van privéstal naar een manege..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

van privéstal naar een manege..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 00:21

Gisteren ben ik op stal wezen kijken bij Kleintje van bokt, en vandaag heb ik bij een aantal mede-stalgenoten/bokkers bekend gemaakt Schijnheilig

I.p.v. naar een privéstal te verhuizen, kies ik om voor het eerst, naar een manege te verhuizen met mijn merrie. Party!!
Van de bezoek aan de manege gisteren kreeg ik zo'n een goede indruk, dat ik mij zover liet overhalen om van mijn geloof af te stappen door niet meer te kiezen voor alleen privéstallen.

Vanaf begin volgende maand staat mijn merrie gezellie op stal bij Kleintje Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 00:57

Ik stond met mijn eigen paard ook altijd op een privéstal, en rijd nu op bijrijdpaardje dat op manege in pension staat!
Poeh wat is dat anders zeg!!! geef mij maar een privéstal!

Maar heel veel plezier en succ6 op je nieuwe stekkie!!!! *LOL*

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:32

Leuk zeg
Waarom verhuis je dan als ik vragen mag? Niet leuk meer op je huidige stal?

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:44

Dat wordt wennen! Ik ben van een manege naar een privestal gegaan...

Hebben ze er meerdere rijbakken? Ik hoop het wel voor je...

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:06

Ik moet er idd niet meer aan denken om op een manege te staan jaja wij zijn verwent! Ik hoop wel dat je het daar naar je zin hebt!

Garfield
Berichten: 532
Geregistreerd: 27-11-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:36

Ik heb altijd gezegd dat ik nooit op een manege zou gaan staan met mijn paard. Ik heb het twee jaar geleden toch een keer gedaan toen ik een mooi comlex in aanbouw zag en het complex in het bos was. Je ging het pad af en je was in het bos, je kon kilometers in het bos rijden.

Het is mij enorm tegengevallen en ik ben dan ook redelijk snel weer weggegaan. Je kan niet rijden op de tijden dat jij wil, of je moet in een manegeles gaan rijden, jippie! Ook heb je veel overlast van de klanten van de manege. Mijn ervaring is dat je nooit je spullen (borstels, halster e.d.) kunt laten liggen, als jij terug komt is er niets meer aanwezig, etc.

Het is anders als jij een beetje recreatief rijdt, als jij serieus aan het trainen bent met jouw paard, dan gaat dit jou tegenvallen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:46

Wij hebben op dezelfde manege gestaan als Garfield. En hoewel ik het 'geluk' had dat ik veel in het bos trainde, baalde ik er toch ook wel van dat ik de bak niet kon gebruiken op de momenten dat ik dat wilde. Zeker als je gebonden bent aan vaste tijden, 's avonds bijvoorbeeld omdat je overdag werkt. Verder herken ik alle ergernissen die Garfield ook beschrijft en die we nu op onze huidige (pension)stal niet hebben. Ik wil niet zeggen dat het er op iedere manege zo aan toe gaat, maar de kans is wel groter dan op een privéstal.

Anyway, ik hoop dat het je gaat bevallen op die manege, voor gezelligheid is natuurlijk ook wat te zeggen! Maar ik denk dat ik zelf niet meer terug zou willen naar een manege. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:56

Ik heb jaren lang op privestallen gestaan en sta nu een klein half jaartje op een manege. En dat bevalt me prima!
Veel toezicht, structurele voertijden en prima -beleid, altijd voldoende personeel voor paarden buiten EN binnen zetten, dekentje op dekentje af, bakonderhoud is 20x beter dan ik op alle privestallen ooit meegemaakt heb, en er wordt absoluut niks van me gebruikt of gejat. M'n halster heb ik gewoon aan de box hangen, m'n borstels staan op m'n plankje, en niemand die het in z'n hoofd haalt om het te 'lenen'. Mag gewoon niet, is een duidelijke regel, en er is toezicht op.

