reglementen tov dubbelgebroken trens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-01 16:09

Ik zag in mijn appaloosa handboek (wat ik af en toe eens doorblader) dat het verboden is om 3 jarigen en oudere paarden met een dubbelgebroken trensje te rijden. Hoe het zit met de WRAN ga ik zo nog even opzoeken ergens Verward . Maar weet iemand van jullie waarom dat niet zou mogen???????? En is dit ook zij bij de paints en quarters????

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-01 16:18

Gevonden bij de WRAN reglementen:

405. Wordt in dit reglement een "snaffle bit" genoemd, dan wordt bedoeld een zacht, glad, metalen bit met gebroken mondstuk en O-ring, ovale ring of D-ring, waarbij de diameter van de ring niet groter dan 10 cm mag zijn en de omtrek van de ring vrij moet zijn van verbindingen voor bakstuk, teugel of kinriem/ketting die hefboomwerking kunnen veroorzaken. De verplichte kinriem moet niet te vast zitten (alleen leer of nylon). Teugels moeten boven de kinriem aangebracht zijn.

Wanneer in dit reglement een "bit" genoemd wordt betekent dit een stang of trens met scharen!

Bij een drie-delig mondstuk dient het middendeel een verbindingsring van maximaal 3 cm doorsnede, of een verbindingsstrip met een breedte van minimaal 1 cm tot maximaal 1,8 cm en lengte van maximaal 5 cm te zijn dat plat in mond van het paard ligt.

Uhhhhhhmmmmmmmm, een dubbelgebroken trens is dus een drie-delig mondstuk? Ff alles goed nalezen en dan mag het bij de WRAN dus wel?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 16:19

Elke ras heeft zijn eigen wedstrijdregels, de Wran is een mengelmoesje daarvan.
Over het hoe en waarom kun je een aardige boom opzetten Clown

Maar dat het raadzaam is de regels van elk ras te kennen is een feit, vraag maar aan Frankie-boy toen hij in een Appaloosa(trail)show vergat zijn chaps aan te doen... Schijnheilig

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 16:21

Citaat:
Op 2001-11-26 15:18, schreef cornelie:
Bij een drie-delig mondstuk dient het middendeel een verbindingsring van maximaal 3 cm doorsnede, of een verbindingsstrip met een breedte van minimaal 1 cm tot maximaal 1,8 cm en lengte van maximaal 5 cm te zijn dat plat in mond van het paard ligt.


Wel eens bij een bittenkontrole de judge met een lineaal gezien Haha!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 17:16

Een dubbel gebroken trensje is toch juist hartstikke zacht voor een jong paard? Verward
Rij daar liever mee dan met een dubbel gebroken stangetje wat door de hefboomwerking veer harder inwerkt.
Viv

Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 17:37

Ja, ik heb wel eens een jury met een schuifmaat gezien die dus mooi even de dikte van het bit opmeette!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Natascha dH op 2001-11-27 08:30 ]</font>

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 19:43

Hoi!

Bestaan er ook scharenbitten die dubbel gebroken zijn?? Verward Verward Verward

greetz

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 19:49

Ik heb ook een jury meegemaakt die zelfs de dikte van de kinketting ging opmeten, en ja hoor 2 mm te dik, gediskwalificeerd!!!

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 22:08

Als ik bij de WRAN met een snaffle rijd, mag er dan een kinketting aan of moet het een riempje zijn?
En mag dat dan een dubbel kettinkje zijn, of moet het enkel zijn?
Het is allemaal zo ingewikkeld he, die regels...en ik ben maar blont... Clown Verward

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 00:31

Hoi Banish,

ik heb het niet opgezocht, maar naar beste weten mag er geen ketting gebruikt worden bij een snaffle alleen maar een riempje (Bij de wran dan tenminste) Ik zal het nog wel even opzoeken, en als je naar Leende komt de 23ste dan zorg ik dat ik het reglementen boekje van de wran bij me heb, voor het geval er nog meer vragen naar voren komen.

doei

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 10:07

Heej dankjewel K@rin!
Ik heb me er nog nooi in verdipet, omdat ik dacht dat ik op een snaffle moest starten.
(ik bedenk me inneens dat ik het verkeerd opgeschreven heb...even naar beneden scrollen....ja hoor! Frusty ) Ik bedoelde de vraag maar dan voor shanks... Haha! Clown Blont he?! Koe

De vraag is dus wat ik voor ketting of riempje mag/moet gebruiken als ik met shanks ga starten.
Ik ga proberen om Banish op 1 hand te starten namelijk. En ik heb verschillende kinriempjes/kettinkjes. Maar welke moet ik nu meenemen... Verward

En ik heb Jan Trel inderdaad wel eens met een meet-instrument in de rondte zien lopen toen hij jureerde. Groot gelijk. De regels zijn er niet voor niks vind ik.