raad gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

raad gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 08:46

Gamble houdt met rijden altijd zijn hoofd meer naar rechts, vooral op de rechter hand. Als ik erdoorheen kom geeft hij gelijk na. Ik heb al veel geprobeerd maar hij blijft meer hangen op de rechterkant. Nu wil ik meer voltes 6 mtr gaan draven met hem en volgens mij dan linksom heb ik dat goed of toch juist rechtsom? Ik ga hem nu ook langer longeren linksom dan rechtsom (20/15 min) om die vaste kant meer te trainen nu doe ik nog 2x 20 min.
Gr Desiree


Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 09:25

hey, (was al ongeveer een topic over) maar zal het hier nog een keer neerzetten.
mijn pony bleef ook altijd aan 1 kant hangen steeds met een knik in haar hoofd keek ze 1 kant uit.
-ik reed eerst altijd in elke hoek van de bak een kleine volte (en dan zoveel mogelijk op de hand die ze het moeilijkst vond)
-op de lange zijdes van de bak liet ik haar een overdreven stelling geven precies andersom van wat ze normaal kijkt. (dus kijkt je pony altijd naar links, dan op de lange zijdes een rechterstelling vragen)
-veel figuren rijden enz.

bij mijn pony hielp het allemaal niet dus is er laatst een kraker bij geweest, nu loopt ze weer goed (af en toe nog wel eens met de knik in haar nek naar links, maar wat wil je als je een paar jaar zo hebt gelopen. dat leer je niet snel af)
...
ik wil wel iets zeggen over de vaste kant trainen. ik denk niet dat het voor alle paarden geld.
toen ik mijn pony net kreeg was ze een groentje ze kende de hulpen enzovoorts niet. de linkerhand vond ze ook erg moeilijk dus ben ik ook meer links dan rechtsom gaan trainen, met het gevolg dat mijn pony niet meer in de rechtergalop wilde gaan. (dit was een hele ramp omdat mn pony nog wel eens onderuit ging en ik er weer blessures aan overhield)...
ik zou gewoon net zo rijden als altijd, maar gewoon veel voltes en stellingen vragen. of bv. op de middenlijn stilstaan en dan het hoofd van je pony naar je toe halen (zonder te 'trekken' aan de teugels, daar word je pony soepel van in izjn hals!!

veel succes

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 09:27

Vraag je instructeur om extra uitleg over rechtrichten, dan zal je een hoop duidelijk worden.
Hoewel.... als het al zo ver gekomen is, heb je misschien de juiste instructeur nog niet gevonden....

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 12:07

Sonja schreef:
Vraag je instructeur om extra uitleg over rechtrichten, dan zal je een hoop duidelijk worden.
Hoewel.... als het al zo ver gekomen is, heb je misschien de juiste instructeur nog niet gevonden....


Verklaar je nader........

Gamble is 16, heeft altijd op de voorhand gelopen was slecht aan het been etc etc. Ik ben nu twee jaar met hem bezig, en sinds een jaar is hij van mij. Hij heeft fysio gehad, nieuw zadel en vele adviezen om hem zeg maar om te scholen. Sinds de fysio is hij veel losser in zijn lijf komen te zitten en hij weet echt niet wat hij ermee aan moet. Er zijn spieren die bij hem onderontwikkeld zijn vandaar mijn vraag om een kant net iets meer te trainen.We zijn ook bezig met rechtrichten maar voor hem zijn een aantal dingen gewoon heel erg moeilijk, hij was zo scheef als een hoepel en hoewel het al veel beter gaat probeert hij eronder uit te komen. Daarbij komt ook nog dat door een ongeluk vroeger hij toch al moeite heeft met zijn achterhand. ( We hebben 7x in de week les van 4 verschillende instructeurs)
Sonja misschien heb je nu meer info om raad te geven waar ik mee aan de slag kan.
Gr Desiree

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:15

7x in de week lesrijden is te veel voor een paard met problemen.
Dan kom je niet aan andere noodzakelijke dingen zoals longeren en buitenrijden (niet alleen voor ontspanning, maar ook voor lekker lange rechte stukken) toe.
4 Verschillende instructeurs lijkt mij persoonlijk verwarrend en niet prettig, maar dat is ieders eigen keuze.

Jouw verhaal verduidelijkt wel e.e.a. De algemene tendens is dus opwaarts, dat is goed.
Een kant iets meer trainen is op zich goed om het paard weer rechter te krijgen, maar kijk uit dat je het niet overdrijft. Afwisseling blijft noodzakelijk.