Ik vind het hartstikke gezellig op de manege, heb dikke lol met die meisjes (jaja ook de Pennygevallen Haha! ) en heb hartstikke leuke stalgenoten.
Ik kan goed om de lessen heen rijden in de binnenbak, en anders heb ik nog een grote buitenbak, en het bos begint achter de manege. Wat wil je nog meer?
Als ik alleen naar buiten wil doe ik dat, maar heb ik zin in gezelschap dan is er altijd wel iemand die zin heeft om mee te gaan. Ik krijg deskundige les van een amazone op GPniveau, mag er zelf lesgeven en dingen organiseren etc etc.

Voor mij geen privestal meer!

Garfield
Berichten: 532
Geregistreerd: 27-11-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:00

Sonja schreef:
Ik krijg deskundige les van een amazone op GPniveau, mag er zelf lesgeven en dingen organiseren etc etc.

Voor mij geen privestal meer!


Van wie heb jij les dan? Ik zijn nl. niet veel mensen die op GP-niveau (ZZGP) rijden in Twente.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:05

Ik mag laten komen wie ik wil, zit niet vast aan bepaalde instructie. Overigens rij ik geen dressuur Haha! maar word ik alleen even tijdelijk bijgespijkerd op m'n galop, om de changementen wat makkelijker te kunnen gaan rijden straks in de westernriding.
Dus wie gehoopt had mij binnenkort in Pinguinpak te kunnen aanschouwen.... Jammerrrrrrrrr Tong uitsteken
Ben me nu dus ook rustig aan het oriënteren op de westerntrainer die er straks weer bij zal moeten gaan komen (gewoon bij mij op stal, of evt. dat ik naar hem/haar toe ga --> er schijnt een goede in Hengelo te zitten maar zij komt niet aan huis. 'k Ga binnenkort eens bij haar kijken)

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:10

ik zou ook geen probleem zien om op een manege te staan. Alleen hier in de omgeving hebben de maneges hele strakke openingstijden en vaak ook geen weidegang. Ik heb het liefste een pensionstal in de buurt met max. 10 paarden houd van rust heb hem alleen nog niet gevonden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:19

Ik weet niet hoe ver je precies wilt rijden naar je paard, maar ik weet nog wel een leuke en niet zo starre pensionstal bij je in de buurt (omgeving Alphen aan den Rijn) waar je genoeg rust hebt, terwijl er toch iets meer (20-25) paarden staan. Als je naam en adres wilt hebben, kan dat per PB.
Is overigens wel een westernstal maar Engelse ruiters zijn er ook gewoon welkom hoor.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:22

Sonja schreef:
Ik krijg deskundige les van een amazone op GPniveau, mag er zelf lesgeven en dingen organiseren etc etc.

Voor mij geen privestal meer!


Heb jij een lesbevoegdheid? (gewoon interesse)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:28

Nee, ik heb geen lesbevoegdheid en geef ook geen manegelessen.

Maar mijn eigen vriend is een beginnend ruiter, en hem geef ik dus bv gewoon les met Leonardo. Ook bijrijders van onze paarden geef ik zelf les, omdat ik wil dat ze op onze eigen manier gereden worden.
Heb overigens wel al een 15 jaar ervaring en geleerd van een paar goede leermeesters.
Heb op de laatste pensionstal de ervaring opgedaan dat je dus zelfs je eigen partner met je eigen paard niet mocht helpen vanaf de heilige bakbodem..... Beginnen we nooit meer aan.

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:41

Heee Moon!!! Ja ja 29feb is de grote dag voor Gracy (en ons) Hopelijk bevalt het allemaal! XXmegan

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 15:57

Sonja schreef:
Ik heb jaren lang op privestallen gestaan en sta nu een klein half jaartje op een manege. En dat bevalt me prima!
Veel toezicht, structurele voertijden en prima -beleid, altijd voldoende personeel voor paarden buiten EN binnen zetten, dekentje op dekentje af, bakonderhoud is 20x beter dan ik op alle privestallen ooit meegemaakt heb, en er wordt absoluut niks van me gebruikt of gejat. M'n halster heb ik gewoon aan de box hangen, m'n borstels staan op m'n plankje, en niemand die het in z'n hoofd haalt om het te 'lenen'. Mag gewoon niet, is een duidelijke regel, en er is toezicht op.

Ik vind het hartstikke gezellig op de manege, heb dikke lol met die meisjes (jaja ook de Pennygevallen Haha! ) en heb hartstikke leuke stalgenoten.
Ik kan goed om de lessen heen rijden in de binnenbak, en anders heb ik nog een grote buitenbak, en het bos begint achter de manege. Wat wil je nog meer?
Als ik alleen naar buiten wil doe ik dat, maar heb ik zin in gezelschap dan is er altijd wel iemand die zin heeft om mee te gaan....


Mijn merrie stond altijd op volpension prive stallen, maar vanwege bepaald omstandigheden ben ik toen verhuist. Het huidige stal waar ik sta met mijn merrie is half-pension en dat kan ik i.v.m. lichaamelijk klachten niet langer meer volhouden. Toen ben ik gaan rondkijken, ik vondt de prijzen van prive stallen was bijna net zoveel als de manege prijzen.

Bij deze manege is ook de mogelijkheid om te lessen, bij de privestallen koste het meer voor een prive instructrice te laten komen.
Er is zowel als een grote binnenbak als een verlichte buitenbak. Ze hebben ook een longeercirkel en als ik behoefte aan heb, nog eens een stapmolen, warme water en solarium ter beschikking. Het manege ligt ook aan een bos waar men ruime tijd een mooi ontspannen buitenrit kan maken. Verder biedt deze manege veel gezelligheid en organiseren veel activiteiten onderling. Ze werken ook om de onderling sfeer gezellig te houden. Het is beslist geen kouwe kak manege!

Dus, heb ik een prima gevoel om hier te verhuizen met mijn merrie! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 16:46

Tip: loop er een paar keer onaangekondigd binnen op de tijd dat je anders naar je paard zou gaan. Weet je meteen hoe druk het dan is, en wie je er doorgaans tegen zal komen.

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 17:40

Sonja schreef:
Tip: loop er een paar keer onaangekondigd binnen op de tijd dat je anders naar je paard zou gaan. Weet je meteen hoe druk het dan is, en wie je er doorgaans tegen zal komen.


Hihihihihihi, toen ik dat deed waren ze gesloten Knipoog

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 17:55

ten eerste is de manege voor mij te ver weg, en ten 2e ik heb geen zin om tot half 10 te wachten om te kunnen rijden. dus 1 keer in de week de trailer erachter en les op de manege voor de rest lekker op een privestal

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 18:09

Sadie"]
[quote="Sonja schreef:
Tip: loop er een paar keer onaangekondigd binnen op de tijd dat je anders naar je paard zou gaan. Weet je meteen hoe druk het dan is, en wie je er doorgaans tegen zal komen.


Hihihihihihi, toen ik dat deed waren ze gesloten Knipoog
[/quote]

Sommige privestallen hebben ook absurde openingstijden (of zeg maar sluitingstijden) denk dat je gewoon moet kijken of je paard het er leuk vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 18:19

Toen ik zelf net een paard had stond ik ook op een manege en daar had ik het supe rnaar mijn zin. OP eenmanege is veel begeleiding aanwezig waar je gebruik van kunt maken.
Tegenwoordig sta ik op pension op een hengstenhouderij/springstal. En daar is de accomodatie en alles er omheen echt vele malen beter dan op de maneges die ik ken. De eigenaar leeft van de sport dus reken er op dat alles tip-top geregeld is.
Een kleine 2 jaar terug heb ik weer op een manege gestaan maar ik voelde me daar niet thuis en ik had behoorlijk wat moeite met de drukte in de rijhal. In de loop van de tijd veranderen je behoeften ook en voor mij betekend dat dat ik echt niet meer op een manege wil staan.

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 18:22

Ik ga jullie wel missen hoor Huilen
Maar misschien kunnen we nog een keertje een buitenrit maken, als ik wat meer gewend ben met Don Carlos.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 18:32

Garfield schreef:
Het is mij enorm tegengevallen en ik ben dan ook redelijk snel weer weggegaan. Je kan niet rijden op de tijden dat jij wil, of je moet in een manegeles gaan rijden, jippie! Ook heb je veel overlast van de klanten van de manege. Mijn ervaring is dat je nooit je spullen (borstels, halster e.d.) kunt laten liggen, als jij terug komt is er niets meer aanwezig, etc.

