Halthouden, verschrikkelijk...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Halthouden, verschrikkelijk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-04 21:26

...mijn verzorgfjord heeft echt een hekel aan halthouden, zowel in de bak tijdens de lessen als tijdens een buitenrit. Zodra ik aangeef om halt te gaan houden banjerd hij rustig door m'n handen heen. Vaak moet ik echt een aantal behoorlijk harde ophoudingen geven en dan nog staakt hij...
Hij trekt z'n hoofd dan tussen z'n benen en gaat met z'n mond open lopen schudden.

Als ik hem eindelijk stil heb staan, is het zeker niet voor lange duur, zodra ik de druk van m'n teugels af haald stapt hij weg Verward Ik pak hem dan meteen terug, maar het is gewoon geen oplossing.

Ik wil dit probleem zeker niet oplossen met kracht, want dan wint hij voor 100% Tegen het schudden met z'n hoofd tussen z'n benen, krijgt hij een tip op z'n hals, maar ook dit heeft weinig effect...

Help Cool


rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 21:29

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad en ben begonnen met schijnovergangen maken. Ook heel veel je stem gebruiken en belonen als het goed gaat. Ook bij longeren en wnadelen heb ik dit veel geoefend met mijn stem en nu blijft hij braaf staan als ik halt zeg en dan beloon ik hem flink. Maar het is dus een kwestie van blijven oefenen.

Rona, Linanda en Oackly

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-04 21:38

Met longeren oefenen we het inderdaad ook wel, en hij weet het heel goed dat is het meest frustrerende eraan...Maar aan de longeerlijn gaat gaat het ook niet heel goed hoor :S

Tjitx

Berichten: 479
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:34

veel stilstaan oefenen, ook aan de hand. bijv.Even stil staan voor hij de stal in mag. Loopt hij door, klein rondje lopen en nog eens proberen. Veel belonen met je stem. Zo heb ik het mijn paardje aangeleerd en als we nu halthouden blijft hij keurig staan! suc6

ask little, expect less and reward a lot.......

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:38

Via grondwerk kun je ook heel veel dingen oefenen, dus ook het halthouden Lachen

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 15:52

Aan de hand halthouden en een pasje achterwaarts laten stappen. Stil laten staan op jouw stemhulp. Deze hulp ook gebruiken als je er daarna weer op gaat.

En als je daarna gaat halthouden, direct een paar pasjes achterwaarts om de voorwaartse drang eruit te halen als je de druk loslaat van voren.

Er is een groot verschil tussen het hebben van een mening en het vormen van een mening op basis van door anderen ingegeven subjectieve informatie.

lieke2
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 16:52

probeer het eerst eens met heeeeel even stil staan. juist op geen druk zou hij heel rustig stil moeten kunnen staan. daarna langer uitbouwen. Wat ook kan schelen is dit pas te oefenen als jullie zowat klaar zijn met rijden en hij zijn meeste energie al kwijt is.

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 20:04

schijnovergangen, en altijd hh met druk op je been!!en natuurlijk druk van voor, niet losgooien, pasje achteruit en weer weg!
praten tegen je pony kan heel belanhrijk zijn! ga er niet te krampachtig opzitten

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 20:12

paarden willen als ze moe zijn ook heel graag halthouden, mogen ze namelijk naar stal. dus gewoon ff lekker moe maken, en heel erg belonen als ie het goed doet natuurlijk!

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 20:21

Tomaatje schreef:
paarden willen als ze moe zijn ook heel graag halthouden, mogen ze namelijk naar stal. dus gewoon ff lekker moe maken, en heel erg belonen als ie het goed doet natuurlijk!


sommige paarden zijn niet moe te krijgen Haha!

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-04 21:19

reddytobias"]
[quote="Tomaatje schreef:
paarden willen als ze moe zijn ook heel graag halthouden, mogen ze namelijk naar stal. dus gewoon ff lekker moe maken, en heel erg belonen als ie het goed doet natuurlijk!


sommige paarden zijn niet moe te krijgen Haha!
[/quote]

Nee inderdaad, maar in dit geval gaat het absoluut niet om moe zijn...Zelf als hij heel sloom is of als het 30 graden is, loopt hij nog door als hij halt moet houden... Dus niet moe, maar DWARS (Fjord dus Haha! )

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 21:22

Probeer het op te bouwen, dus eerst een ffractie van een seconde stilstaan en iedere keer wat langer...

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-04 21:34

Na veel druk op de teugels te hebben gegeven (wat natuurlijk absoluut niet de bedoeling is) staat hij dan eindelijk stil en dan verminder je de druk een beetje en hup meneer is alweer onderweg...Heel handig buiten bij het stoplicht als ik op het knopje moet drukken!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 12:39

Ken dat fjordengeintje Schijnheilig

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 12:48

Misschien moet je minder aan de teugels gaan hangen als hij leert op de grond eerst halt te houden bij een woordje. bv ho! Dan als je onder het zadel wilt halthouden, duidelijk ho zeggen, naar achteren leunen en knijpen met je billen. Probeer je teugels niet te strak te houden, dan hebben ze iets om tegen te vechten en vooruit te gaan. En ook heel kort halthouden, dan langer en langer en uitaraard belonen en veel opnemen tijdens de les.