Even een verder diepere vraag: je paard heeft het hoofd naar rechts, en je zegt dat het ook vast zit op rechts. Meestal (!) zie je dat een paard dat het hoofd naar rechts heeft, juist vasthoudt op links.
Waar zit het probleem precies? En rechts is dus wel duidelijk de "holle" kant van je paard?

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 12:27

Rechts is de holle kant, inderdaad. Gamble wordt niet iedere dag even voor hem intensief gereden. En tijdelijk wordt hij op donderdag met pessoa gelongeerd op advies van de fysio. Mijn bijrijder (man van 70, de vorige eigenaar) rijdt hem gewoon lekker voorwaarts, geen moeilijke dingen. Waar wij wonen is overigens buitenrijden met hem niet echt een optie het is nogal een scheitert. Wat instructie betreft ik heb er twee en mijn bijrijder heeft er twee. Ze zitten redeklijk op een lijn met allemaal hun eigen sterke punten. Ze kennen Gamble al 11 jaar en weten wat ik met hem wil de adviezen zijn daar ook op afgestemt. Ik wil met Gamble niets anders bereiken dan dat hij technisch correct gaat lopen. Op eigen benen, ontspannen en recht.
Gr Desiree

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:40

Een paard wat krom was weer recht krijgen lukt niet in een paar uurtjes, maar om er nu ruim elf jaar over te doen?

Of kennen ze het paard alleen maar al die tijd en zijn zij er ook pas mee bezig sinds jij 'm rijdt? Dus nu zo'n 2 jaar? (Vind ik nog een behoorlijke tijd hoor).

Maar omdat ik dat effe niet helder heb, stap ik daar even aan voorbij. Terug naar het paard.

Rechts is dus de holle kant en je overweegt om het paard eenzijdig meer te gaan belasten. Ik heb alleen nog niet helder of het paard nu op rechts vastzit of op links. Met vastzitten bedoel ik het bit vastnemen en de kaak spannen. Ik vermoed dat dat links zit bij je ipv rechts. Kun je vertellen wat je op beide handen voelt?
Klopt mijn vermoeden dat het paard op links zwaarder is dan op rechts?

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 12:53

Ja links is zwaarder en inderdaad we zijn nu twee jaar met hem bezig. Het eerste jaar zijn we bezig geweest om hem weer op eigen benen te laten lopen plus dat ik een beginnende ruiter ben en dus zelf heel veel moest leren. Dat doe ik nog steeds hoor maar het laatste jaar zijn we wat meer technisch gaan rijden. Nog een paar reacties heen en weer en je weet alles van ons. Vind ik leuk hoor ik ben heel fanatiek met mijn draakje bezig en kan veel adviezen gebruiken. Om mij heen krijg ik veel positieve reacties over hoe Gamble nu loopt dus we gaan echt wel vooruit. De reden dat het misschien wat langer duurt ligt aan mij ik rij pas twee en half jaar. Na drie maanden op de manege te hebben gereden ben ik Gamble gaan bijrijden. Voor mijn gevoel beginnen de puzzelstukjes nu in elkaar te vallen en als ik hem minder vast op links krijg gaat hij echt lopen. Soms kom ik er ook door en heb ik heel weinig in mijn handen geeft hij na en loopt ontspannen. We kunnen het echter nog niet zolang volhouden. Ik hoop dat met training van de goede spieren uit te bouwen.
Gr Desiree

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 12:57

Het eerste jaar zijn we ook erg bezig geweest om weer rust in hem te krijgen. Hij springt nu zelden weg maar dat was in het begin wel anders. De instr noemde het steile wand race. Misschien kun je je daar iets bij voorstellen?

Fitza von Westerau en Wikelina

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:11

Lukt wel, heeft tijd, geduld en begeleiding nodig.

Het grootste gevaar van een paard dat dus (om wat voor reden ook) aan 1 kant vastpakt in mond en of kaak, is dat je 'm wat geeft om vast te pakken.
Er zijn 2 benaderingen voor dat ene probleempje. Je kunt koste wat kost proberen om hem op links lichter en losser te krijgen, maar je kunt het ook anders beschouwen: je aanleuning op rechts is onvoldoende. Daar heb je waarschijnlijk niets tot heel weinig in je hand.
Begin eens met op je paard zitten, handen op hun plaats (kijk uit dat je niet uit automatisme links korter neemt) en dan ga je je linkerhand naar links bewegen. Hoofd meenemen. Net zo lang tot je een gelijke hoeveelheid gewicht op links als op rechts hebt. DAT is het punt dat je paard qua aanleuning 'recht' is. Kan aardig schrikken zijn. Laat je er niet door ontmoedigen. Is slechts even een maatstafje voor jezelf om te zien waar je staat.

