veulen kopen en nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

nescio

Berichten: 340
Geregistreerd: 06-05-02
Woonplaats: Vaassen

veulen kopen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 02:20

Ik wil deze zomer graag een veulen kopen maar nu de vraag waar moet je zoal op letten ?
Een ouder paard weet ik nog wel raad mee maar veulens (jaarlingen)heb ik dus weinig kijk op ik vind het erg moeilijk wat beweging betreft!
Waarom ik graag een jonge wil is dat het me erg leuk lijkt om een paardje helemaal zelf op te voeden en naar je eigen hand te zetten,nescio is nu 9 en tegen de tijd ben ik vast wel aan een nieuwe uitdaging toe
Maar goed nu de vraag waar ik dus op moet letten !
alvast bedankt OK dan!

zeg je nee dan krijg je er twee.....!!!


santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:03

misschien de veearts meenemen. maar daar zullen wel kosten aan verbonden zijn denk ik. Kan je verder geen advies geven als wat in boeken staat.

leuk dat je een veulen zelf wilt opvoeden, heb ik ook gedaan, ze is nu bijna 3 jr.

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:20

neem iemand mee die er kijk op heeft,
waar je op moet letten zijn zoal,hoe komt het veulen over op jou?
kijkt het fris uit de ogen,geen afscheiding ?hoe is de vacht,hoe is de beenstand(zegt ook niet altijd wat hoor)hoe zien de hoefjes eruit.hoe loopt het,vader?moeder?en de gezondheid daarvan.heeft het wondjes,open plekjes,kijk in de vacht en voel overal.naveltje dicht?geen diaree?enting(en) gehad?ontwormd?paspoort en chip?laat het een stukje draven of loslopen in een bakje of zo en bekijk het eens goed.

meer zou ik zo even niet weten...staat er een beetje onduidelijk maar ik hoop dat je er iets aan hebt.bij mijn veulen ben ik de meeste van deze punten ook nagegaan,helaas de hoefjes niet opgetild en aan de onderkant gekeken want ze bleek erge rotstraal te hebben....

en anders laat je m toch even voor de koop nakijken door je eigen da?
laten keuren heeft niet echt zin met een veulen vind ik,en zegt eigenlijk ook nog niks.

succes!

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:29

Je kan beter een echt goede en betrouwbare fokker meenemen, die kan je in een oogopslag vertellen wat je van het veulen mag verwachten.

Verder doe je er goed aan om zo'n diertje een gezonde basis te geven, dat wil dus niet zeggen gezellig thuis opvoeden en naar je hand zetten want dat hoort de eerste maanden te gebeuren, als hij nog bij zijn moeder staat. Wat ze in die periode leren vergeten ze nooit meer.
Het is bewezen dat paarden die in groepsverband opgroeien en veel bewegingsvrijheid hebben, veel minder kans op gebreken als OCD of artrose hebben. Het is dus wel zo eerlijk en verstandig om je veulen zo'n opfokperiode mee te geven. Die vind je echter vaak niet net naast de deur...

Dus vergis je niet in de lol die je verwacht te hebben, als je het verstandig aanpakt heb je geen reet aan een veulen. Je brengt alleen maar geld weg en moet maar afwachten of het een gezond paard wordt wat je in de smaak valt.
Verder is het zo dat je 9 van de 10 keer met het kopen en opfokken van een veulen veel duurder uit bent dan wanneer je een gezonde 3 jarige koopt waarbij je tenminste gelijk weet wat je eraan hebt en je dus ook niet alle risico's van de opfok loopt.

Als je hier allemaal rekening mee hebt gehouden; veel succes.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:59

Ga je een veulen kopen? Waar wil je dat geld vandaan halen?
Ik geloof dat je nog heel wat moet betalen bij je vorige pensionstal.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 17:16

Shaienne schreef:
Ga je een veulen kopen? Waar wil je dat geld vandaan halen?
Ik geloof dat je nog heel wat moet betalen bij je vorige pensionstal.


Lekker off-topic, maar zulke mensen ken ik ook... Bloos!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 17:42

Kijk heel goed naar de merrie.

zo simpel is het eigenlijk.... merrie matige kwaliteit, veulen nooit echt super. Hals, rug en benen verloochenen niet, en uit een merrie die niet lopen kan komt ook geen gummiebal.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

KeeK

Berichten: 3748
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Huis ter Heide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 18:00

Wat hier boven al gezegd werd:
Kijk goed naar de mamma (evt. pappa?) en neem iemand mee die er veel verstand van heeft, echt, de veearts zal duur zijn maar is wel het best! Je bent ook duur uit als het veulen later toch gebreken schijnt die je op het eerste oog niet had gezien.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 142 bezoekers