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 13:02

sonjabelgium schreef:
Ken dat fjordengeintje Schijnheilig


Nee vertel... Haha!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 15:36

minka"]
[quote="sonjabelgium schreef:
Ken dat fjordengeintje Schijnheilig


Nee vertel... Haha!
[/quote]

Nee, kom en ervaar *LOL* Gewoon, fjordigheid hé Knipoog

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 15:47

heb ervaren Lachen leuk geintje

Enya - Daya :-)

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 16:00

Ja hé Ponyzotje Haha! Deze van "ik staak" is ook erg cool Cool

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 16:06

tja, hij voelde wel dat ik behoorlijk zenuwachtig was... maar toch, het is een fjord he Knipoog

overigens rijd ik op de manege een fjord, recht van de eigenaar, 6 jaar oud (om maar te zeggen dat het dus geen manegetrukje is), en die deed ook zo.
ik zet hem stil, eerst wil hij niet, dan gaat opeens die kont van de hoefslag af, wil ik die terugzetten loopt zijn voorhand weg, dan gaat hij opzij, gooit zijn hoofd omhoog.
ik heb het opgelost door stil te zetten, weer te stappen, stilzetten, stappen (niet zo snel na-een natuurlijk).
nu doet hij het een keer (omdat hij ook door minder doortastende ruitertjes gereden wordt die hem tegen de kont van de voorganger laten oplopen Haha! ), maar een keer hij mijn hulpen herkent niet meer. ineens kan hij prachtig stilstaan Schijnheilig echt een truukje dus
niet gaan trekken aan je teugels. zorg dat hij voorwaarts is (zal wel geen probleem zijn, maar wel goed voorwaarts he, niet renneeee), en eenmaal hij netjes over z'n rug loopt halve ophouding, hele ophouding. niet geleidelijk aan de teugels opnemen! dat hebben ze zo door! Knipoog

Enya - Daya :-)

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 20:05

Ik heb maandag weer les en ga er zeker mee aan de slag, heel erg bedankt allemaal en het gaat vast goedkomen!!! Ik vond het nu zo zonde dat hij heel de tijd netjes aan de teugel liep en bij het halthouden, hoppa schudden met z'n hoofd tussen z'n benen Verward Maar dit zou wel eens de oplossing kunnen zijn, het trekken moeten we in elk geval van af, daar ben ik het 100% mee eens!!!

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:21

Misschien de teugels juist niet aantrekken en dan puur op je zit proberen.
Als je achterin het zadel zit werk je hem ook tegen om in beweging te komen,.


texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:54

probeer dit eens te oefenen:

Halthouden tijdens het rijden gaat in wezen zonder druk van de teugels, maar volledig met je zit.
In het begin haal je de losse teugels naar je toe en je geeft het longeer commando. Te gelijker tijd ga je heel diep maar kort acherover zitten. Je schept als het ware met je bekken heel kort maar krachtig van achter naar voor in het zadel.
Dit is voor de ruiter een moeilijke oefening maar als je het goed doet gaat elk paard stil staan.
Je doet net als bij het voorwaarts gaan het paard voor wat ie moet doen.
Je vertelt hem met je zit dat ie z'n achterhand eronder moet duwen.
Het paard stopt zo ook zelf in het land, zonder ruiter op zich, let daar maar eens op dan weet je hoe je zithulp moet zijn tijdens het halthouden.
Een ding is erg belangrijk ga niet trekken aan de teugels maar haal de losse teugels een kort moment naar je toe en gelijk tijdig maak je een korte zithulp en zeg het stemcommando.
Werkt het niet gelijk daarop je hulpen herhalen. Wees vastberaden dat je paard stopt als je de hulpen geeft.
Snap je paard het gevraagde, dan het paard laten even staan en laat het m overdenken.
je paard snap t als ie een diepe zucht geeft.

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:09

ik doe het zo: Gaan wandelen met je paard. elke keer stoppen en duidelijk ho, of halt zeggen. elke keer als hij luieterd een (altijd precies hetzelfde) 'braaf' en direkt daarna een kleine beloning. werkt perfect, zelfs bijhyperactieve arabiertje Knipoog

Mijn werk als bruidsfotograaf: http://www.ireneleusink.nl
Mijn werk als marketeer: http://www.promo-en-zo.nl

spoekie

Berichten: 2405
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 16:41

ik moest altijd als forrest niet stil wilde staan het natuurlijk op mijn zit doen maar daarna vriendelijk vragen..geen reactie? dan is 1x een harde ophouding, gewoon even duidelijk ho zeggen zeg maar.
het is nu misschien even jammer dat hij met zijn hoofd schud maar hij krijgt vanzelf door dat die harde ophouding niet leuk is maar dat als hij niet op de lichte reageert hij hem toch krijgt...dan gaat ie het wel doen.
werkt dat allemaal totaal niet dan toch maar een paar keer tegen de muur zetten i.c.m. een ophouding.
bij Forrest hielp het! (geen fjord maar wel stronteigenwijs Knipoog )
en grondwerk wil idd ook helpen

succes ermee

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: yvje86 en 3 bezoekers