Het is anders als jij een beetje recreatief rijdt, als jij serieus aan het trainen bent met jouw paard, dan gaat dit jou tegenvallen.

Ik train zeker serieus, zoals de meeste van de pensionklanten op de manege.
Het bevalt me prima.

Als er manegelessen zijn, dan is de bak in 2 gedeeltes gedaan. Dus 20 x 30 voor de les, en 20 x 30 voor vrijrijden. Daarnaast een goede all weather buitenbak van 20 x 60 met verlichting, dus ook daar kan je altijd in rijden.

De manegepaarden staan apart van de pensionpaarden. Dus over het algemeen hebben we geen kleine kinderen en lessers bij ons in de stallen. Ik kan genoeg laten liggen en daarnaast is er ook constante videobewaking. Dus als ik mijn paard in de stapmolen ga zetten na het rijden, als ik dan eerst naar de kantine ga voordat ik mijn zadel opberg, dan blijven ze van mijn zadel af, en anders is het terug te vinden op de video's.

Bakonderhoud is goed, beter dan op de privéstal waar ik stond.
Goede instructeurs, gezellige kantine, goede voorzieningen (spuitplaats, poetsplaats, solarium, goed voer, goed hooi/kuil, paddocks, wei, binnenbak, buitenbak, spiegels, longeerring, stapmolen, uitmesten en opstrooien)

Alle manegepaarden zien er op-en-top uit. Stallen zien er goed uit en de paarden worden goed in de gaten gehouden. Ik ben al een paar keer gebeld omdat mijn paard dikke achterbenen had. Wat ze moesten doen, veearts, of ik wilde komen of nog een keer in de stapmolen.

Openingstijden 08.00 uur tot 23.00 uur door de weeks en in de weekeinden van 08.00 tot 20.00 uur, uitzonderingen altijd mogelijk.

Ik kan altijd gaan wanneer ik wil. Vanmorgen was ik er om 08.30, vorige week woensdag had ik om 21.30 in de manegeles meegereden.
Eigenlijk is het altijd goed te doen.

Ik heb mijn hele leven op privestallen gestaan, 1 keer op een manege in Schoonhoven wat erg slecht beviel en dit is een verademing na mijn laatste privestal. Juist omdat mensen zich niet met jou en je paard bemoeien. Behalve de mensen die er werken.

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 18:45

gouda"]
[quote="Sadie"][quote="Sonja schreef:
Tip: loop er een paar keer onaangekondigd binnen op de tijd dat je anders naar je paard zou gaan. Weet je meteen hoe druk het dan is, en wie je er doorgaans tegen zal komen.


Hihihihihihi, toen ik dat deed waren ze gesloten Knipoog
[/quote]

Sommige privestallen hebben ook absurde openingstijden (of zeg maar sluitingstijden) denk dat je gewoon moet kijken of je paard het er leuk vind.
[/quote]


Mijn paardje vind het er super.
Ze waren wel gesloten, maar mocht toch even rondkijken (heerlijk rustig Cool )
Ondanks dat ik ruimere tijden zou willen hebben kan ik er prima mee uit de voeten.
En van lessen heb ik, behalve op zaterdag, eigenlijk geen last.

En gebruiken van je spullen...... dat doen ze op mening pensionstal ook ongevraagd.
Dus gewoon opbergen, heb je nergens last van.

Het is dus maar net wat en waar je terecht komt en of jij en je paardje het daar naar je zin hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:26

Kleintje schreef:
Als er manegelessen zijn, dan is de bak in 2 gedeeltes gedaan. Dus 20 x 30 voor de les, en 20 x 30 voor vrijrijden. Daarnaast een goede all weather buitenbak van 20 x 60 met verlichting, dus ook daar kan je altijd in rijden.

Dat zou voor mij echt geen optie zijn . Als ik iedere dag buiten wil rijden dan ga ik wel naar een stal met alleen een buitenbaan, dat is een stuk voordeliger Geld, geld!. En op een stukje van 20-30 kan ik niet serieus uit de voeten, zeker niet als ik dat met meer klanten moet delen.