Bontje, shabrak, gelpad, zadel?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Bontje, shabrak, gelpad, zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 16:56

Een vriendin van mij rijdt met al deze 'attributen' tegelijk op haar paard. Het is een paardje met een gevoelige rug, maar is dit niet een beetje te veel van het goede? Haha!

Het ligt dus zo op de ruge van het paard:

Zadel
Gelpad
Shabrak
Bontonderlegger

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 17:15

Ja, dat vind ik wel een beetje overdreven. Ik zou kiezen voor óf de gelpad, óf de bontonderlegger en niet allebei...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 17:17

Dan zit je wel een heel eind boven je paard... Toch heb ik het wel meer zo gezien.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 17:18

Ik vind het ook veel, maar als paarden echt een gevoelige rug hebben kan het misschien wel helpen.
We zijn erachter gekomen dat Apollon ook best een gevoelige rug heeft, sindsdien rijd ik met een dik shabrakje met daar een gelpad in en dat werkt goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 17:20

Margreet schreef:
Dan zit je wel een heel eind boven je paard...

Haha, ja! Haha!

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 17:26

Je ziet het best vaak een vriendin van mij heeft shabrak, bontonderlegger (nepbont) gelpad en dan pas het zadel.. Zelfde hoeveelheid alleen iets andere volgorde Haha!

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 17:26

ja als het zadel anders niet past....
ik zou gewoon voor een ander zadel gaan Tong uitsteken

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 17:46

gollempje schreef:
ja als het zadel anders niet past....
ik zou gewoon voor een ander zadel gaan Tong uitsteken



Maar daar ging het niet om, het gaat om een gevoelige rug...
Dit is idd wel erg veel van het goede.

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 17:47

haha! niet goed gelezen, sorry!
maar dan is het echt wel te veel van het goede...

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 18:18

Ik denk dat dit eerder niet goed is dan wel goed voor de rug van het paardje. De dekjes trekken nu zo strak en er zit zoveel onder het zadel, dat de kamer 'volgepropt' wordt. Het zadel kan op deze manier nooit meer 100% liggen lijkt mij. Ik zou gewoon voor een dekje en gelpadje gaan, hoewel het zadel volledig passend op de rug maken mij een nog beter idee lijkt Lachen

Carlijntjuh

Berichten: 87
Geregistreerd: 07-02-04
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 18:49

Ik heb zelf een gelpad, een shabrak én een bontje. Om eerlijk te zijn heb ik het bontje vooral omdat ik het mooi vind staan Bloos!, de gelpad had ik idd vanwege dr gevoelige rug. Maar omdat mn pony toch vrij weinig ruggengraad heeft zit de kamer van mn zadel niet vol, dus heeft ze er verder geen last van. Kan natuurlijk zijn dat dat bij andere paarden wel zo is... Lachen

ollivia
Berichten: 371
Geregistreerd: 07-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 20:25

als t paard gevoelig is kan het best mij paard kreeg ook een pinne rug van alleen een gel pad het zadle paste goed en nu rij ik met alle 2 en gaat goed

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 20:48

NA, valt nog wel mee hoor...
lamswollen - dan schaapswollen, dan sjabrak tussen beide en er nog boven op, gelpad, springkussen (is net zoiets als zo'n wig) zadel en dan nog een wollenovertrek en geldek op je zadel....als je dat op een shet legt kun je oog in oog met iemand praten op een paard van 1.75 m Clown

Mischien dat die ruiter geen beslissing kan nemen welke er wel op en welke niet...of is de lamswollen voor dressuur en de gelpad voor het springen, dan hoeft ze niet te wisselen

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:17

Met de trektocht wil ik ook zo gaan rijden Lachen. Maareh mag een bontje wel op de rug liggen. Is het niet altijd óp het dekje ipv eronder?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:28

DeesDeBest schreef:
Met de trektocht wil ik ook zo gaan rijden Lachen. Maareh mag een bontje wel op de rug liggen. Is het niet altijd óp het dekje ipv eronder?


op de rug en dan eventueel een sjabrak..velen doen het andersom om niet zo vaak te hoeven wassen....

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:42

Ah op die manier. Ik vond deze volgorde ook de meest logische volgende, maar ik had 't aan iemand gevraagd en die zei dat 't andersom moest.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 00:20

paardje van een vriendin van mij heeft ook een gevoelige rug, en die heeft een silicone pad met een soort bobbeltjes erin, daar loopt ze prima op (zit tussen het zadel en het shabrak)

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 00:53

ik vind het ook veel. ik zou dan voor een passend zadel gaan (bijv. op maat gemaakt)

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 01:21

Als je er iets oplegt van een gelpad of bontje oid dat hierboven allemaal al genoemt is verdoezel je het probleem dat het paard een gevoelige rug heeft, maar je lost er niets mee op.

Uiteindelijk zal het probleem toch wel naar boven komen, alleen zal het nu wat langer duren en zal het paar er nog meer last van gaan krijgen.

Ik heb uit principe altijd met gelpad gereden. Tot ik dus van zadelpasservice én DA te horen kreeg dat we veel beter zonder hadden kunnen rijden. Dan waren de problemen die we nu hebben al veel eerder naar voren komen en niet zo hevig geweest.

Dus een goed passend zadel, een zadeldekje en dat moet genoeg zijn.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:02

Alane schreef:
NA, valt nog wel mee hoor...
lamswollen - dan schaapswollen, dan sjabrak tussen beide en er nog boven op, gelpad, springkussen (is net zoiets als zo'n wig) zadel en dan nog een wollenovertrek en geldek op je zadel....als je dat op een shet legt kun je oog in oog met iemand praten op een paard van 1.75 m Clown

Mischien dat die ruiter geen beslissing kan nemen welke er wel op en welke niet...of is de lamswollen voor dressuur en de gelpad voor het springen, dan hoeft ze niet te wisselen


ik heb ook nog een zeemleren lap in mijn onderbroek tegen doorrijden..
En als extra verhoging natuurlijk......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:36

Levy"]
[quote="Alane schreef:
NA, valt nog wel mee hoor...
lamswollen - dan schaapswollen, dan sjabrak tussen beide en er nog boven op, gelpad, springkussen (is net zoiets als zo'n wig) zadel en dan nog een wollenovertrek en geldek op je zadel....als je dat op een shet legt kun je oog in oog met iemand praten op een paard van 1.75 m Clown

Mischien dat die ruiter geen beslissing kan nemen welke er wel op en welke niet...of is de lamswollen voor dressuur en de gelpad voor het springen, dan hoeft ze niet te wisselen


ik heb ook nog een zeemleren lap in mijn onderbroek tegen doorrijden..
En als extra verhoging natuurlijk......
[/quote]
Whahahaha! Haha!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 15:06

Logisch dat het paard een gevoelige rug heeft Verward
Als ze een goed passend zadel heeft heeft ze alleen een shabrack nodig....

misslono

Berichten: 146
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Nootstad =P

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 17:07

Je kan bij Divoza ook silleconen in je zadel laten spuiten..!! Dan is hij alsnog zachter en hoeft er alleen nog maar een shabrakje onder:D

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 17:11

Ik vind het niet zo vreemd. Ik gebruik zelf een gelpad, maar omdat ik het niet fijn vind dat die smerig wordt ligt er een sjabrak onder.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 21:25

Lijkt me eerder omdat je anders schuurplekken krijg