Studieschuld IBG?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Studieschuld IBG?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 23:45

Ook vaag, kreeg ik gisteren een brief van de IBG, dat ik een studieschuld heb opgebouwd? Verward Ik heb sinds juni 2002 m'n diploma, en ze geven je 2 jaar wachttijd zeg maar, en dan ga je je schuld afbetalen.
Maar het rare is, ik heb nooit geld geleend bij IBG! Boos! Ik had altijd een uitwonende en aanvullende beurs, en geen lening. En nu moet ik dus 1630 euro gaan terugbetalen?
Maar nu vraag ik me af, zijn er hier meer mensen die onterecht zo'n brief hebben gehad?
Want ik snap er niks van. Verward
Ik ga ze morgen maar een mailtje sturen of bellen, want ik ben echt niet van plan om een lening terug te betalen die ik nooit heb gehad.

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 23:47

Als je bijvoorbeeld langer hebt gestudeerd dan de 4 jaar waarvoor je 'gratis' stufi krijgt, mits je je studie afrondt, moet je het gaan terugbetalen...
IBG is een voorlopige lening en die wordt je kwijtgescholden als je je opleiding afrondt,

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 23:53

Maar ik heb gewoon m'n studie afgemaakt. Scheve mond Toen die regeling kwam dat je maar 4 jaar mocht studeren, had ik er al een paar jaar opzitten, en had zelfs na m'n studie nog een aantal jaar verder kunnen studeren.
Het rare is ook dat er helemaal niet in de brief staat waar de schuld uit is opgebouwd, en je kan ook niet bellen voor vragen ofzo, maar je moet meteen bezwaarschrift indienen. Boos!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 00:00

Dat is wel raar ja!

Ik heb wel een studieschuld (helaas...) maar ik kreeg bij de correspondentie altijd wel een opbouw van de schuld.
Gedeelte was prestatiebeurs en voorlopige ov-lening bij mij!!

En dat klopte idd niet want ik had mijn opleiding al afgerond. Navraag gedaan en ja hoor het bleek dat je nog een gewaarmerkte kopie van je diploma moest opsturen en dan pas werd die ov en prestatiebeurs verrekend.

Jammer genoeg had ik hiernaast wel een torenhoge lening en die zal ik voorlopig nog even af moeten betalen....

Tip: bel morgen gewoon even of stuur zo direct even een email (kan via de site) en dan hoor je het wel.

Waarschijnlijk is het een foutje (gebeurd wel vaker bij de ibg)

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 00:04

Ja, ik kreeg bij de correspondentie altijd zo'n lijstje, met basisbeurs, uitwonende beurs, aanvullende beurs, en dan lening, dan een totaal bedrag, en dan daaronder af: niet gewenste lening!
En prestatiebeurs geldt in mijn geval niet, omdat ik een MBO opleiding heb gevolgd.
Maar ik heb ook nooit een kopie vna m'n diploma moeten opsturen?
Ik hoop echt dat t een foutje is! Nagelbijten / Gniffelen
Ik ga ze nu even een mailtje sturen!

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 00:14

Ik hoop dan ook voor je dat het een foutje is!
Succes! Lachen (ik wist trouwens helemaal niet dat MBo ook stufi kreeg Clown )

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 00:18

Mail is verzonden. Krijg binnen 2 werkdagen antwoord.
Ja, Mbo krijgt ook stufi. Haha! De regels zijn anders, er is bijv geen prestatiebeurs ofzo. En je krijgt minder beurs dan bij Hbo.

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 00:36

samantha23 schreef:
Mail is verzonden. Krijg binnen 2 werkdagen antwoord.
Ja, Mbo krijgt ook stufi. Haha! De regels zijn anders, er is bijv geen prestatiebeurs ofzo. En je krijgt minder beurs dan bij Hbo.


Je krijgt sowieso te weinig Clown

(hoop dat Unistudenten het meest krijgen Tong uitsteken )

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 01:38

nope, hoe hoger de opleiding, hoe minder je krijgt
want hoe hoger je opleiding , hoe meer je gaat verdienen straks , des te meer kun je aflossen aan leningen

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 08:06

helaas zit ik ook nog met een vrij hoge studieschuld waarbij je meer rente betaalt dan aflossing.............maar okee, tis nu eenmaal zo. niets aan te doen. Ik hoop nog 'ns alles in 1 x af te betalen dan ben je er maar vanaf.....scheelt weer aardig wat euri's per maand !!

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 08:11

IngridM schreef:
helaas zit ik ook nog met een vrij hoge studieschuld waarbij je meer rente betaalt dan aflossing.............maar okee, tis nu eenmaal zo. niets aan te doen. Ik hoop nog 'ns alles in 1 x af te betalen dan ben je er maar vanaf.....scheelt weer aardig wat euri's per maand !!



Leningen van IBG zijn toch rentevrij? Dat heb ik hier zwart op wit staan?... Scheve mond
Of zeggen ze gewoon tegen iedereen wat anders soms??

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 11:33

Mijn lening (helaas ook veel te hoog) is absoluut niet rentevrij!!

Volgens mij verandert er nog wel eens wat in de voorwaarden en klinkt het allemaal leuker dan het is... Maar goed, soms heb je gewoon geen keuze en moet je wel lenen....

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 11:39

Misja , de lening is niet rente vrij, heb toevallig vorige week nog gebedl met de IBG hierover en ze trekken wel zeker rente.
Het is wel heel raar dat je ineens een schuld hebt, dat is vast een foutje, ik ben bernieuwd wat hun reactie is op je mail.

