31

Wij zijn sinds een klein half jaar over gestapt van een gelpad naar een lamswollen onderlegger. De reden dat die er bij ons onder ligt, is omdat Duvel bindweefsel bultjes op zijn rug heeft. Ze zijn ingespoten door een DA en ze zijn ook al veel kleiner geworden, maar die had wel aangeraden om met gelpad te rijden, om de druk rond die bultjes beter te verdelen (is inmiddels ruim 2 jaar geleden). Een half jaartje geleden hebben we de zadels op laten vullen en de zadelmaker adviseerde om de lamswollen onderlegger te gaan gebruiken, want een gelpad schijnt nogal te kunnen knellen. Dit is uit een onderzoek van vorig jaar zomer gebleken, geloof ik.
Nu hebben we dus het lamsvel en dat bevalt prima. Onze zadels passen prima, ook met de onderlegger, en Duvel loopt er erg lekker op. (lekkerder dan met de gelpad)

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 15:39

Marije_jiplover schreef:
Wij zijn sinds een klein half jaar over gestapt van een gelpad naar een lamswollen onderlegger. De reden dat die er bij ons onder ligt, is omdat Duvel bindweefsel bultjes op zijn rug heeft. Ze zijn ingespoten door een DA en ze zijn ook al veel kleiner geworden, maar die had wel aangeraden om met gelpad te rijden, om de druk rond die bultjes beter te verdelen (is inmiddels ruim 2 jaar geleden). Een half jaartje geleden hebben we de zadels op laten vullen en de zadelmaker adviseerde om de lamswollen onderlegger te gaan gebruiken, want een gelpad schijnt nogal te kunnen knellen. Dit is uit een onderzoek van vorig jaar zomer gebleken, geloof ik.
Nu hebben we dus het lamsvel en dat bevalt prima. Onze zadels passen prima, ook met de onderlegger, en Duvel loopt er erg lekker op. (lekkerder dan met de gelpad)


Daarom heb ik nu ook een lammetje besteld voor onder mijn zadel. Zadel past perfect, maar door Im's gevoelige rug toch maar een lammetje onder mijn zadel.

Toos paardloos

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 16:21

ben ik helemaal mee eens een lamsvel is gewoon het beste (of ze moet allergies zijn voor wol)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Liv, Anne_vD, beegee, Esther, Kabayo, Keizerinnnn, lina1998, miereneter, Symke, troi, Varekaj en 100 bezoekers