na zweten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-01 00:48

Jamaica zweet na.
Ik had haar vandaag even gelongeert, en ik wil haar niet nat hebben. Dus na 10 min of een kwartiertje ofzo gestopt, poosje aan de hand gestapt en naar stal. Ze was wel een beetje vochtig, maar niet drijfnat ofzo.
Voor de zekerheid (ze staat namelijk pal naast de deur) toch even zweetdeken op gedaan.
Toen ik na een kwartiertje in de stal kwam droop het zweet er letterlijk af. Ze was helemaal doorweekt.
Ze was totaal goed op adem, en gedroeg zich 100& normaal.
Ik heb (had, want ze heeft hem gesloopt) een wollen deken zonder hals. Is een deken met een hals, of een losse hals misschien een idee? Of hebben jullie andere tips?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 02:40

ik zou een dun wollen dekentje gebruiken met een vliegendeken eronder,
door de gaatjes van de vliegendeken kan er veel lucht bij komen waardoor ze sneller droogt/minder snel nat wordt.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 19:34

is het dan niet verstandig om je paard te scheren? als je na 10 minuten al moet stoppen omdat je hem anders niet meer droog krijgt wordt het rijden wel erg beperkt.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 19:49

Je heb paarden die droog naar stal gaan en na enige minuten drijfnat staan na te zweten. Je kan er nix aan doen, behalve een wollen deken op doen en na een tijdje die vervangen door een droge. Ik heb ook zo'n paard gehad, knap vervelend.

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 20:06

Met de temparatuur nu, zo een 10 graden, is het alweer een stukje warmer dan een week of twee geleden. Je merkt dit direct in het (na)zweten van je paard. Zelf gebruik ik mijn wollen zweetdeken nog niet omdat die gewoon te warm is nu. Gebruik momenteel een badstof zweetdeken. Is wat dunner en neemt goed vocht op. Ik gooi de bovendeur altijd half dicht zodat er geen wind in de stal kan waaien, en hij dus geen kou kan vatten.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 20:25

Grote kans dat je wollen deken nog te zwaar is voor dit weer... Ik had mijn paard mee op buitenrit, lang uitgestapt helemaal droog op trailer met wollen zweetdeken en hij kwam er zijknat af... Was dus te warm!!! Als hij alleen wat klam is zou ik er niet te veel opgooien. Ikzelf denk nu aan een fleece of dunne badstof deken omdat die nit zo vreselijk warm zijn en wel goed vochtopnemen/doorlaten...