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 11:55

draumpje schreef:
nope, hoe hoger de opleiding, hoe minder je krijgt
want hoe hoger je opleiding , hoe meer je gaat verdienen straks , des te meer kun je aflossen aan leningen


Dat is niet waar, ik zit nu namelijk op het MBO en krijg rond de 54 euro geloof ik, maar begin volgend schooljaar ga ik naar het HBO en dan gaat er 20 euro bovenop. Oke het is geen vetpot, maar het is toch meer.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 13:55

nou mijn lening is echt niet rentevrij hoor, zou leuk zijn
als ik elk jaar zo'n 600 euro heb afgelost, heb ik in feite maar 200 afgelost.......................... Boos!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 13:56

Van elke 500 euro die ik betaal is hooguit de helft aflossing, de rest is rente...

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 14:35

Zoveel joh?
Ik heb een schuld van 400, maar er komt elke maand maar 1 euro bij ofzo.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:04

De rente is vrij hoog hoor!
En zeker op het moment dat je klaar bent want dan blijft er rente berekend worden op het totale bedrag.

Ik heb zelf een schuld die vele malen hoger is dan 400 euro en een heel groot deel daarvan is gewoon rente.

O ja ik heb trouwens een mbo-opleiding gedaan en een hbo-opleiding maar tijdens de mbo-opleiding kreeg ik meer beurs terwijl ik (veel) minder kosten had.
Dus in mijn geval kreeg je wel degelijk minder studiefinanciering bij een hogere opleiding.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:42

Mbo krijgt de laagste stufi. Hbo en uni maakt niet uit allebei min 76 euro ofzo.
Kaj dat jij mbo meer kreeg dan hbo kan komen dat je ouders meer zijn gaan verdienen, dan ga je nl achteruit.
Persoonlijk dacht ik ook dat de leningen van ib een vrij lage rente hadden Verward
Samantha, het is echt niet de eerste fout die de ib maakt. Heb er zelf ook vaker dan mijzelf lief is problemen mee gehad. Laats weer 2 rekeningen van 600 euries of ik die even voor februari wilden betalen terwijl ik al tig keer gebeld had. echt je wordt gek van ze!
Ik hoop dat het bij jouw allemaal goed komt.
*LOL*

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:43

Nope mijn ouders zijn niet meer gaan verdienen!
De basisbeurs is inderdaad wel hoger voor hbo maar ik kreeg veel minder aanvullende beurs waardoor ik toch lager uitkwam.

De rente van de lening is meer dan 4 procent. Ik weet het niet exact zo uit mijn hoofd maar het is in ieder niet zo weinig dat je er niets van merkt hoor!
Zeker doordat het over het hele bedrag gaat loopt het gauw op.
Ik bedoel maar: neem 4 procent van 10.000 en laat dit een paar jaar lopen....
Aangezien het hoofdbedrag heel langzaam naar beneden gaat ben je meer de rente aan het aflossen dan de lening.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:51

Pfiew, ik kreeg laatst van de IBG een brief dat mijn studieschuld juist verlaagd was *LOL* Die was nog eerst 3 jaar basisbeurs+lening en nu alleen maar lening+rente omdat ik binnen 6 jaar mijn diploma had gehaald.
Leningen van het IBG zijn absoluut niet rentevrij
Kreeg vandaag nog een brochure over het terug betalen:

Hebt u vóór 1 januari 1992 een lening gehad, dan wordt de rente daarover berekend vanaf 1 januari 2004. In 2003 ging het om 2,08 procent. Hebt u vanaf 1 januari 1992 een lening gehad, dan loopt de rente voor die lening vanaf de maand na uitbetaling. In 2003 ging het bij deze lening om 3,73 procent. De percentages voor 2004 waren bij het per perse gaan van deze nieuwsbrief nog niet bekend.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 08:56

IngridM schreef:
helaas zit ik ook nog met een vrij hoge studieschuld waarbij je meer rente betaalt dan aflossing.............maar okee, tis nu eenmaal zo. niets aan te doen. Ik hoop nog 'ns alles in 1 x af te betalen dan ben je er maar vanaf.....scheelt weer aardig wat euri's per maand !!


Tip van de bank/hypotheek verstrekker.... je hoeft maar 10 jaar te betalen en dan wordt hij kwijtgescholden. Ik hoef nog maar 2 jaar dus ik hou het nog wel even vol. In zijn geheel afbetalen is niet rendabel.
Ik betaal overigens maar 40 euri per maand dus das nog wel te doen...

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 09:34

Citaat:
Tip van de bank/hypotheek verstrekker.... je hoeft maar 10 jaar te betalen en dan wordt hij kwijtgescholden.


*Uche* Maar 10 jaar Schijnheilig

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:12

Chubby schreef:
Citaat:
Tip van de bank/hypotheek verstrekker.... je hoeft maar 10 jaar te betalen en dan wordt hij kwijtgescholden.


*Uche* Maar 10 jaar Schijnheilig

Tip van mij: tegenover de bank/hypotheekverstrekker je mondje dicht houden over een eventuele IBG-lening Schijnheilig (zolang ik niet hoef te betalen heb ik ook geen lening Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:41

Flettie, dat werkt niet. IBG-schuld staat geregistreerd bij het BKR in Tiel, dus verzwijgen werkt alleen maar averechts....