Qua rijden gaat het er om om het paard steeds maar weer uit te dagen om zijn rechterkant bol te maken (dus zijn strakke spieren op te rekken) en zijn linkerkant wat holler (dus korter). Daarvoor is een logische reactie van de ruiter dat hij het paard om z'n linkerbeen wil laten buigen, dus hak wordt extra uitgedrukt en ruiter gaat meer op linkerzitbeenknobbel zitten. NIET DOEN, is een valkuil. Blijf recht boven je paard. Gewicht als hulpmiddel in de strijd gooien alleen gebruiken onder zeeeeeer deskundige begeleiding, anders kom je er alleen maar verder door van huis.
Wees blij met een beetje. Ga niet overdrijven. Als je een volte naar links kunt rijden met het hoofdje recht voor het lijf, ben je al lekker op weg. Vier voltes linksom, twee rechtsom. Geef steeds die spieren een korte positieve prikkel. Daar schiet je veel meer mee op dan het paard een half uur in de gewenste houding "pakken" waardoor hij morgen spierpijn heeft en dus weer precies weet WAAROM hij scheef wilde lopen Haha! Uiteindelijk moet je je grenzen toch verleggen hoor, en komt er wel eens wat spierpijn bij kijken (no pain, no gain), maar kijk er mee uit. Maak het je paard zo makkelijk mogelijk, zodat hij het leuk blijft vinden.

Als je dan linksom op de grote volte zit en het gaat goed, plaats dan eens heel rustig een paar pasjes even (!) de voorhand wat naar binnen. Heeeeel licht bergje op, niet te veel ineens nemen. Bevordert je aanname op de rechterteugel. Reactie op links, wordt íe looiiger? Even je linkerteugel iets meer naar binnen en met je binnenbeen weer naar je buitenteugel toe tikken.
Niet te lang blijven herhalen, en zeker na je oefeningen waarin je wat meer spiercontracties hebt gevraagd, even lekker rechtuit en voorwaarts rijden. Kun je meteen even checken of hij nog fijn aan je kuit is.

En wat leuk en nuttig is om te doen is loslaten (of aan de lijn en meehollen) en op RECHTE stukken over balken laten draven. leg je balken daarbij gerust eens ongelijk en/of onregelmatig omhoog, zodat hij de hals naar beneden moet brengen, goed moet kijken en z'n rug goed moet gebruiken.

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 13:28

[quote="Sonja"]Lukt wel, heeft tijd, geduld en begeleiding nodig.

Het grootste gevaar van een paard dat dus (om wat voor reden ook) aan 1 kant vastpakt in mond en of kaak, is dat je 'm wat geeft om vast te pakken.
Er zijn 2 benaderingen voor dat ene probleempje. Je kunt koste wat kost proberen om hem op links lichter en losser te krijgen, maar je kunt het ook anders beschouwen: je aanleuning op rechts is onvoldoende. Daar heb je waarschijnlijk niets tot heel weinig in je hand.
Begin eens met op je paard zitten, handen op hun plaats (kijk uit dat je niet uit automatisme links korter neemt) en dan ga je je linkerhand naar links bewegen. Hoofd meenemen. Net zo lang tot je een gelijke hoeveelheid gewicht op links als op rechts hebt. DAT is het punt dat je paard qua aanleuning 'recht' is. Kan aardig schrikken zijn. Laat je er niet door ontmoedigen. Is slechts even een maatstafje voor jezelf om te zien waar je staat.

Goed om te horen precies hiermee ben ik nu twee weken bezig en we merken vooral in de galop echt verbetering! Hierin was hij altijd het sterkst. We houden ook vol hoor. Ik heb niet voor niets veel geinvesteerd in fysio en een ander zadel. Hij is het waard om goed gereden te worden, hij wordt ook in zijn koppie een ander paard. Vorig jaar deed hij niets als ik hem losgooide en nu lijkt hij wel een veulentje!!!Alles beweegt aan hem, oortjes naar voren en gek doen. Bokken, stijgeren, noodstop draaien op zijn achterbenen etc hij kan het allemaal zonder dat ik hem achterna moet zitten. Volgens de fysio ( Irmgard Michielsen OK dan! OK dan! )heeft het ook echt tijd nodig, de spieren die zgn dood waren moeten zich weer gaan ontwikkelen.
Gr Desiree


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers